![]() 24.07.2006 11:06:48 | |
---|---|
Eikö kukaan osaa vastata meikäläisen kysymykseen (tossa reilu 5 viestiä ylempänä)? Eli pärjääkö käytetyllä reilu 1Ghz/512Mt kannettavalla (+ulkonen kovo) jos koneella on pelkästään tarkoitus äänittää PTLe ympäristössä ja miksata tuotokset muualla? Jos ei pärjää, niin miksi ei ja paljonko tehoja pitäisi olla, että selviää? | |
![]() 24.07.2006 13:59:13 | |
Kiitän kovasti neuvoista! Koneen hankkimista hankaloittaa asiantuntemattomuuteni. Koneita vertaan käymällä läpi tekniikat. Tämän johdosta tapahtuu varmasti virheitä. En voi siis paremmin perustella sanomiani. Apple vaikuttaa paremmalta ja paremmalta, mutta en ole vielä varma. Miten se sopii pc-painotteiseen maailmaan. Esimerkiksi jos haluan käyttää yliopiston wlannia tai vanhoja pc-musaohjelmia? En välitä näistä: valaistettu näppäimistö, videocamera rakennettu näyttöön, magneetilla kiinittyvä virtajohto. Toisaalta minulla on sellainen käsitys,että Apple rahastaa omalla brändillään. Eikö ne ovat hieman kalliita? Tämän jutun olen keksinyt itse. =) Kukaan ei ole asettunut Pc-n puolelle, joten en ole yhtä varma enään. Milloin Intelin Merom (Core Duo 2) saapuu kauppoihin? Tuskin ne heti eksyy appleen? Kiitos | |
![]() 24.07.2006 15:40:11 (muokattu 24.07.2006 15:42:30) | |
Apple vaikuttaa paremmalta ja paremmalta, mutta en ole vielä varma. Miten se sopii pc-painotteiseen maailmaan. Esimerkiksi jos haluan käyttää yliopiston wlannia tai vanhoja pc-musaohjelmia? En välitä näistä: valaistettu näppäimistö, videocamera rakennettu näyttöön, magneetilla kiinittyvä virtajohto. Wlan toimii tietenkin. PC-ohjelmia voi käyttää jo melko sujuvasti emulaattorin kautta ja Intel-pohjaiset Macithan buuttaavat myös windowsiin. Ja magneetilla kiinnittyvä virtajohto on muuten hyvä. Säästää liittimiä kulumiselta ja mekaaniselta rasitukselta. Toisaalta minulla on sellainen käsitys,että Apple rahastaa omalla brändillään. Eikö ne ovat hieman kalliita? Tämän jutun olen keksinyt itse. =) Macbook lienee edullisimpia Core Duo -kannettavia tällä hetkellä. Milloin Intelin Merom (Core Duo 2) saapuu kauppoihin? Tuskin ne heti eksyy appleen? Loppuvuodesta se saapuu. Ainakaan Macbookiin en usko sen heti menevän, Macbook Prohon ehkä todennäköisemmin. En näe kyllä kauheata hyötyä sitä odotella, jos tarvitsee jo nyt konetta. Entä jos se tuleekin vasta kesäkuussa mutta kyllästyt odottamaan ja ostat koneen jo toukokuussa. Sitten potuttaa. Enkä tiedä onko 64-bittisyydestä käytännössä kauheita etuja enää lisää. Helvetin nopeita nämä koneet ovat nyttenkin. | |
![]() 24.07.2006 19:07:55 | |
Enkä tiedä onko 64-bittisyydestä käytännössä kauheita etuja enää lisää. Helvetin nopeita nämä koneet ovat nyttenkin. Nimenomaan. Mietippä vuoden tai vaikka viiden päästä;) Kaikki on suhteellista. 10v sitten maksettiin 2500€ "äärimmäisen nopeasta" pentium1 koneesta, nyt niitä saa vaikka ilmaiseksi. Mielestäni on hassua, vaikka kone on 100% yhtä nopea kymmenen vuoden päästä, on se silti äärimmäisen hidas. Elämä off. | |
![]() 25.07.2006 17:31:21 (muokattu 25.07.2006 17:33:27) | |
