Aihe: Makuasiat ns. rumpaleista
1 2 3 4 5
Roberto
23.07.2006 18:53:34

Itseäni lähinnä huvittaa nuo enemmän jazz-poliisimmat kommentit Suomalaisista rumpaleista mm. Porthenista tai Kaakkurinniemestä olen kuullut monen suusta kommenttia että "Soittaa aivan liian kovaa ja vetää konekivääritempolla fillejä eli on ihan huono".

Mun mielestäni tollainen on täysin kateellisten puhetta. On se sitten kumma että heti kun näiden jazz-poliisi persoonien mielestä kaikki hyvät rumpalit ovat joitain kyyryselkäisiä tekotaiteellisen ECM-jatsin rummuttajia.

Menee mukavasti oikeaan perspektiiviin noi löpinät kun saa itsensä ulos sieltä jaskakuplasta.
markkuliini
23.07.2006 21:48:07

Menee mukavasti oikeaan perspektiiviin noi löpinät kun saa itsensä ulos sieltä jaskakuplasta.

Ihan helvetin hyvin sanottu!
www.vasamayhtye.com
Anonymous-jazz
23.07.2006 22:09:41

Niin minuakin.

Edit: Anteeksi, mutta mikä ihme ECM-ristiretki sulla on menossa? :)

Edit2: Siis minua huvittaa tämä keskustelu. Ei samat asiat kuin keskustelun avauksessa mainitut.

Ei mulla ole mikään ECM-ristiretki menossa eikä tule. Eräskin vanha soittokamu seitsemänvuoden takaa ei nyk. suostu muuta jazzia kuuntelemaan kuin ECM-matskua. Eihän sellainen ole muuta kuin rajoittuneisuutta.
Mitä eroa on basistilla ja kellolla? Kello pysyy tahdissa.
Anonymous-jazz
23.07.2006 22:12:01

Kieltämättä tässä on kyse mielipiteistä.
Meikäläisen mielestä Porthen kieltämättä on hieman tylsä mutta enpä kuuntelekkaan paljoa Porthen-musaa. joku tykkä humppa, joku hevi..

Tuo tekotaiteellinen ECM-jazz on myös mielipidettä ja minun kommenttini tuohon mielipiteeseen on että sen kirjoittaja ei diggaa kyseistä musaa, eikä ole myöskään perillä siitä mikä on tuon tyylin pointti.
Jazzissa katsokaas rumpalikin soittaa biisiä eikä pelkkää komppia.

Suoraan sanoen vituttaa tuo anonymous-jazzin mielipide.

Meikäläistä lähinnä kyrsii se että satun tuntemaan yhden kaverin joka dissaa päivittäin suureen ääneen kaikkia ja ylistää ECM-jazzia ainoaksi oikeaksi jazziksi. Asenne todella kohdallaan.
kyseinen
23.07.2006 22:30:47
Meikäläistä lähinnä kyrsii se että satun tuntemaan yhden kaverin joka dissaa päivittäin suureen ääneen kaikkia ja ylistää ECM-jazzia ainoaksi oikeaksi jazziksi. Asenne todella kohdallaan.

Jaa että peräti yks kaveri?
Ei se kesällä haittaa
Anonymous-jazz
23.07.2006 22:36:02 (muokattu 23.07.2006 22:37:14)

Jaa että peräti yks kaveri?

No joo eihän tässä nyt kaverista voida puhua tuttu enemminkin ja kaveri sanalla tarkoitan tässä tapauksessa henkilöä.
Jarkko Laiho
23.07.2006 22:41:37

Asiahan on mielestäni niin, että soittaa voi monella tapaa ja mikä tärkeintä myös musikaalisesti voi soittaa monella tapaa (esim. Carter Beauford soittaa paljon Before these crowded street levyllä ja Steve Gadd soittaisi vastaavassa sessiossa huomattavasti vähemän, mutta homma toimisi). Tärkeintä on, että soittaja saa instrumentistaan hyvän saundin, hänellä on dynamiikka kohdallaan ja hän osaa seurata biisiä musiikin vaatimalla tavalla.

Nykyään on paljon, soittajia, joilla tekniikka, suorittaminen ja kikkailu määrittävät soittoa enemmän kuin itse musiikki. Sitten uudet soittajat ihannoivat ja kopioivat näitä kuuluisia soittajia, jotka ylikorostavat likkejä, suorittamista ja ovat "cooleja".

Tämä ongelma on nykykulttuurinkin syytä. Päätelmät jos on nopea on varmasti todella lahjakas ja taitava; jos soittaja tai bändi on kuuluisa se on varmasti todella hyvä ovat nykyaikaa. Musiikkia ei välttämättä kiireisessä elämänrytmissä jakseta kuunnella, joten on helppo vain mennä yleisesti hyväksytyn käsityksen mukaan.
clave
23.07.2006 23:13:06

Musiikkia ei välttämättä kiireisessä elämänrytmissä jakseta kuunnella...

