Aihe: Hard Rock:in ja Heavy Metal:in raja
1 2 3 4 5 6 7
Deino
19.07.2006 22:36:17

Kaikki on lähtöisin avant-gardesta.
Deino vaan
sus
19.07.2006 23:08:35
Aika noloa.

Niin oli, niinkuin useimmat sinun kirjoituksistasi.
Rock'N'Roll All Night Sex And Drugs And Booze All Day Let's Go Fishing
south_of_heaven
19.07.2006 23:16:25 (muokattu 19.07.2006 23:16:59)
Kymmenen pistettä pätemisen tarpeesta ja sen näyttämisestä.

E: ja pakupaijamerkki.

Ei pidä päteä englanninkielentaidollaan jos ei taida sitä. Muistaakseni olen ennenkin nähnyt saman käyttäjän käyttävän hikistä englanninkielen taitoaan, joten päätin puuttua asiaan, koska se on ärsyttävää.

Toisaalta, who gare's.
itki south_of_heaven
KTR
19.07.2006 23:18:45
Ei pidä päteä englanninkielentaidollaan jos ei taida sitä. Muistaakseni olen ennenkin nähnyt saman käyttäjän käyttävän hikistä englanninkielen taitoaan, joten päätin puuttua asiaan, koska se on ärsyttävää.

Nii mut kato se on huumoria.
south_of_heaven
19.07.2006 23:21:47
Nii mut kato se on huumoria.

Mut toisaalta, who gare's.
(signature-ainesta)
itki south_of_heaven
Super-Jari
20.07.2006 05:59:06
Niin oli, niinkuin useimmat sinun kirjoituksistasi.

Pahan heitit.

Toisaalta, who gare's.

Se taisi olla ihan tahallaan jopa väärin kirjoitettu, mutta toisaalta http://www.skto.fi/users/aasyrja/who.png
Henko
20.07.2006 12:42:14

Soittakaa nyt sitä heviä saatana.
M.net onkin ämmien net.
TheOlliKo
20.07.2006 15:20:39
En usko, että tähän on joku selvä raja. Itse olen aina ajatellut esim. Purplen olevan sitä rock n' rollia ja iron maiden taas hard rockia, joten se riippuu ihan henkilöstä mihin se raja vedetään.
saastara
20.07.2006 15:28:57
genrepoliisit saavat aivo-orgasmin tämän nähdessään.
Lisää middleä.
zodoff
20.07.2006 15:29:38
En usko, että tähän on joku selvä raja. Itse olen aina ajatellut esim. Purplen olevan sitä rock n' rollia ja iron maiden taas hard rockia, joten se riippuu ihan henkilöstä mihin se raja vedetään.

Sait plussan aiheeseen palaamisesta. Pyynö arvostaa.

Anteeksi ja jatkakaa.
Juustonaksu
20.07.2006 16:12:39
Mielestäni ei ole mitään väliä, mihin genreen tai ideologiaan joku bändi pitää sijoittaa. Mitä järkeä siinä on? Jos musiikki on hyvää niin se on hyvää riippumatta siitä mitä sirkusambientjazzia se nyt onkaan. Jos joku kaipaa selvennystä, että millaista musaa nytvaikka bändi X soittaa niin voi sitten verrata vaikka bändiin Y ja Z ja ilmoittaa sen olevan jotakin näiden suuntaan/väliltä. Ei luulisi olevan vaikeaa.

Mutta tämä nyt oli vain yhden multikuuntelijan mielipide.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
rheinone
21.07.2006 10:45:26
Tieteissähän on kautta aikain yritetty mallintaa, määritellä ja luokitella kaikenlaista. Johan nyt on vittu jos ei musiikkitieteessä. Eihän ne tieteiden mallit ja määritelmät mitään absoluuttisia totuuksia ole, mutta pyrkivät approksimoimaan sitä totuutta niin hyvin kuin on tarpeellista.

Kun tästä aiheesta on väännetty täälläkin niin useaan otteeseen, kyselin aiemmin tässä ketjussa, onko tästä mitään kunnollista lähdekirjallisuutta olemassa. Aikaisemmissa keskusteluissa muistelen että ainoastaan kenkkunen on viitannut johonkin teokseen määritelleessään mitä on hevi ja mitä metalli: Eikä ku se 70-luvun jytä mitä sinä sanot hard rockiksi on heviä ja sitten Maidenin perilliset ja jälkeen tulleet ovat metallia. Heavy = jytä = good ...Minä siis ammensin oppini joskus 80-luvun alussa J.V. Sappisen Heavy rock -nimisestä Soundi -kirjasta, enkä ole katsonut tarpeelliseksi käsityksiäni sen jälkeen muuttaa...

Ok, mutta ton 80-luvun alun jälkeen on raskaamman rokin saralla tapahtunut yhtä sun toista. Pitäis löytää jotain tuoreempaa tekstiä johon viitata. Kävin kirjastossa selaamassa muutamaa teosta. Valitettavasti jouduin toteamaan, että määrittelyt olivat jotenkin subjektiivisiä, katsoivat asiaa aina teoksen fokusalueen näkökulmasta. Esimerkiksi Virgin Encyclopedia Of Heavy Rock tuntui pitävän heavy rockina lähes kaikkea jossa on vähänkin säröä kitarassa.

