Aihe: Pieni kysymys.
1 2
philias23
25.07.2006 00:23:41
Totta tuokin, ja me puhutaan nyt eri asioista. Sä puhut sointujen laadusta, mä puhuin nimenomaan sointuväreistä ja erilaisista hajotuksista. Alunperinhän oli puhe vain sointujen laadusta, myönnettäköön että juttuni meni vähän aiheen vierestä. Oli vaan pakko muistuttaa, koska oikeiden hajotusten, sointuvärien ja äänenkuljetusten valitseminen jää monilla mielestäni liian vähälle huomiolle.

En tiiä mitä sä noilla eri termeillä tarkalleen ottaen tarkoitat, mutta kerropa mitä eroa on "sointuvärillä" ja "sointulaadulla" ?

..ja toki, äänenkuljetus on kaiken a-o, isolla iillä.
kimurantti1
25.07.2006 00:35:37 (muokattu 25.07.2006 00:38:38)
mutta kerropa mitä eroa on "sointuvärillä" ja "sointulaadulla" ?

Kai ne sitten samaksi asiaksikin voi mieltää, en mä tiedä. Mun mielestä sointuväriin kuuluu soinnun karakteerien lisäksi vielä hajotuksen tuoma vivahde. Esimerkiksi monia kitaran sointuhajotuksia (vaikka maj7:n terssikäännöksestä drop2-hajotus) on pirullisen vaikea ilman kontekstia mieltää maj7:ksi.
Mikä hemmetin "notta"? Kyseisen sanan näkeminen tuottaa aina oikean vitutuksen multihuipentuman. Pystyykö kukaan tuosta käsittämättömästä epäsikiöstä sanomaan mitä se edes tarkoittaa? Ja se on muuten kuulostaa eikä kuullostaa, prkl...
philias23
25.07.2006 00:45:35 (muokattu 25.07.2006 00:45:54)
Kai ne sitten samaksi asiaksikin voi mieltää, en mä tiedä. Mun mielestä sointuväriin kuuluu soinnun karakteerien lisäksi vielä hajotuksen tuoma vivahde. Esimerkiksi monia kitaran sointuhajotuksia (vaikka maj7:n terssikäännöksestä drop2-hajotus) on pirullisen vaikea ilman kontekstia mieltää maj7:ksi.

Tokihan ne hajoitukset ilman bassoa ovat erilaisen kuuloisia, niinhän on ihan jo c6 - am7 -tilanne yms. Kyllä yleisemmin puhutaan eri voicingien eli hajoitusten väreistä erillään sointuväreistä. Hajoituksia voi olla monia samasta sointuväristä, mutta sointuväri on silti aina se sama. Jos esimerkiksi pistät bassoäänen alle ja soitat eri hajoituksia samasta soinnusta niin kyllä se sointuväri itsessään pysyy samana, hajoitukset vaan muuttuu.
koff666
30.07.2006 14:47:37
Tuo kitarat: soittaminesen sointujen muodostus Faq antanut vastausta eikä suuri kitarakirjakaan. Minkä niminen tulee soinnusta jossa on vain G ja C. Intervalli on siis suuri terssi vai puhdas kvartti?. Tästäkään kun en varma ole.

Vire siis dropped-C
C - - -
G - 5 -
C - 7 -

Vasta aloin opettelemaan näitä intervalleja ja sointujen rakennusta joten älkää olko julmia. Mikä siis rumalle lapselle nimeksi?

EDIT: Ehkä olisi tämäkin voinut mennä Aloittelijat-palstalle, mutta laitoinpa jo tänne.

voi olla esim C-vajaa kolmisointu. "käännettynä" :D
piude
05.08.2006 04:40:58 (muokattu 05.08.2006 04:46:00)

Pohjaäänenä on ilmeisesti G, koska ei tuo kyllä C5 ole. C5 dropped-C:llä olisi esim,
C - - -
G - 0 -
C - 0 -

niin siis kyllä se voi olla myös c5 käännettynä, vertaa:

F - - -
C - 7 -
G - 5 -
C - - -

tuossa on sama c5-sointu, mutta c-kielen seiskanauha on otettu oktaavia ylempää (sama nuotti siis.. onko tää nyt joku provo?). mieti jos basso soittaa c:tä niin perushevisoinnulta se kuulostaa.

Pienellä tersillä sointu voisi ilmeisesti olla tämän näköinen jne

tuossa ei kyllä ole mitään terssejä ja molemmat otteet kuulostanee vähintään oudoilta, eikö totta?

nuo kysymykset on niin kaukaa haettuja että suosittelen hakemaan kirjastosta jonkun paremman opuksen kuin suuri kitarakirja, ja opettelemaan perussoinnut "normaali"vireellä ensin. suosikkibändien tabulatuureista voi toki huvin vuoksi opetella biisejä. :) ehkä siinä sitten soinnunmuodostus selkenee ja säveltaju hahmottuu.
Cocktus
09.08.2006 22:18:52

en viitsi avata uutta threadia oman kysymykseni takia, joten pistän sen tänne.

