Aihe: Nopeaa sormilla(näppäilemällä) soittamista | |
---|
|
Minkälaista tekniikkaa käytetään sormilla näppäillessä klassisessa musiikissa kitaralla, kun tahti on esim. tällainen: (16-osia, tempo 90, tahti yngwie malmsteenin kappaleesta Toccata) -5-0-0-0-0-0-8-0-7-0-0-0-0-0-10-0-8-0-0-0-0-0-12-0-10-0-0-0-0-0-13-0- ----------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------- Eli, kun kielethän on jaettu oikean käden sormille seuraavasti E- A- --- Peukalo D- G- Etusormi H- Keskisormi (Ylä)E- Nimetön, niin kai silloin E-kielellä tätä kyseistä tahtia soitettaessa käytetään Etusormea, keskisormea sekä nimetöntä, jotta kaikki äänet(16-osat) saisi näppäiltyä tarpeeksi nopeasti? |
|
Ynkkähän soittaa aina plekulla... muusta en sitten tiedä. "En saannut yhtään ennätystä Ski-Jumpis vaikka kuuntelin Manowaria"-Veli |
|
a) Malmsteen soittaa sähkökitaralla ns. neoklassista, plektralla. Klassista kitaraa soitetaan sormilla(lue kynsillä). b) Ko. teos on J.S. Bachin sävellys. Tuosta on kyllä klassiselle kitarallekin tehty sovitus/sovituksia. Ja klassisella kitaralla nuo nopeat 16-osa tilutukset soitetaan tosian joko kahdella tai kolmella sormella ns. vuoronäppäillen. Samaa tekniikkaa käyttävät myös sormilla soittavat basistit. Tosin sillä erotuksella että bassoa yleensä näppäillään sormenpäillä, klassista kitaraa taas kynsillä. |
|
Ite soittaisin ton niiq nimetön, keskisormi, etusormi yhdistelmällä. Jerk. |
|
Ja klassisella kitaralla nuo nopeat 16-osa tilutukset soitetaan tosian joko kahdella tai kolmella sormella ns. vuoronäppäillen. Taitaapi yleisempi noissa nopeissa tilutuksissa olla toi tremolonäppäily eli nimetön-keskisormi-etusormi-peukalo-nimetön jne. |
|
Joo, tiedän kyllä, että klassista musiikkia kitaralla soitetaan kynsillä, itsekkin olen kynnet kasvattanut, mutta siitä en ole tiennyt, soittaako Malmsteen kynsillä vai plektralla, mutta tahti, jonka kirjoitin, oli vain esimerkki, eikä sitä tarvitse ottaa niin kirjaimellisesti, jos se on Ynkän soittama. :D Joo, entä onko siihen jotain sääntöä, että esim. Aloitetaan kielen soitto sille kuuluvalla sormella, esimerkiksi b-kielen soitto aloitetaan keskisormella. ? Tarkoitan siis kun soitetaan nopeaan tempoon juuri näitä 16-osia ym. Entäs kun soitetaan "peukalolle kuuluvia" kieliä nopeasti, esim. A-kieltä, miten oikean käden sormia tulisi silloin käyttää? |
|
Joo, tiedän kyllä, että klassista musiikkia kitaralla soitetaan kynsillä, itsekkin olen kynnet kasvattanut, mutta siitä en ole tiennyt, soittaako Malmsteen kynsillä vai plektralla, mutta tahti, jonka kirjoitin, oli vain esimerkki, eikä sitä tarvitse ottaa niin kirjaimellisesti, jos se on Ynkän soittama. :D Klasariakin soitetaan sormenpäillä. Se kynsi vain hipaisee kieltä ihan lopuksi. Miten musta tuntus, että ynkky olis vetänyt ton plekulla. En kyllä ole kuullut sitä. Joo, entä onko siihen jotain sääntöä, että esim. Aloitetaan kielen soitto sille kuuluvalla sormella, esimerkiksi b-kielen soitto aloitetaan keskisormella. ? Tarkoitan siis kun soitetaan nopeaan tempoon juuri näitä 16-osia ym. Klassisessa kitarassa mikään kieli ei kuulu millekään sormelle tai päinvastoin. Tällaista on näppäiltäesää arpeggioita säestykseksi kyllä. Peukku pompottaa bassoa ja muut sormet melodiaa. Klassisessa pyritään keksimään sekä oikealle että vasemmalle kädelle kys. soittajalle mahdollisimman luonnollinen sormitus. Tremolon klassisessa aloittaa nimetön (a-m-i). Flamencossa etusormi (i-a-m-i). Entäs kun soitetaan "peukalolle kuuluvia" kieliä nopeasti, esim. A-kieltä, miten oikean käden sormia tulisi silloin käyttää? ks. yllä. Siis ihan normaalia tremoloa. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
|
Klassisessa pyritään keksimään sekä oikealle että vasemmalle kädelle kys. soittajalle mahdollisimman luonnollinen sormitus. Eli siis mitään varsinaista sääntöä ei ole sormet-kielet jutulle, vaan soitetaan niin, kuin luonnollisimmalta tuntuu. (Kai oikein ymmärsin ?) Tremolon klassisessa aloittaa nimetön (a-m-i). Flamencossa etusormi (i-a-m-i). Noita "a-m-i" ja "i-a-m-i" en ymmärtänyt. Ja mitä tremolo tarkoittaa? |
|
Eli siis mitään varsinaista sääntöä ei ole sormet-kielet jutulle, vaan soitetaan niin, kuin luonnollisimmalta tuntuu. (Kai oikein ymmärsin ?)
