C thul 21.07.2006 10:47:39 | |
---|
Kuinka moni teistä, jotka jossain bändissä aktiivisesti soitatte ja treenaatte, opiskelette samaan aikaan (enkä nyt tarkoita lukio-opiskeluja, vaan korkeampaa astetta)? Kuinka olette saaneet opiskelun ja bändihommat sovitettua, vai syökö toinen aina väkisinkin aikaa toiselta? Koetteko, että treenaaminen kärsii opiskelujen takia, taikka sitten toisinpäin, kärsiikö opiskelut treenaamisen takia? Entäpä keikkailu, kuinka keikkailu sujuu opiskelujen ohessa? Mielenkiinnosta kyselen muiden kokemuksia näiden kahden asian yhteensovittamisesta, ja kenties siitä syntyvistä ongelmista. |
Guitar Hero 21.07.2006 12:35:01 | |
---|
Koko meidän bändi opiskelee yliopistossa ja samalla keikkailee hyvin aktiivisesti. Ei kai se koulu pahemmin kärsi, jos motivaatio on kondiksessa. Toisaalta kyllä aamuluentoja jää välistä, jos viikolla keikalle eksyy. Ollaan yritetty vähän jättää koeviikkoja keikkavapaaksi, että edes hieman olisi mahdollisuus halutessaan lukea :) Come to the dark side. We have cookies |
Juntunen 21.07.2006 12:35:32 (muokattu 21.07.2006 12:37:10) | |
---|
Kuinka moni teistä, jotka jossain bändissä aktiivisesti soitatte ja treenaatte, opiskelette samaan aikaan (enkä nyt tarkoita lukio-opiskeluja, vaan korkeampaa astetta)? Kuinka olette saaneet opiskelun ja bändihommat sovitettua, vai syökö toinen aina väkisinkin aikaa toiselta? Koetteko, että treenaaminen kärsii opiskelujen takia, taikka sitten toisinpäin, kärsiikö opiskelut treenaamisen takia? Entäpä keikkailu, kuinka keikkailu sujuu opiskelujen ohessa? Mielenkiinnosta kyselen muiden kokemuksia näiden kahden asian yhteensovittamisesta, ja kenties siitä syntyvistä ongelmista. Joo kokemusta löytyy neljän vuoden ajalta. Bänditoiminta onnistuu kouluaikana oikein loistavasti, kun vaan muistaa tilannekohtaisen priorisoinnin. Treenaamaan kerkeää tosi hyvin ja keikoillakin voi käydä kun tuo yliopisto-opiskelu ei ainakaan mulla vaadi mitään pakollisia läsnäoloja. Ei haittaa jos ei aamulla mene ennen puolta päivää koululle eikä myöskään haittaa jos jää keikan takia tentti käymättä. Käy sen sitten joskus. Vielä jos opiskelu sattuu olemaan sen verran helppoa, että hommat tulee hoidettua bänditoiminnan ohessa, niin mikäs siinä. Samalla etenee varasuunnitelmakin jos bändihommat ei koskaan lähtisikään rahan arvoisesti käyntiin. :) Toki joskus tulee niitä tilanteita, että pitää oikeasti jarruttaa bändihommaa tiukemman tenttiputken tms. opiskeluruljanssin takia, mutta yleensä tulee ennemminkin rauhoitettua sitä kouluhommaa bänditoiminnan tieltä. Ainakin mulle tämä opiskeluaika kaikessa antamassaan vapaudessa on nimenomaan parasta mahdollista aikaa keskittyä kunnolla bänditoimintaan. Enemmänkin odotan kauhulla sitä hetkeä kun valmistun ja joudun oikeasti töihin. Sitten nimittäin ei joustakkaan enää aikataulut samalla tavalla. Pitää yrittää taistella mahdollisimman pitkään valmistumatta. EDIT: Meidänkin bändistä kaikki neljä opiskelee, mutta onhan tuo tähän asti varsin kivuttomasti onnistunut. |
Tympee Huttunen 21.07.2006 12:45:46 | |
---|
Jos opiskeluaikoina ei meinaa riittää aika ja voimat bänditreeneihin, niin töiden alkaessa voi bändihaaveet heittää romukoppaan. |
superfly 21.07.2006 12:50:02 | |
---|
