NickBitch 17.10.2003 14:11:03 | |
---|
kertokaas kokeneet ja vähän kokeneet kehäketut faktaa tästä kätisyydestä kitaran soitossa. itse olen vasuri ja soitan kuten oikeakätiset. musta ainakin tuntu loogiselta et vahvempi käsi työskentelee kaulalla ja toinen komppailee. eli musta oikeakätiset soittaa ns. väärinpäin. toisaalta voipi olla että kun päästään tonne tilutasolle (tilun ja räntän väliin mahtuu paljon) ja lopetetaan pelkkä ränttätänttä niin asiat taas kääntyy. ja tietty molempien käsien motoriikka kehittyy lähemmäs toisiaan kun aljon soittaa..mut alussa ainaki tuntuis että vahvempi käsi oppi soinnut nopeemmin. onko oikeaa ja väärää?? elämä on täynnä valintoja, toiset ovat huonoja toiset vähemmän huonoja. |
Spiridon 17.10.2003 14:18:51 | |
---|
vähemmän kokeeneena kirjoitan piruillakseni. Joo-o, kyllähän nämä Dust in the windit jne. alkaa jo vaatimaan oikeelta kädeltäkin jo vähän jotain. Kuvittelisin myös kun on vahvempi käsi plekukätenä, niin lähtee nämä Metallicatkin munakkaammin. Master of Puppetsia jos soittaisin downpikkaamalla heikommalla kädellä, niin kyllä siinä varmaan tulisi äitiä ikävä. Joo, mutta siis tämähän on mutupohjlata, en ole opetellut soittamaan molemminpuolin. Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu. |
weelie 17.10.2003 15:23:34 (muokattu 17.10.2003 15:24:09) | |
---|
Ihan mutua: Ihan sama kumminpäin. Kunhan soittaa oikeakätisesti, niin kitaroita on enemmän tarjolla. Soitan usein plekulla ja kahdella-kolmella sormella. Ehkä vasurini ei tähän taipuisi, ehkä taipuisi. Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition' |
totaali 17.10.2003 18:23:56 | |
---|
musta oikeakätiset soittaa ns. väärinpäin. Kätisyys ei ole ihan noin mustavalkoinen on-off -asia, varsinkaan vasureilla. Sulla sattuu olemaan noin, mutta kaikilla välttämättä ei. Oikeakätiset soittavat kyllä ihan oikein päin, luonnostaanhan siihen kitaraan tartutaan jotenkin päin. Ei se ole tietoinen valinta muilla kuin "molempikätisillä". On paljon muitakin esimerkkejä tästä kätisyyden liukuvuudesta. Jotkut vasurit esim leikkaavat saksilla mieluummin oikealla kädellä, vaikka kirjoittavat vasemmalla. Lätkämailaa oikeakätiset pitävät yleensä left-puolella, mutta osa meistä pitääkin sitä right:na, mm. minä. Ja minusta on tietysti loogista pitää mailaa oikealla, kun silloin vahvempi käsi on alempana. Mutta selitäpäs sitä left-miehille. Samoin oikeakätisellä ponnistusjalka voikin olla vasen tai päin vastoin. Ja voi olla vielä niinkin, että ponnistusjalka ja tarkempi potkujalka ovat eri jalat. Jos sulle on samantekevää, kummin päin kitaraa pidät, kandee tosiaan pitää sitä oikeakätisenä, niin on paljon enemmän skeboja tarjolla. Ikuinen aloittelija, mutta joskus vielä alan treenata kunnolla... |
Fortune 17.10.2003 18:26:51 | |
---|
