Aihe: Näpsyttely mikin päällä..:(
1 2
JE
22.10.2003 17:35:08
Kun olen koko ikäni tottunut soittamaan niin että peukaloni lepää mikin päällä mutta olen huomannut nauhotuksissa että bassosoittoni kuulostaa kamalalta kun soittavat sormeni osuvat aina näpäytyksen jälkeen mikkeihin. Aina tulee sellainen korkea näpsäys joka vedolla. Ja nyt tuntuu että ei enää jaksaisi ruveta harjoittelemaanmitään vetojen suoristamista niin että ne ei osuisi mikkeihin. Mikä auttaisi? Ajattelin että siirrään sormiani hieman kaulaan päin pois mikeistä mutta sitten taas ääni muuttuu hieman pehmemmäksi ja tallaan päin taas liian kireäksi..mikä avuksi?
Definhel
22.10.2003 17:50:48
Miten ne mikkeihin voi osua?
Pessimisti on realisti. Optimisti on kitaristi. Basisti on rasisti.
JE
22.10.2003 17:56:55
Miten ne mikkeihin voi osua?

No mun sormet menee viistosti kohti alempaa kieltä (esim. jos soitan A:ta niin sormenpää menee lepäämään mikin päälle ja hieman sormenpäästä alaspäin oleva osa nojaa E:ehen). Pitäisikö vaan sitten vakäisin opetella soittamaan siten että ne menee ilmassa nojaamaan sitä soitettua kieltä alempaan kieleen.
SaBer
22.10.2003 17:58:43

Pitäisikö vaan sitten vakäisin opetella soittamaan siten että ne menee ilmassa nojaamaan sitä soitettua kieltä alempaan kieleen.

Kyllä siihen varmaan muitakin vaihtoehtoja on, muuta toi kuulostaa musta parhaalta.
Niskamies
22.10.2003 19:12:40
eikös se ole silleen että se kieli osuu värähdellessään mikkiin? koita laskea mikkiä.
Hanki presari ja ole tosimies!
Definhel
22.10.2003 19:21:05
Miten sinne kielien väliin saa sormen työnnettyä?
Tässähän menee sekaisin, päähän sattuu.
Pessimisti on realisti. Optimisti on kitaristi. Basisti on rasisti.
Karlsson
23.10.2003 08:50:45
Miten sinne kielien väliin saa sormen työnnettyä?
Tässähän menee sekaisin, päähän sattuu.

No, helposti näköjään. Mulla on musarin kaa tuo ongelma. Pitää vaan aina muistaa vähän tarkkailla käden sijoittelua.
Mies, jonka rumpukoneessa on kuulemma "legendaariset bongosoundit"...
paavi
23.10.2003 10:00:32
HHmmm. Täytyy sanoa, että en kyllä ymmärrä, minkälainen tuo tekniikkasi oikein onkaan :) Itsellänikin on raskas tekniikka, jolla nopeat kuviot tuottavat tuskaa, mutta kuinka voi sormet osua mikkeihin?

Eikä kielien tulisi osua mikkeihin normaalissa jumputuksessa missään nimessä. Peukuttelu jne ovat asia erikseen (ja osuukohan se yleensä silloinkaan?).

Joka tapauksessa kannattaa kehittää itselleen erilaisia tapoja soittaa. Suosittelen esimerkiksi välillä aivan tallan vierestä soittamista pienillä liikkeillä.
Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi.
poppamies
23.10.2003 10:40:09

eikös se ole silleen että se kieli osuu värähdellessään mikkiin? koita laskea mikkiä.
No kyllä minusta Niskamies on tässä asiassa niskan päällä.
Kyse on varmaankin siitä että mikit on liian korkealla ja silloin tuollaista magneettista napsumista tapahtuu. Eikun mikit alas.
"G-strings are for strippers"
Karlsson
23.10.2003 10:44:13
No kyllä minusta Niskamies on tässä asiassa niskan päällä.

Ittelläni ottaa sormi musarin mikin yhteen metalli "tappiin". Kyllä tossa mikki on aika alhaalla, että tiedä sitten..
Mies, jonka rumpukoneessa on kuulemma "legendaariset bongosoundit"...
poppamies
23.10.2003 10:54:27

Ittelläni ottaa sormi musarin mikin yhteen metalli "tappiin". Kyllä tossa mikki on aika alhaalla, että tiedä sitten..

