Aihe: Sydämeni osuman sai = Sydän syrjällään prkl!
1 2 3
Super-Jari
28.10.2003 21:10:54
Mielenkiintoista porukkaa täällä, ensin joku Maija Vilkkumaa on upea ja seksikäs ja sitten tätä ihan mainiota vetoa haukutaan surutta. Eikö se ole kaikille selvä, että biisi on laulettu tarkoituksella "päin honkia"? Tuohan on ainoa toimiva tapa vetää noin aneeminen piisi.

Mutta minäpäs pidänkin molemmista. Mites nyt summu pannaan?
Jumalan Kirjanpitäjä / Paskan Jumala
KooAa
28.10.2003 21:14:32
Huomenna meen Maijaa kattomaan ... ja Suomen parhaaseen rock paikkaan.
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Basismi
28.10.2003 22:16:27
Mutta minäpäs pidänkin molemmista. Mites nyt summu pannaan?

Mää ole ku klapil päähä lyöty.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
sormunen
28.10.2003 22:48:51
Kummallisen päälleliimattu fiilis tulee siitä biisistä, tausta on yhtä pötköä ja laulu ikäänkuin erikseen siinä päällä.

Aivan. Sovittajan tarttis tajuta biisi, mutta jos se nyt on Hanhiniemi, niin mä hyvin ymmärrän, ettei sillä ole edes siihen mahdollisuuksia. Vaikka hän omassa filttipaitastailissaan mestari onkin.

Nordin nyt sinänsä on hyvä laulaja, muttei sillä tossa ole mitään mahdollisuuksia. Tosin en tiedä, onko sitäkään laitettu ymmärtään.
J-R
29.10.2003 00:48:45

Eikö se ole kaikille selvä, että biisi on laulettu tarkoituksella "päin honkia"?

Noin mäkin sen loppujenlopuksi sitten päädyin tulkitsemaan. Aluksi en tykännyt yhtään noista tiettyjen kohtien sitten ilmeisesti tarkoituksella falskisti/maneerisesti fraseeratuista linjoista. Parin kuuntelun jälkeen kuitenkin mielipide yllättäen muuttui ja nyt ma olen sitä mieltä että pidän kappaleesta. Sanoituksetkin aika yes.
ten
29.10.2003 01:50:25
Aivan...Ja minun mummo on Yngwie Malmsteen

Ai sun mielestä? Tossahan oli siis kyse mielipiteestä eikä mistään faktasta.
Plussa on miinuksen negatiivinen puoli.
BaariMikko
29.10.2003 02:08:10

Huomenna meen Maijaa kattomaan ... ja Suomen parhaaseen rock paikkaan.

Eihän Maija ole Semifinalissa ollut keikalla...
Korkeampien voimien väliintuloa odotellessa asioita voi ajaa myös itse.
Kaljakorin virittämisen kanssa pitää olla huolellinen. Kaljakori viritetään A:han. Jos viritystouhu menee liian pitkälle, ollaan jo AA:ssa.
Mika Antero
29.10.2003 07:40:35
Mää olen sitä mieltä, että Paten ja Sakun versio (Juicen suomentama) oli niin mahtava, että ihan turha tehdä enää vesitettyä suomennosta ko. biisistä.

Vaikka ymmärrän kyllä ettei tukkansa vaalentanut ja sitä edestä Tinttimäisellä töyhtöllä pitävä trendikäs cityihminen voi kuunnella kahden perusjuntin vetämää miehekästä, rajua ja tunteikasta laulantaa. Ja kun siinä on vielä se... se... hyi kamalaa... Se homoaspektikin mukana. Luulevat hintiksi vielä, perkele. Miehisyys kärsii.
Nauraessakin sydän suree, ja ilon loppu on murhe.
RawknRawl
29.10.2003 08:48:39
Äiteen vetohan on soundtrackhäsäystä. Ja mielestäni tyylillä vedetty. Oikein mainio karaoketyylittely. Kuuluuhan se nyt umpikorvaisellekin, että tarkoituksella siinä ollaan liikenteessä. Hienoa kauraa.

Mielipide.
Kuka tahansa voi hypätä järveen.
sormunen
29.10.2003 10:28:57
Mää olen sitä mieltä, että Paten ja Sakun versio (Juicen suomentama) oli niin mahtava, että ihan turha tehdä enää vesitettyä suomennosta ko. biisistä.