Ihan mutua: Ihan sama kumminpäin. Kunhan soittaa oikeakätisesti, niin kitaroita on enemmän tarjolla. Soitan usein plekulla ja kahdella-kolmella sormella. Ehkä vasurini ei tähän taipuisi, ehkä taipuisi. Tuo käsien vahvuushan ei välttämättä edes riipu kätisyydestä. Ja muutenkin ihmiset tuppaavat olemaan jommalle kummalle puolelle painottuneita (johtunee ihan aivoista). Itselläni oikea käsi on vahvin, olen oikeakätinen ja vasen käsi on totaalisen heikko lihasten suhteen. Kitaraa soitan oikein päin, pelaan mailapelejä "right"-otteella (oikea käsi alhaalla). Kaverini on vasuri ja soittaa kitaraa oikein päin, heittää palloa vasurilla ja pelaa "left"-otteella. Toinen kaverini on oikeakätinen, soittaa kitaraa oikeinpäin, heittää palloa oikealla kädellä ja pelaa "left"-otteella. Kolmas kaveri on vasuri, soittaa vasuriotteella, heittää palloa oikealla kädellä ja pelaa "left"-otteella. Mitään logiikkaa ei ole havaittavissa kätisyyden suhteen. |
KooAa 17.10.2003 18:29:48 | |
---|
Itselläni oikea käsi on vahvin, olen oikeakätinen. Kitaraa soitan oikein päin, pelaan mailapelejä "right"-otteella (oikea käsi alhaalla). Samat sanat, vasen käsi vain ei ole kovin heikko. En osaa muista sanoa mutta mulle nuo kätisyydet tulee sen mukaan mikä tuntuu luontevalta. Koo(Aa)lla ei ole väliä ! |
Jorkka 17.10.2003 21:49:02 | |
---|
Ihan mutua: Ihan sama kumminpäin. Kunhan soittaa oikeakätisesti, niin kitaroita on enemmän tarjolla. Soitan usein plekulla ja kahdella-kolmella sormella. Ehkä vasurini ei tähän taipuisi, ehkä taipuisi. mitä eroa oikeakätisillä ja vasenkätisillä kitaroilla sitten on? |
Spiridon 17.10.2003 22:00:42 | |
---|
mitä eroa oikeakätisillä ja vasenkätisillä kitaroilla sitten on? Vaikka vibrakammen puoli ja sitten noi kielet on valmiina tietenkin toisinpäin. Ja tietty muotoilu Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu. |
outo_O 17.10.2003 22:02:32 | |
---|
mitä eroa oikeakätisillä ja vasenkätisillä kitaroilla sitten on? ne on toistensa peilikuvia? ja vasurit on aina kalliimpia. ja joku vasuri floikka maksaa varmaan maltaita. B L A C K E N E D ! ! ! |
kid ego 18.10.2003 13:25:34 | |
---|
Mun mielestä on loogista, että mulla on oikeakätisenä vasen käsi kaulalla ja oikea hoitaa huitomisen. Miksikö? On jotenkin luonnollista, että vasemman käden sormityöskentely on nopeampaa ja tarkempaa kun oikealla kädellä sitä voimaa/nopeutta tulee vähän eri kautta ja kestävyyttä vaaditaan eri lailla. Täytyy myöntää, että pienenä luulin että kitaran kaulan kuuluu osoittaa oikealle, koska en tajunnut että kuvissa esiintyvät kitaristit eivät ole peilikuvia. Tiluttaja on harvinaisen ruma lintu Afrikasta. |
Sintti 18.10.2003 18:22:40 (muokattu 18.10.2003 18:26:00) | |
---|
eihän vasurissa (tarkoitan siis kaula kättö) tarvi olla voimaa oikeestaan yhtään, että jaksaa kieliä painella. Oikeessa (siis pikkaus kädessä) taas pitää olla voima, että niitä kieeliä jaksaa takoa monta tuntia putkeen.. ;) edit: ja tuli tuossa vielä mieleen, kun eräs kaveri etsi pari viikkoo sitten vasenkätisen akustista, niin eräässä kaupassa oikee kätisten hinnat oli alkanu siitä 100€:sta, mutta vasureiden 350€:sta.. että siinä on mietittävää, että kummalta puolen kannattaa alkaa soittaan.. :D En oo ikinä uutta skittaa ostanu, enkä osta!!! |