No voihan se olla soitinkohtaistakin mutta vaikka mulla Jazzissa on nuot "pole piece'it" esillä ei tapahdu mitään vaikka koskisinkin niinhin soittaessa.
"G-strings are for strippers"
N_Bates
23.10.2003 11:08:26

Tuttu ongelma. Itse soittelin ekat kaks vuotta jatsibassolla siitä mikkien välistä, ja kielet oli korkealla. Pääsi kehittymään tekniikka semmoseksi, että soitin kieliä liikaa "pystysuunnassa". Eli kun näppää kieltä niin se liike kohdistuu liikaa basson bodyyn päin, jolloin sormi näpsähtää siihen mikkiin sitten. Lisäksi kieli värähtelee enemmän pystysuunnassa jolloin tulee helpommin pärinää nauhoista. Sit ku hommasin nauhattoman basson jossa oli kielet alhaalla, ja rupesin soittamaan eri paikoista, niin tuli vastaan toi mikkien läpsiminen. Nyt musarin kanssa vieläkin enemmän, koska tulee oikeestaan aina soitettua mikin päältä. Ongelma alkaa kyllä jo korjaantumaan kun oon alkanut kiinnittämään huomiota siihen käden asentoon soitettaessa. Muutenkin helpottuu tietynlaisten juttujen soitanta huomattavasti, eikä sormetkaan kipeydy niin äkkiä kun ei tule runnottua niin voimalla. Ja pääsee lujempaa =)

Kannattaa siis ehdottomasti kiinnittää huomiota siihen soittotekniikkaan. Oot nuori vielä, joten opit äkkiä tommosen. Ei vaadi ees mitään hirveetä harjottelua, vain vähän tarkkaavaisuutta. Niin ja jos se basso roikkuu sellasella nirvanameiningillä polvien alapuolella, niin nosta äkkiä ylöspäin. Eihän semmosessa asennossa soittaessa ylety läpsimään sormilla muutaku päin mikkejä..
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/
JE
23.10.2003 12:52:16
Tuttu ongelma. Itse soittelin ekat kaks vuotta jatsibassolla siitä mikkien välistä, ja kielet oli korkealla. Pääsi kehittymään tekniikka semmoseksi, että soitin kieliä liikaa "pystysuunnassa". Eli kun näppää kieltä niin se liike kohdistuu liikaa basson bodyyn päin, jolloin sormi näpsähtää siihen mikkiin sitten. Lisäksi kieli värähtelee enemmän pystysuunnassa jolloin tulee helpommin pärinää nauhoista. Sit ku hommasin nauhattoman basson jossa oli kielet alhaalla, ja rupesin soittamaan eri paikoista, niin tuli vastaan toi mikkien läpsiminen. Nyt musarin kanssa vieläkin enemmän, koska tulee oikeestaan aina soitettua mikin päältä. Ongelma alkaa kyllä jo korjaantumaan kun oon alkanut kiinnittämään huomiota siihen käden asentoon soitettaessa. Muutenkin helpottuu tietynlaisten juttujen soitanta huomattavasti, eikä sormetkaan kipeydy niin äkkiä kun ei tule runnottua niin voimalla. Ja pääsee lujempaa =)

Kannattaa siis ehdottomasti kiinnittää huomiota siihen soittotekniikkaan. Oot nuori vielä, joten opit äkkiä tommosen. Ei vaadi ees mitään hirveetä harjottelua, vain vähän tarkkaavaisuutta. Niin ja jos se basso roikkuu sellasella nirvanameiningillä polvien alapuolella, niin nosta äkkiä ylöspäin. Eihän semmosessa asennossa soittaessa ylety läpsimään sormilla muutaku päin mikkejä..

Suuri kiitos. Alampas tästä opettelemaan sitten siten että käden asento vaan pitää oikaista ja sormet ei osu mikkeihin vaan mielummin toiseen kieleen.!!
paavi
23.10.2003 20:09:45
HHmmm. Täytyy sanoa, että en kyllä ymmärrä, minkälainen tuo tekniikkasi oikein onkaan :) Itsellänikin on raskas tekniikka, jolla nopeat kuviot tuottavat tuskaa, mutta kuinka voi sormet osua mikkeihin?

