Aihe: "Rääkyminen"
1 2 3 4 515 16 17 18 1963 64 65 66 67
konnamatti
25.07.2006 13:48:21
Kaikki kun ihmettelee sitä että jos ääni menee yms.

Täs on yks vastaus Melissa Crossin sivuilta:

Tämä oli hyvä. Kiitän. +
[19:36] ei vittu blues on yliarvostettuu
gorgonoidi
25.07.2006 19:47:26

Nyt löyty taktiikka! Örr örr!
Buffa D
25.07.2006 23:10:13 (muokattu 25.07.2006 23:10:38)
Mulla ilmaantui odottamaton ongelma. En oo tässä muutamaan päivään reenannu en sitten yhtään, mutta tänään sitten taas kokeilin.
Aikani huutamisen jälkeen kurkkuuni alkoi kuitenkin hieman sattua (wtf?). Ja jotenkin tuntui siltä, että ääni ei lähe niin "alhaalta" kuin ennen. Oma diagnoosini tähän oli se, etten ollut pitkään aikaan huutanut, joten kurkkuni lihakset väsyivät. Näin ollen äänen särkeminen jotenkin ajautui sitten äänihuulille, johon se ei saisi mennä. Mutta kaipa tässä jatkan kevyellä harjoittelulla, ja katsotaan miten tämä edistyy..

onnea Demonille!
Keppis
26.07.2006 13:27:50
Kiitos! Kyllä se vanha taktiikka aina tulee jotenkin löytymään jos vain treenaa.
Nyt sit onneksi löysin hyvän tyylin ja aika demoniselta kuulostaa ;) Ei edes ota kurkkuun enää, mutta vatsa on aina kipeä huutamisen jälkeen. Outoa.

Pallea ja vatsa totuttelee vaan. Ei pitäs olla vaarallista.
Päivän nokkelin. http://www.mikseri.net/fobia
Buffa D
26.07.2006 19:14:57
Ongalmat sen kun jatkuu.. Hyvän äänen saan aikaa, mutta jonkin ajan päästä tuntuu hassulta. Mutta eipä se mitään, sillä tajusin juuri yhden uuden tyylin. Tulee eeeeeeeeeeeeeeeerrrrritttäin rennosti, ja siinä on sellanen makee sivuääni mukana.
Kaikkea sitä oppii.
Ator
27.07.2006 09:56:41
Itse käytän samaa tekniikkaa alhaalta ylös, ihan palleasta lähtee tämä. Löysin oikean resonaation painamalla ensin väkisin niin alas kuin lähtee.

Tuo treenaamattomuuden aiheuttama kurkun kipuilu on tuttu juttu, mutta johtuu nähdäkseni enemmän pallean väsymisestä, jonka jälkeen huudossas rupeaa vaistomaisesti vääntämään ätäkkiä kovemmalle. Etenkin korkeassa rääkynässä tämä korostuu. Tätä voi ehkäistä etenkin tauon jälkeen välttämällä pitkiä huutoja, jossa se pallean "hätävaranto" tulee käytettyä.

Eli siis pitäisi aina jättää se tietty ilmavaranto, jota ei koskaan käytä.

Luontaisemmin itseltäni lähtevät matalat, mutta tässä on vähän korkeampaa settiä, välistä hiukan keskimatalaa. Viemäriosasto on tosiaan vahvin itselläni.

http://www.mikseri.net/artists/?id=48394
Apricot
27.07.2006 12:05:04
...ihan palleasta lähtee tämä. Löysin oikean resonaation painamalla ensin väkisin niin alas kuin lähtee.

Muistutetaanpas arvon rääkyjille, että laulamisessa mikään ei lähde palleasta, eikä kyllä rääkymisessäkään. Lukekaapa tämä ketju läpi, siellä on useaan otteeseen selitetty tuo asia.

Tiivistelmä: pallealla ei tehdä mitään, se on vain välikappale hengitystapahtumassa. Unohtakaa se pallea.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Ator
27.07.2006 12:36:56
Muistutetaanpas arvon rääkyjille, että laulamisessa mikään ei lähde palleasta, eikä kyllä rääkymisessäkään. Lukekaapa tämä ketju läpi, siellä on useaan otteeseen selitetty tuo asia.

