Aihe: Synteesin opiskelu !
1
Wincent
23.10.2003 12:05:40

Osaisko joku kertoa miten kannattaisi opetella analogisen synteesin perusteet. Halu olisi oppia ymmärtämään syntikoiden sielunelämää niin että tiedän tasantarkkaan mitä tapahtuu mistäkin potikasta. Omistan NordLead 2 synan ja haluaisin oppia sillä luomaan soundeja niin että asiat ei mene vahingossa oikeille paikoille ta erehdyksen kautta vaan että tiedän mistä potikasta väännään ja mitä nappia painan jos haluan jonkun määrätylaisen soundin.

Kertokaa miten olette itse opetelleet säätämään ja ymmärtämään syntikoiden parametreja? Netistä en ole oikein löytänyt sitä mitä haen, onko olemassa esim jotain pätevää kirjallisuutta "suomeksi" asiasta.

Olen kyllästynyt erehdyksien ja monen tunnin jälkeisen räpellyksen jälkeisiin soundinluomuksiin.

Tähän on turha sanoa että säätämällä oppii, oppii varmasti mutta olisi kiva tietää mitä on tekemässä ja mihin vaikuttaa mikäkin potikka.

Vastailkaa jotta pääsen opiskelemaan asiaa ja sitä kautta hyödyntämään syntikkani ominaisuuksia tietäen mitä olen tekemässä =)
Jabbe
23.10.2003 12:15:43 (muokattu 23.10.2003 12:16:56)
En rupea selittämään itse, mut voin jotain hyödyllisiä linkkejä laittaa. Ensinnäkin kannattaa aloittaa tuosta FAQista, siinä on perusasioita eri synteeseistä jne.
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 7&o=0&x=dbbf625fe8&co=0

Sitten muutama hyödyllinen sivusto mitkä kannattaa selata läpi:
http://emusician.com/ar/emusic_synth_programming/
http://tilt.largo.fl.us/faq/synthfaq.html

Itse olen oppinut vähän sieltä täältä, ja esim. Keyboard- ja Future Music -lehdissä on ollut todella hyviä tutoriaaleja synteesin opetteluun, kannaattaa etsiä noita lehtiä käsiinsä. Niistä oppii hyvin. Ja sitten pitää tietenkin oppeja soveltaa, sullahan on jopa hyvä syna jolla opetella.

Tässä threadissahan voitaisiin muuten jakaa kaikkia vinkkejä ja kasata tavallaan FAQia kaikista synteesiin ja ohjelmointiin liittyvistä kysymyksistä. Kyselkää niin katsotaan kuka osaisi vastata...
Mikael
23.10.2003 12:41:06

Kirjojakin varmaan löytyy mut tässä ilmaistietoa netistä:

Sound On Sound -lehden Synth Secrets -artikkelisarja on hyvää luettavaa. Suurin osa artikkeleista löytyy netistä osoitteesta http://www.soundonsound.com/ Käytä hakua ja hakusanana "synth secrets".

Sen NordLead2:n käyttöohjeessa on itseasiassa aika hyvä peruspaketti (Kappale 11 - Subtractive Synthesis) aiheesta - sama mikä löytyy Nordmodular/Micromodular -ohjeesta ja jonka avulla ainakin mulle selvisi monta asiaa. Ylitpäätään tuo Micromodular on ollut erinomainen opetusväline ja ymmärryksen avartaja, jonka avulla oon oppinut ymmärtämään paremmin myös noita mun analogivehkeitä.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Karlsson
23.10.2003 12:48:46
Joskus mä menin lainaamaan ihan kirjastosta synteesikirjoja pikkubroidille ja nyt ei saa enää mitään tolkkua, mitä jauhaa kun syntikoista tulee puhe. Kyllä se näyttää tietävän asiasta helevatan paljon.

Eli en tiedä missä asut, mutta ainakin Lahden kirjastossa on sen verran tietoa aiheesta, että alkuun pääsee.
Mies, jonka rumpukoneessa on kuulemma "legendaariset bongosoundit"...
Wincent
23.10.2003 13:34:40

Jees tämähän kannatti =)

Juuri näitä asioita kaipailen.

Olisko jollain heittää jotain tippiä esim just nordlead2:sen säätämiseen. Jos joku vaikka jaksais väsätä siihen liittyvän ns harjoitustehtävän tyyliin tässä pelkkä perus x soundi ja siihen kun lisätään tota ja tota noin paljon saadaan aikaan x soundi jne.

