Aihe: Kelluvan tallan säätäminen
1
LarryHat
26.07.2006 12:16:27
Elikkä hommasin tuollaisen Dean Ml mallisen kitaran kelluvalla tallalla ja nyt tarvitsisin hiukan apua sen säätämisessä. Talla on nimittäin tällä hetkellä niin, että kampea nostamalla ei saa nostettua äänen korkeutta. Talla on siis kiinni kitaran rungossa ja sitä tarvitsisi nostaa, mutta en tiedä vain miten tämä tapahtuu käytännössä. Kokeneemmat voisivat antaa vähän neuvontynkää.
Murgo
26.07.2006 12:27:18 (muokattu 26.07.2006 12:28:15)

Löysää tallan vastajousia. Löytyvät kitaran takana olevan kannen alta. Säätö yleensä kahdella ruuvilla. Voi joutua jopa poistamaan yhden jousen jos on esim. matala vire. Ideanahan siis hakea tasapaino kielten vedon ja vastajousien välille siten että talla on sopivassa asennossa(kannen suuntainen). Joudut virittämään kitaran ja säätämään jousia vuorotellen luultavasti useamman kerran ennen kuin tasapaino löytyy, tallan kelluessa jousien jännitys vaikuttaa myös vireeseen.
Edit näin siis normaali tremolotallassa, floikassa kai samalla tavalla?
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
LarryHat
26.07.2006 12:39:10
Ahaah! Täällähän nämä ruuvit näyttävät olevan. Pitääpä koittaa vähän löysätä noita ja katsoa miten käy. Kiitos avusta.
LarryHat
26.07.2006 13:31:37
Tossa nyt vähä löysäsin noita ruuveja ja ei hirveätä eroa kyllä syntynyt aikasempaan. Itseasiassa löysäsin kyllä melko paljon. Pitäiskö nytten sitten alkaa jo ottamaan jousta pois vai pitäiskö vaa vieläki löysätä ruuvei.
Murgo
26.07.2006 13:37:56

Koeta ottaa jousia pois jos tuntuu että ruuvit putoaa tai jouset on kokonaan löysällä. En tiedä onko tuohon nopeaa tapaa mutta vuorotellen jousia säätämällä ja virittämällä ainakin lopulta löytyy oikea asetus.
LarryHat
26.07.2006 13:50:28
Nyt on otettu jousi irti ja löysäilty ruuveja. Kuinka paljon niitä ruuveja voi oikein löysätä? Nytten saan nuotin nousemaan yhden nauhavälin verran. Tuntuu, että jos vielä löysään ruuveja niin koko laitos räjähtää tai jotain.
Murgo
26.07.2006 14:03:48

Vaikea sanoa ruuvien pituudesta mutta jos alkaa tuntua että ruuvit irtoaa eli jousien kiinnityspala putoaa pois niin kannattaa otta vielä yksi jousi pois ja kiristää taas ruuveja jos nousi liikaa. Hakemalla se löytyy. Itselläni tosin kokemusta vain yhdestä ns. normaalitremololla olevasta kitarasta. Siitä piti viidestä jousesta ottaa kaksi pois että talla alkoi kellua (vire on dropped C). Kai sinne tehtaalla laitetaan kaikki jouset että on sitten varaa ottaa pois, se on helpompaa kuin hankkia lisää. Joku myös saatta haluta säätää tallan niin että se on kannessa kiinni jolloin virittäminen on helpompaa ja vire pysyy paremmin. Haittapuolena että kammeta voi vain alaspäin,mutta sävelkorkeushan taas nousee bendaamalla.
LarryHat
26.07.2006 14:31:06
Otettuani yhden jousen pois huomasin, että talla nousi liikkaa ja sitä ei saanut enää laskettua, koska ruuvit olivat niin tiukalla kun vain voivat olla. Kun laitoin jousen takaisin paikoilleen ja yritin säättää korkuttaa vain ruuveilla en saanut nostettua tallaa tarpeeksi. Mitä nyt teen?
oiva tumpeloinen
26.07.2006 14:38:57
Otettuani yhden jousen pois huomasin, että talla nousi liikkaa ja sitä ei saanut enää laskettua, koska ruuvit olivat niin tiukalla kun vain voivat olla. Kun laitoin jousen takaisin paikoilleen ja yritin säättää korkuttaa vain ruuveilla en saanut nostettua tallaa tarpeeksi. Mitä nyt teen?