Tiivistelmä: pallealla ei tehdä mitään, se on vain välikappale hengitystapahtumassa. Unohtakaa se pallea.

Kumma juttu, lauluopettajani jaksoi minulle meuhkata palleatuesta.
En nyt tässä tarkoitakkaan että ääni lähtisi palleasta, se on kyllä ihan kurkku mistä se meteli lähtee.

Monet örinäukkelit vetää väärällä hengitystekniikalla, ja se kuuluu. Tätä meinasin.
tanjuli
27.07.2006 16:35:01 (muokattu 27.07.2006 16:36:20)
Kumma juttu, lauluopettajani jaksoi minulle meuhkata palleatuesta.

...koska jos pallea toimii optimaalisesti hengityksen säätelyssä, se tukee ääntä. pallealla ei kuitenkaan voi tehdä juurikaan mitään, sen toimintaa kontrolloidaan hengityksellä ja muilla lihaksilla. moni löytää tuen joutumatta koskaan ajattelemaan palleaa.

ehkä paras keino oppia oikea hengitystekniikka on oppia säännöstelemään uloshengitystään niin, että voi tuottaa kurkkuaan jännittämättä minkä pituisen ja korkuisen äänen vaan - että uloshengitys on tarpeeksi hidas pitkään ääneen ja tarpeeksi kontrolloitu ilmanpaineen nostamista ajatellen (= korkeammalta laulaminen). tämä siis, jos ei hengitä ns. virheellisesti (esim. pelkästään rintakehällään pumpaten) ja on muutenkin perusjutut kuten asento kunnossa. tärkeintä on kuitenkin se, että hengityslihaksisto on elastisena ja liikkeessä koko ajan, ettei se lukkiudu yhteen asentoon.

nimim. palleakramppi, en suosittele
[i hear voices but at least they're on tune]
moderniluuranko
27.07.2006 21:33:00 (muokattu 27.07.2006 21:33:56)
Moi vaan.

Tämä rääkymisketju on auttanut minua löytämään, tietysti oman pitkäaikaisen tutkailun lisäksi, itselleni sopivan KIVUTTOMAN rääkymistyylin, josta itse pidän, ja jota nyt kehittelen eteenpäin. Ja minusta se on vaan aika hienoa...Ei turha ketju.
Kiitos kaikille kommentoineille ja vastanneille. Rääkymistäni voi nyt kuulla jo kahdessa Avantgarden -yhtyeemme biisissä, jotka kappaleina ovat vielä itsekin jalostuksessa.

http://www.mikseri.net/artists/?id=55652

Laulu/rääkyminen on itsessään käsittelemätöntä, suoraan vahvistimen kautta tietokoneelle laulettua. Kaikki palaute kiinnostaa.
simon cykkeli
28.07.2006 14:53:51
Ite kokeilin tuossa laulaa särön kanssa niin mulla ei ikinä satu mun kurkku mutta kun laulaa parikin lausetta niin alkaa kurkusta kutiamaan =D Mikä meni väärin?
Tähänkin pitäis jotain vekkulia keksiä....
Cocktus
29.07.2006 21:29:45

Ite kokeilin tuossa laulaa särön kanssa niin mulla ei ikinä satu mun kurkku mutta kun laulaa parikin lausetta niin alkaa kurkusta kutiamaan =D Mikä meni väärin?

Mulla tulee joskus samoja efektejä varsinkin kun vetää sellasia lähes puolen minuutin venytyksiä. Lähtee kyllä pois kun nielaisen tai juon hieman vettä. En tiedä mistä johtuu, mutta saattaa liittyä jotenkin kurkun värekarvojen kuivamiseen tms.
Far Beyond Metal!
paavi
30.07.2006 12:42:22
Mulla tulee joskus samoja efektejä varsinkin kun vetää sellasia lähes puolen minuutin venytyksiä. Lähtee kyllä pois kun nielaisen tai juon hieman vettä. En tiedä mistä johtuu, mutta saattaa liittyä jotenkin kurkun värekarvojen kuivamiseen tms.

