Aihe: Musiikin opiskelu, valmistuminen, työllisyys.
1 2
TomiKettunen
23.10.2003 20:41:40

Olen tässä pähkäillyt jo pitempään pyrkiväni jonnekin helsingin musiikkipuolen kouluista niinku sibelius-akatemia, pop/jazz-konservatorio (oulunkylä, arabia?) ja tavoitteena se, että voisin tienata elantoni tulevaisuudessa kitaran soitolla/opetuksella tai ylipäänsä musiikilla.

Voisiko joku valmistunut muusikko kertoa minkälainen työtilanne on valmistuneilla muusikoilla suomessa eli saako elantonsa tienattua sitten?? Opiskelen nyt nimittäin diplomi-insinööriksi ja tiedän, että valmistuttuani tienaan hyvin mutta kun insinöörityöt ei kiinnosta pätkääkään niin olen ruvennu miettimään koulun vaihtamista.. Musiikki kiinnostaa ja haluasin vaan saada hieman faktaa siitä, että miten elän sitten valmistuttuani muusikoks. Makaroonilla vai? :)
- Keep Rocking! -
Nuages
23.10.2003 21:51:47
Kauankos olet soittanut?
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Gypsy
23.10.2003 22:01:11 (muokattu 23.10.2003 22:06:48)
TomiKettunen: jo lies kuinka monta vuotta
Nuages
23.10.2003 22:03:34 (muokattu 23.10.2003 22:03:50)
Minullakin kyllä kiinnostaisi musiikkimiehen hommat, mutta perkule kun ei tullut nuorempana aloitettua soitantaa, vaan vasta 16-vuotiaana.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Jabbe
23.10.2003 22:33:30
Veikkaan, että saa olla aika hiton hyvä kitaristi, muusikko ja vielä hiton hyvä jätkä että saa oikeasti töitä kitaristina. Ehkä jonnekin perähikiän opistolle voi päästä tuntiopettajaksi, mutta siihenpä se varmaan jää. Tai no en ole varma, mutta teitä kitaristeja varsinkin on niin paljon... ;)
Notefix
23.10.2003 23:13:03

Musiikki kiinnostaa ja haluasin vaan saada hieman faktaa siitä, että miten elän sitten valmistuttuani muusikoks. Makaroonilla vai? :)

Tuohon on helppo vastata. Jos oikeasti haluat muusikoksi, sulla ei ole vaihtoehtoja. Jos vähääkään epäilyttää, suosittelen insinööriopintojen jatkamista.
Tupuna
24.10.2003 00:01:45
Jos Sibelius-Akatemiaan kitaraa pop/jazz-puolelle soittamaan pääset, niin sitten olet aika hyvä :) Sinuthan revitään käsistä! Mieti nyt vaikka Marzi Nymania ja Timo Kämäräistä :)

No en mä oikeesti aiheesta tiedä. Ainakin sen verran tiedän soitonopettajien tilanteesta, että heitä koulutetaan liikaa. Jokaista pianonsoitonopettajan virkaa hakee nykyisin jopa parikymmentä työtöntä työnhakijaa...
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Tupuna
29.10.2003 10:02:58
Kuka on Timo Kämäräinen?

Kitaristi, joka soittaa mm. Emmin bändissä ja Ismo Alanko Säätiössä nykyisin. Ja monissa muissa sellasissa tilaisuuksissa/kokoonpanoissa... mihin todellakin tarvitaan hyvä kitaristi.

...soitonopettajia kouluttamaan lisää soitonopettajia. Miksi muusikoita koulutetaan niin vähän? Ja musiikkialan ammattilaisia?

Itse olen musiikkialalle opiskelemassa, ja minusta taas tuntuu että minun alalleni alkaa olla pyrkyä kohtapuoliin... tietenkään ei ihan kaikki opi niitä asioita mitä minä (luen musatiedettä), mutta silti työllistyminen tulee olemaan aluksi varmasti hankalaa. Hirveen paljon tulee vaikuttamaan se, mitä teen nyt opiskeluaikanani, kuinka paljon kokemusta hankin, kuinka paljon musasta hankin tietoa ja kuinka innostunut siitä olen, kuinka paljon itse harrastan, keneen luon suhteet (eli kenen kanssa vedän bisseä), ketä tunnen. Näin se vain menee...
Karlsson
29.10.2003 10:17:15
Jos Sibelius-Akatemiaan kitaraa pop/jazz-puolelle soittamaan pääset, niin sitten olet aika hyvä :) Sinuthan revitään käsistä! Mieti nyt vaikka Marzi Nymania ja Timo Kämäräistä :)

Joo, ei ihan mene totuuden mukaan tämä, mutta toimeliaista muusikoista nuo kaksi ovat yhvät esimerkit.

Jokusen ihmisen tunnen jotka elättävät itsensä vain ja ainoastaan soittamalla ja kyllä se hirveää raatamista on.
En usko että ne heput kokevat missään muodossa samaa soittamisen riemua, jota ööh.. vaikka itse koen tällä hetkellä (itse olen siis harrastelija).

