Aihe: Hamer vai Epiphone?
1
darkus
27.07.2006 16:06:00
Eli etsikselen tässä vhän laadukkaampaa keppiä. Ongelmana on etten osaa päättää olisko se Hamerin Limited Model vai Epiphonen Les Paul.

Kertokaas mulle hieman noista kepeistä.
guitarist1991
27.07.2006 16:27:05
Itse en suosittelisi Hameria, mutten kyllä välttämättä Epiphoneakaan, itse kun Epiä testasin niin päädyin sitten Tokaihin, kun se kuulosti 20 kertaa paremmalta. Testaa.
Cruzzi
27.07.2006 16:31:59

Usa:ssa tehdyt (tehdäänkö muualla?) Hamerit ovat ainakin huomattavasti kalliimpia, kuin perus standardi Epi. Ei omakohtaisia kokemuksia Hamereista, mutta uskon että ovat parempia, kuin nuo standardi Epit. Vai tarkoititko Epiphonen elitist sarjalaisia?
Play It Loud!
Cruzzi
27.07.2006 17:54:49

USA Hamer todellakin jos etsit laatua. Painii eri hintaluokassa kuin Epiphonet, elitist tai ei...

Taidat pohtia "ei usa" Hameria? Kokeilemaan vaan Hameria jos löytyy kyseistä mallia - ja Epiphonea kans: )

http://www.hamerguitars.com/?fa=guitars

Vai tarkoitatko Slammer by Hamer kitaroita?
http://www.slammerguitars.com/

Epiphone kyllä voittaa noi Slammerit. Tosin kaverin Slammerissä (en tiedä mallia) on kyllä yllättävän hyvä viimeistely ja on muutenkin kyllä ihan toimiva peli.
Play It Loud!
Lento-V-mies
27.07.2006 20:22:11
USA Hamerit on ihan hyviä kitaroita ja törkeästi ylihinnoiteltujakin... Hamer loisti ehkä hetken 80-luvulla mutta sen jälkeen ovat ottaneet kaikki hienot mallinsa pois myynnistä ja hintoja nostaneet rankasti...

USA Hameria ei oikein Suomessa niin myydä, muistaakseni Fazerilla on niitä halppis Hamereita... varmaan ihan hyviä ja joku Scarab varmaan ihan hieno ois, heh, mutta ei Epikään ole huono... Riippuu hintaluokasta, jos on varaa Epi Elitistiin niin semmoinen ehdottomasti! Laatu vastaa melkein Gibsonia tai joskus onkin yhtä hyvä kuin Gibson, mutta kustannuksissa karsittu vähän joten hinta on kohtuullisempi.
Cruzzi
27.07.2006 20:28:49

Riippuu hintaluokasta, jos on varaa Epi Elitistiin niin semmoinen ehdottomasti! Laatu vastaa melkein Gibsonia tai joskus onkin yhtä hyvä kuin Gibson, mutta kustannuksissa karsittu vähän joten hinta on kohtuullisempi.

Melkein uskaltaisin sanoa, että Elitistin hintaset Gibsonit ovat ehkä jopa huonompiakin, kuin nuo Elitistit.
Play It Loud!
Lento-V-mies
27.07.2006 22:18:37
Totta, mutta Gibsonilla ei ole elitistin hintaisia kitaroita, heh. No joo, jotkut Elitistit yltää Gibsonien hintoihin... Mutta perus idea tossa on se, että kun ostat Epiphonen Elitist Studio Les Paulin vaikkapa, niin saat sen n. 900e:lla kun Gibsonin vastaava maksaa 1300e. Erot: Epiphone tehty Japanissa, Gibson USA:ssa. Epiphonen runko myös luultavasti useammasta palasta tehty kuin Gibsonin (se ei aina tarkoita että se on huonompi). Hinta/laatu-suhteeltaan Epiphonen Elitist-sarja päihittää kyllä Gibsonin vastaavat mennen tullen. Osat noissa muistaakseni on yleensä samat, ainakin mikit on samat.
Samuello
27.07.2006 22:30:35
USA Hamerit on ihan hyviä kitaroita ja törkeästi ylihinnoiteltujakin... Hamer loisti ehkä hetken 80-luvulla mutta sen jälkeen ovat ottaneet kaikki hienot mallinsa pois myynnistä ja hintoja nostaneet rankasti...