Osuit oikeaan, plussaa
Helteellä pitää juoda paljon
K.Suninen
24.07.2006 10:51:02

Ai tää on tällanen purkaantuminen :P
Epämuusikko
24.07.2006 13:27:32
Ei mulla ole mikään ECM-ristiretki menossa eikä tule. Eräskin vanha soittokamu seitsemänvuoden takaa ei nyk. suostu muuta jazzia kuuntelemaan kuin ECM-matskua. Eihän sellainen ole muuta kuin rajoittuneisuutta.

Valitse koripallokaverisi paremmin.
-Toisaalta tuo ei välttämättä olekkaan mitään kuuntelumusiikkia. Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
markkuliini
24.07.2006 13:42:42

No tuota noin...Jos sun profiilin tietoihin on luottaminen niin melko vahvasti itsekin olet yhden genren sälli.
www.vasamayhtye.com
Epämuusikko
24.07.2006 17:07:09 (muokattu 24.07.2006 17:07:41)
No tuota noin...Jos sun profiilin tietoihin on luottaminen niin melko vahvasti itsekin olet yhden genren sälli.

Touché. Virhe! Jne.
-Toisaalta tuo ei välttämättä olekkaan mitään kuuntelumusiikkia. Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
Mikael
24.07.2006 18:28:24

Hoho! Älkää sekoilkaa...
Siitä mistä aita on matalin...
Anonymous-jazz
24.07.2006 19:19:28 (muokattu 24.07.2006 19:26:42)

Asiahan on mielestäni niin, että soittaa voi monella tapaa ja mikä tärkeintä myös musikaalisesti voi soittaa monella tapaa (esim. Carter Beauford soittaa paljon Before these crowded street levyllä ja Steve Gadd soittaisi vastaavassa sessiossa huomattavasti vähemän, mutta homma toimisi). Tärkeintä on, että soittaja saa instrumentistaan hyvän saundin, hänellä on dynamiikka kohdallaan ja hän osaa seurata biisiä musiikin vaatimalla tavalla.

Nimenomaan...
Anonymous-jazz
24.07.2006 19:26:08

Hoho ja näinkös päättelet... mm. fuusiojazziahan mä vai pelkästään soitan kun väännän ihan sellaista new-age pohjaista musiikkia joissa ei rytmiä ole mukana. New-age... Turakainenhan voisi mieltää sen ihan fuusiojazziksi tai joksikin scientologien chillaus musaksi.

Minä kuunnella jazz-fusion, jazz, ecm-jazz, AOR Rock, hyvä pop musiikki jne... New-age musa siinä ohessa. Olen siis yhden genren jätkä.

Alkuperäisen topicin tarkoituksena ei kyllä ollut levittää jengin puruja nokkaan. On vain valitettavaa että jazzinkin sisällä olevissa genreissä vallitsee melkein väkivaltainen ristiriita ehkä eniten juuri fuusiojazzin ja diibadaaba jazzin välillä. Tuonhan ristiriidan aloittivat 70-luvulla lähinnä Jenkkiläiset jazz-muusikot jotka eivät voineet sietää jazzin kehittymistä jazzrockin ja fuusiojazzin suuntaan. Chick Corea ja Herbie Hancock mm. eivät kuuluneet noihin fuusiojazzin dissaajiin.
HeavyMachinery
24.07.2006 20:55:31

Minen kuuntele jatsia , se on paskoo.... *Eipähän tarvitse välittää mistään ecmmistä ekgeestä tai kgbeestä....
Alle 100kiloisilla ei ole mielipiteitä...
markkuliini
24.07.2006 21:00:07

Hoho ja näinkös päättelet...

Lue uudestaan mun kommentti.
Kirjoitin "JOS SUN PROFIILIN TIETOIHIN ON LUOTTAMINEN..." jne. Nimittäin siellä on aika lailla painottunut noi sun idolit ja levyt tuonne fuusio-puolelle.
Voithan sä kotona sujuvasti kuunnella vaikka Sex pistolsia jne. mutta sellaisen fuusio-kuvan sä itsestäsi oot ainakin täällä antanut. Jos idoli-listalla on lähes pelkästään pienen genren edustajia niin onko se ihmekään jos sellainen mielikuva tulee?

Tekemästäsi musiikista mikseri.net:in pätkien perusteella en osaa sanoa muuta kuin että melko fuusio-vaikutteista sekin mielestäni on. Tiedä sitten mikä ainesosa tekee musiikista "new-agea", mutta sellaiselta "rytmikkäältä soittajien musiikilta" se minusta kuulosti.
www.vasamayhtye.com
markkuliini
24.07.2006 21:04:01

Minä kuunnella jazz-fusion, jazz, ecm-jazz, AOR Rock, hyvä pop musiikki jne... New-age musa siinä ohessa. Olen siis yhden genren jätkä.

Niin ja jos rumpali ei kuuntele juurimusaa tai sen johdannaisia esim. blues, soul, funk,rock niin ainakin minun mielestä kyseistä rumpalia voisi kutsua rajoittuneeksi.
www.vasamayhtye.com
markkuliini
24.07.2006 21:09:48

Eikös kaikki raskaampi musa juonna evoluutionsa juurimusasasta...

Okei.korjaan. Tarkotin juurimusaa tai sen läheisiä johdannaisia.
www.vasamayhtye.com
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)