Myyt mulle sen.......halvalla, kun sitä ei pysty säätämäänkään. ;)

Ensimmäisenä sun pitää muistaa, että säätämisen jälkeen sen tallan pitäisi jäädä kannen suuntaisesti suoraan tai ihan pikkaisen takakenoon. Siinä asennossa se pitää vireen, jos raudat on kunnossa.

Sitten pieniä kymysyksiä. Miten paksut kielet kitarassa on? Montako jousta? Miten vanhat jouset?
LarryHat
26.07.2006 15:16:19 (muokattu 26.07.2006 15:17:32)
10-46 setti, 3 jousta ja kitara on ollu minulla pari viikkoa, eli jouset ovat uudet.

edit: ja enpä taida vielä myydä sulle tuota kitaraa, jos vaikka kävis niin hassusti, että saisinkin siihen soittokelpoiset säädöt :)
tommiot
26.07.2006 17:40:36
Tulipahan mieleen vaan: Jousien säätö muuttaa virettä, talla pysyy paikalla kunnes löysäät kieliä. Kai olet tietoinen tästä? =)
oiva tumpeloinen
26.07.2006 17:46:19
Tulipahan mieleen vaan: Jousien säätö muuttaa virettä, talla pysyy paikalla kunnes löysäät kieliä. Kai olet tietoinen tästä? =)

Löysäämällä niitä jousien takana olevia ruuveja talla nousee pystyyn---->vire laskee. Virittämällä uudelleen talla nousee lisää. Sama homma päinvastoin. Tai siis talla laskee ja vire nousee.

Mä en ihan ymmärrä, mitä tässä haetaan takaa?
tommiot
26.07.2006 17:54:40
Löysäämällä niitä jousien takana olevia ruuveja talla nousee pystyyn---->vire laskee. Virittämällä uudelleen talla nousee lisää. Sama homma päinvastoin. Tai siis talla laskee ja vire nousee.

Mä en ihan ymmärrä, mitä tässä haetaan takaa?

Aijaa, no mä en ole kovin paljoa kerralla koskaan säätänyt, lähinnä jotain Eb -> E-vire. Ei se talla oo yhtään liikkunu jousia kiristäessä, vire vain nousi. Mutta tarkemmin ajatellen täytyyhän sen tallan liikkua jo kiristäessä/löysätessäkin. Mutta pointti oli kuitenkin se että vire muuttuu :)
LarryHat
26.07.2006 18:14:53
Joo kyllä olen tietoinen, että vire muuttuu jousia ja ruuveja säätämällä. Just se tekee tästä vaikeaa, kun sitten kun ne kielet laittaa normivireeseen niin huomaakin, että talla on jo noussut liikaa. Tässä nyt kun olen testaillut, niin olen huomannut, että ainakaan jousta tosta ei voi ottaa pois, koska silloin talla on liian korkealla, vaikka ruuvit olisivat niin kireällä kun mahdollista. Pitää kai sitten noilla ruuveilla vaan yrittää, jos niissä on reilusta säätövaraa? Pelottaa, että rikon jotain.

Paljonko sun pitäisi saada niitä kieliä kammella venymään? Onhan sulla kammen alle tehty jyrsinnät, ettei sitä ole vain laitettu kiinni kanteen?

No hmm, en oikein tiedä paljonko pitäis olla venytysvaraa. No sanotaan nyt vaikka, että reilusti :) mutta ei mitään mahdottomia määriä. Ja kyllä tossa on tommonen kolo missä toi talla on jos tarkotat sitä jyrsinnällä (en tainnut ymmärtää).
Stratocaster_90
26.07.2006 18:20:54

Jännää kun tyyppi ei saa edes floikkaa kellumaan, kun minä olen pistänyt sellasen normaali vintage-tallankin "keluvaksi" :D
oiva tumpeloinen
26.07.2006 18:27:09
Pitää kai sitten noilla ruuveilla vaan yrittää, jos niissä on reilusta säätövaraa? Pelottaa, että rikon jotain.

1-1,5 cm niitä voi ainakin ihan huoletta ottaa rungosta ulos. Siinä vaiheessa kolmella jousella pitäisi jo tapahtua paljon.

Jännää kun tyyppi ei saa edes floikkaa kellumaan, kun minä olen pistänyt sellasen normaali vintage-tallankin "keluvaksi" :D

Jännä kun kaikki ei tiluta, vaikka Ynkky tekeekin sitä. :D
LarryHat
26.07.2006 19:12:19
Noniin, nyt! Sain jo jonkilaista jälkeä aikaan. Löysäsin pelkästään ruuveja tarpeeksi, kun ei tuntunut jousia pois ottamalla onnistua. Kiitos kaikille auttajille. Heitän plussia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)