Aihe: Treenejä ongelmakohtiin
1
amn
25.07.2006 08:45:19 (muokattu 25.07.2006 09:30:15)
Katotaas saisiko tälläisestä minkäänlaista keskustelua aikaseksi.
Eli jos porukalla on ollut ongelmia soitossa, (esim joku komppi ei lähde kulkemaan jne..) ja jonkun muun harjoituksen avulla on saanut homman menemään,
olisi hienoa jos niitä saataisiin jaettua täällä keskenämme. Tottakai yleispäteviä treenejä on aina rudimenttien treenaus, ja metronomin kanssa hitaasti treenin soittaminen jne.

Mutta jos vaikka esimerkkinä:
Itse kun joskus tutustuin komppeihin joissa on doublestrokeja, joissa iskuista jälkimmäinen on aksentoitu, oli ongelmana saada tarpeeksi suuri ero iskujen välille.
Tarkoitan siis että ensimmäinen on tarpeeksi hiljainen ghost isku ja toinen napakka aksentti. Tälläsiä komppeja on esim, Tower Of Powerin Soul Vaccination biisin komppi:
http://www.drummerworld.com/Clinic/David_Garibaldivacci.html

Treeni joka auttoi tuollaisten komppien soittamista ainakin mun kohdalla oli seuraavanlainen:
Soitetaan kahdeksasosia doublestrokeilla (oovvoovv), otetaan joku tahti esim. New Breedistä tai Syncopationista, joka koostuu neljäs- ja kahdeksasosa nuoteista ja tauoista.
Toki sen voi keksiä itsekin. Sen jälkeen soitetaan metronomin kanssa doublestrokeja aksentoiden aina nuoteilla olevat iskut.
Esim. tahti jossa on: pisteellinen neljäsosanuotti, pisteellinen neljäosanuotti ja neljäsosanuotti (en keksinyt jäkevämpääkään tapaa selittää)
soitetaan näin: OovVooVv
tuolla samalla idealla sitten tahti kerrallaan. Toki käsijärjestys voi olla vaikkapa paradiddle tai ihan single stroke roll.
Varmaan useimmille tuttu treeni mutta toivottavasti ainakin jollekin jotain hyötyä..
rm_wispila
25.07.2006 11:08:21
Karkeasti yleistäen kaikki ongelmat johtuvat kärsivällisyyden puutteesta. Missähän sitä voisi treenata?

Tuntuu vieläpä pahenevan yleisen maailmanmenon myötä - kaikki pitäisi olla heti valmiina, nappia painamalla. Ja vaikka tämän tiedostaa ja siitä pyrkii eroon, tuntuu tämä tarttuvan itseenkin, hitaaseen hämäläiseen...

Toinen ongelma, usein myös yhteydessä edelliseen, on tietty perus-laiskuus. Treeniä jaksaa naputella hetken, ja jos ei aukea heti, rupeaa heittämään jotain diipadaapaa. Tai lähtee kaljalle...

Ongelmaa pahentaa, kun kaverilla homma tuntuu kulkevan satasella. Tarina ei useinkaan kyllä kerro, että "helposti" jutun vetävä kaveri on saattanut niska limassa tahkota komppia omin päin todella paljonkin. Sankarimyyttiä ei voi rikkoa.. eihän kukaan ikinä koulussakaan lukenut läksyjään ;)

Tavoite on siis kaikilla tulla yhdeksi maailman taitavimmaksi rumpaliksi lähes luonnonlahjakkuutena, koskematta harjoitteisiin. Ja lisäksi tehdä levyillä miljoonatili ja hommata läjä toinen toistaan parempia settejä, pyöriä julkisuudessa kaikkien ihailemana rumpusankarina... ja sitten se kakkosiskun aksentti ei vaan tule, soittokaverit käskee soittamaan simppelimpää komppia. Ei kun hanskat tiskiin ja Himmeliumit myyntiin :)

