Aihe: Engl Powerball ja Engl pro 4x12 -kaappi
1 2 3
oiva tumpeloinen
28.07.2006 15:46:17
Ööö... Nyt rupes pelottaa että tilasin väärän kaapin! Onko nyt niin että standard kaappi ois ollut parempi kyytiläinen voimapallon kanssa?! Englin sivuilla luki että pro ois parempi lead puolella... Lähteeköhän tosta läjästä nyt parempi lead soundi kuin standardin kanssa?

Eipä sitä kaikkea netistä lukemaansa kannata todesta ottaa. =)

Sun mieltymyshän sen paremmuuden ratkaisee. Odota nyt vain rauhassa, että se läjä kotiutuu, ja kokeile rauhassa. Kyllä sieltä varmaan ihan tilattua tavaraa tulee.
Torniojaws
28.07.2006 16:29:04

Pro on entiseltä nimeltään Vintage ja niissä käytetään Celestion V30-elementtejä. Sopii Powerballille erittäin hyvin, koska luonnollinen soundi Powerballissa on melko tumma ja hiukan scoopattu.

Tosiaan mitä säätöihin tulee, niin gainia ei tarvitse laittaa yli 2 / 10 kummallakaan särökanavalla (Lo Lead & Hi Lead), tulee vain suttua. Middlen voit surutta heittää täysille ja siltikin jää hiukan vajaaksi aivan optimista, mutta EQ-pedaalilla saa tuon korjattua.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
N33m0
28.07.2006 17:41:19 (muokattu 28.07.2006 17:41:25)

Oon testannu ja kuunnellu nauhotettua soundia ja oon pitkälti tullu siihen tulokseen että powerball on ihan omiaan kun pitää luoda sellanen paksu kitaravalli, sellanen joka tuo pohjaa miksaukseen. Kyllä se sooloissakin toimii varmasti yhtä lailla mutta se särö on sellanen "rytmikitarasärö". Tämä on siis mun mielipiteeni vahvarista ja saa olla eri mieltä.
slow music for slow people
Scar
28.07.2006 18:13:21
Pitää kai vaan yrittää jaksaa odottaa... Kiitti kuitenkin avusta.
Nacher
28.07.2006 19:06:42 (muokattu 28.07.2006 19:08:40)
Itselläni on tosiaan aika vastakkainen mielipide, kuin Torniojawsilla, tosin omat kokemukseni perustuvat Fireballiin ja Screameriin. Powerballia en ole koittanut, mutta kuuleman mukaan samantyylinen kuin Fireball, joskin scoopatumpi/pehmeämpi soundiltaan. Itse en ainakaan unissanikaan olisi ruuvannut v30 kanssa Fireballista middleä kymppiin, tai muuten soundi alkoi muistuttaa 60 putkiwatin kelloradiota. Jollain tummemmalla kaapilla juttu toki eri. Näin vertauksena H&K Switchbladella vedin ENGL v30 kaapin kanssa middlen kymppiin, ja Fireballissa sitä middleä ei meinannut taas saada mitenkään kuriin, vaikka kuinka yritti ruuvata pois.

Powerballissa on vähän se, että liian tumman kaapin kanssa on riski hukkua bändimelun sekaan. v30:ssä tuota ongelmaa ei kyllä ilmene, eli ainakin sen tontin tuo kaappi hoitaa hyvin. Soundi on sitten mielipidekysymys. Itse en pidä v30+ENGL yhdistelmästä sitten tippaakaan, mutta jotkut pitävät. Rajusti jakaakin mielipiteitä tuo yhdistelmä. Mikäli et tuon pro-kaappisi soundista pidä, niin ongelma on sinänsä nopeasti hoidettu. Revit v30:set ulos, myyt torilla, ja ostat uudet, toisenlaiset elementit tilalle. v30:set ovat käytettynä sen verran kysyttyjä, että välirahaa ei paljoakaan tarvitse maksaa. Esim Eminencen Wizardit ovat mielestäni loistavat elementit ENGLien kanssa, eivätkä edes maksa paljoa.