Vaikka ymmärrän kyllä ettei tukkansa vaalentanut ja sitä edestä Tinttimäisellä töyhtöllä pitävä trendikäs cityihminen voi kuunnella kahden perusjuntin vetämää miehekästä, rajua ja tunteikasta laulantaa. Ja kun siinä on vielä se... se... hyi kamalaa... Se homoaspektikin mukana. Luulevat hintiksi vielä, perkele. Miehisyys kärsii.

Sehän oli nimenomaan semmonen eltaantunut, niljainen, ennakkoluuloinen homovitsi. Vieläpä perkeleen huonosti tehty.

"Hei, nyt joku luulee, että me ollaan homoja nääs..Ei kai nyt sentään Ikurin Turbiinista..." Tämmönen se Juicen käännöksen ja olemattoman junttapullasovituksen "idea" on.

Biisi on taas pakkomielteenomaisen kiihkoinen rakkauslaulu. Se siinä olisi se ydin, mikä pitäisi tajuta.

Ps.

Popeda on kingi!
Mika Antero
29.10.2003 10:39:36 (muokattu 29.10.2003 11:13:24)
Biisi on taas pakkomielteenomaisen kiihkoinen rakkauslaulu. Se siinä olisi se ydin, mikä pitäisi tajuta.

Ps.

Popeda on kingi!

En mää sitä homovitsinä osannut pitää, päinvastoin. Olen luultavasti väärässä, mutta minusta se on kuitenkin erittäin vaikuttava rakkauslaulu.

Ja Popeda on ihan oikeesti kingi, mutta sitä vain ei nykyisin suostuta hevillä myöntämään. Se kun ei ole t-r-e-n-d-i-k-ä-s-t-ä.

EDIT: Lisätään nyt sen verran, että ymmärrän kyllä täysin sen, että tuota Paten ja Sakun versiota pidetään "niljakkaana" tjsp, ja varmaan eniten just sen takia, että esittäjä on nimenomaan se Suomen kovin panomies Pate. Lisäksi Paten kummalliset ähkimiset ja murahtelut säkeistöjen välillä saattavat antaa semmoisen kuvan. Onneksi minä olen kuitenkin niin yksinkertainen, että pystyn pitämään sitä ihan oikeasti herkkänä rakkauslauluna näkemättä sitä mahdollista pirullisuutta/junttimaisuutta jonka se sisältää. Minusta siinä on jotain valtavan hienoa, että just nämä kaksi karjua tekivät sen version. Se on vakuuttava esitys.
sormunen
29.10.2003 11:33:31
... mutta minusta se on kuitenkin erittäin vaikuttava rakkauslaulu.

Ja Popeda on ihan oikeesti kingi, mutta sitä vain ei nykyisin suostuta hevillä myöntämään. Se kun ei ole t-r-e-n-d-i-k-ä-s-t-ä.

Näin sitä eri tavalla tajutaan. Mä oon sen verran totinen jamppa, että kun just aikaisemmin Gene Pitney ja Marc Almond olivat tehneet ko. biisistä dueton, en millään voinut olla kuulematta tota Paten ja Sakun duettoa ko. kontekstissa.

Biisi on kyllä todella vaikuttava. Oon mäkin kehitellyt siitä jo ennen tätä Almond -juttua muutaman kaverin kanssa ajatuspohjalta versiota, mutta ei ole nauhalle eikä edes lavalle asti ehtinyt.

Jonkin verran kyllä hämmästytti, kun kuuli tämän elottoman alustan, jolle Siiri Nordin oli istutettu. Taasko tätä ingenvinneriä, muistan ajatelleeni.
Mika Antero
29.10.2003 11:39:19 (muokattu 29.10.2003 11:42:05)
Näin sitä eri tavalla tajutaan. Mä oon sen verran totinen jamppa, että kun just aikaisemmin Gene Pitney ja Marc Almond olivat tehneet ko. biisistä dueton, en millään voinut olla kuulematta tota Paten ja Sakun duettoa ko. kontekstissa.

Kävin tuossa erään jäsenen kanssa pikaviesteitse keskustelua ko. biisistä ja ymmärrän kyllä entistä paremmin myös sinun näkemyksesi. Patea on hirveän vaikea kuunnella siten, että ei ajattelisi häntä humoristisena Popedan laulajana, jolla on koko ajan pillu mielessä. Siitä mielikuvasta tahtoo vakavatkin biisit kärsiä.

Eikä se nyt varmaan tuo Paten ja Sakun versio ihan vakavissaan ole tehty, vaikka minä hölmö sen vakavasti otankin...