Mutta varmasti joku on tosissaan yrittänyt pistää noita raskaamman rokin alalajeja järjestykseen. Ai niin...piirtelihän Jack Black:kin liitutaululle just näitä malleja School Of Rock -leffassa. Eikö kukaan muka ole törmännyt aiheeseen perehtyneeseen kirjallisuuteen? Eli lähdeteoksia peliin, pliis.
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
Musta Arkipyhä
21.07.2006 11:52:19
Näillä kaikilla on harvinaisen selvät erot.

Onko Deicide death- vai black-metallia? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun olen havainnut mm.ko. bändin aiheuttavan "genre -vaikeuksia".

Ja toki perustelut olis kiva :-)
Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi..
zodoff
21.07.2006 12:10:03
Onko Deicide death- vai black-metallia?

Jos se olisi vaikka vähän molempia? Bändistä tiedän vain sen verran, että old school death metallia diggaava kaverini määräsi minut etsimään kyseisen orkan älppäreitä Helsingin levymessuilta. Mutta kaverini ei ikävä kyllä ole niin tr00, että voisin varmuudella todeta Deiciden olevan deathia. Joten viestini on melko turha, mutta minulla on pakottava tarve kirjoitella ja vastailla hassuihin kysymyksiin.
rheinone
21.07.2006 12:13:16
Onko Deicide death- vai black-metallia? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun olen havainnut mm.ko. bändin aiheuttavan "genre -vaikeuksia".

Allmusic.comissa Deiciden väitetään edustavan genreä death metal/black metal, joka on hard rock- sateenvarjon alalaji. Death ja Black on niputettu yhteen, eli olisko kyseessä allmusicin mielestä jopa sama asia:

http://allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=77:384
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
Musta Arkipyhä
21.07.2006 12:57:57
Jos se olisi vaikka vähän molempia? Bändistä tiedän vain sen verran, että old school death metallia diggaava kaverini määräsi minut etsimään kyseisen orkan älppäreitä Helsingin levymessuilta. Mutta kaverini ei ikävä kyllä ole niin tr00, että voisin varmuudella todeta Deiciden olevan deathia. Joten viestini on melko turha, mutta minulla on pakottava tarve kirjoitella ja vastailla hassuihin kysymyksiin.

Kysymys on mielenkiintoinen ,koska nimim.Kärpäsruoska totesi edellisellä sivulla mm.death- ja black-metallin eron olevan selkeä.Ja muuallakin olen nähnyt näin todettavan.Minähän en moista erota - silleen olen ollut tajuavani ,että black-metallin sanoitusten pääosissa esiintyy vanha vihtahousu - death-metallissa taasen välttämättä ei.

Tästä sais muuten joku oivan väitöskirjan aiheen: Heavygenretieteen tohtori :-)
Joukossamme on monia joiden mielestä elämä on pelkkä vitsi..
Juustonaksu
21.07.2006 13:07:11 (muokattu 21.07.2006 13:07:56)
silleen olen ollut tajuavani ,että black-metallin sanoitusten pääosissa esiintyy vanha vihtahousu - death-metallissa taasen välttämättä ei.

Tosiaan, välttämättä ei. Kuuntele vaikka Behemothin uudempaa tuotantoa. Jos et bongaa sanoituksesta muutamaa saatanaa ja paria helvettiä niin annan taputukset. Ja uudempi on mielestäni enemmän Deathia kuin blackia.

Itselleni Deathin ja Blackin ero on se, että black on lähes poikkeuksetta munatonta sirinää, missä pukeudutaan naurettaviin niitti-nahka -asusteisiin, maalataan naama näyttämään joltain modernisoidulta KISS:iltä, sekä mennään metsään pomppimaan kirves kädessä. "Laulu" on myös yleensä epämääräistä kurkkukihinää, jota sävyttää sellainen terve kellarinauhoituksen meininki.

Laitetaan nyt hymiö perään, ja mainitaan, että ei tuo oikeasti ollut provo. Se oli oma mielipiteeni. Yleensä en kovin hyvin erota bläkkiä ja jotain blackdeathiamitälie, mutta on niillä loppupeleissä aika selvä ero. Esim. kuuntele Behemoth vanha vs uusi. :) Tai vaikka Immortal vs. Behemothin uudempi tms. Okei, tämä ei ole alaani.

Niin juu se hymiö: :----------)
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Maardi
21.07.2006 15:08:56
Jos mahdollista, niin laita vielä määritelmä death metallista.
Pelsi
21.07.2006 15:39:44
Emmä tiedä niiden eroa. Hyvä musiikki on hyvää musiikkia, niputettiin se sitten mihin karsinaan tahansa.

Toisaalta, ketä giinnos'taa...
Mä mustat velhot oon!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)