Semmoiset kovat nimet joita suomessa on muusikkoina taitavat järjestäen olla lisäksi taksi kuskeja tai siivoojia...
Mies, jonka rumpukoneessa on kuulemma "legendaariset bongosoundit"...
guitarmonkey
29.10.2003 10:51:43

Eikös sillä Kämäräiselläkin ollut aika kuiva kausi soittohommien puolesta ennen kuin pääsi Alangon bändiin. Näin minulle on ainakin kerrottu.
"Kaikkihan me ollaan homoja" -Vesa-Matti Loiri
Tupuna
29.10.2003 10:59:20
Tuli muuten mieleen, että eräs music managementin professori Chris Kemp Englannista kertoi "salaisuuden" eräällä luennollamme...

Tämä herra kun itse on tehnyt aikamoista uraa mm. livekonserttien suunnittelussa ja eräänlaisena managerina (ei henk.koht.manageri... mä en ihan tarkalleen muista mitä se on tehnyt. Luultavasti live-esiintymishommia) mm. Pj Harveyn, Blurin, Iron Maidenin jne. kanssa.. nyt kai suunnitteli jotain Eminemin maailmankiertuetta tai jotain vastaavaa.

Miten tuollaiseen asemaan pääsee?

Kemp sanoi että kaikki alkoi siitä, kun hän näki nuorena poikana Iggy Popin esiintymässä.. siitä lähti mieletön innostus, jonka vaikutuksena hän vain "hakeutui" piireihin, ja alkoi pyörittämään omaa klubiaan, jonka varjolla tutustui erinäisiin ihmisiin paremmin, koska oli itsekin osa bisnestä. Oman klubin avulla pääsi sisään siihen rumbaan, mikä hommailee kaikki taustahommat. Ja siitä sitten aina vaan eteenpäin ja eteenpäin, kunnes ura urkeni.

No, eihän tässä mitään, mutta mikä oli se salaisuus, mistä puhuin? "Join vain kaljaa oikeiden ihmisten kanssa, verkostoiduin", kertoi Kemp.

Joten ehkäpä noudatan minäkin tätä neuvoa, kun oikein korkea-arvoinen herra noin sanoo... :)
Bassballs
29.10.2003 11:16:51

Niinhän se on, että muusikkoja koulutetaan suomessa aivan liikaa. Jos olet pätevöitynyt musiikinopettajaksi, niin luulisi sinun saavan opettajan toimen jostain, kun onhan noita musiikki- ja kansalaisopistoja, musiikkikouluja ja kristillisiä opistoja valtakunta täynnänsä. Sen sijaan musiikinopettajan virkoja ei taida hevillä(eikä muullakaan musiikilla) löytyä.

Jos haluaa pärjätä musiikkialalla, niin kannattaa hakeutua opiskelemaan studioteknikoksi, tuottajaksi tai muuksi musiikkialan ammattilaiseksi. ..sanoo Karjalainen.
Toiletpaper here is like (The) Talkkari.. Rough, tough and takes no shit from any asshole.
TomiKettunen
29.10.2003 11:27:33 (muokattu 29.10.2003 11:32:29)

Jokusen ihmisen tunnen jotka elättävät itsensä vain ja ainoastaan soittamalla ja kyllä se hirveää raatamista on.
En usko että ne heput kokevat missään muodossa samaa soittamisen riemua, jota ööh.. vaikka itse koen tällä hetkellä (itse olen siis harrastelija).

Toi on se juttu just joka ei hirveesti motivoi opiskella muusikoks koska elämä ois yhtä kiertueella olemista. Jossain vaiheessa varmasti tulee hinku perustaa perhettä jne ja sillon ois just hyvä olla vakaa työ. Muusikot kun tuppaa vaan kiertämään suomea työn perässä... siihen varmasti kyllästyy (niinku mihin tahansa työhön tietenkin). Ja sekin, että pitäs istua baarissa kalja kourassa ja nuolla muiden takapuolta niin ei oikein kuulosta makealta hommalta :) Mut niinhän se varmaan on, että suhteilla pääsee pitkälle.

Ite just mietin, että voisin opiskella jonkin tasoseks kitaransoiton opettajaks mutta ka se on sit tilanne silläkin puolella se, että niitä paikkoja ei oo pahemmin vapaana!?!?
Sibelius-akatemia kiinnostas mut sinne on kyllä helvetin vaikee päästä.. onko kokemuksia kenelläkään pääsykokeista?