NickBitch 18.10.2003 20:42:23 | |
---|
pohdiskelun ja pähkimisen, lukemisen ja tutkinnan tulos...tuntuis kuitenki et se rytmitaju on vasurissa parempi, olen vasuri ja soitan oikeakätisesti.EN KYL ENÄÄ MEE VAIHTAA! kai se on niin et oikekätisillä yleensä oikeassa kädessä se rytmi rulettaa ja vasuri on tällöin luonnollinen valinta kaulalle. vaan onhan meistä monex...soitellaan näppäilemällä käsin osin tosin... VAAN KUINKAS RUMPALIT??? ääh jätetään sixeen...basisteista puhumattakaan. elämä on täynnä valintoja, toiset ovat huonoja toiset vähemmän huonoja. |
bonehead 21.10.2003 13:34:20 | |
---|
steve morse on vasenkätinen, mutta soittaa oikeakätisen kitaralla. |
mikko1 22.10.2003 12:28:11 | |
---|
minäkin olen vasenkätinen mutta soitan oikeakätisellä kitaralla. "Jos silmät olisivat käsissä, niin käsittäisikö silloin näkemänsä?" - Noir |
Mc Ban 22.10.2003 13:03:47 | |
---|
Jimi Hendrix oli vasenkätinen ja soitti oikeakätisen kitaralla vasenkätisesti, eli oikea käsi kaulalla. Vaihtoi kielet vaan toisinpäin. Ja niin kannattaakin varmaan vasemmalla kädellä pikkaavan vasenkätisen tehdä, jos ei halua maksaa maltaita vasenkätisen kitarasta, eikä kitaran ''väärinpäin'' oleminen haittaa. |
Spiff 22.10.2003 16:04:21 | |
---|
Oon molempikätinen (syntyjään vasenkätinen), soitan oikeakätisesti, lätkä- ja pesismaila heilahtaa oikeakätisesti, piirrän ja kirjoitan vasemmalla, hiirtä siirtelen oikealla,... Oikeakätinen kitara tuntuu sopivan kuin hanska käteen (tai paremmin kuin hanskat käsiin). Millaistakohan olisi olla "yksikätinen" niin, että joko vasen- tai oikeakäsi olisi ikään kuin motorisesti ja voimiltaan surkastunut. Mitä sitä sontaa. |
weelie 23.10.2003 09:18:28 | |
---|
steve morse on vasenkätinen, mutta soittaa oikeakätisen kitaralla. Danny Gatton ja Joe Pass söisivät Morsen aamupalaksi... ja soittivat myös näin. (Pääsinpä kerrankin änkemään äkäisen mielipiteeni) :D Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition' |
Mrezzye 23.10.2003 11:34:24 | |
---|
minäkin olen vasenkätinen mutta soitan oikeakätisellä kitaralla. Kuten myös It´s not a pistol, it´s my LOVE GUN! |
midprice 23.10.2003 12:08:11 | |
---|
Jimi Hendrix oli vasenkätinen ja soitti oikeakätisen kitaralla vasenkätisesti, eli oikea käsi kaulalla. Vaihtoi kielet vaan toisinpäin. Eikös Kärtsy Hatakka soittele oikeakätistä bassoa vasenkätisesti, siten että ei edes kielten järjestystä vaihtanut. |
Jimi Hendrix oli vasenkätinen ja soitti oikeakätisen kitaralla vasenkätisesti, eli oikea käsi kaulalla. Vaihtoi kielet vaan toisinpäin. Ja niin kannattaakin varmaan vasemmalla kädellä pikkaavan vasenkätisen tehdä, jos ei halua maksaa maltaita vasenkätisen kitarasta, eikä kitaran ''väärinpäin'' oleminen haittaa. vaan vaihtoko kielet? mul on sellasta infoo tullu vastaan että ei vaihtanut...joku guru nyt paikalle. enkä tiedä oliko edes vasuri kätisyydeltään, oli kuulemma ottanu mallia jostain piirretystä et miten kitaraa pidetään. elämä on täynnä valintoja, toiset ovat huonoja toiset vähemmän huonoja. |