Aihe: Vinkkejä DFH Superiorin käyttöön?
1 2
Antti1
25.07.2006 02:11:47
Ostin tossa männäviikolla moisen softan itselleni ja täytyy myöntää: olen todella positiivisesti yllättynyt systeemin laadukkuudesta. Nyt vaan seuraa kysymys: miten olette päässeet parhaiten eroon konemaisuudesta, jos rummut on ohjelmoitu koneella? Täytyykö vain ruuvata iskujen velocitya kaikenmaailman randomgeneraattoreiden läpi, vai löytyykö kenties DFH:stä joku taikavipu?

Peruskäyttö mulla siis on jo selvillä ja osaan loihtia erehdyttävän aidon kuuloisen rumpuraidan, mutta viimeinen silaus puuttuu. Pellit varsinkin paljastaa, mutta myös pieni konekivääriefekti häiritsee virpassa ja tomeissa. Millä näistä eroon?
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Naq
25.07.2006 14:11:05

Kirjotan aina rumpuni käsin.

Käytännössä teen joka iskulle oman velocityn käsin, jos siihen vaan on tarvetta. Ei se nyt niin kauan ota, vaikka biisi olisi lähemmäs 10-minuuttinen. (:
Joskus tietty tasapaksuuskin on hyvästä, esim. virvelin "pää"-iskut jätän yleensä suosiolla kaikki velocityyn 100.
Onhan softassakin niitä vipuja.. Olethan päivittänyt softan Toontckracin sivuilta? Muutama uusi ominaisuus taisi tulla tuotakin helpottamaan.
Tarkistan omat asetukseni kuhan käyn studio-puolella.
Antti1
25.07.2006 14:29:54
Joo, softat on ihan uusimmat, en sitä vanhaa versiota edes asentanut.

Painotan nyt vielä sitä tosiaan, että tämänhetkinen jälki on jo erittäin aidon kuuloista, viimeinen silaus vaan puuttuu. Täytyy kai sitten niihin filleihin vaan paneutua käsipelillä, että niistä saa uskottavia. Oikean ja vasemman käden vaihtelut, velocityt yms, niin varmaan rupeaa jo lähtemään?

Tähän mennessä mä oon kannu kerrallaan vetänyt ne eräänlaisen randomizerin läpi erittäin pienellä muokkausprosentilla ja säätänyt raja-arvot maksimisäädöille. Kuulostaa hyvältä, mutta vähän voisi vielä jostain kaivaa lisäväriä mukaan. Ehkä se käsisäätö sitten on se juttu, ei se niin kauheasti aikaa tosiaan vie, jos on komppi jo valmiina.
Naq
25.07.2006 14:38:54 (muokattu 25.07.2006 14:39:32)

Oikean ja vasemman käden vaihtelut, velocityt yms, niin varmaan rupeaa jo lähtemään?

Rupeaa. (:

Ehkä se käsisäätö sitten on se juttu, ei se niin kauheasti aikaa tosiaan vie, jos on komppi jo valmiina.

Tän mä olen havainnut parhaaksi tavaksi. Siis silloin jos oma korva sanoo, että nyt en ole itse soittamassa. Siinä jää kyllä MIDI-randomizerit kakkoseksi.
Ukko
25.07.2006 16:10:03

Täytyykö vain ruuvata iskujen velocitya kaikenmaailman randomgeneraattoreiden läpi, vai löytyykö kenties DFH:stä joku taikavipu?

Peruskäyttö mulla siis on jo selvillä ja osaan loihtia erehdyttävän aidon kuuloisen rumpuraidan, mutta viimeinen silaus puuttuu. Pellit varsinkin paljastaa, mutta myös pieni konekivääriefekti häiritsee virpassa ja tomeissa. Millä näistä eroon?

Käytä padeja tai kiippareita.
Antti1
25.07.2006 16:13:11
Käytä padeja tai kiippareita.

Kiippareilla mä oonkin noita hakannut, mutta tiedätkö kuinka kivaa on jotain 220bpm metallia noilla veivata sisään... Puuh. Lopputulos tolleen on täydellistä sontaa, vaikka soittaisi äänen kerrallaan sisään.
Timo JM
25.07.2006 16:49:08

Groove Monkee:lla on ainakin sellainen paketti kuin Rock For DFHS.
...siis mun mielestä.
Ukko
25.07.2006 18:58:11

Kiippareilla mä oonkin noita hakannut, mutta tiedätkö kuinka kivaa on jotain 220bpm metallia noilla veivata sisään... Puuh. Lopputulos tolleen on täydellistä sontaa, vaikka soittaisi äänen kerrallaan sisään.

