Aihe: Kompin "löytäminen" 1 | |
---|---|
![]() 22.07.2006 22:20:35 (muokattu 23.07.2006 03:44:02) | |
Eipä löytynyt yksiselitteistä vastausta, vaikka mitenpäin selailin.. Asiaan: Kitaraharrastukseni esteenä on komppi ja varsinkin sen löytäminen. Mistä tiedän, miten komppaan biisin, ilman, että kuuntelee kyseenomaista biisiä vaikka CD:ltä? Kyllähän noita komppeja jonkin verran osaan, mutta sen oikean löytäminen biisiin on aikas mahdotonta ja biisi kuulostaakin aivan kauhealta jos yrittää jotain omaa komppia siihen väsätä! Kiitokset. | |
![]() 22.07.2006 22:24:16 | |
Hanki biisiin nuotit tai muut mistä näkee kompin kulun tai hyvät tabulatuurit. Mikä kappale mahtaa olla kyseessä? Kyllä hevilllä lähtee! | |
![]() 22.07.2006 22:24:39 | |
Riippuu mihin biisiin tietenkin haet komppia. Ainahan voi melodian mukaan soittaa niitä sointuja, laulun tahdissa jne. Mutta aika vaikea on todella löytää biisin komppia jos ei alkuperäistä ole kuullut. Se on vain itse kokeiltava tahdin mukaan komppien etsiminen. | |
![]() 23.07.2006 01:05:44 | |
Minulla on aivan sama ongelma. On sellainen peruskomppi, millä koitan vetää melkeinpä joka biisiä. Uusia on niin kovin vaikea iskostaa tuohon oikeaan käteen (olen vasenkätinen). | |
![]() 23.07.2006 02:16:34 | |
Aatellaan että soitetaan ennestään tuntematonta biisiä koulun musiikintunnilla. Sulle tuodaan se lappu naaman eteen josta näkyy soinnut, sanat ja hyvin yleisesti nuotit. Jos yhtään tajuat nuottien päälle katsele hieman niitä ja hae siitä inspiraatiota. Jos taas et tajua nuottien päälle tai sinua ei kiinnosta soittaa naama kiinni siinä lapussa (ne kun tahtoo olla melko pientä pränttiä ne nuotit), niin vedät vaan ihan fiiliksen mukaan. Jos siellä on reipasta rumpukomppia ja sävellaji on duuri niin kannattaa varmaan vetää jotain funkahtavaa. Jos taas sitten sävellaji on molli ja komppi hieman hitaampi, kannattaa vetää jotain rauhalliseta. Sitten voit soitella muiden komppauksen päälle soolon tynkää ja muuta. Tästä vähän tuota alkua. Jerk. | |
![]() 23.07.2006 03:43:02 | |
Kyseessä ei ole mikään tietty biisi, mutta enimmäkseen soittelen NSV:stä (asiaa tuntemattomille: Nuoren Seurakunnan Veisukirja). Sopivaa komppia niihin ei löydy. Kiitokset kuitenkin jo tässä vaiheessa. | |
![]() 23.07.2006 11:10:49 | |
Kyseessä ei ole mikään tietty biisi, mutta enimmäkseen soittelen NSV:stä (asiaa tuntemattomille: Nuoren Seurakunnan Veisukirja). Sopivaa komppia niihin ei löydy. Offtopic mutta tämä pätkä herätti muiston omasta rippikoulusta. -Pappi "Sähän soitat kitaraa" -Minä "Joo" -Pappi "Myönnät siis että palvot saatanaa" -Minä "No eihän me siitä puhuttu?" -Pappi "kitaristit kaikki palvovat saatanaa" -Minä "Ai kaikki ne gospel-muusikotkin?" -Pappi "ööh... niin" Jerk. | |
![]() 23.07.2006 12:53:49 | |
Kyseessä ei ole mikään tietty biisi, mutta enimmäkseen soittelen NSV:stä (asiaa tuntemattomille: Nuoren Seurakunnan Veisukirja). Sopivaa komppia niihin ei löydy. Kiitokset kuitenkin jo tässä vaiheessa. Soitan itse lähes ainostaan samaa kirjaa! Jos tahtilaji on 4/4, useisiin biiseihin käy hyvin seuraavanlainen komppi, jonka minulle opetti meidän nuoriso-ohjaaja: alas-alas-ylös-ylös-alas-ylös. Toivottavasti tajuat tuon tuosta :) | |