Jos opiskeluaikoina ei meinaa riittää aika ja voimat bänditreeneihin, niin töiden alkaessa voi bändihaaveet heittää romukoppaan. Riippuu duunista. Tähän asti on aina järjestyneet vapaapäivät arkikeikoille aina ja muutenkin homma toimii hyvin. Tosin mun pomo on vanhalta ammatiltaan muusikko ja hän on keikkaillut 60- ja 80-luvut ympäri Suomea , joten ymmärrystä löytyy.... "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
Juntunen 21.07.2006 12:59:06 | |
---|
Riippuu duunista. Tähän asti on aina järjestyneet vapaapäivät arkikeikoille aina ja muutenkin homma toimii hyvin. Tosin mun pomo on vanhalta ammatiltaan muusikko ja hän on keikkaillut 60- ja 80-luvut ympäri Suomea , joten ymmärrystä löytyy.... Piru, optimitilanne.. |
Ronnie James 21.07.2006 16:08:35 (muokattu 21.07.2006 16:15:33) | |
---|
Jos opiskeluaikoina ei meinaa riittää aika ja voimat bänditreeneihin, niin töiden alkaessa voi bändihaaveet heittää romukoppaan. Kyllähän opiskelijalla aikaa riittää, mutta rahaa ei :( Bändihommat kun vaativat molempia. "Let's sing another song, boys! This one has grown old and bitter." |
Juntunen 21.07.2006 16:25:52 | |
---|
Kyllähän opiskelijalla aikaa riittää, mutta rahaa ei :( Bändihommat kun vaativat molempia. No jaa. Kesätöitä kesätöitä.. =) |
Sistis 21.07.2006 17:34:02 | |
---|
Riippuu duunista. Tähän asti on aina järjestyneet vapaapäivät arkikeikoille aina ja muutenkin homma toimii hyvin. Tosin mun pomo on vanhalta ammatiltaan muusikko ja hän on keikkaillut 60- ja 80-luvut ympäri Suomea , joten ymmärrystä löytyy.... Meikäläisellä on kanssa about sama tilanne. Joskaan esimiehet eivät ole muusikoita edes menneessä elämässään, mutta suhtautuvat muuten hyvinkin joustavasti arkikeikkojen aiheuttamiin aikaisemppiin töistälähtöihin ja seuraavan päivän myöhäisiin töihintuloihin. Toki tuo on aina tilannekohtaista, ja jos on jotain hyvin kiireellistä, pitää sitä itselläkin olla sen verran joustoa ja ymmärrystä, että tulee seuraavana päivänä ajoissa, vaikka olisi ollut edellisenä yönä vaikkapa Rovaniemellä soittamassa. Liukuva työaika on myös helvetin hyvä keksintö. Kun ei ole keikkoja tai muita kiireitä, voi vääntää pidempää päivää ja kerätä saldoja työaikapankkiin. Kun on keikkoja, tehdään vähän lyhempää työpäivää ja puretaan kertymiä. Meillä bändiprojekti oikeastaan lähti kunnolla käyntiin vasta, kun olimme opintojemme vuoksi kadonneet eripuolille Suomea. Tästä katoamisesta on aikaa jo kuusi vuotta. Siitä huolimatta bändi on pysynyt kasassa ja on tällä hetkellä itse asiassa tiiviimpi, kuin koskaan ennen. Treenit pidetään viikonloppuisin, ja keikkaa tehdään sen verran, kuin saadaan. Kaikki ovat pystyneet joustamaan töissään / opinnoissaan sen verta hyvin, että bändillä ei ole juurikaan ollut ongelmia. Oikeastaan olen sitä mieltä, että silloin kun kaikki meistä opiskelivat, oli hankalempaa saada sovitettua bänditreeniaikoja, johtuen tenteistä ja harjoitustöistä, jotka tuppasivat aina puskemaan ikävästi jokaisella eri aikaan. Nyt, kun kaikki ovat käytännössä valmistuneet (tai valmistumassa, kuten minä) ja työelämässä, illat ja viikonloput ovat automaattisesti vapaita, ja bändillekin jää paremmin aikaa. |
Epämuusikko 21.07.2006 18:10:33 | |
---|
Vuoden opiskelin sekä konsalla, että yliopistolla. Sihen keikat, opetukset ja oma treeni päälle. Ei ongelmia. -Toisaalta tuo ei välttämättä olekkaan mitään kuuntelumusiikkia.