Mitä nöyrimmät anteeksipyyntöni itseäni yllä lainaten. Huomasinkin tuossa ottaessani basson taas kauniiseen käteen, että helpostihan ne sormetkin osuu mikkeihin. Tässä taas nähdään, kuinka tärkeää on joskus käydä hyvällä opettajalla, joka myös tietoisesti ajattelee soittamista. Joskus sitä itse vain soittaa eikä niin ajattele, miten ne sormet siellä menee.
Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi.
Prowleri
29.10.2003 03:22:42 (muokattu 29.10.2003 03:25:50)
Tuleepa mieleen että miten se mikkien naputtelu liittyy soiton äänittämiseen, jos ei sitten äänitä laulumikillä siitä vierestä?

Luulen että ongelma on siinä että kieli osuu nauhoihin tai mikkiin, josta aiheutuu "kolinaa". Mutta korjatkaa jos olen pahasti väärässä!

Vinkiksi ongelman korjaamiseen, soita hivelytatsilla ja nosta kieliä. Hivelytatsi auttaa vieläpä siinä että attack on pienempi jolloin saundista tulee tasaisempi, esim. reggaesoittajat saavat sillä ja oikealla bassolla ja EQn käytöllä juuri sen dubsaundin.
Hähähä. -Jami
Niskamies
29.10.2003 06:54:18
Luulen että ongelma on siinä että kieli osuu nauhoihin tai mikkiin, josta aiheutuu "kolinaa". Mutta korjatkaa jos olen pahasti väärässä!

itse veikkaisin tätä. käåy vähän samanlailla presarissa. nyt on vaan liian paksut kielet, lievenee varmaan kun palaan ohuempiin.
Hanki presari ja ole tosimies!
Bassballs
29.10.2003 11:27:59

Minulla oli joskus sama ongelma ja kyllä vitutti, kun pitkän studiosession jälkeen aamulla huomasinkin, että bassoraita rämisee kuin venäläinen perseenpärisytin. Syy oli nimenomaan siinä, kun sormeni osui mikkiin ja tämä johtui täysin tekniikastani, sillä ongelma ilmeni jokaisella bassolla, mihin koskin(saattaa juontaa juurensa klassisen kitaran soitostani, koska siinä kieliä soitetaan alaspäin painelemalla). Kenkutti ruveta hiomaan tekniikkaa, mutta kannatti... jeah.
Toiletpaper here is like (The) Talkkari.. Rough, tough and takes no shit from any asshole.
L.Ruoska
29.10.2003 14:57:38

Ajattelin että siirrään sormiani hieman kaulaan päin pois mikeistä mutta sitten taas ääni muuttuu hieman pehmemmäksi ja tallaan päin taas liian kireäksi..mikä avuksi?

Pystykkö EQ:lla korjaamaan sitä soundia sitten "takaspäin" sitä mikin päältä tulevaa soundia kohden? Tai pysyykö soundi mieleisenä jos vaan lasket mikkiä alemmaks ja nostat volumea?
WARNING: Dr. Mario is not a real doctor! Do not let him touch your genitals!
JE
11.01.2004 13:54:05
Tuleepa mieleen että miten se mikkien naputtelu liittyy soiton äänittämiseen, jos ei sitten äänitä laulumikillä siitä vierestä?

Vinkiksi ongelman korjaamiseen, soita hivelytatsilla ja nosta kieliä. Hivelytatsi auttaa vieläpä siinä että attack on pienempi jolloin saundista tulee tasaisempi, esim. reggaesoittajat saavat sillä ja oikealla bassolla ja EQn käytöllä juuri sen dubsaundin.

Joo, näin myöhemmin päin oon huomannu tämän että soittotavastani ei olekkaan kysymys. Nämä nauhat ottavat kiinni kieliin matalemmalta päästä joten Kaularuata on hieman huonossa jamassa, pitää vähän löysätä. Kielet on todella korkealla koska oon tottunut ja paljon mukavempi soitella. Mikitkin ovat nyt alhaalla ja ääni muuttui paremmaksi. Mutta jos nämä eivät auta, ajattelen nauhojen hiomista.

Kiitokset kaikille!
"Tatti Kädessä - Elämä Edessä"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)