Mitä Fire/Powerballin säröön tulee, niin kuuntelemalla Swallow The Sunia, Rammsteinin Rosenrotia/Reise Reiseä ja Kiuaksen uusinta saat varsin hyvän käsityksen. Kyllä se soundi on hyvinkin lähellä aitoa noilla levytyksillä. Itselläni lähtee Fireball vissiin lähitulevaisuudessa myyntiin, koska leadit eivät oikein tyydytä tällä, ja monipuolisuudessakaan ei ole kehumista. Tuota kitaravallia/demppaussoundia masteri väh. kakkosella tulee kyllä ikävä, sillä ei voi mitään...
Torniojaws
28.07.2006 19:30:09 (muokattu 28.07.2006 19:32:08)

Varsinkin bändisoitossa on ehdotonta, että middlet ovat täysillä Powerballissa, muuten hukkuu *erittäin* herkästi, varsinkin mikäli toisella kitaristilla on Peaveyn middlehirmu alla. Mitä Fireballiin ja Powerballiin tulee, niin käsittääkseni niiden soundimaailma on kuitenkin melko poikkeava toisistaan. Fireball taitaa olla huomattavasti middlekkäämpi kuin Powerball.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
Nacher
28.07.2006 21:44:45
Juuh, Powerballista tosiaan kuulee paljon juttua, että tummemmalla kaapilla hukutaan bändimelun alle, etenkin jos toinen kitaristi luukuttaa jotain middlehirmua rinnalla. Kun en kuitenkaan ole ENGL + v30 combosta pitänyt, niin pistää miettimään, onko v30:selle vaihtoehtoja, jos haluaa kuulua hyvin bändissä lävitse? Siis jotain toista elementtiä, jossa on yhtälailla runsaasti keskitaajuuksia, mutta kuitenkin pehmeämpi soundi? Greenback voisi olla ehkä, mutta muita vaihtoehtoja ei hirveästi tule mieleen. Eminencen puolella on tosin sellainen vaihtoehtojen meri, että ihmisikä ei kaikkien kokeilemiseen riittäisi.
ch LL
28.07.2006 22:09:26

Mitä Fireballiin ja Powerballiin tulee, niin käsittääkseni niiden soundimaailma on kuitenkin melko poikkeava toisistaan. Fireball taitaa olla huomattavasti middlekkäämpi kuin Powerball.

Meidän treenikämpältä löytyy molemmat. Yleissoundi sama, Powerballia pystyy vaan ruuvaamaan monipiuolisemmin.
ch LL
28.07.2006 22:10:23 (muokattu 28.07.2006 22:12:02)

Meidän treenikämpältä löytyy molemmat. Yleissoundi sama, Powerballia pystyy vaan ruuvaamaan monipiuolisemmin.

Eikä noilla mihkään huku, kun säätää vaan oikeanlaisen soundin!

edit. piti jatka tuohon edelliseen, mutta tulipa näköjään uusi.
pekurides
28.07.2006 23:40:59

Heh heh! näyttää täälläkin olevan yhtä monta kokkia kuin rumpaliakin:)

Kamat tulossa ja kaveri ei pysty peittämään innostusta ja pakko vähän fiilistellä ja kuunnella muitten vinkkejä ja mielipiteitä....

hyvät kamat saat ja joudut kyllä ihan ite säätää sen mieleiseksi sano muut mitä tahansa:)

eiku tsemiä ja onnittelut:)

ps. toivottavasti kalut tulee ennen joulua, voip muuten alkaa vituttaa ku nui englin toimitusajat tuntuu vähän venyvän... ainakin joskus.
Torniojaws
29.07.2006 00:01:28 (muokattu 29.07.2006 00:03:43)

Eikä noilla mihkään huku, kun säätää vaan oikeanlaisen soundin!

Middle täysillä, treble 8, basso 4, gain 2 / 10, presence 6, depth punch 5, kanavavolume 10, master volume 1,5 / 10 ja joutuu kovasti taistelemaan Peaveyn 50W transtuben kera... tai sitten nostaa vähän lisää volumea (vaikkapa 2 / 10), mutta sitten ei enää muuta kuulukkaan kuin Powerballi :P

Niin ja kaappi on korvien korkeudella.
32788
29.07.2006 00:06:34
Kyllähän tuo varmaan toimii, mutta mun mielestä pikkasen hassua kun hommataan yli 2 ke:n kamat eikä testata ollenkaan. No, kukin tyylillään.
Antti1
29.07.2006 00:44:23
mun mielestä pikkasen hassua kun hommataan yli 2 ke:n kamat eikä testata ollenkaan.