Itsekkin kiinnostuin aiheesta kovin. Kuinka tuo 2,0ghz Intel Core Duo MacBook olisi tehojensa puolesta verrattavissa pc puolelta pönttömalliseen nvidian a8n-sli +3200 2g muistilla. Jos siihen MB:hen laittaisi ainakin siihen gigaan asti muistia lisää? Anteeksi tietämättömyyteni, mutta olen myöskin ulalla macin mualimasta. Hienoa että muut tietää. Lisään vielä: Onko tuo 5400-rpm kovalevy helposti vaihdettavissa nopeampaan? | |
![]() 25.07.2006 17:45:36 | |
Itsekkin kiinnostuin aiheesta kovin. Kuinka tuo 2,0ghz Intel Core Duo MacBook olisi tehojensa puolesta verrattavissa pc puolelta pönttömalliseen nvidian a8n-sli +3200 2g muistilla. Jos siihen MB:hen laittaisi ainakin siihen gigaan asti muistia lisää? Anteeksi tietämättömyyteni, mutta olen myöskin ulalla macin mualimasta. Hienoa että muut tietää. Suosittelisin melkein laittamaan siihen sen kaksi gigaa jos meinaat oikeasti töitä tehdä. Giga ei riitä nimittäin välttämättä. Lisään vielä: Onko tuo 5400-rpm kovalevy helposti vaihdettavissa nopeampaan? On. | |
![]() 25.07.2006 21:34:32 | |
Haluampa jakaa omalta kohdaltani oman kertomukseni... Eli olen lähes koko ikäni ollut hyvin vankka PC ihminen niin kauvan kun windows käyttöjärjestelmiä on ollut olemassa. Olin jo hyvin nuorena pojan mullikkana muodostanut oman käsittykseni MAC:istä ja pidin niitä todella paskoina vehkeinä, kunnes 2004 "kaikki muuttui" Oli aivan tavallinen arkipäivä ja koska roskapussini sattui olemaan täynä lähdin kiikuttamaan sitä kerrostalon etupihalla sijaitsevaan roskasäiliöön. Kaikki tapahtui niin kun olin suunnitellutkin, heitin pussin roskiin ja juuri kun olin sulkemassa roskasäiliötä kantta, havahduin sen nurkassa lojuvaan eriskummaliseen näyttöön joka oli väriltään säkönsininen. Nostin näytö varovasti säiliöstä ja tutkiskelin sitä ja havahduin huomatessani että se oli iMac G3:nen. Mietin mielessäni ironisesti että roskiinhan noi kaikki paskat MAC:it kuuluukin ja olin jo nakkaamassa sitä takain mutta, kenties jokin ihmeellinen "macintosh voima" sai minut viimehetkellä estämään tuon katalan aikeen ja päätin raahata sen kämpälleni, kun se kerran näytti päällisin puolin aivan toimivalta, ja voisihan sitä koittaa myydä parilla kympillä jollekkin "vääräuskoiselle" Apple-hörhölle. Kun olin kuluttanut viimeisetkin voiman-rippeeni raahatessani tämän katalan hirviö koneen kotiini laitoin sen otis kiinni ja ihmekseni huomasin että se aloi raksutta kun toimiva pahuuden monsteri vanhoilla päivillään. Käynnistys kuitenkin pysähtyi ja vankalla asiantuntemuksellani totesin käyttöjärjestelmän "todennäköisesti" puuttuvan, ja koska en ole aikaisemmin omistanut yhtään MAC:ia (sillä helvetti ennen jäätyy kun minä ostan MAC:in) ei pöytälaatikosta sattunut löytymään yhtään MACille sopivaa käyttöjärjestelmää. Niimpä siirsin tuon kaamean maailmanlopun hökötyksen nurkkaan odottamaan helvetillisen roskasäiliön tuhoa. Kului viikko, kului toinen enkä vieläkään ollut hankkiutunut macista eroon, mielenkiito sitä kohtaan oli kasvanut jo ylitsepääsemättömäksi (ja jokin eriskummalinen "macintosh voima" veti minua taas puoleensa) joten minun oli aivan pakko imutella netsitä siihen käyttöjärjestelmä . Päri päivää kului ja sainkin käyttöjärjestelmän mutta sen asennus ei onnistunut vaan se vaati jonkun päivituksen jotta OS X 10.3 suostuisi toimiaan. Hetken googlettelin itseni applen sivuille joille en koskaan pahimmissa kuvitelmissani miettinyt edes joutuvani, ja jälleen yllätyksekseni huomasin kuinka loogiset ja edustavat sivut applella olivat aivan toista kuin microsoftilla olin nähnyt. Jo muutaman painalluksen jäljeen pääsin sivulle jossa neuvottiin mitä tarvitsisi tehdä jotta käyttöjärjestelmän asennus sujuisi mallikkaasti lisäksi sivulta sai loogisesti haettua ilman mitään rekisteröintiä manuaalin ja pika ojejeistuksen iMac G3:n käyttöön. Pian olinkin jo pääsit varsinaiseen käyttiksen asennukseen joka sujui loppujenlopuksi suhteellisen helposti vahalle PC konkarille, itseasiassa olin aina (kuvitellut) käyttiksen asennuksen aina macissä paljon vaikeammaksi. Asennus onnistui ja keikenkaikkiaan koko asennus oli jollakin tavalla paljon "tyylikkäämpi" kun mitä oli microsoftilla koskaan nähnyt. Oli jo havaittavissa että, olin jo lipsumassa pahuuden mac-teille... ;) Mutta varsinaisesti pankin räjäytti sitten käyttöjärjestelmä ja sen toimivuus, en ollut koskaan nähnyt mitään vastaavaa loogisuutta ja tyylikkyyttä kun mitä OS X tarjosi. Kului viikko ja ajankäyttöni PC:n ja MAC:in välillä oli kellahtanut aivan päälaeleen, vaikka PC- oli suhteellisen uusi vasta jouluna hankittu, niin mac, se vaan veti aina ja aina minua puoleensa, toki varsinaiset sävellykset ja nauhoituksen tein edelleen PC:llä koska ei G3 sentään ihme tehoja revitä, mutta sai sillä aina jotain tehtyä... Lopullisesi tulin uskoon 2004 vuoden lopussa ja liityin onnellisena MAC -seurakuntaan kun hankin kotio onnellisena uuden G5 koneen... Ja tässä sitä elellään onnellisena kahden macin loukossa (PowerMAc G5 & Mac Pook Pro) eikä taakse ole tarvinnut/hallunnut katsoa... ei, ei todellakaan! On ironista että mac "uskoni" alkoi aivan tavallisesta roskapussikeikasta, mutta kenties se oli jonkinsortin "mac-johdatusta" Nykyvpäivänä levitänkin sitten onnellisesti ihmisille tätä mac-uskoa... kyllähän PC:lläkin säveltää, siitä minulla on omakohtainen 15 vuoden kokemus mutta tämä mac on enempi se työkalu eikä se viritystä huutava mopo. PC:stä voi toki olla vaikea lopua jos hakee elämäänsä jonkinsortin (jännitystä), onhan sille paljon enempi viruskia ja spyware juttuja mutta tässä tää mun stoori mac-uskoon tulosta sitten onkin. Toivotatavasti tää lohduttaa jotakin hankkimaan macin... ;) PS. Kiiti sille joka heitti aikoinaan sen toimivan iMac G3:sen roskiin... se muutti elämäni arvot aivan uusiksi! ;) | |
![]() 25.07.2006 22:13:11 (muokattu 25.07.2006 22:13:29) | |
En usko sanaakaan! :) | |
![]() 25.07.2006 23:25:42 | |
nykypäivänä nämä apple vs pc keskustelut toimii lähinnä vain mac-intoilijoiden omantunnon vaientajana, kun on maksanut turhaan liikaa. Kaikki se raina mitä heitetään pc-koneiden päälle on lähinnä esihistoriallista mututuntumaa. Itellä ei ole mitään intohimoa kumpaakaan laitteeseen sen koommin. Mut olennaista kannettavaa studiokäytössä harkitsevan on kiinnittää huomiota siihen kovalevyn nopeuteen. Prossujen tehot on jo sitä luokkaa että riittää hyvin, muistiakin alkaa olemaan riittävästi. Suurin pullonkaula taitaa nykyään olla se kovalevyn pyörimisnopeus ja senkään korjaaminen ei nykyään maksa enää juuri mitään. | |