Mitenköhän kaikille saisi kaaliin, että taito (ja tyylitaju) kehittyy hitaasti, ei ala eikä lopu mihinkään, vaan muuntuu ja monipuolistuu läpi koko elämän. Ja aina kannattaa treenata ja kuunnella muita soittajia monipuolisesti. Ja "se tyhmäkin hemmo" tietää jonkun jutun mitä itse et...
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
Triskal
25.07.2006 11:35:54

Olen itse huomannut tässä, että vasen käteni on aika rampa oikeaan verrattuna. Nyt onkin sitten käynnissä tehoreeni vasurin parantamiseksi. Olen soitellut yksinkertaista reeniä, jossa soitetaan kahdeksasosia, ensin 2 minuuttia 4 oikealla ja 4 vasemmalla, sitten 2min 8/8, sitten 2min 12/12, 2min 16/16 ja lopuksi 2min singlestrokea kahdeksasosina. Kattelee sitten, kun saa lyöntitekniikan hiottua ja erityisesti vasurin rennoksi ja toimimaan niinkuin oikea, että mitä voisi sitten alkaa reenata. Askel kerrallaan tässä mennään. Kiva oli huomata, miten oikean käden kapulaote meni melkein kerralla kohdalleen, mutta ei ole helppoa tuon vasurin kanssa, ei. :(
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))>
amn
25.07.2006 11:38:25
Karkeasti yleistäen kaikki ongelmat johtuvat kärsivällisyyden puutteesta. Missähän sitä voisi treenata?

Jep, totta toki joka sana postauksessasi..
Kyllähän motivaatio ja kärsivällisyys harjoitella on se perusedellytys mikää pitää olla ennenkuin voi kunnolla oppia mitään.
Tarkoitukseni oli kuitenkin herättää keskustelua enemmänkin siitä että minkälaisia treenejä ihmiset ovat tehneet. Tämän myötä voisi mahdollisesti huomata että "en ollutkaan tuota tullut ajatelleeksi, täytyypä kokeilla".

Sitä kärsivällisyyttähän, niinkuin sanoit, ei ole keskustelupalstalta mahdollista oppia :)
"If you're going to make a mistake, make it loud so everybody else sounds wrong." -Joe Venuti
Paas
25.07.2006 11:49:16 (muokattu 25.07.2006 11:51:30)
Minä olen myös tehnyt aika paljon duunia vasemman käden eteen aika kauan. Vasen käsi pelaa nykyään jo melko hyvin traditionaali otteella ja se pysyy kärryillä melko nopeissakin jutuissa. Tuplaiskuja vasuri vetää (traditionaalilla) melko puhtaasti miltei yhtä nopeasti kuin oikea käsi mutta ongelma onkin ihan tavis single stroke yhdellä kädellä vähän rivakampaa vauhtia. Singlejä en pysty vetämään kovinkaan nopeasti traditionaalilla jostain kumman syystä. Matched grip otteella kädet ovat suht hyvin balansissa keskenään.

edit. Tuohon vaivaani ei taida olla muuta lääkettä kuin kova jauhaminen ja toisto uudestaan ja uudestaan.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
HeavyMachinery
25.07.2006 12:54:55

Jep, totta toki joka sana postauksessasi..
Kyllähän motivaatio ja kärsivällisyys harjoitella on se perusedellytys mikää pitää olla ennenkuin voi kunnolla oppia mitään.
Tarkoitukseni oli kuitenkin herättää keskustelua enemmänkin siitä että minkälaisia treenejä ihmiset ovat tehneet. Tämän myötä voisi mahdollisesti huomata että "en ollutkaan tuota tullut ajatelleeksi, täytyypä kokeilla".

Sitä kärsivällisyyttähän, niinkuin sanoit, ei ole keskustelupalstalta mahdollista oppia :)

Itselläni kun on toiset rummut reeniksella ja sitten mopokotona niin reeniksellä käyn reenamassa biisejä mutta kotona reenaa aivan muuta.

Yleinen tapani on se että käytän kotona joka päivä sen 30min- 2h reenaamiseen riippuu päivästä ja mielen tilasta mutta aina kampean sen puolen tunnin homman tekemään. Yleensä se on jokin ongelma kohta omassa soitossa nyt se on ollut tälläinen kompin pätkä yhdessä bridge osassa.