No mutta eikö toi ole kuitenkin melko turvallinen tapa? Tossa saa poikkeuksetta laadukkaan laitteen, josta on helppo päästä eroon. Ostapa randomilla 500€ vahvistin, niin voi tulla ihan mitä paskaa tahansa, eikä ketään välttämättä sitä edes huoli.

Ymmärrän toki pointin, että aika iso riskisijoitus tavallaan kuitenkin.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
oiva tumpeloinen
29.07.2006 00:53:57
No mutta eikö toi ole kuitenkin melko turvallinen tapa? Tossa saa poikkeuksetta laadukkaan laitteen, josta on helppo päästä eroon. Ostapa randomilla 500€ vahvistin, niin voi tulla ihan mitä paskaa tahansa, eikä ketään välttämättä sitä edes huoli.

Ymmärrän toki pointin, että aika iso riskisijoitus tavallaan kuitenkin.

Pointtina kylläkin hyvä, mutta kaikkia koneita ei vain välttämättä pääse testaamaan ennen ostoa.

Senpä takia mä koitankin ostaa kaiken käytettynä. Jos tietää yleisen hintatason kapistuksille, niistä saa omansa aina takaisin. Tai muutama kymppi voi tulla takkiin/voittoa, mutta pitkässä juoksussa aika +-0 touhua on tuntunut olevan.

Ja kyllä. Olen ostanut kalliin etusen ilman testaamista. Hyvä oli, mutta ilo vaihtamisesta pakotti toimeen. =) Ja omat siitä takaisin sai.
Antti1
29.07.2006 01:09:03
No ketäpä ei olisi ilman testaamista jotain edes ostanut? Minäkin olen aikanaan tuon Screamerin. Sitä ei ollut silloin vain mahdollista testata missään Suomessa, eikä oikein ketään askomikoa lukuunottamatta ollut edes kuullut moisesta. Hänen clippiensä ja kuvailujen perusteella (pidän hänen "särömaustaan", osuu mieltymykset ainakin nauhoitteiden perusteella lähes 1:1) tilasin tuon piiiiitkän säästämisen jälkeen. Miten kävikään: oikea laite mua varten edullisesti, noi oli silloin vielä 150€ halvempia kaikkialla. On se tässä jo muutaman vuoden palvellut. Nyt mä alan oppimaan jo sen käyttöäkin pikkuhiljaa. :)
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
OzoMan
29.07.2006 01:49:23

Kuinkas paljon noista saa hinnasta pois jos suoraan tehtaalta tilaa ENGlin kaappia ja nuppia ?

Tuleekos se hinta sitten postikuluissa maksettua ?
thejmh
29.07.2006 02:09:34
Mä käytän Powerballin kanssa mesan 4x12 rectifier kaappia. Aika paljon joutuu ruuvaamaan kirkkautta saundiin ettei huku bändin kanssa. Mut hyvä kaappi se on, aika massiivinen saundi!
LTD
29.07.2006 08:38:37
Mulla oli Powerballin kaverina marsun 1960A kaappi. Tuohon bändisoitossa kuulumiseen autto muistaakseni se "focused mids" namiska. Itse olen saatanan laiska ja huono säätämään soundia joten mun mielestä esim nykyinen 5150 pesee kyllä powerballin aika 100-0. Jos jotakin kiinnostaa niin tuolla on muutama näyte powerbalista nauhoitustouhuissa (http://www.myspace.com/screamforchange).
Scar
29.07.2006 15:46:04
ps. toivottavasti kalut tulee ennen joulua, voip muuten alkaa vituttaa ku nui englin toimitusajat tuntuu vähän venyvän... ainakin joskus.

Joo. Niitä englejä on menossa amerikkoihin niin paljon että saattaa kuulema venähtää:( argh toivon ettei venyis
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)