Eli oletetaan että on kahdeksasosanuotti ja sen perässä on kolme 16-osa triolia. Entäpä jos se kahdeksasosanuotti on jo itsessään trioli niin mitä ne muut silloin on? Sekstettejä? Ja miten merkitään nuotteihin?

Toivottavasti saitte selkoa kun mulla ei noista termeistä ja mistään muustakaan ole juurikaan hajua.
Far Beyond Metal!
philias23
09.08.2006 23:39:55

Eli oletetaan että on kahdeksasosanuotti ja sen perässä on kolme 16-osa triolia. Entäpä jos se kahdeksasosanuotti on jo itsessään trioli niin mitä ne muut silloin on? Sekstettejä? Ja miten merkitään nuotteihin?

Toivottavasti saitte selkoa kun mulla ei noista termeistä ja mistään muustakaan ole juurikaan hajua.

Tämä pitäisi piirtää niin voisi ymmärtääkin:)
baron
09.08.2006 23:51:07 (muokattu 09.08.2006 23:55:33)

En mä muuta ymmärrä kuin että jos nuotti jaetaan kuuteen yhtä suureen osaan ne on sekstoleja eikä sekstettejä. Merkitään kirjoittamalla 6 nuottien päälle.
Jos sä triolin nuotit haluat edelleen jakaan kolmeen yhtä suureen osaan niin lopputuloksena on novemoli ja merkataan numerolla 9.
"Speaking about music is like dancing about architecture"
Janus
09.08.2006 23:58:13
En mä muuta ymmärrä kuin että jos nuotti jaetaan kuuteen yhtä suureen osaan ne on sekstoleja eikä sekstettejä. Merkitään kirjoittamalla 6 nuottien päälle.
Jos sä triolin nuotit haluat edelleen jakaan kolmeen yhtä suureen osaan niin lopputuloksena on novemoli ja merkataan numerolla 9.

Kaikki oikein. Tää voi kanssa selventää hieman:

http://muusikoiden.net/dyn/members/3852.jpg

(painelee sit refreshiä, jos ei oikea kuva näy.)
baron
10.08.2006 00:02:03

Toi pitää opetella soittamaan!
philias23
10.08.2006 02:53:49

No noita novemoleja nyt ei koskaan tollasissa tilanteissa tarvitse, opetettiinhan siellä matematiikan tunnillakin jo laventamaan kolme yhdeksäsosaa yhdeksi kolmasosaksi...eli nuo triolit/kvartolit/kvintolit/jne. tulevat käyttöön vasta kun niitä oikeasti tarvitaan. Lähestytään jutuissa pahasti baronin lempisävellajia, Ces-duuria:)
Janus
10.08.2006 07:55:21
No noita novemoleja nyt ei koskaan tollasissa tilanteissa tarvitse, opetettiinhan siellä matematiikan tunnillakin jo laventamaan kolme yhdeksäsosaa yhdeksi kolmasosaksi...eli nuo triolit/kvartolit/kvintolit/jne. tulevat käyttöön vasta kun niitä oikeasti tarvitaan. Lähestytään jutuissa pahasti baronin lempisävellajia, Ces-duuria:)

Joo, ois pitänyt ehkä laittaa vielä ehkä selvennys / retorinen kysymys siitä, kumpi näyttää jälkimmäisessä tahdissa selvemmältä ;) Mut pointti olikin siinä, että poikkeusjaot poikkeusjakojen sisällä on mahdollisia, ja ne merkitään tuolla tavalla. Toi ei oo ees mikään hirveän eksoottisen kuuloinen rytmi, 6/8 -ympäristössä ihan selkeäkin - ja trioleitahan käytetään, kun halutaan merkitä kolmijakoisen rytmiikan "lainaamista" hetkeksi 2- ja 4-jakoisen rytmin keskelle.
baron
10.08.2006 08:39:51

Lähestytään jutuissa pahasti baronin lempisävellajia, Ces-duuria:)

Jos halutaan Bb-duurissa tyylikkäästi "ulossoittaa" käyttämällä kakkosvitosessa tritonuskorvausta ja sitä taas välidominanttina niin joudutaan väkisin Ces-duuriin!

Esim

Bbmaj7 / Cm7 / Cb7 / Gb7 / Cbmaj7 !!!!
Cocktus
10.08.2006 13:06:06

Kiitoksia! Täytyy kattoo jos mun nuotit vois muuttaa hiukan yksinkertaisempaan muotoon.
Far Beyond Metal!
philias23
10.08.2006 13:22:44
Jos halutaan Bb-duurissa tyylikkäästi "ulossoittaa" käyttämällä kakkosvitosessa tritonuskorvausta ja sitä taas välidominanttina niin joudutaan väkisin Ces-duuriin!

Esim

Bbmaj7 / Cm7 / Cb7 / Gb7 / Cbmaj7 !!!!

..pitäisköhän sieltä tulla jotenkin tyylikkäästi takaskin..?
baron
10.08.2006 14:18:52

..pitäisköhän sieltä tulla jotenkin tyylikkäästi takaskin..?

Monk tekis sen:

Gb9 / G9 / Ab9 / A9 / Ab9 / G9 / Gb9 / F9 / Fb9 / F9 / Bb6

ja niin varmaan mäkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)