Basari virveli china 8osatrioli hässäkkä joka kestää 2tahtia.... jonka lopussa se tulee vielä yhden 3/4 tahdin

Ix--I oikea basari
I--xI vasen basari
I-x-I Virppa
I--xI China

Laitan aina metronomin rauhalliselle tahdille ja käyn läpi tota vähän aikaa sen jälkeen metronomi pois ja nostan tahtia tasaisesti kunnes putoan ja sitten aloitan taas alusta....

Motivaatiota lisää saa aina bändi reeneistä kun huomaa että biisien taso kosvaan suorassa suhteessa oman soitto tarkkuuden kanssa....
Tämäkin tekstin olen omin pienin kätösin rustannut poistamisen uhalla....
rm_wispila
25.07.2006 14:46:33
Tuo tempo on kaikissa jutuissa oleellista pitää riittävän matalana (vaikka kova hinku olisikin pystyä vetämään sitä kahtasataa).

Itse olen joitain vaikeita kohtia treenannut tosi hitaana, ja vaikka tempo tuntuisikin lähes naurettavan hitaalta, jotenkin se vaan raajojen hermostoon tallentuu oikein. Eikä harjoitteen säännöllinen nopeuttaminenkaan ole niin oleellista kuin tuo hyvin tehty perustyö aivan hitaimmalla tempolla.

Minimitempo voisi olla sellainen, jossa vielä pystyy hahmottamaan kompin tai rudimenttisarjan kokonaisuutena (eikä iskuina).

Nopeus tulee kyllä myöhemmin, lähes itsestään (tosin tietyt supernopeudet ovat luku sinänsä) kun perusvarmuus komppiin on syntynyt.

Pieni treenitauko harjoitteen kohdalla parantaa myös oppimista. Erilaiset "vanhat" jutut kun tuntuvat "pulpahtelevan" myöhemmin kuin itsestään pinnalle soitossa, vaikkei niitä aktiivisesti treenaisikaan. Näin kai ne ihmisaivot toimii, eli opittu muhii aikansa kaalissa.
Kapulakieli = rumpalien oma kieli.
HeavyMachinery
25.07.2006 16:20:54

Eli jos porukalla on ollut ongelmia soitossa, (esim joku komppi ei lähde kulkemaan jne..) ja jonkun muun harjoituksen avulla on saanut homman menemään..

Niin ja tuohon vasen oikea käsi asetteluun on auttanut paljon se kun olen soittanut reeneissä helpot haikka ja china kompit vasemmalla kädellä haikkaan tai chinaan. Suurinongelma noissa on pitää oikean käden dynamiikka tasaisena.
Tämäkin tekstin olen omin pienin kätösin rustannut poistamisen uhalla....
Davos
25.07.2006 17:57:43
Mullakin on nuo käsien epätasaisuudet ongelmana, ja itseasiassa kaipaisinkin hyviä vinkkejä miten voisin niitä kehittää. Eli:

Vasen käsi on lyöntitekniikaltaan selkeästi huterampi. Oikealla kädellä lyötäessä esim. perus rudimentteja, niin oikealla työn tekee ranne ja sormet, kun taas vasemmalla lyötäessä koko käsi tuppaa liikkumaan. On siis hirveän jäykkää ja vaivalloista verrattuna oikeaan. Haluaisinkin kehittää vasuria että myös sillä pystyisi liidata komppeja ja pysyisi paremmin nopeissa singlestrokeissa ja muissa jutuissa mukana.

Oikea käsi taas sitten on tekniikaltaan selvästi parempi, mutta dynamiikaltaan äärimmäisen paljon huonompi. Ghosteja on miltei mahdoton soittaa onnistuneesti oikealla kädellä. Vinkkejä kehitykseen?