USA Hameria ei oikein Suomessa niin myydä, muistaakseni Fazerilla on niitä halppis Hamereita... varmaan ihan hyviä ja joku Scarab varmaan ihan hieno ois, heh, mutta ei Epikään ole huono... Riippuu hintaluokasta, jos on varaa Epi Elitistiin niin semmoinen ehdottomasti! Laatu vastaa melkein Gibsonia tai joskus onkin yhtä hyvä kuin Gibson, mutta kustannuksissa karsittu vähän joten hinta on kohtuullisempi.

USA Hamerit ovat erittäin hyviä kitaroita. Törkeästi ylihinnoiteltuja, no jaa. Hamer on tosiaan nostanut hintojaan (mikä kitarafirma ei olisi?), sillä he eivät halua nostaa tuotantomääriä. Näin myös laatu saadaan pysymään korkealla. Pitää muistaa, että Hamerit tehdään käsityönä ja käsityö maksaa. Hinnat ovat esim. ihan samaa tasoa kuin Ruokankaalla. Kalliitahan ne ovat opiskelijalle, mutta pienenä vinkkinä voin kertoa, että käytettyjen USA Hamereiden hinnat ovat alhaista tasoa :) Nekin ovat toisaalta olleet jo kauan tasaisessa nousussa, mikä kertoo vain siitä että merkki tulee hiljalleen suuren käyttäjäkunnan tietoisuuteen.

Itse asiassa on melko yleinen mielipide asiaan perehtyneiden keskuudessa, että nämä nykyiset uudet mallit ovat parasta mitä Hamer on koskaan tehnyt, siis laadullisesti. Ja kyllä ne minun silmääni ainakin hivelevät :) Kannattaa vilkuilla kotisivuilta, miltä ne näyttävät (http://www.hamerguitars.com)

Hamer loisti 80-luvulla hieman eri piireissä, missä sen kitaramallit nykyään loistavat. Uudet mallit ovat huomattavasti perinnehenkisempiä. Enemmän vintagee ja vähemmän hevikeppiä. Anna kun arvaan että oot enemmän hevimiehiä? ;)

Fazerilta löytyy muutama USA mallikin, itse en kyllä ole vielä käynyt paikan päällä ihmettelemässä. Josko sitä vielä kesällä ehtisi.

(Hmm, alkaa mennä jo off-topic...)

Noista Slammereista on paha mennä sanomaan. Kannattaa mennä paikan päälle itse kokeilemaan, jos vain suinkin onnistuu. Epiphone Elitistejä en itse kyllä ostaisi, mutta se on vaan mun mielipide :)
J_Mantyla
27.07.2006 22:39:57
Oma lehmä ojassa, kun tuolla torilla kauppaan omaa Epiä ...

Lawsuit-aikaan Gibson ja Fender huomasivat japanian poikien työn laadun, ja päättivät kääntää tilanteen omaksi voitokseen. Fender Japan perustettiin, Gibson-nimen ollessa varattu vastaavalle lafkalle kekattiin nimi Orville pajan perustajan etunimen mukaan. Fender Japan on edelleen olemassa, vaikka joidenkin tahojen mukaan sitä oltaisiin sulkemassa. Orville-merkki haudattiin 1998, jonka jälkeen kahden vuoden ajan skittoja tehtiin Epiphone by Gibson-nimellä. Vuonna 2000 Gibson Japan lakkasi olemasta. Kaikki tuon ajan Epit, Orvillet sekä pääosa Grecoista olivat pitkällä kaulaliitoksella, joka nykyään on saatavilla Gibson Custom Shop-versioissa. Kaikissa tuon ajan lawsuit-versioissa keskityttiin -59 Les Paulin kopioimiseen kaula- ja headstock-kulmia myöden.