![]() 25.07.2006 23:50:56 | |
No kyllä toi jutun perusrunko on ihan oikeasti totta, mutta asiaan taisi hiukan vaikuttaa myös se että emagic siirtyi aikoinaan applen alaiseksi, jota en aikoinani voinut sulatta, mutta eihän se "ihan näin" yksiselitteisesti sentään mennyt, vaan kyllä se oli aikoinaan monen asian yhteinen summa... ;) Mutta totta on että aikoinaan sain ekan appleni roskista, niin erikoiselta kun se kullostaakin... Joo... siis periaattessahan se oikeasti on sama vaikka vääntäis musaa amigalla, kunhan se kuullostaa hyvältä, mutta kyllä minä koen, että keikkaillessa apple olis jotenkin "varmempi". Tosin tärkeintähän on se, että itse kokee että homma toimii... | |
![]() 26.07.2006 07:37:12 | |
Tottakai. Ja tietenkin jokainen saa turata niillä PC-koneilla, jos tahtoo. Eihän se ole keneltäkään pois. | |
![]() 26.07.2006 14:40:04 | |
Kiitän vieläkin hyvistä neuvoista ja kiinnostavasta keskustelusta. Nyt olen hieman muuttanut mieltäni. Nyt olisi haussa kannettava jossa on oltava nämä ominaisuudet: * Core Duo * 2 g muistia * 6000 tai enemmän rpm kovalevyssä MacBooki noilla tulee liian kalliiksi, joten tästä varmaan tulee kuitenkin pc. =) | |
![]() 26.07.2006 15:41:15 | |
Huh, olen läkähdyksissä tästä macbookin imagosta. Kaikkea hyvää kerrotaan miltein paikassa kuin paikassa, vain tuo runsas lämmöneritys saa negatiivista palautetta. Taidanpa rykäistä moisen. | |
![]() 26.07.2006 17:13:26 | |
Toi 2GB -muisti tekee kyllä kannettavaan pirusti lisähintaa, kyllä yhdelläkin gigalla pärjää... laajentaa sitten myöhemmin kahteen, kun (erittäin) raskas Windows Vista julkaistaan... ;) Tossa olis ainakin jotain purtavaa PC -nälkään... http://www.fujitsu-siemens.fi/home/offers/amilo/amilo_x.html | |
![]() 26.07.2006 19:21:38 (muokattu 26.07.2006 21:19:39) | |
Jos pystyt tinkimään prosessorivalmistajan suhteen niin miten ois tämmönen: http://www.digicomp.fi/product_info.php?products_id=248795 Tuplaydinprossuhan tuossakin on. Hinnaltaan kone näyttää olevan joka paikassa alta 1200 euroa. Tulee elokuun alkupuolella myyntiin. Siinä ois valmiina se 2 gb muistia. Oisko kellään ideaa, missä kannettavassa ois valmiina tuota 5400 rpm nopeampaa kovalevyä? EDIT: linkki uusiksi | |
![]() 26.07.2006 22:03:27 | |
nykypäivänä nämä apple vs pc keskustelut toimii lähinnä vain mac-intoilijoiden omantunnon vaientajana, kun on maksanut turhaan liikaa. Kaikki se raina mitä heitetään pc-koneiden päälle on lähinnä esihistoriallista mututuntumaa. Itellä ei ole mitään intohimoa kumpaakaan laitteeseen sen koommin. Tämmöisiä kommentteja tulee yleensä ihmisiltä joilla ei ole suurempia kokemuksia mäkin käytöstä (satunnaista testailua enempää). Itselläni on macbook pro duunista (ilmainen), ja tykästyin siihen niin kovasti että möin kotoa dualcore X2 pöytäkoneeni pois ja korvasin sen ilmaiseksi saamallani G4'llä. Jossakin vaiheessa hankin tilalle mäkin kotiin, mutta