Aihe: Erikoisempi VST tai DX efekti hakusessa
1
PIM
23.10.2003 12:28:11
Törmäsin eilen MultitrackStudio softaa testaillessa erikoiseen ohjelman sisäiseen efektiin, jolla audioraidan pystyi jakamaan kahteen tai kolmeen taajuuskaistaan, joille pystyi asettamaan omat efektinsä esim. tyylin treblelle koorusta, midllelle flangeria ja bassolle kompuraa. Tässä efektissä taajuuskaistat oli käyttäjän määriteltävissä ja joka kaistalle löytyi vielä oma volumesäätönsä.

Onko kukaan törmännyt missään vastaavaan VST tai DirectX efektiin, jota voisi käyttää n-Trackissä?
kivi
23.10.2003 15:34:59
Onko kukaan törmännyt missään vastaavaan VST tai DirectX efektiin, jota voisi käyttää n-Trackissä?

Valitettavasti en, mutta mä olen käyttänyt tuota samaa temppua jo vuosikaudet ihan rautapuolella, kytkemällä vanhat PA-jakosuotimet patchbayhin ja splittaamalla niillä signaalin eri efekteihin.

Esim botnekkaat kitarasäröt löytyy tuolla, kun laittaa alimman alueen puhtaaksi kompressiolla, sitten distortionin, seuraavaksi overdriven tuomaan rosoa ja ylimpään kaistaan kaiun.

Samoin linjabassoon saa puhallettua kummasti henkeä laittamalla ylämiddleen chorus, alamiddleen säröä ja jättämällä ääripäät puhtaiksi kunnes kaikki kompressoidaan yhdessä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
askomiko
28.10.2003 20:33:22
Onhan tuossa studiotyöskentelyn ketjussa jokunen oudompi temppu.
kivi
28.10.2003 22:15:57 (muokattu 28.10.2003 22:20:50)
Mutta kysymys kivelle: Harrastetaanko tuollaista kikkailua studioissa paljonkin? Olisi mielenkiintoista tietää.

Kyllä varmasti, en mä näitä itse ole kaikkia keksinyt. Miksaajilta, äänittäjiltä ja tuottajilta oppinut, kun oon kehdannut kysyä koko ajan, mitä nyt tehdään ja miksi.

Perhana, onko olemassa mitään kirjaa, jossa olisi ammattimiesten tuhat ja yksi kikkaa/niksiä. Ei kun perkele, tännehän pitäisi tehdä pysyvä ketju, johon tulisi tosimiesten kikat. Vai onko ne ammattisalaisuuksia?

Ei ne salaisuuksia oo... kyllä niistä maailmalla puhutaan paljonkin. Muutama hyvä trikki on kirjoistakin tarttunut mukaan, esim kompuran taimaaminen tempoon löytyi Owsinskin "Recording engineers handbookista" vai mikä se oli. Linjabassotempun opin studiossa Kessu Kalénilta. Jakosuodinjutun kehittelin jonkun Neil Youngin haastattelun pohjalta, ja koska mulla ei ollut ylimääräistä heksamikkiä kokeillakseni rakentaa (Ampeg-guru) Dan Armstrongin Hexafuzzia.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)