Mut musta tuntuu, että musiikin puolella on niin, että jos on tarpeeksi hyvä soittamaan ja sitkeä luonne niin tulee menestymään. Ja mun mielestä suomessa ei oo juurikaan kovin hyviä tunnettuja kitaristeja.. Tai ainakaan sellasia nimiä jotka ois ulkomaillakin tunnettuja. (vähän niinku Joe Satrianit ja Steve Vait) Ehkä pitäs pyrkiä olemaan ensimmäisen sellainen joka niittäis suomalaisena mainetta. Ja se on myös tosi asia kitarisiscenessä, että jos ei oo huippu tekniikka ja jollain tavalla näytä teknistä osaamista niin ei kyllä mainetta saa. Marzi Nyman on varmasti hyvä kitaristi mut ei se ainakaan taitojaan paljon esittele. Tosi vaatimaton. Ja sit Timo Tolkki, huh mikä muusikko. Soittaa valon nopeudella asteikot mutta eipä muuta. Samat biisit joka levyllä. Noh, peliliike toisaalta :)
- Keep Rocking! -
Jaz
29.10.2003 12:18:01

..Opiskelen nyt nimittäin diplomi-insinööriksi ja tiedän, että valmistuttuani tienaan hyvin mutta kun insinöörityöt ei kiinnosta pätkääkään

Kohtalotoveri ;)
Samznlaisia ajatuksia on mullakin ollut viime aikoina enenevässä määrin. Ei oikein nappaa inssinhommat enää ja mieluummin työskentelisin musiikin parissa, mut päätoimiseksi opiskelijaksi ei yksinkertaisesti ole varaa jäädä. Pitäis löytää joku koulu, missä voisi opiskella iltaisin musiikkia tai av-alaa.
18is9
29.10.2003 12:42:43

Itse tunnen yhden soittamisesta pelkästään (ei opettamista tai muuta oheishommaa) leipänsä saavan ihmisen, ja hänen kohdallaan tilanne on päinvastainen kuin yllä. Kaupunginorkesteri maksaa säännöllistä kuukausipalkkaa ja duuni on sitä, että soittaa joka toinen viikko keikalla sitä musiikkia mitä rakastaa. Joten jos vain sattuu soittamaan sopivaa instrumenttia ja pitämään tietynlaisesta musiikista niin saumaa saattaa olla.
"Snoochie boochies, or whatever the fuck we use to say" - Jay
Kitarajeesus
29.10.2003 17:12:42
Semmoiset kovat nimet joita suomessa on muusikkoina taitavat järjestäen olla lisäksi taksi kuskeja tai siivoojia...

...tai koulussa opettajia kuten minä tulevaisuudessa.
Varsinaisesta aiheesta sen verran,että itse mietin pitkään valitsenko musiikkihommat ammatiksi vai ns.lisätienestiksi/harrastukseksi.Nassikkana olin päättänyt että minusta tulee ammattimuusikko,mutta totesin myöhemmin että en halua vetää humppahelvettiä loppuelämääni(syitä on tuossa jo tullutkin esille muiden kirjoittajien toimesta).Jazz-kitaristin homma olisi ollut mielenkiintoista,mutta sillä tienaaminen vielä vaikeampaa kuin humppaveikkona.Opettajan työ olisi ollut unelma-ammatti,mutta työllisyystilanne taas huono.Olen sellainen luonne että haluan turvata tulevaisuuteni ja minulla on oltava suunnitelmat kauas eteenpäin.Niinpä päätin alkaa panostamaan koulunkäyntiin entistäkin enemmän tavoitteenani yliopisto ja lukion opettajan virka.Siinä hommassa miespuolisille töitä löytyy hyvin,palkka kelvollinen ja pitkät lomat=aikaa panostaa harratuksiin.Voisi soittaa musiikkia josta itse tykkää koska olisi turvattu toimeentulo ja ainahan olisi mahdollista että onnistuisi joskus tekemään jonkun suuren hitin jolla nousisi maailmanmaineeseen.

Näin minä olen ajatellut.Jos kuitenkin haluaa musiikista ammatin,niin se vaatii paljon uhrauksia ja harvassa ovat ne jotka sillä rikastuvat.
Musiikki on elämä.
Mc Ban
29.10.2003 17:33:37
mutta teitä kitaristeja varsinkin on niin paljon... ;)

Mutta meitä hyviä ei ole kuin yksi.
TomiKettunen
30.10.2003 12:13:57

Kohtalotoveri ;)
Samznlaisia ajatuksia on mullakin ollut viime aikoina enenevässä määrin. Ei oikein nappaa inssinhommat enää ja mieluummin työskentelisin musiikin parissa, mut päätoimiseksi opiskelijaksi ei yksinkertaisesti ole varaa jäädä. Pitäis löytää joku koulu, missä voisi opiskella iltaisin musiikkia tai av-alaa.

Niin ei oikein mullakaan välttämättä varaa ois pelkästään opintotuella elää. Mietin yhtenä vaihtoehtona sitä helsingin pop/jazz konservatoriota ja sieltä sitä ammattiopisto puolta. Ei nyt niin hirveesti koulua ja ei lukukausimaksuja ja ilmanen ruoka joka päivä.... ei yhtään hullumpi vaihtoehto mut en sit tiedä saako sitä kautta miten töitä sitten tulevaisuudessa. Pitää yrittää pyrkiä sinne sibelius-akatemiaan jazz-puolelle (joka ei todellakaan oo helppo homma) ja pitää varasuunnitelmana tota konservatorioo.

Moneskos vuosi lähtee insinööriopintoja? Mulla onneks vasta toinen..
- Keep Rocking! -
TomiKettunen
30.10.2003 12:17:46

niih, onko kenelläkään muuten kokemusta tonne sibelius-akatemian jazz-linjalle pyrkimisestä?
- Keep Rocking! -
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)