![]() 23.07.2006 16:09:13 | |
Tai sitten perus taa-ta-taa-ta-ta-ta... | |
![]() 24.07.2006 09:50:00 (muokattu 24.07.2006 09:51:07) | |
Kyseessä ei ole mikään tietty biisi, mutta enimmäkseen soittelen NSV:stä (asiaa tuntemattomille: Nuoren Seurakunnan Veisukirja). Sopivaa komppia niihin ei löydy. välillä joutuu itsekin tuollaisia komppaamaan ja paras tyyli on löytynyt ainoalta soitonopettajaltani Timo Tryggiltä kopioimalla. Soinnun vaihdossa ensimmäisen kerran pikataan jokainen kieli erottelevammin koko ajan "hidastuen" ja samaa jatketaan takaisinpäin yläkielten kohdalla ja parhaassa tapauksessa mennään takaisin alaspäin (käden suunta siis) yläkielillä. Hieman vaikeaselitteistä komppaamisen selittäminen, mutta jos sulla on mahdollisuus kuulla sellainen biisi kuin Creedence Clearwater Revival - Who'll stop the rain, niin se antaa aika paljon osviittaa. äsh :/ | |
![]() 24.07.2006 18:12:24 | |
Ainahan voi melodian mukaan soittaa niitä sointuja, laulun tahdissa jne. Höpöhöp. Aloittelijana ei missään nimessä kannata alkaa melodian tahtiin soittamaan. Siinä käy usein niin, että osa biisistä menee rumpujen tahdissa, osa melodian ja osa epätahdissa. Laulun tahdissa komppaaminen onkin ainoastaan tehokeino, jota aloittelijan ei kannata ihan heti edes miettiä. Pääsääntö on se, että komppikitara soi rumpujen ja basson tahtiin. Mun neuvo on, että kuuntele biisiä, tartu rytmiin tiukasti (ääneen yks, kaks, kol, nel) ja sitten peruskomppia ylös alas oikeilla painotuksilla. Siitä pikkuhiljaa muotoutuu parempaa komppaamista, jossa on lyhyitä fillejä, haljottuja sointuja ja hyviä rytmityksiä. Ei kannata niin hätäinen olla komppauksen kanssa. Jos aikaa valmistautumiseen on ollut vähän, niin kuuntelijat ja bänditoverit saavat luvan ottaa sen huomioon. Ora et labora. | |
![]() 24.07.2006 18:13:06 | |
Offtopic mutta tämä pätkä herätti muiston omasta rippikoulusta. -Pappi "Sähän soitat kitaraa" -Minä "Joo" -Pappi "Myönnät siis että palvot saatanaa" -Minä "No eihän me siitä puhuttu?" -Pappi "kitaristit kaikki palvovat saatanaa" -Minä "Ai kaikki ne gospel-muusikotkin?" -Pappi "ööh... niin" Ny mä vähän luulen, että sä et tajunnut vitsiä..? Ora et labora. | |
![]() 24.07.2006 22:22:19 | |
-Pappi "Sähän soitat kitaraa" -Minä "Joo" -Pappi "Myönnät siis että palvot saatanaa" -Minä "No eihän me siitä puhuttu?" -Pappi "kitaristit kaikki palvovat saatanaa" -Minä "Ai kaikki ne gospel-muusikotkin?" -Pappi "ööh... niin" En tiennytkään että palvon saatanaa... No jaah... mitäs tässä sitten papin mielestä mailmassa on sitten aika monta saatanan palvojaa =P Tähänkin pitäis jotain vekkulia keksiä.... | |
![]() 24.07.2006 22:32:35 | |
Kiitos vastanneille =D Eiköhän tästä kohta ala kompit löytyä. Varsinkin discopriestin "yleiskomppia" kokeilen. Kiitokset vielä kerran. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)