Noita "a-m-i" ja "i-a-m-i" en ymmärtänyt. Ja mitä tremolo tarkoittaa? p=peukalo i=etusormi m=keskisormi a=nimetön c=pikkusormi |
|
Unohtakaa Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus! |
|
Tässä tämä legenda http://www.youtube.com/watch?v=Ukbg … ow4TA&search=fligh%20of%20bumblebee |
|
p=peukalo i=etusormi m=keskisormi a=nimetön c=pikkusormi eikös pikkusormi ole yleisesti e? Kiitos täydennyksestä. I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
|
Eli siis mitään varsinaista sääntöä ei ole sormet-kielet jutulle, vaan soitetaan niin, kuin luonnollisimmalta tuntuu. (Kai oikein ymmärsin ?) Ymmärsit. Hyvä opettaja auttaa tässäkin. Noita "a-m-i" ja "i-a-m-i" en ymmärtänyt. Ja mitä tremolo tarkoittaa? Noihin sormiin tulikin jo selvennystä. Tämä varmaan on niitä legendaarisimpia ja tunnetuimpia tremolobiisejä: http://www.youtube.com/watch?v=S1C2Euf3u5s&search=recuerdos%20alhambra I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar. |
|
http://www.youtube.com/watch?v=S1C2Euf3u5s&search=recuerdos%20alhambra Köykäistä peruskauraa. Ora et labora. |
|
Tasapaino ääninäytettä peliin. Jerk. |
|
Kolada: Tässä tämä legenda http://www.youtube.com/watch?v=Ukbg … ow4TA&search=fligh%20of%20bumblebee Voi ristus, musiikkia pikkuoraville tai jotain:-D ei tollanen ole enää todellista. |
|
Itse soittaisin tällaiset tremolot joko vuoronäppäilyllä i-m tahi sitten i-m-a-m/i-a-m-a. Tässä tapauksessa luultavasti suosisin jälkimmäisiä, sillä tällöin saisi aina vain iskulle etusormen ja pysyisi helpommin rytmissä. |
|
samueld: eikös pikkusormi ole yleisesti e? Kiitos täydennyksestä. Käsittääkseni klassisen puolen kitaristit näppäillessään harvemmin muutenkaan käyttävät pikkusormea. ihku |
|
Tonski: Käsittääkseni klassisen puolen kitaristit näppäillessään harvemmin muutenkaan käyttävät pikkusormea. Juu, ei käytetä, paitsi erikoistapauksissa (mm. Näytelmäkuvien sovitus kitaralle :D). Myöskin tuo a-m-i yhdistelmä ei oo itsestäänselvyys joka paikkaan, koska iskut ja aksentit pitää saada myös esille. Loppujen lopuksi helpompaa ajatella i-m meiningillä, koska ovat kuitenkin pari. A sormi toimii mulla nopeisssa jutuissa niissä paikoissa, joissa haetaan täydennystä sujuvuuteen, esim. asteikkoja soitettaessa (sormituksesta riippuen tietenkin) a on hyvä apu kun mennään ylöspäin, mutta alaspäin tultaessa hitusen kömpelö. Kahden sormen raudanluja perustekniikka juoksutuksissa on se juttu näillä monilla mestareilla, Paco De Lucia ja Kazuhito Yamashita esim. |
|
bluesteel: a) Malmsteen soittaa sähkökitaralla ns. neoklassista, plektralla. Klassista kitaraa soitetaan sormilla(lue kynsillä). Kyseinen piisi on kuitenkin soitettu akustisella, nailonkielisellä Ovationilla mahdollisesti. Siltikin plektralla. bluesteel: b) Ko. teos on J.S. Bachin sävellys. Eikä ole. Kyseessä on Yngwien oma sävellys levyltä Concerto Suite. Näin ainakin oletan, ei ole Ynkkä tietääkseni Bachin Toccataa versioinut. Niin, itse en oikeaoppisesta klassisen soittamisesta tiedä mitään, mutta kun välillä kuitenkin sormilla yritän soittaa niin yleensä tuommoset menee keskisormi-etusormi yhdistelmällä. Sitten jos on oikeen nopea kohta niin saatan yrittää nimetön-keskisormi-etusormi. Tällä kolmen sormen yhdistelmällä on kuitenkin usein hankala aksentoida oikein. Sitten jos pitää soittaa useammalla kuin yhdellä kielellä soittaa nopeasti niin saatan ottaa peukalonkin mukaan rumasti. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|