sekin tulee maksamaan reilusti vähemmän kuin se PC jonka möin. Itselläni eniten intohimoja herättää se käyttöjärjestelmä. Käyttäisin mieluiten Linuxia, mutta se vaatii liikaa säätöä kotioloihin. Töissä työskentelen kaikki päivät Linux ja Solaris palvelimien, eli käyttis on kyllä tuttu. OsX'ssä kaikki vain toimii, kunhan oppii mistä asiat löytyy. Annoin töissäkin pois mun pöytäkoneen (myös dualcore X2), ja hankin tilalle virtualisointiohjelmiston. Nyt jos haluan ajaa windows ohjelmia avaan vaan ruudun ja ne pyörivät siellä sisällä yhtä nopeasti kuin natiivissa windows asennusessakin. Testasin ensin bootcampia, mutta eihän mun tullut ikinä bootattua windowsiin. Näin se toimii helposti, windows on vain yksi ohjelma muiden joukossa. | |
![]() 26.07.2006 22:48:02 | |
Joo siis itsellä oli kans aikoinaan täysin perustamattomia mac-mielipiteitä,vaikka en koskaan edes ollut kokeillut mac-konetta, ja suurin osa niistä osottauti täysin vääriksi... | |
![]() 27.07.2006 00:33:11 | |
Joo siis itsellä oli kans aikoinaan täysin perustamattomia mac-mielipiteitä,vaikka en koskaan edes ollut kokeillut mac-konetta, ja suurin osa niistä osottauti täysin vääriksi... Sama juttu täälläkin. | |
![]() 29.07.2006 14:18:48 | |
Aivan pakko on tänne hehkuttaa! Menin ja ostin MacBook Blackin ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Käyttöönotto kestin n.5min, tarpeelliset lataukset perään. Ei ongelmia langattoman verkon kanssa. Bluetooth vermeet asentui itsestään. Uskomattoman selkeä käyttöliittymä jopa näinkin vihreälle käyttäjälle. Kaksi päivää mennyt, kone ei ole valittanut mistään ja tuo nukkumistoiminto on todella käytännöllinen nopean käyttöönoton suhteen. En ole konetta vielä kertaakaan sammuttanut, pyörii vain iloisesti. Vielä kun pääsen lisäämään muistia ja sitten nauhoitushommiin pt m-poweredin kanssa... odotukset on ainakin korkealla. En suosittele kellekkään turhasta työstä pitävälle. | |
![]() 30.07.2006 13:12:53 (muokattu 30.07.2006 13:14:57) | |
En osallistu tähän mac pc keskusteluun, sillä olen sijoittamassa pc-koneeseen. budjetti on tiukka ja monesta lenkistä on tingittävä. Kone tulee opiskelukäyttöön, mutta myös biisi-ideat yms. tulen äänittämään tällä koneella. Hinta-laatu suhteeltaan mielestäni parhaaseen lopputulokseen olen päätynyt hankkimalla mahdollisesti seuraavanlaisen kapistuksen. Kehukaa ja moittikaa, etenkin tästä äänitysnäkökulmasta. ACER AS5112WLMI 15,4"CB TL50/1*512/80 PROSESSORI_ AMD Turion 64 X2 TL-50 PROSESSORINOPEUS_1600 MHz VÄLIMUISTI_ 2 x 256 KB KESKUSMUISTI_ 512 MB (max 2GB) päivitän mahd.nopeasti gigaan KIINTOLEVY _ 80 GB / 5400rpm NÄYTÖNOHJAIN_ Ati X1300 NÄYTÖNOHJAINMUISTI_128 MB (ei käytä siis koneen muistia) KÄYTTÖJÄRJESTELMÄ_ Windows XP Home Edition WLAN BLUETOOTH USB-PORTIT_ 4 FIREWIRE LIINTÄNTÄ_ 1 LAAJENNUSPORTIT_ USB 2.0,PC Card Slot,RJ-11,RJ-45,VGA-out,DVI-D,Firewire,S-video,Line Out,Line In,Memory Stick,Mikrofoni, hinta 930€ Heikkoja lenkkejä päivittelisin sitä mukaa kun on tarvis, ton muistin vetäisin gigaan ensimmäisenä. my wallet's fat and so is my head | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)