Mullakin on ollut muutama kelpo analogi mutta en ole saanut niistä mistään irti koska ruuvailen vain nappuloita edestakaisin tietämättä mitä olen tekemässä =)

Paras oli kun kerran myin yhden analogin pois koska se ei kuullostanut mun mielestä sille mitä siltä hain ja kun heppu joka sen osti tuli hakemaan sitä ja testaili sai viidessä minuutissa revittyä semmosia soundeja että meinasin jättää laitteen myymättä =)

Jatketaan keskustelua, eli lisää asiaan liittyviä kommentteja etenkin nordleadin kohdalla koska olen kuullut että se olisi helppokäyttöinen josko pääsisin siihen sisälle.

Miinuksena mulla on aika rajoittunut lontoonkieli =) mikä hidastaa asioiden käsittelyä
Leikari
23.10.2003 14:59:21 (muokattu 23.10.2003 15:01:05)
Eka syntikkani oli sh-101 - sitä vääntelin "sattumanvaraisesti"
- kirjaston synakirjoista ei silloin ollut apua (80-l puoliväli) - homma aukesi kun ostin Ensoniq esq-1:n - sen manualissa kun oli yksityiskohtaisesti esitetty parametrien säätö/toiminnat (hyvin "analoginen" signaalipolku). Siitä sitten öitä myöten roplaillen manuali nenän edessä - korva alkoi tottua so. soundien teko tuli intuitiviseksi kun aikansa väänsi. Apuna oli myös ko. merkille tehty "soundikirja" - manuaalisesti kun näpytteli eri tyyppisiä soundeja koneeseen niin "näki" miten homma menee.

- tarpeeksi yksinkertainen ja helppokäyttöinen syna (nord varmaan sopiva kuten muutkin VA:t) eteen & sitten manualin kanssa eteenpäin. Jos manualista ei löydy niin hanki joku kirja tai netistä tietoa subtraktiivisen synteesin toimintaperiaatteesta: perusääni oskillaattorista - haluttujen taajuuksien korostus/vaimennus filtterillä - vahvistus/volumen säätö (envelopella). Oskillaattorissa voi olla eri aaltomuotoja ja oskillaattoreirta voi olla useampia ja niitä voi synkronisoida/moduloida toisillaan. Oskillaattoreita ja filttereitä voi ohjata (tavallisimmin) envelopella (vaippakäyrägeneraattorilla ENV.) tai matalataajuusoskillaattorilla (LFO) jne.... - perushomma on simppeli & paljo ruuvaus harjaannuttaa.
- SOS:n synteesijutut voi olla aloittelijalle vähän turhan vaikeita - eli perusasiat olisi syytä olla hanskassa kun niitä alkaa tutkimaan
- niin: tuo em. subtraktiivinen... tulee käsitykseni mukaan siitä, että ensin on semmoinen oskillaattorin "äänimöhkäle" jonka koostumusta (ikäänkuin kivilajia) voidaan muokata ja sitten lähdetään filsuilla muotoilemaan - kuin kuvanveistäjä kivestä ottamaan hahmoa esiin. Tuon kun sisäistää niin soundit on hanskassa ;-)
Mikael
23.10.2003 15:19:25

SOS:n synteesijutut voi olla aloittelijalle vähän turhan vaikeita - eli perusasiat olisi syytä olla hanskassa kun niitä alkaa tutkimaan

Nehän kyllä lähtee ihan alkeista, mutta toisaalta kyllä aika perusteellisesti ja jos toi englanti ei oo oikeen hallussa niin saattaa kyl olla hieman hankalaa ja liiankin perusteellista...
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
krushing
23.10.2003 18:22:46

