Aihe: Mistä litkua messingin mustaukseen?
1 2
MPU
28.07.2006 09:45:09
Näyttää että tällä palstalla on viisautta jos vaikka miltä alalta. Siispä metallien pintakäsittelyn ammattilaiset: Miten saan messingin mustattua? Maailmalla on jos vaikka minkänimisiä liemiä hommaan. Mikähän mahtaisi olla Suomessa se paikka, josta voisin kysellä noita tuotteita?
Tarkoitus olisi tehdä messingistä talla kasikieliseen bassoon ja mustata se.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Juniper
28.07.2006 10:00:58
Suutareilta ja kylttien kaivertelijoilta löytyy moista lientä.
Saattavat jopa kertoa miten homma tehdään.
KoskPaavo
28.07.2006 10:57:11
Kasikielinen basso?? Mistä kaula?
Tämä elämä käy laatuun; onhan se välimmiten lystiäkin ja nostelee hieman kantapäitä. Aleksis Kivi
Salamanteri
28.07.2006 15:15:24
Ebonol nimistä ainetta ainakin tuohon tarkoitukseen käytetään. En tiedä mistä sitä saa tilattua...mä pöllin sitä koulusta pilttipurkillisen.
Antti1
28.07.2006 15:52:43 (muokattu 28.07.2006 15:53:46)
Jotain messingin väristähän ne on.

Messinkiset nauhat kitarassa? Näytä mullekin, mulla ei oo noissa neljässä yhdessäkään, eikä bassossa sen liiemmin.

EDIT: Jottei nyt totuus unohdu, niin messinkihän on tämmöistä väriltään: http://www.ojaniemi.com/dom/kuvapai … original/4portinmalli_messinki2.jpg
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Murgo
28.07.2006 15:57:49 (muokattu 28.07.2006 17:06:34)

Joo,onhan ne vaaleammat, muttei kumminkaan ihan hopeanvärisetkään, joten lienee niissä kuparia.
edit. messingin kellertävä värihän siis käsittääkseni johtuu kuparista.
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
jami87
28.07.2006 16:46:41 (muokattu 28.07.2006 16:47:55)
Joo,onhan ne vaaleammat, muttei kumminkaan ihan hopeanvärisetkään, joten lienee niissä kuparia.

Täh? Siis kuparihan on sitten taas punertavaa. Tällästä:
http://martybugs.net/wireless/biquad/images/copper.jpg

Edit. Toisaalta, mun akkarista ku on kulunu nauhat jonkun verran, niin alta on paljastunut messinkiä.
This is my life and it's ending one minute at a time.
MPU
28.07.2006 17:17:26
Kasikielinen basso?? Mistä kaula?

No puusta tietysti! Tuossa on jo vaahteralankku odottamassa, kuin myös pähkinäviilu laminaattien väliin. Kevralta tuli hiilikuitupalkki, josta leikkaan 5mmx6mm jäykisteet kaularaudan viereen.
Marko
risto
29.07.2006 01:48:42

edit. messingin kellertävä värihän siis käsittääkseni johtuu kuparista.

Eiks nauhat ole perinteisesti nikkelipohjaista "nikkeli hopeaa"? Tavaraa joka sopii hyvin extruudaukseen eli pursotukseen.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
MPU
02.08.2006 20:28:52
Hyvin toimi kilpikaivertamosta ostettu litku. Laimensin vedellä ja uittelin osia niin pitkään että mustuivat. Hankasin pehmeällä liinalla pintaan tulleen töhnän pois ja uitin uudestaan. Tämä pari-kolme kertaa. Lopuksi sama hankaminen hiukan voimakkaammin ja kas, pintaan tuli hiukan kiiltoa. Musta vaha päälle ja valmista tuli. Väri on sellainen harmaa-sini-musta.
Nyt on kasibasson talla mustia ruuveja vaille valmis, sitten vaan puun työstöön.
Marko
miktol
03.08.2006 11:12:39
Hyvin toimi kilpikaivertamosta ostettu litku. Laimensin vedellä ja uittelin osia niin pitkään että mustuivat. Hankasin pehmeällä liinalla pintaan tulleen töhnän pois ja uitin uudestaan. Tämä pari-kolme kertaa. Lopuksi sama hankaminen hiukan voimakkaammin ja kas, pintaan tuli hiukan kiiltoa. Musta vaha päälle ja valmista tuli. Väri on sellainen harmaa-sini-musta.
Nyt on kasibasson talla mustia ruuveja vaille valmis, sitten vaan puun työstöön.
Marko

Olis kiva nähdä minkänäköisiä osista tuli. Et kuvaa pystyisi nappaamaan ja laittamaan vaikka omakuvaksi näytille?
Nelikielipiru
03.08.2006 11:49:21

Mahtaakohan olla kuinka pitkään mustana, meinaan kun kielen pirulaiset niihin hankaa. Onkohan kellään tietoa, edes mutua?
Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara.
MPU
03.08.2006 17:27:29
Kuvaan jahka ruuvit tulevat.
Kuin ihmeessä kielet hankaa tallaa? Ei ainakaan minun soittimissa. Nehän ovat ihan yhdestä kohtaa (tai kahdesta jos ei erillistä kielenpidintä) kiinni tallassa per kieli.
Marko
Nelikielipiru
03.08.2006 21:58:49

Kuin ihmeessä kielet hankaa tallaa? Ei ainakaan minun soittimissa. Nehän ovat ihan yhdestä kohtaa (tai kahdesta jos ei erillistä kielenpidintä) kiinni tallassa per kieli.
Marko

Joo sori tuli harha, jostain kumman syystä luulin että oli puhe nauhoista.. Tais joku toinen ketju missä oli puhe nauhojen värjäämisestä. Hups. 80
Luulin joskus että soolojen soittamiseen tarvitaan soolokitara.
Roberto
03.08.2006 22:16:25

Messinkiset nauhat kitarassa? Näytä mullekin, mulla ei oo noissa neljässä yhdessäkään, eikä bassossa sen liiemmin.

Mulla on kahdessa Nosossa messinkiset orkkisnauhat.
MPU
04.08.2006 14:19:18
Nyt pitäisi omakuvassa olla tallan kuva.
Marko
PL
04.08.2006 14:30:58
Mulla on kahdessa Nosossa messinkiset orkkisnauhat.

Minulla on yksi ehkä 50-luvulla tehty orkesterikitaratyyppinen vekotin jossa nauhat lienevät kuparia. Tehnyt muistaakseni Taidetakomo Nuutinen
Juniper
04.08.2006 14:34:34
Jestas nätti talla!
Et vaivautuisi kirjoittelemaan tallan valmistusprosessista mitään.
Itse oon suunnitellut tallan tekoa jo jonkun aikaa. Työstö vehkeitä löytyy jos mitäkin, mutta aina vois oppia muutenkin kuin kantapään kautta :D
MPU
04.08.2006 18:24:03
Valmistus on kaikkea muuta kuin hohdokasta. Ensin surffataan ja etsitään kuvia talloista. Alembic ja Veillette-Citron olivat yksinkertaisimpia toteutukseltaan. Kaksi päivää sahaamista, poraamista ja viilaamista. Sen jälkeen ilta hiomista ja siinä se.
Kunpa olisi oikeat koneet metallin työstöön, tuo rautasaha-pylväspora-viila-repertuaari tuntuu hiukan niukalta. Tosin messinkiä saa jyrsittyä Dremelin terällä ja pylväsporalla ihan käsipelissä aika hyvin.
Marko
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)