AMZ 21.07.2006 20:51:04 | |
---|
Ollaan nyt tossa muutamia viikkoja äänitetty yhden metalliprojektin lopputyötä (eli demoa) ja olen aloittanut miksauksen. Muuten kaikki sujuu kai ihan jees (täältä löytämieni neuvojen avulla), mutta yksi pulma on. Matalat taajuudet lähinnä kitaroilla ja bassolla ovat turhaan pinnassa. Varsinkin E-kielellä tehdyt demppaukset resonoivat seinien kanssa ja kumisevat yms. Ymmärrätte varmaan. Tietenkin olen tehnyt raitakohtaisia EQ-säätöjä ja master-EQ -säätöjä joilla olen leikannut matalimmat taajuudet, mutta lopputulos kuulostaa 80-luvun C-kasettimankkarisoundilta. Osaisko kukaan neuvoa jotakin muuta keinoa, tai kertoa mitkä taajuudet saattaisivat aiheuttaa tällaisen hirvittävän kuminan? |
Roksennus 21.07.2006 20:54:24 | |
---|
Ollaan nyt tossa muutamia viikkoja äänitetty yhden metalliprojektin lopputyötä (eli demoa) ja olen aloittanut miksauksen. Muuten kaikki sujuu kai ihan jees (täältä löytämieni neuvojen avulla), mutta yksi pulma on. Matalat taajuudet lähinnä kitaroilla ja bassolla ovat turhaan pinnassa. Varsinkin E-kielellä tehdyt demppaukset resonoivat seinien kanssa ja kumisevat yms. Ymmärrätte varmaan. Tietenkin olen tehnyt raitakohtaisia EQ-säätöjä ja master-EQ -säätöjä joilla olen leikannut matalimmat taajuudet, mutta lopputulos kuulostaa 80-luvun C-kasettimankkarisoundilta. Osaisko kukaan neuvoa jotakin muuta keinoa, tai kertoa mitkä taajuudet saattaisivat aiheuttaa tällaisen hirvittävän kuminan? Jos huone humisee, tarkoittaa se sitä ettei akustointi ole kunnossa. ensiapuna kannattaa noi matalat taajuudet miksata luureilla ja koatsoa kuullostaako sen jälkeen kohtuuttoman pahalta. "Joku äijä kävi riehuu..." |
MadMatt 21.07.2006 21:10:24 (muokattu 21.07.2006 21:33:54) | |
---|
Tsekkaa 100 hz tienoota. sieltä yleensä ne kuminat löytyy. Tee välimiksauksia ja kuuntele muualla jos akustiikka tökkii. Edit: Kuuntele referenssi levyjä. Kumisevatko nekin samassa tilassa. niistä voit päätellä paljon missä mennään. |
Torniojaws 21.07.2006 22:17:45 (muokattu 21.07.2006 22:22:46) | |
---|
Kaikki alle 100 Hz taajuudet kylmästi high passilla leikaten pois kitaroista. Sitten kompuroi 150 - 300 Hz välistä aluetta aika reilusti ja tee pientä kuoppaa EQ:lla jonnekin 700-800 Hz tienoille. Jos kitarat kuulostaa vieläkin tummilta tai suttuisilta, etkä halua nauhoittaa niitä uudelleen paremmalla mikin sijoituksella, niin kokeile nostaa high shelfillä yli 3 kHz taajuuksia kitararaidoista muutamalla desibelillä. Muista myös, että leikkaa *kaikista* raidoista pois matalat taajuudet, vaikkei niitä ensialkuun luulisi raidoilla olevan esim. korkeammat syntikat ja hihat. High passilla jälleen kerran - siirrä leikkauspistettä siihen asti kunnes alkuperäisestä alkaa ääni lähteä ja siitä sitten jonkin verran helpotat leikkausta. Muista A/B-vertailla, älä siirrä leikkaustaajuutta liukuen leikkaus koko ajan päällä. |
Itse olen aina joka raidalle laittanut poikkeuksetta bassoleikkurin. Leikkaan aina niin paljon kuin mahdollista ilman että soundi kärsii. Jos haluaa esimerkiksi jytisevän basson niin silloin olen leikannut kaikki taajuudet alle 40Hz pois ja korostanut esim. 60Hz kohdalta. Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä. |
loosah 23.07.2006 00:03:12 | |
---|
Saatta toki olla, että lähtösaundi on liian bassovoittoinen ja se saa sitten kartiot dempatessa sylkemään ja "oomphailemaan" tai miten sen nyt sanois. Sillehän ei sitten voi oikein tehdä mitään muuta, ku äänittää uudestaan. Kun tekee suurta ja raskasta kitaravallia, kannattaa olla tosi varovainen, ettei innostu vetäsemään kitaravahvistimen passoa kaakkoon. Siitä syntyy vaan pyöreää puuroa. GIGO |