Aihe: Omat kuuntelut useammalle soittajalle. Rautana RME Fireface 800
1
M.i.k.key
24.07.2006 23:07:59
Eli tilanne on seuraava. Koneena Mac ja rautana RME Fireface800, jossa ulostuloja on varmasti riittävästi. Tarve olisi ikäänkuin mobiilistudio-olosuhteissa luoda omat(erilliset) kuuntelut noin neljälle eri soittajalle.
Studioissa olen nähnyt sekä systeemejä missä jokaisella on oma pikkumikseri ja eri kanavissa tyyliin rummut, basso, kiipparit, kitara, laulu. Tai ilmeisesti olisi mahdollista myös tehdä kuuntelumiksaukset RME:n omalla Fireface Mixer ohjelmalla, joka tosin on minulle täysin vieras!

Jos käytettäisiin ensin mainittua, kuinka onnistuu helpoiten haaroittaa signaalit ulostuloista 4-5 eri paikkaan?

Jos täältä löytyy kokeneita RME käyttäjiä myös sen käyttöneuvot kelpaa.

jeps..
Möllisty!
Aki
24.07.2006 23:51:54

ulostuloja on varmasti riittävästi.
...
kuinka onnistuu helpoiten haaroittaa signaalit ulostuloista 4-5 eri paikkaan?

En varmaankaan nyt ymmärrä kysymystä oikein, mutta vetämällä kustakin ulostulosta piuha haluttuun paikkaan...?

RME:tä käytän, ja tuo TotalMix-softa on käytössä. Itse teen neljän soittajan kuuntelun seuraavasti:
-Behringer HA4700 -kuulokevahvistin
http://www.behringer.com/HA4700/index.cfm?lang=ENG
-Miksaajan monitorimiksaus Main-sisääntuloon, ja kullekin soittajalle oma soitin tai halutut soittimet HA:n aux-sisääntuloihin. Voilá, kukin saa tehdä oman miksauksen tuosta HA:sta.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
_mane
24.07.2006 23:55:06

Tai sitten HA8000, jolla jokaiselle kanavalle saa syötettyä oman, Rme:n värkeillä miksatun signaalin. :)
Tempo on vain nopeuden muoto.
_mane
24.07.2006 23:59:38

Tai sitten ei, koska tuolla tulee ennemmin tai myöhemmin ongelmia kuulokkeiden impedanssien kanssa. 4700 on paljon paree laite.

Minkälaisia ongelmia, kun itselle ei ole vielä kohdalle osunut...?
Tempo on vain nopeuden muoto.
milcoin
25.07.2006 00:00:57 (muokattu 25.07.2006 00:03:07)
Mä en taas tiedä mistään mitään mutta eiköhän kuuntelumiksereihin voi jakaa signaalia yksinkertaisesti juottamalla yhdestä liittimestä useampaan.

Eli firefacesta vaikka 8 piuhaa ulostuloista sellaseen paneeliin jossa on 8 pinta-asennettua XLR- tai plugiliitintä . Niistä splittaat pariin muuhun samanlaiseen paneeliin ihan vaan juottamalla välipiuhat. Sit paneelista t-kaupan ssssssssnakella pieneen behkun mikseriin. Tai useampaan. Sun täytyy vaan päättää mitä sä laitat sieltä muntimesta "jakoon". Eli jotkut järkevät stemmit tilanteesta riippuen. Tyyliin

1. Drums L
2. Drums R
3. click
4. Bass
5. Gtr 1
6. Gtr 2
7. Keys
8. Vox

Tai jotain.

Toinen vaihtoehto on joku halpa räkkimikseri jossa riittävästi auxeja. Ei kovin hifi ja tarkoittaa melko varmasti monokuuntelua.

Mainitsitko musatyyliä tai jotain? Et oliko jotain klasarihommia vai ihan oikeaa ihmisten musaa?
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Antti1
25.07.2006 00:07:16
Minkälaisia ongelmia, kun itselle ei ole vielä kohdalle osunut...?

Se ei taida hyväksyä alle 100ohm luureja. Eihän tuo sinänsä oo ongelma, jos sellaisia ei käytä, mutta multa löytyy ainakin 17 ohmista 660 ohmiin asti kuulokkeita jo tällä hetkellä, vaikka harrastusta vasta vähän aloittelen. Tai no, on tätä jo hyvän tovin verran aloiteltu. Jos ei muuten niin ainakin noita laitteita haalimalla. :)

En kyllä tiedä, että onko tuon laitteen ominaisuuksia paranneltu ajan saatossa. Mun kokemukset ja tiedot on useamman vuoden vanhasta versiosta samasta aiheesta.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
M.i.k.key
25.07.2006 22:55:45
Mä en taas tiedä mistään mitään mutta eiköhän kuuntelumiksereihin voi jakaa signaalia yksinkertaisesti juottamalla yhdestä liittimestä useampaan.

Eli firefacesta vaikka 8 piuhaa ulostuloista sellaseen paneeliin jossa on 8 pinta-asennettua XLR- tai plugiliitintä . Niistä splittaat pariin muuhun samanlaiseen paneeliin ihan vaan juottamalla välipiuhat. Sit paneelista t-kaupan ssssssssnakella pieneen behkun mikseriin. Tai useampaan. Sun täytyy vaan päättää mitä sä laitat sieltä muntimesta "jakoon". Eli jotkut järkevät stemmit tilanteesta riippuen. Tyyliin

1. Drums L
2. Drums R
3. click
4. Bass
5. Gtr 1
6. Gtr 2
7. Keys
8. Vox

Tai jotain.