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1 |
Mä luulen, että kyse on on pitkälti omasta motivaatiosta... Panee vaan asiat tärkeysjärjestykseen.. Eli bändi, opiskelu ja sitten vasta muut.. ei tartte leikkiä mitään kotia, eikä myöskään tartte jokaista viikonloppua viettää keitolla... imho |
Angus 23.07.2006 15:19:00 | |
---|
Mä luulen, että kyse on on pitkälti omasta motivaatiosta... Panee vaan asiat tärkeysjärjestykseen.. Eli bändi, opiskelu ja sitten vasta muut.. ei tartte leikkiä mitään kotia, eikä myöskään tartte jokaista viikonloppua viettää keitolla... imho Juuri näin. Tekosyyt bänditoiminnan esteenä on paskin juttu mitä voi vaan olla, siis se ettei myönnetä bändikavereille tai itselleenkään, että ei tämä olekaan niin tärkeä juttu kuin mitä uskottelee itselleen ja toisille. |
Mikko/DE 24.07.2006 10:28:02 | |
---|
Ei se soittelu hirveesti tota opiskelua haittaa. nim. 1 op viime vuonna/10. vuosi yliopistossa |
Kiippari-Kalle 27.07.2006 16:09:04 | |
---|
Kyllä jonkin verran opiskelut jäivät taustalle, kun bändimme aloitti aktiivisen keikkailun viime keväällä. En ollut aikaisemmin harrastanut paljoa keikkailua, joten en oikein osannut odottaa millaista rumbaa se vaati. Lisäksi reissut olivat aika pitkiä ja kosteita, joten se osaltaan vähän pisti rytmiä sekaisin. No, motivaationi ei ehkä aiemminkaan ollut ihan huippuluokkaa opiskelun suhteen, ja se entisestään huonontui kun pääsin musisoinnin makuun. Onneksi niitä "Olli-Pekkoja" kertyi sitten kuitenkin jonkun verran. Voi silti olla kelan tätille selittämistä syksyllä. Onneksi oppilaitos on ollut melko joustava ja antanut anteeksi oheistoiminnan aiheuttamat häiriöt. Riippuu aika paljon oppilaitoksen sisäisestä "kurista" minkä verran kestää keikkailla. Ja voin sanoa että vähäsen paremmin valmistautuneena olisi varmasti selvittänyt sekä opiskelun että keikkailun kunnialla, eli ei tuo mahdoton homma ole (keikkatahti oli muuten se 4 kertaa kuussa kutakuinkin, toisinaan keskellä viikkoa). Ei osunut mutta upposi. |
JCM 27.07.2006 16:11:58 | |
---|
Kuinka moni teistä, jotka jossain bändissä aktiivisesti soitatte ja treenaatte, opiskelette samaan aikaan (enkä nyt tarkoita lukio-opiskeluja, vaan korkeampaa astetta)? Kuinka olette saaneet opiskelun ja bändihommat sovitettua, vai syökö toinen aina väkisinkin aikaa toiselta? Hitonmoiselle sinnillä oon saanu opiskelun, työn sekä bändihommat sovitettua yhteen. Keikat ovat olleet pahimpia, kun on niin perkeleesti pitäny järjestellä asioita että pääsee liikkeelle.. ja kun bändillä on välimatkatkin melkoisia. Mut ei siinä, homma toimii kun motivaatio piisaa! |
Juunsku 15.03.2007 15:51:43 (muokattu 15.03.2007 15:52:49) | |
