Missä vika? Soitan tuollaiset "hevi"harjoitukset kantapäät ilmassa hautaamatta nuijaa. Paha sanoa. Miten se jalkasi väsyy? Alkaako se kramppaamaan vai alkaako siihen vain sattumaan? Oletko tarkkaillut jalkasi liikerataa? Kuinka paljon olet soitellut hitaammilla temmoilla pitkiä harjoituksia? Asia, joka todellakin kannattaa muistaa, on, että nopeus ja iskujen hallinta lähtee rentoudesta. Itsellänikin kovin monesti loppuu kärsivällisyys kesken opetella asiat huolellisesti hitailla temmoilla ja sitten nostaa vasta tempoa korkeammaksi. Se on kuitenkin niin tärkeää, ettei sitä voi tarpeeksi korostaa. Kokeilepa huviksesi, millä temmolla pystyt 16-osia soittamaan käsillä oikeasti rennosti - siten, että voisit jatkaa single stroke rollia vaikka puoli tuntia. Lopputulos saattaa yllättää. "Tuo fraasi-sana on kyllä vähän pikkurilliosastoa rumpujen soiton yhteydessä, myönnän. Komppi, filli, kalja." |
Tuli vielä semmoinen mieleen että kuuntelet varmaan basarien soundia niiken takaa kun poljet (loogisesti). Huone vaikuttaa soundeihin paljon, joten paras tapa kokeilla on että käske joku muu polkasemaan basareita ja mene itse kuuntelemaan niiden eteen. Itse olen huomannut tuon brx kanssa kun olen setin takana ja poljen basareita eri aikaa kuulostavat ne melko erillaisilta. Ei kuitenkaan häiritsevästi. Kuitenin käskin kaverini soittaa ja itse kuuntelin edestä päin settiä, en huomannut eroa laisinkaan basarien välillä. Pearl & Stagg... Play with the best (medina)
Pastilli? |
Paha sanoa. Miten se jalkasi väsyy? Alkaako se kramppaamaan vai alkaako siihen vain sattumaan? Oletko tarkkaillut jalkasi liikerataa? Kuinka paljon olet soitellut hitaammilla temmoilla harjoituksia? Pieni kramppi siihen syntyy. Tiedän, että rennosti kuuluu nämä hommat hoitaa, ja olen kyllä melko pitkiä rupeamia harjoitellut, esim. 1/4=70 temmossa voin joskus soittaa tunnin varioimalla vain ride- ja virvelikuvioita. tempoissa 50-100 tulee soiteltua stick controlin 13 ekaa single-harjoitusta, (siis 16-osina ajateltuina) siihen menee n. 20 min. puolnopealla temmolla. Sitten soittelen Syncopationin aksenttisivuja (trioleja noin 1/4=70->) 16-/8-osat (100->) ja triolit/kasit (1/8=140->) Myös Stick Controlin rolliharjoituksia tulee soiteltua. Tiedän, että harjoittelen perusteellisemmin kuin moni muu, mutten niin perusteellisesti kuin tosibasarisuorittajat, eikä ole tarviskaan. Pääpointti oli oikeastaan se, että miksi vasuri pysyy rentona, vaikka sen kuuluisi olla heikompi ja tekniikan hatarampi. Ja tuosta käsien nopeusjutusta, että en ole kovin nopea soittamaan, kun enemmän kiinnostaa independencen opettelu. Olen nyt 1,5 vuotta kuitenkin harjoitellut tekniikkaa ihan uudella innolla. Munletti on mulletti |
Pieni kramppi siihen syntyy. Tiedän, että rennosti kuuluu nämä hommat hoitaa, ja olen kyllä melko pitkiä rupeamia harjoitellut, esim. 1/4=70 temmossa voin joskus soittaa tunnin varioimalla vain ride- ja virvelikuvioita. tempoissa 50-100 tulee soiteltua stick controlin 13 ekaa single-harjoitusta, (siis 16-osina ajateltuina) siihen menee n. 20 min. puolnopealla temmolla. Sitten soittelen Syncopationin aksenttisivuja (trioleja noin 1/4=70->) 16-/8-osat (100->) ja triolit/kasit (1/8=140->) Myös Stick Controlin rolliharjoituksia tulee soiteltua. Tiedän, että harjoittelen perusteellisemmin kuin moni muu, mutten niin perusteellisesti kuin tosibasarisuorittajat, eikä ole tarviskaan. Pääpointti oli oikeastaan se, että miksi vasuri pysyy rentona, vaikka sen kuuluisi olla heikompi ja tekniikan hatarampi. Ja tuosta käsien nopeusjutusta, että en ole kovin nopea soittamaan, kun enemmän kiinnostaa independencen opettelu. Olen nyt 1,5 vuotta kuitenkin harjoitellut tekniikkaa ihan uudella innolla. Huolellisesti siis harjoittelet. Enpä siinä tapauksessa osaa arvailla, mistä tuo johtuu. Koeta tarkkailla jalkasi liikerataa ja tunnustella, miten ja mistä jalkaasi soittaessasi jännität. Jotain ylimääräistä jännitystä siellä luultavasti on. Kokeile pitkien hitaiden harjoitusten ohella treenata lyhyitä ja nopeita pyrähdyksiä aina pikkuhiljaa lisäten pyrähdyksen kestoa. "Tuo fraasi-sana on kyllä vähän pikkurilliosastoa rumpujen soiton yhteydessä, myönnän. Komppi, filli, kalja." |