Toinen vaihtoehto on joku halpa räkkimikseri jossa riittävästi auxeja. Ei kovin hifi ja tarkoittaa melko varmasti monokuuntelua.

Mainitsitko musatyyliä tai jotain? Et oliko jotain klasarihommia vai ihan oikeaa ihmisten musaa?

Musatyylit pyörii tuolla pop-rock-iskelmä akselilla eli ihan oikeaa bändisoittoa siis.

Toi kuulostaa oikeanlaiselta systeemiltä, vielä kun pysyisi kolvit käsissä...
Onko olemassa mitään valmista laitetta millä tuon signaalin saisi haaroitettua esimerkin mukaisesti!?
Möllisty!
milcoin
25.07.2006 23:01:55
Musatyylit pyörii tuolla pop-rock-iskelmä akselilla eli ihan oikeaa bändisoittoa siis.

Toi kuulostaa oikeanlaiselta systeemiltä, vielä kun pysyisi kolvit käsissä...
Onko olemassa mitään valmista laitetta millä tuon signaalin saisi haaroitettua esimerkin mukaisesti!?

Varmaan on olemassa jotain halpoja splittereitä mutta veikkaan että hinta on lopulta n. kymmenkertainen askarteluun verrattuna. Tollasen tekee varmaan illassa, ja Virtsalähde voi kertoo mitä osat suunnilleen maksaa.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
samulijp
26.07.2006 13:49:08
-Behringer HA4700 -kuulokevahvistin
http://www.behringer.com/HA4700/index.cfm?lang=ENG
-Miksaajan monitorimiksaus Main-sisääntuloon, ja kullekin soittajalle oma soitin tai halutut soittimet HA:n aux-sisääntuloihin. Voilá, kukin saa tehdä oman miksauksen tuosta HA:sta.

Mulla on tommonen ja suosittelen. Oikeesti toimii hyvin ja kaikki saa säädettyä oman tason nopeasti mikauksen päälle yhdellä nupilla. Ei tartte säätää ja toi oli tosi halpakin muistaakseni. Pari kaveria saa vielä lisään meininkiin esim. äänikortin ja mikserin kuulokelähdoistä.
"Kaikki muu paitsi musiikki on turhaa" Mnet
milcoin
26.07.2006 13:53:03
Mulla on tommonen ja suosittelen. Oikeesti toimii hyvin ja kaikki saa säädettyä oman tason nopeasti mikauksen päälle yhdellä nupilla. Ei tartte säätää ja toi oli tosi halpakin muistaakseni. Pari kaveria saa vielä lisään meininkiin esim. äänikortin ja mikserin kuulokelähdoistä.

Mitä jos laulaja haluaa kiippareita kovemmalle kuin muut ja rumpali taas bassoa ja klikkiä? Mitä jos mä haluan tarkistaa jotain soolottamalla snaren omassa kuuntelussa?
M.i.k.key
26.07.2006 13:58:50
Mitäköhän tulisi jos hankkisi vaikka kaksi tai kolme tämmöistä!
http://www.thomann.de/thoiw3_millenium_sp8_splitter_prodinfo.html

Merkki ei nyt tietenkään hirveästi vakuuta mutta kolmella tuollaisella saisi 6 monosignaalia eri kuunteluihin! Pitää miettiä vielä ja harkita tuota askarteluhommaakin, seuraava tarve kolmisen viikon päästä...
Möllisty!
Daunt
26.07.2006 14:59:11
Itse olen rakentanut kolme erillistä kuuntelua räkkimikserin main outin ja kahden auxin kautta. Rumpalille menee signaali stereona ja muille monona. Tällainen mikseri on kyseessä:

http://www.samsontech.com/products/ … uctpage.cfm?prodID=63&brandID=2

Saman homman pystyisi kyllä tekemään RME:n TotalMixillä tai Cubasen auxeilla, mutta softa on aina hankalampi hallita.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
M.i.k.key
26.07.2006 15:53:40 (muokattu 26.07.2006 15:54:04)
Kaivoin Käyttöohjeen esiin ja aloin tutustumaan tuohon TotalMix-softaan ja aika helpostihan tuokin toimii. Täytyy vaan miettiä kaikki reititykset fiksusti... Ongelmana on se ettei vaan mene liikaa aikaa säätämiseen kun pitää itse toimia soittamisen ohella myös äänittäjänä.
Möllisty!
samulijp
26.07.2006 16:25:56
Ongelmana on se ettei vaan mene liikaa aikaa säätämiseen kun pitää itse toimia soittamisen ohella myös äänittäjänä.

Tämän takia oon pitänyt homman mahdollisimman simppelinä ja kaikki osaa säätää yhdestä nupista omaa volaansa suhteessa muihin. Luureissa yleisbalassin löytää kuitenkin aika helposti ja tossa Behkussa on myös EQ joten bassoja saa enemmän jne. Luurit tosin saisi olla samanlaiset kaikilla.
"Kaikki muu paitsi musiikki on turhaa" Mnet
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)