Mä en enää tajuu mitään tästä ketjusta...
Cocktus
30.07.2006 19:27:34

Mä en enää tajuu mitään tästä ketjusta...

En minäkään oikeastaan. Mä vaan örisen, en minä sitä kenellekään osaa opettaa. Toivottavasti se jonkun mielestä kuulostaa jopa hyvältä, mutta ainakin mulla on paikat pysyny ehjinä eli luulisin että tekniikka on jokseenkin kohdallaan.
Far Beyond Metal!
Samppa90
31.07.2006 11:11:19
Nyt se on opittu!Tietenki pitää vielä treenata että saa sen kuullostamaan "paremmalta"örimisen kautta mäki sen löysin...kannattaa treenata bändin kaa ja vetää jotkut osuudet ihan helvetin överiks tyyliin Dani Filthin jotkut laulu osuudet se vetää niin
korkeelta että se kuullostaa tuskalliselta...Ja paskat siitä oikeesta tekniikasta kannattaa eka välittää kyl se löytyy samalla kun treenailee....Tietenki pidemmän päälle ei kannata jatkaa tuota kurkku laulantaa....
Hevi-Mies on eri mies.
insight
31.07.2006 11:46:27

Auts. Kuulostaa kivuliaalle sekä ahdistavalle.
© Registered nickname 2005-2006
hannakatriina
31.07.2006 12:46:08

Joo, koettu on... tai ainakin luulen, että se oli pallea, joka kramppasi. Kiskaisin keikalla tosi pitkän, hillittömän kovan ja säröisen rääkyäänen, korkeelta (f2), ja vielä kaikkee muuta kuin hyvässä lauluasennossa (selkä kaarella, kasvot kattoa kohti... sitä kun pitää rokkikukkoilla). Venytin ääntä niin pitkälle kun jaksoin, ainakin kuus tahtia, ja kun lopetin, tuntui etten saa ollenkaan henkeä. Koski jonkun verran, ja piti ihan keskittyä ajattelemaan, että hengitä, rauhoitu, hengitä... meinas iskee paniikki. Onneks oli kitarasoolo aikaa päästä taas tilanteen herraks ennen kuin laulut jatkui. Seuraavan kerran pitää olla vähän varovaisempi.
Buffa D
01.08.2006 23:43:45
Itse käytän samaa tekniikkaa alhaalta ylös, ihan palleasta lähtee tämä. Löysin oikean resonaation painamalla ensin väkisin niin alas kuin lähtee.

Tuo treenaamattomuuden aiheuttama kurkun kipuilu on tuttu juttu, mutta johtuu nähdäkseni enemmän pallean väsymisestä, jonka jälkeen huudossas rupeaa vaistomaisesti vääntämään ätäkkiä kovemmalle. Etenkin korkeassa rääkynässä tämä korostuu. Tätä voi ehkäistä etenkin tauon jälkeen välttämällä pitkiä huutoja, jossa se pallean "hätävaranto" tulee käytettyä.

Eli siis pitäisi aina jättää se tietty ilmavaranto, jota ei koskaan käytä.

Luontaisemmin itseltäni lähtevät matalat, mutta tässä on vähän korkeampaa settiä, välistä hiukan keskimatalaa. Viemäriosasto on tosiaan vahvin itselläni.

Kiitti! Nyt vasta älysin kuinka hyödyllinen neuvo toi oli.

P.S. hyvältä kuulosti näyte..
migreeni
04.08.2006 04:02:38 (muokattu 04.08.2006 04:03:12)

http://www.mikseri.net/artists/?id=48394

Viittisitkö valaista noista matalien vokaaleiden tekniikasta ja sen löytämisestä enemmän? Mulla meinaan toimii korkeat kuin charm (?), mutta matalalle ei meinaa päästä. Resonoi nielun takaosassa, eli käytän ilmeisesti falsettia.

Meidän vokalistilla resonoi siinä viinahissin alapuolella. Siis siinä "kolossa", en nyt osaa paremmin selittää. Kun kokeilee sormella sitä koloa (hehe...) niin tuntuu värinää. Mulla ei, fcuk! Ja just sen haluisin oppia.

EDIT: Näytteen perusteella osaat asiasi =)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)