---|
Ite opiskelen ammattikorkeassa ja meidän rumpali yliopistossa, eikä se soittoa haittaa.. Ehkä joskus saattaa tulla jotain tenttejä, joiden takia joutunu pari keikkaa perumaan. Näen ennemminkin et soitto on hyvä vastapaino opiskelulle, ei jaksais varmasti yhtää koulua tai yleensäkään mitään jos ei sais harrastaa bänditouhua! edit vastasin sit hiukka vanhaan ketjuun.. ;) Huumori on yksi elämän elin ehdoista. |
Fortune 15.03.2007 17:54:16 | |
---|
Kyllähän se säätöä vaatii, mutta yliopistossa tosiaan läsnäolopakon puute pelastaa paljon. Tentit ovat tähän saakka tulleet tehdyiksi, vaikka jokunen on skipattu keikkojen yms. takia. Suurimpia hankaluuksia tähän saakka on aiheuttanut opetusharjoittelu, jossa on läsnäolopakko. Viime syksynä Viron keikkareissun aikaan ko. harjoittelun eka osio oli loppuvaiheessaan ja tuo noin viikoksi sitonut keikkamatka aiheutti ennen ja jälkeen toteutumistaan melkoista stressiä ja itsensä ylittämistä. Mutta onnistui ja reissu kannatti. Ei se opiskelun sovittaminen bänditouhuihin ole sen kummempaa kuin minkään muunkaan elämän osa-alueen, aina se helpompaa on kuin parisuhteen pyörittäminen ;) Look behind you, a three-necked guitar! |
Burn 16.03.2007 11:03:37 | |
---|
Itse opiskelen Turussa ja kaikki bänditoiminta tapahtuu Porissa. Tämä ei haittaa sen kummemmin, viikonloppuisin treenataan ja arkisin opiskellaan. Olipa kerran pedofiili, raiskaaja ja pappi. Ja siinä oli vasta tarinan ensimmäinen henkilö... |
Zealot 16.03.2007 11:06:40 | |
---|
Ei se opiskelun sovittaminen bänditouhuihin ole sen kummempaa kuin minkään muunkaan elämän osa-alueen, aina se helpompaa on kuin parisuhteen pyörittäminen ;) Komppaan! Kyllä opiskelu ja bändi vielä mahtuvat samoihin kansiin. Parisuhde vielä jonon jatkoksi, niin sitten jo alkaa olla tiukkaa aikataulujen sovittamisessa. Vaan sopimalla kaikki onnistuu. Keikat täytyy järkätä viikonlopuiksi tai siten, että ovat kouluajan ulkopuolella. Tai sitten skipataan parit luennot. Pänttää sitten vaikka jälkikäteen kavereiden muistiinpanoja jos pelkää jäävänsä jälkeen. Treenit iltaisin, kun kaikilla on vapaata. Tämä tosin menee hankalaksi jos on iltatöitä koulun ohella. Ja parisuhde pidetään kunnossa hellittelemällä vaikka kynttiläillallisella jos on ollut kiireellisempää keikkojen tai tenttikauden takia. |
Zealot 16.03.2007 11:09:04 | |
---|
Itse opiskelen Turussa ja kaikki bänditoiminta tapahtuu Porissa. Tämä ei haittaa sen kummemmin, viikonloppuisin treenataan ja arkisin opiskellaan. Meillä on basisti Tampereella, muut Porissa. Basistin kanssa treenataan vain viikonloppuisin ja lomilla, viikolla vedetään vajaalla kokoonpanolla. Ei se tahtia haittaa. |