Vaatii pitkän harjoittelun. Eikä pahaa tee pudottaa nopetta rumpujen työstön ajaksi. Kvantisoinnin vois myös jättää kokonaan pois. Padit olis kova juttu jos osaat soittaa rumpuja. Jos et osaa niin opettelet tai hommaat jostain osaavan rumpalin työstämään rummut. Ei ole oikein muuta mahdollisuutta. Löytyy kai myös valmiita grooveja tms. mutta niissä on haittana ettet voi niitä muutella.
sandiego
25.07.2006 20:10:14 (muokattu 25.07.2006 20:18:33)
nyt tulee todellinen newbie-kysymys, mut saako paremman tuloksen jos soittaa suoraan midinä vaikkapa sähkörummuilla?

Tarkoitus olis ostaa sähkörummut ja niistä midillä tietokoneeseen, jossa pyörii dfh. Ulostuloja kyseisessä koneessa on 10 kpl, ja niistä olisi sitten tarkoitus hoitaa piuhalla rumpu kerrallaan itse nauhoitukseen tarkoitettuun tietokoneeseen. noiden 2 tietokoneen välissä on vielä mikseri. Onko kukaan kokeillut tuollaista systeemiä?
Ben_D
25.07.2006 20:39:19

Tähän mennessä mä oon kannu kerrallaan vetänyt ne eräänlaisen randomizerin läpi erittäin pienellä muokkausprosentilla ja säätänyt raja-arvot maksimisäädöille.

Hetkonen...mikäs tää randomizer on? Onko mulla menny DFHS:sta jotain ohi vai onko sulla käytössä joku erillinen VST plugari?
Fierce Moshter Promo Out Now! Tilaukset
Ukko
25.07.2006 21:28:00

nyt tulee todellinen newbie-kysymys, mut saako paremman tuloksen jos soittaa suoraan midinä vaikkapa sähkörummuilla??

Käytä sähkö/midirumpuja vain datan ohjailuun ja ota soundi maailma dfh:sta. Taitaa olla parempi lopputulos.
sandiego
25.07.2006 23:30:16
Käytä sähkö/midirumpuja vain datan ohjailuun ja ota soundi maailma dfh:sta. Taitaa olla parempi lopputulos.

Näin on tarkotus tehdäkkin, siis midinä soittelen kannettavassa olevaa toontrackia ja kannettavan äänikortista menee mikseriin yksittäinen rumpu piuhalla mikseriin ja siitä toiseen tietokoneeseen joka nauhoittaa. Elikkäs tuo nauhottava tietokoneessa ei ole plugaria tolle toontrackille vaan esim virveli menee yhdelle raidalle audiona ja basari toiselle jne.
Antti1
26.07.2006 02:16:44 (muokattu 26.07.2006 02:22:35)
Hetkonen...mikäs tää randomizer on? Onko mulla menny DFHS:sta jotain ohi vai onko sulla käytössä joku erillinen VST plugari?

Ei oo menny mitään ohi, noi on ihan erillisiä plugareita mitä käytän. Tää on Sonarin kylkiäisenä tullut velocityn säätöön tarkoitettu plugari, tarkempaa nimeä en muista. Kai noita on freewarenakin jaossa jossain, kannattaa etsiä jos kiinnostaa.

EDIT 1: sandiego, eikö sulla oo mahdollisuutta jättää tota mikseriä pois välistä? Mä muutenkin jättäisin tuon äänen siirtelyn tallennetun datan varaan. Eli nauhoitat sillä läppärillä midiraidan, säädät velocityt yms., poimit haluamasi soundit, tallennat waveiksi ja siirrät toiselle koneelle. Jos tämä ei käy, niin miten olisi, jos asentaisit softan siihen nauhoituskoneeseen? Muistaakseni tuotteen saa asentaa eri koneisiin, mutta vain yhteen kerrallaan. Mahtaako jotain erilaisia lisenssejä olla saatavilla sopuhintaan?

EDIT 2: Kyllähän mä rumpuja vähän osaan kolistella, mutta ongelmana on tällä hetkellä vain rahapolitiikka. Hyvät padit maksaa tuhottomasti (saa käytetyt sähkörummut, jos uuden ostaa) ja halvoissa on halpojen viat. Ostaisin varmasti sähkökannut tai laadukkaat padit, jos olisi rahaa ja tilaa niille.
Antti1
26.07.2006 14:01:29 (muokattu 26.07.2006 14:06:49)
On mahdollisuus jättää mikseri pois, mutta miks jättää pois.

No jos sulla on niin hyväsoundinen laite, että se oikeasti parantaa noiden soundia, niin käytä pois. Mä en kovin helpolla tuohon työntäisi mitään järkevän hintaista laitetta enää väliin. En mitään sellaista, johon mulla siis on ikinä varaa harrastelijana. Jos löytyy Neveä, tai muuta kivaa kotoa, niin silloin ehkä.

Nauhoitukseen tarkotettu tietokone siis toimii sillon ihan samalla tavalla ku nauhottas mikeillä, eli siinä ei pyöri plugarina toontrackin vermeet.