Tämän jälkeen tehdyillä Epiphone Les Pauleilla ei ole nähdäkseni Gibsonin kanssa mitään tekemistä. Lukijoilta löytyy aiheeseen varmasti tarkentavaa tietoa.
Ellei tänään niin sitten huomenna
Lento-V-mies
27.07.2006 22:58:14 (muokattu 27.07.2006 23:03:49)
Hmm, no kattelin vaan noita USA:n hintoja Hamerilta (retail price)... Retail Price on yleensä aina hieman kalliimpi kai mitä se oikeasti on, mutta toisaalta, on noi kitaratkin reilusti halvempia USA:ssa kuin Euroopassa (esim. Flying V on jopa 1000 dollaria, eli reilusti alle 1000 euroa USA:ssa).

En sit tiiä oisko noi jotain custom shop hintoja, mut oli siellä ennen enemmänkin hintoja ja aivan poskettomiahan ne ovat... laatu maksaa, mutta olen huomannut sen että mitä poskettomammat hinnat laitetaan tuotteille niin sitä enemmän ihmiset niistä kiinnostuvat. Sillä korkealla hinnalla saadaan ihmiset luulemaan että se tuote on jotenkin erikoisen hyvä. Laatutyötä, mutta toisaalta... no, kuka tykkää, kuka ei :)

Joo, heh, niin olen enemmän hevimiehiä kyllä... osaan arvostaa vintage-kitaroitakin kyllä*, enemmän kuin hevikeppejä, mutta mun mielestä toi Hamerin linja on nykyään sama kuin BC Rich alkaisi tekemään jotain mandoliineja :P Sitäpaitsi Phantom A5 ja GT olivat aika huippuja ennen. Eikä pidä unohtaa Scepter V:tä..

* kolme suosikkikitaraani ovat:

Flying V
Stratocaster
Les Paul
Samuello
27.07.2006 23:21:18
Hmm, no kattelin vaan noita USA:n hintoja Hamerilta (retail price)... Retail Price on yleensä aina hieman kalliimpi kai mitä se oikeasti on, mutta toisaalta, on noi kitaratkin reilusti halvempia USA:ssa kuin Euroopassa (esim. Flying V on jopa 1000 dollaria, eli reilusti alle 1000 euroa USA:ssa).

En sit tiiä oisko noi jotain custom shop hintoja, mut oli siellä ennen enemmänkin hintoja ja aivan poskettomiahan ne ovat... laatu maksaa, mutta olen huomannut sen että mitä poskettomammat hinnat laitetaan tuotteille niin sitä enemmän ihmiset niistä kiinnostuvat. Sillä korkealla hinnalla saadaan ihmiset luulemaan että se tuote on jotenkin erikoisen hyvä. Laatutyötä, mutta toisaalta... no, kuka tykkää, kuka ei :)

Joo, heh, niin olen enemmän hevimiehiä kyllä... osaan arvostaa vintage-kitaroitakin kyllä, enemmän kuin hevikeppejä, mutta mun mielestä toi Hamerin linja on nykyään sama kuin BC Rich alkaisi tekemään jotain mandoliineja :P Sitäpaitsi Phantom A5 ja GT olivat aika huippuja ennen.

Joo. Jenkeissä uuden kitaran kun hommaa, niin siitä retail pricestä saa ottaa reilu 30% pois. Amerikkalaiset tuotteet on aina halvempia siellä kun täällä Euroopassa, niinhän se menee ja vice versa!

No, en kyllä usko että Hamer nosti hintoja nostaakseen kysyntää :) Ja kyllä ne Hamerit on ihan oikeesti hyviä. Kysyntää ovat nostaneet varmasti enemmän hyvät arviot alan lehdissä jne. Kitaristit ovat vaan tunnetusti niin arkoja uusien juttujen suhteen, että mainetta on hankala saavuttaa.

