Help! Ajattelin rakentaa 1*12 Kitarakaapin lisäkaapiksi vahvistimelleni ( Classic 30 ). Mitäs muita vermeitä tarvitsen, kun kaiuttimeksi ajattelin tuollaista 8ohm imbedanssin omaavaa kaiutinta, mutta vahvistimeni vaatii ilmeisesti 16ohm vähimmäis "kuorman". Jopas oli vaikeasti selitetty. :)Vastuksia kenties..!? Sori,kun laiskuuttani en hakua viitsinyt käyttää hakua.. |
Volle 29.10.2003 10:10:43 | |
---|
Help! Ajattelin rakentaa 1*12 Kitarakaapin lisäkaapiksi vahvistimelleni ( Classic 30 ). Mitäs muita vermeitä tarvitsen, kun kaiuttimeksi ajattelin tuollaista 8ohm imbedanssin omaavaa kaiutinta, mutta vahvistimeni vaatii ilmeisesti 16ohm vähimmäis "kuorman". Jopas oli vaikeasti selitetty. :)Vastuksia kenties..!? Sori,kun laiskuuttani en hakua viitsinyt käyttää hakua.. Mun ymmärtääkseni useimpia kitarakaiutinelementtejä saa myös 16 ohmisina, joten mikset käyttäisi sellaista? Jos käyttää vastusta lisänä saundi muuttuu kaiketi ei-toivottavaan suuntaan, koska kaiutin ei ole sama asia kuin vastus, vaikka nimellisesti kaiuttimen impedanssi ja vastuksen resistanssi olisivatkin samat. Joku muu, joka tuntee sähköalaa ja fysiikkaa paremmin kuin minä saa selittää asian paremmin. Mitenkä muuten, aiotko käyttää myös Classicin omaa kaiutinta lisäkaappisi kanssa? Tällöinhän impedanssi riippuu laitteen omasta kaiuttimesta ja lisäkaapista ja siitä kytketäänkö ne sarjaan vai rinnan. Pidän yleisesti naisista, varsinkin yleisistä naisista. |
Mikko-76 29.10.2003 11:47:03 | |
---|
Kyllä tarkoitus ois käyttää myös vahvistimen omaa kaiutinta. Huomaan, että vahvistimessa on lähtö myös lisäkaapille. Ohjekirjaa plärätessäni, olen ymmärtänyt että juuri tälle lisäkaapille pitäisi saada 16ohm minimi "kuorma". Korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä. Ajattelin rakentaa kaapin aika minibudjetilla, ja tarkoitus ois rakentaa kaikki aivan itse. Nuita 12" Elementtejä 8ohm imbedanssilla näyttäis saavan juuri budjettiini sopivalla summalla. 16 ohmisia en ole vielä kysellyt, oisko vaikka hinnoiltaan samaaluokkaa...!? |
Lounger 06.11.2003 12:29:12 (muokattu 06.11.2003 12:31:46) | |
---|
Tutkin myös minä pitkään ja hartaasti tuota Classicin lisäkaappihommelia. Toimii niin, että oma kaiutin on 16ohm. Kun liitetään lisäkaappi, tulee senkin olla 16ohm. Tällöin Classic fiksuna vehkeenä kääntää itsensä toimimaan 8ohmisena (16ohm+16ohm=8ohm). Jos laitat 8ohm lisäkaapin kiinni, joudut irrottamaan oman kaiuttimen piuhat ja teippaamaan päät, etteivät ne ota toisiinsa tai muihin vahvistimen osiin kiinni. Tällöin et tosin saa kahden kaiuttimen hyötyjä irti. Eli se lisäkaappi-input on niin fiksu, että tunget sinne minkä tahansa plugin, kääntää se vahvistimen toimimaan 8ohmisena. Mikko-78 |
poppamies 07.11.2003 09:42:35 (muokattu 07.11.2003 09:45:36) | |
---|
Hommaa vain yksinkertaisesti 16 ohmin kaiutin niin se on siinä. Ei tuota asiaa voi toteuttaa millään vastuksilla tai muunlaisilla virityksillä. Impedannssi on eri kun resistanssi vaikka molemmat ilmaistaankin ohmeina. Ei pidä sotkea keskenään. Elementtejä löytyy kyllä useinmiten sekä 8 että 16 ohmisina kitarakaiutinvalmistajilta, ja vieläpä samanhintaisinakin. Eminence, JBL j.ne. "G-strings are for strippers" |