EDIT: Niin ja sitä alkuperäistä (60-luvun) versiota minä en ole kuullut.
Blue Moon
29.10.2003 11:40:35 (muokattu 29.10.2003 11:57:40)

JOs off-topicina jatketaan, niin täytyy sanoa, etten oikein osaa ihmeemmin innostua edes Gene Pitneyn alkuperäisestä versiosta, vaikka sävelmässä kummallista tenhoa onkin - lukuunottamatta lopun c-osaa, joka jotenkin lässäyttää kappaleen, vaikka tarkoitus on ilmeisesti päinvastainen.

Pitneyn tyyliinhän tällainen "dramaattinen" sävelmä sopii mainiosti mutta mielestäni miehen tuotannosta löytyy huomattavasti mielenkiintoisempia ja onnistuneempia teoksia, kuten "Every Breath I Take", "The Man Who Shot Liberty Valance", "Town Without Pity" (se intro!) "Mecca", "It Hurts To Be In Love", "Yesterday's Hero, "Tower Tall" jne.

Liekö "Something's Gotten...":a julkaistu edes sinkkuna jenkeissä? Ainakaan listoille se ei noussut, Briteissä kappale sen sijaan nousi peräti sijalle 6. Pitneyhän tahkosi 60-luvulla jenkeissä peräti 24 Pop Top-100 hittiä.

Pitneyn levytyksiä on helppo löytää esim. Anttilan alehyllyistä mutta tarkkana saa olla, että kyseessä ovat ne alkuperäiset versiot. Pitney levytti jossain vaiheessa hittejään uusiksi ja näitä uudelleenlevytyksiä en suosittele kenellekään.
- It's been a long time coming -
Kaake
29.10.2003 12:26:54
Eihän Maija ole Semifinalissa ollut keikalla...

On ainakin joskus ollut: (Semifinal esiintyjät kautta-aikojen)

MACHINE MEN * MACK STEVENS (USA) * MAD GUNS * MAD:AM * MAGGOTS (Swe) * MAGIC '72s * MAGYAR POSSE * MAIJ' KARMAN KAUNIIT KUVAT * MAIJA PAAKKARI * MAIJA VILKKUMAA *
Larry
29.10.2003 12:53:57
Sama juttu vaivaa minuakin. En oikein tykkää, ihmetyttää miten se on kaikista niin hyvä biisi.

I agree!

Olis "kiva" kuulla kun Norska vetää biisin livenä.
-You Can Tune a piano but can't Tuna Fish-
sormunen
29.10.2003 13:11:04
Kenkkuselle: juu ei mua mitenkään se hämää, että Pate laulaa ko. biisin, ei suinkaan. Kyllä Patella on ryhtiä, älyä ja herkkyyttä tehdä paljon enemmän kuin keskiverto radiotoimittaja tajuaa.

Mutta mua hämää se tuotanto. Tehdään "tamperelaisittain" vähän sinne päin, buutsien korot hiukan lintallaan. Se siinä vie maton alta. Siihen tuotantoneronleimaukseen kuuluu taas välähdys ottaa Kuosmanen messiin. Ja heti täytyy korostaa, että kyllähän Kuosmasellakin on evoluutiossa paikkansa, muttei tässä biisissä.

Blue Moonille: kun joskus kuulin tän biisin ensimmäistä kertaa, pidin biisistä mutten niinkään Pitneyn tulkinnasta.
Onhan tietysti myös esimerkiksi Liberty Valance hyvä ralli, mutta vain ralli. Mitähän siitä saisi irti vähän ronskimpi tulkinta?

Onhan Bacharachin biiseistä tehty monenlaisia, aika radikaalejakin vetoja.
Mika Antero
29.10.2003 13:49:42
sormunen:
Mutta mua hämää se tuotanto. Tehdään "tamperelaisittain" vähän sinne päin, buutsien korot hiukan lintallaan. Se siinä vie maton alta.

Jees, ymmärrän. Tai ainakin luulen ymmärtäväni.

Itse Popedallahan on tämä ongelma, että välillä tehdään niin kummallisia huumoripläjäyksiä ja niin korneja tekstejä, että faniakin hirvittää. Ja välillä sitten todella vakavia ja koskettavia tarinoita.

Mutta kai se popedamaisuus muodostuu tästä skitsofreenisesta tyylistä, tai ehkä se on jopa Popedan tarkoituskin...
Basismi
29.10.2003 14:52:08
Kuka on Gene Pitney?
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)