Nostihan Gibsonkin taas hintojaan ja LP stankku taitaa maksaa Suomessa nykyään jotain 2600e, jos muistan oikein. Tuskin tuokaan hinnannousu laadussa näkyy? ;)

Hamerin uudesta linjasta ei tietty kaikki tykkää. Pitää kuitenkin muistaa, että Hamer aloitti hommat korjailemalla vintage kitaroita. Myös ekat mallit perustuivat Gibson tyylisiin soittimiin (esim. eka, vieläkin tuotannossa oleva malli: Standard = Explorer). Eli siinä mielessä toi mandoliini-vertaus on liian radikaali :D

No joo. Mutta hei, jos Phantom kiinnostaa niin käytettynä niitä löytyy kyllä Euroopastakin. Ja USA:sta varmasti. Eikä maksa liikaa :) Mutta jos nyt lopettaisi tän off-topicin... ->
Lonesome
28.07.2006 10:11:50
Tämän jälkeen tehdyillä Epiphone Les Pauleilla ei ole nähdäkseni Gibsonin kanssa mitään tekemistä. Lukijoilta löytyy aiheeseen varmasti tarkentavaa tietoa.

Menee vähän off-topic, mutta...

Tuo lopetusuhan alla ollut Fender Japan tehdas on käytännössä nimeltään Fuji Gen ja valmistaa myös Epiphonen Elitist sarjaa (sarjanumeron alussa F), aiemmin nimellä Elite. Kyllä näillä nykyisilläkin Japanin Epiphoneilla on jotain tekemistä Gibsonin kanssa. Mikit on Gibson USA ja yksityiskohdat esim. tallassa ja kaularaudan suojassa ovat sitä isoa Geetä ihteään. Tuo pitkä kaulaliitos taitaa olla edelleen kuvioissa. Korean/Kiinan Epeissä aivan muuta...

Sitä en tarkkaan, tiedä tehtiinkö Grecot/Orvillet ja v. 1998-2000 Epi by Gibsonit myös Fuji Genin toimesta, mutta luontevasti Elite sarja olisi näille jatkoa...
Mars Needs Guitars!
Lento-V-mies
28.07.2006 10:19:49 (muokattu 28.07.2006 10:20:55)
Mmh, no mutta joo, jos sun budjettis on esim. se alle 1000 niin ei siinä mitään kysymysmerkkiä sit tarvita, Epiphone pesee kaikki Hamerit tuossa sarjassa. Epiphonen Elitist Studio LP tai SG:n saat 650 eurolla ja joo, niissä on "2 humbuckers, made by Gibson USA". Kun ottaa huomioon että noiden mikkien arvokin on jo sen 100 euroa per mikki vähintään (jos ne on 490/498), niin sanoisin että aika hyvä tarjous tuo... Ai että harmittaa etten ostanu Epiphonea vaan Gibsonin!! No, toisaalta ei Epillä olekaan kunnon Flying V-kitaroita myynnissä...

Jaa joo, kyllä Phantom kiinnostaisi, mutta en taida nyt ostaa semmoista vuosiin :) Ehkä Straton ja Les Paulin, tai ainakin Straton jälkeen.
Dinorocker
28.07.2006 15:44:24 (muokattu 28.07.2006 15:44:35)
Mielenkiintoinen uutuus Hamerilta, F-Musiikin hinta netissä 799E.

http://www.hamerguitars.com/?fa=detail&mid=1987&sid=182
Outrider
kh 203
28.07.2006 17:05:55

Juu, itekkin kyllä melkeen kallistuiisin hamerin puolelle tosin mielipide kysymyksiähän nämä ovat ja toisille saattaa sopia toinen kitara paremmin kuin jollekkin toiselle. Varmaa paras on että käyt ihan henk.koht kokeilemassa vaikka f-musiikissa kumpi sopii paremmin käteen :D
Voihan sitä vaikka pukeutua naiseksi mutta sisällä on aina mies ( Lord of the strings )
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)