Mutta mikä se etu on, jonka sä saavutat tällä tavalla? Ton paketin parhaita puoliahan on juuri se, että rumpuja voi vaihtaa lennossa loppuun asti ilman triggaamista tms. kepulikonstia. Mä en ainakaan henkilökohtaisesti tekis tota, vaan ihan kylmästi vetäisin sen DFH:n sinne nauhoituskoneelle ja tekisin kaiken sillä. Jos sä haluat väkisinkin sen mikserin väliin, niin sä voit käyttää sitä sitten myös jälkeenpäin sillä yhdelläkin koneella, kun kaikki muu on jo lopullisessa kunnossa.

EDIT: Niin sanopa vielä muuten, mikä mikseri sulla siinä välissä pyörii? Jotain kallistakin?
sandiego
26.07.2006 20:49:42
No jos sulla on niin hyväsoundinen laite, että se oikeasti parantaa noiden soundia, niin käytä pois. Mä en kovin helpolla tuohon työntäisi mitään järkevän hintaista laitetta enää väliin. En mitään sellaista, johon mulla siis on ikinä varaa harrastelijana. Jos löytyy Neveä, tai muuta kivaa kotoa, niin silloin ehkä.

Mutta mikä se etu on, jonka sä saavutat tällä tavalla? Ton paketin parhaita puoliahan on juuri se, että rumpuja voi vaihtaa lennossa loppuun asti ilman triggaamista tms. kepulikonstia. Mä en ainakaan henkilökohtaisesti tekis tota, vaan ihan kylmästi vetäisin sen DFH:n sinne nauhoituskoneelle ja tekisin kaiken sillä. Jos sä haluat väkisinkin sen mikserin väliin, niin sä voit käyttää sitä sitten myös jälkeenpäin sillä yhdelläkin koneella, kun kaikki muu on jo lopullisessa kunnossa.

EDIT: Niin sanopa vielä muuten, mikä mikseri sulla siinä välissä pyörii? Jotain kallistakin?

Siis, en ole kokeillut tota vielä. Se mikseri väliin perustuu ainoastaan siihen että omasta kokemuksesta kitaran suoraan koneelle nauhotettuna saa soundaamaan paremmalle kuin välissä mikseri. Mikserillä equtus antaa enemmän luonnetta soundeille kuin softassa kikkailu. Pitää testata kummin tulee parempi, kunhan saan ne sähkörummut lainaan tai omaks
Naq
26.07.2006 20:57:43 (muokattu 26.07.2006 21:03:04)

Sellainen huomio vielä DFHS:llä ohjemointiin, että aika usein kun hakee tietyn kuuloista juttua, joutuu lyöntien velocityt laittamaan aivan erillailla kun itse olisi jutun soittanut. Ilmiö korostuu peltien kanssa. Sen takia itse kartan padien kanssa soittamista, vaikka mahdollisuuksiakin olisi ollut.

P.s. Laita Antti vähän näytteitä aikaansaannoksistasi. :)
Antti1
27.07.2006 07:18:42
P.s. Laita Antti vähän näytteitä aikaansaannoksistasi. :)

Josko tässä kehtaisi, viikon vasta tutustunut tähän softan ihmeelliseen maailmaan... No voin syyttää ainakin noviisiuttani. Ehkä, jos saan jonkun järkevän pätkän tehtyä.

sandiego: joo, ei ollu siis tarkotus jyrätä ideaa, mutta toi on kuitenkin vähän eri juttu kuin kitaran nauhoittaminen suoraan koneelle. Sehän "pitäisi" tehdä impedanssimuunnoksen kanssa (DI-boksi), ettei kaikki yläpää lähde signaalista. Mikä vaan kuulostaa parhaalta, se on sitten se paras.
sandiego
27.07.2006 08:48:40

sandiego: joo, ei ollu siis tarkotus jyrätä ideaa, mutta toi on kuitenkin vähän eri juttu kuin kitaran nauhoittaminen suoraan koneelle. Sehän "pitäisi" tehdä impedanssimuunnoksen kanssa (DI-boksi), ettei kaikki yläpää lähde signaalista. Mikä vaan kuulostaa parhaalta, se on sitten se paras.

Kitaran suoraan nauhottamisella tarkotin mallintavaa etuaste/efektilaitetteen käyttöä, siis Boss gt-8/pro ja pod xt live jne. Oman kokemuksen mukaan mikseri toimii paremmin kuin mikkietunen, kun käyttää noita suoraan koneeseen kytkettynä. Sitten kun tekee lopullista nauhoitusta, niin ei ole kaapin mikitystä voittanutta.

Ite lopultaki epäilen eniten ton sähkrumpu-toontrack/tietokone-mikseri-tietokoneen yhdistelmässä eniten sitä, että miten midin kautta soitettuna välittyy riittävän aidosti soiton dynamiikka.
Daunt
27.07.2006 09:31:48
Alkuperäiselle kysyjälle: olethan käyttänyt vasemmalle ja oikealle kädelle eri nuotteja? Varmistan vaan.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)