Olen tuota Triskalin mainitsemaa reeniä käyttänyt, plus sitten ihan rudimenttisarjoja meiningillä:

10min singlestrokeroll
10min doublestrokeroll
10min paradiddle
10min doubleparadiddle
Paas
25.07.2006 18:12:40
No jos kädet ei toimi samalla tavalla(tekee eri liikettä) niin kannattaa keskittyä tarkkailemaan sitä kättä(sitä liikettä). Esim. peili voi myös olla avuksi tässä. Koitaa vaan yhdenmukaistaa molempien käsien liikettä.
WyW
25.07.2006 20:50:29 (muokattu 25.07.2006 20:55:15)

Niin ja sit jos soittaa noita rudimenttejä läpi aina oikeella liidillä ni ei se hirveesti jeesaa. Sitten kun noita voi alotella eri kohdista niin niistä saa iha miljoona treeniä. Mulla ainaki oma huonous johtuu ihan suoraan laiskuudesta ja toistotreeniin ei vain hirveästi ole intoa. Ei niinkään siitä ettei keksisi treenattavaa. Toki nämä ideat ovat aina tervetulleita ja mielenkiintoista luettavaa.

Jossain vaiheessa oli aika kova jalkatreeni päällä (100bpm, 16-osia vuorojaloin 1,5h putkeen) jonka aikana sitten käsillä pistelin paukuttaen iha mitä vaan mieleen tuli. Tuo treeni oli kyllä tosi kovaa rutistamista, mutten jaksanut sitä seitsemää kertaa enempään.

Nyt uusin idea on tässä pitkäsoiton äänittämisen alla alkaa vetään biisejä hitaammalla temmolla läpi sijoittaen iskut viimeisen päälle ja tsekkaamaan jos siihen riitäisi edes intoa.

TV:tä katsoessa on pädi ollut kourassa viimeaikoina ja siitä on kyllä ollut ihan kohtalaisesti apua käsitekniikkaan.

edit: pakollinen tuplistreeni viä tähän:

1/4 | 1-2-3-4 | 2-2-3-4 | 3-2-3-4 | 4-2-3-4 |
--------------------------------------------------
 hh | x-x-x-x | x-x-x-x | x-x-x-x | x-x-x-x |
 sd | ----x-- | ----x-- | ----x-- | ----x-- |
 bd | o-v-o---| v-o-v---| o-v-o---| v-o-v---|

The music of the future will not entertain - It's only meant to repress and neutralise your brain
Suleima
26.07.2006 02:22:37
itse olen myös triskalin mainitsemaa treeniä harrastanu, muistaakseni jostain täältä sen oppinut. Oisko kyseinen treeni liittynyt jotenkin derek roddy-nimiseen heppuun?
Triskal
26.07.2006 13:25:25

Khyllä. Ja se lopun single stroke tulee 16-osina.

Tsori juu, niinpä tuleekin.
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))>
juoni
26.07.2006 23:33:11
Tuplaiskuja vasuri vetää (traditionaalilla) melko puhtaasti miltei yhtä nopeasti kuin oikea käsi mutta ongelma onkin ihan tavis single stroke yhdellä kädellä vähän rivakampaa vauhtia. Singlejä en pysty vetämään kovinkaan nopeasti traditionaalilla jostain kumman syystä.

Vedätkö vuoroiskuja niin, että ote aukeaa? Siis niin etteivät etu- ja keskisormi ole kapulan päällä rollin aikana? Jos et niin koeta. Ranne ja peukalo liikuttavat kapulaa. Vaikken varsinaisesti perinteisellä soita, niin virvelillä ja muilla kireillä pinnoilla vuoroiskut sujuvat vähintään yhtä nopeasti kuin oikealla.
Lahjattomat Treenaa
Paas
27.07.2006 08:31:09
Vedätkö vuoroiskuja niin, että ote aukeaa? Siis niin etteivät etu- ja keskisormi ole kapulan päällä rollin aikana? Jos et niin koeta. Ranne ja peukalo liikuttavat kapulaa. Vaikken varsinaisesti perinteisellä soita, niin virvelillä ja muilla kireillä pinnoilla vuoroiskut sujuvat vähintään yhtä nopeasti kuin oikealla.

Eipä ole kapulaa tässä nyt käsillä että vois tarkistaa mutta melko "löysällä/rennolla" otteella tulee vedettyä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)