Jep. Lukaisin itse jokin aika sitten Yamahan varmaankin DX7:n ilmestymisen aikoihin julkaistun "FM Synthesis" -opuksen, jossa ko. synteesi käsiteltiin aika perinpohjin. Voin suositella jos jossain törmää, tuskin siitä montaa rahaa joutuu maksamaan.
pooki
23.10.2003 23:25:27
Jos nyt aloitetaan "signaalitien" alusta niin mieti minkätyyppistä soundia olet tekemässä. Esim. sini- tai kolmioaalloilla ei saa väännettyä ainakaan mitään järisyttävän rankkaa soundia. Käytä näitä ns."huilumaisiin"
soundeihin. Siniaallolla saa myös "urkua" peliin.
Kokeilepa myös maustaa näitä aaltomuotoja Leadin FM-potikalla, niin saat vähän "kihinää" mukaan soundeihin.
Kanttiaallosta saat tehtyä "puupuhaltimilta" kuulostavaa meinikiä, kuten myös pianoa.
Saha-aallolla saa sitten esim. synamattoa ja yleensäkin "stringiltä" kuulostavaa ääntä esille. (Tosin em. saa myös kanttiaallolla.) Saha-aalto on hyvä myös rankkaan leadiin.(Tosin myös näitä voi tehdä vaikka kanttiaallosta)
LFO:lla saat sitten soundiin "efektointia" perussäännöillä:
Jos moduloit Oscillaattoria, tulee vibratoa
jos moduloit vahvistinta, tulee tremoloa
jos moduloit filteriä, saat chorus, flanger- tyyppistä efektiä.

Tässä nyt jotain alkuun, ei ehdi tähän hätään kirjoitella enempää.

Näitäkään ohjeita ei kannata liian vakavasti seurata, väännät vain niitä nappuloita niin kyllä se soundi sieltä löytyy.
Juho L
23.10.2003 23:48:58
jos moduloit filteriä, saat chorus, flanger- tyyppistä efektiä.

Chorus/flangeria päästään lähemmäksi oskillaattorin detunella. Filtterimodulaatiolla saadaan aikaan filtteriefektejä.

Näitäkään ohjeita ei kannata liian vakavasti seurata, väännät vain niitä nappuloita niin kyllä se soundi sieltä löytyy.

Niin. Kokeilemalla kaikista paras. Ei se kone räjähdä, jos ei heti tule hyvä soundi.
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
Wincent
29.10.2003 00:34:24

No niin vastauksiahan tulee aika kivasti =)

Juuri tuon tyyppisiä vastauksia kaipailen mitä "pooki" laittoi eli väännellään vähän rautalankaa =) . Pooki kirjoitteles lisää aiheesta =)

Tässä nyt viikon istuneena nordleadin ääressä alkaa asiat pikkuhiljaa selkeytymään mutta joidenkin namiskoiden merkitys ei ole vielä lapasissa.

LISÄÄ LISÄÄ koska en ole varmaankaan ainoa joka kaipailee kyseistä informaatiota.
Juho L
29.10.2003 01:29:56
Waldorf Q:n manuaalissa on myös selitetty aika tarkkaan asioita.
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
hörhö
29.10.2003 16:30:33

En muista kirjan nimeä, mutta sähköisen äänen perusteet tai joitain sinnepäin. Kannessa on sellainen sininen tausta ja puna-keltaista aaltoa valkeilla viivoilla varustettuna.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Thomy
29.10.2003 20:01:41
>>En muista kirjan nimeä, mutta sähköisen äänen perusteet tai joitain sinnepäin. Kannessa on sellainen sininen tausta ja puna-keltaista aaltoa valkeilla viivoilla varustettuna.>>

Tarkoittanet Osmo A. Lindemanin kirjaa "Elektroninen musiikki".
hörhö
30.10.2003 13:18:33

Tarkoittanet Osmo A. Lindemanin kirjaa "Elektroninen musiikki".

Saattaapa ollakkin. Vuosi sitten luin ja opin paljon, vaikka onkin hiukan vanhan puoleinen opus.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Wincent
04.11.2003 17:03:20

Hurautetaan topicci taas eloon =)

Laittakaas jotain tippejä esim jonkun soundin luomisesta koska minä henk.koht ainakin sitä kautta pystyn oppimaan paremmin kun lukemalla jotain manuskaa....ei aukee ei =)
Juho L
04.11.2003 17:11:58 (muokattu 04.11.2003 17:12:22)
Laittakaas jotain tippejä esim jonkun soundin luomisesta koska minä henk.koht ainakin sitä kautta pystyn oppimaan paremmin kun lukemalla jotain manuskaa....ei aukee ei =)

Et sinä manuaalia lukemalla opi. Sinä opit kokeilemalla. Joten nyt lopetat tuon vinkumisen ja aloita vain kokeilut.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)