Aihe: Lappua Lentäjän valssiin
1 2
Sertzo S
19.07.2006 08:12:07 (muokattu 19.07.2006 08:12:37)
Viljaltipa tulee juttua tästä yhdestä valssista ja etenkin sen soinnutuksesta.
Meinasin tehdä tänne omankin soinnutukseni valssista, mutta ei se nyt niin paljon olisi poikennut noista muista kuin vain osin, joten jätin tekemättä. :)
jon lord
19.07.2006 14:03:25
Tulipas juttua. En minä aina ajatellut sitä sopiiko vai ei, kyllästytti vaan soittaa kolmella soinnulla. Usein oli myös tarkoitus tiputtaa Paice60 kartalta ns. "pitkillä" soinnuilla mutta harvoin onnistuin. Vähän niinkuin semmoista koiranleikkiä. Tuosta soinnun johonkin sopimisesta tai sopimattomuudesta olen kyllä moninen mielestä erimieltä. Kuunnelkaapa vaikka Arvo Pärtin, Olivier Messiaenin ,Lisztin tai vaikka Max Regerin urkuteoksia. Välillä tulee sellaista klusteria että oksat pois mutta silti siellä on hieno sointujen harmonia kun vain osaa kuunnella. Kevytmusiikki kyllä tappaa tehokkaasti sointumattojen ja harmonian kuuntelemisen taidon, ei muuta kuin kvinttikiertoa kehiin ja bassolinjat perus soinnuille.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
philias23
19.07.2006 15:41:36
..Kuunnelkaapa vaikka Arvo Pärtin, Olivier Messiaenin ,Lisztin tai vaikka Max Regerin urkuteoksia. Välillä tulee sellaista klusteria että oksat pois mutta silti siellä on hieno sointujen harmonia kun vain osaa kuunnella. Kevytmusiikki kyllä tappaa tehokkaasti sointumattojen ja harmonian kuuntelemisen taidon, ei muuta kuin kvinttikiertoa kehiin ja bassolinjat perus soinnuille.

Kyllä noita löytyy iskelmäbiiseistäkin, hyvistä iskelmäbiiseistä, vaikkapa Rauno Lehtisen tai Markku Johanssonin biiseissä/sovituksissa on välillä melkosta jazzia (siis jos kaikki nelisointuja suuremmat soinnut luokitellaan jazziksi:)) ja hyvin toimii. Edes turakaiset eivät sano vastaan. Hyvä maku ratkaisee.
EP
19.07.2006 18:37:43
Kyllä noita löytyy iskelmäbiiseistäkin, hyvistä iskelmäbiiseistä, vaikkapa Rauno Lehtisen tai Markku Johanssonin biiseissä/sovituksissa on välillä melkosta jazzia (siis jos kaikki nelisointuja suuremmat soinnut luokitellaan jazziksi:)) ja hyvin toimii. Edes turakaiset eivät sano vastaan. Hyvä maku ratkaisee.

Mun tää piti sanoo prkl. :)
jon lord
19.07.2006 20:03:41

Kyllä kyllä totta puhut, mutta tarkoitin noin yleisesti ottaen. Mielelläni kuuntelen Johanssonin ja etenkin Ahvenlahden sovituksia. Pääpiirteittäin siis ymmärretään monesti vain 3-5 sointua so. kvinttikierto ja muut ns. koristesoinnut eivät mene kaaliin. Tämä siksi koska ei ole opeteltu kuuntelemaan sointujen harmoniaa. Pianonsoiton opettajani aikoinaan opetti kuuntelemaan kun treenasin Palmgrenin pianosävellyksiä jokaista sointua yksi kerrallaan ja rakentamaan se ääni ääneltä. Vanhempi veljeni opetti myös aikanaan minua kuuntelemaan soinnutuksia ja osti minulle Jobimin levyjä ja sieltä olen oppinut paljon. Kiitos siitä veljelleni joka urani alkuaikoina korjaili soinnutuksiani. No en ala tästä sen enempää luennoimaan enkä vaittelemään. Teen omat juttuni niinkuin teen ja muut tehkööt omansa niinkuin tekevät.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
philias23
19.07.2006 20:21:26
..Tämä siksi koska ei ole opeteltu kuuntelemaan sointujen harmoniaa. Pianonsoiton opettajani aikoinaan opetti kuuntelemaan kun treenasin Palmgrenin pianosävellyksiä jokaista sointua yksi kerrallaan ja rakentamaan se ääni ääneltä. Vanhempi veljeni opetti myös aikanaan minua kuuntelemaan soinnutuksia ja osti minulle Jobimin levyjä ja sieltä olen oppinut paljon. Kiitos siitä veljelleni joka urani alkuaikoina korjaili soinnutuksiani. No en ala tästä sen enempää luennoimaan enkä vaittelemään. Teen omat juttuni niinkuin teen ja muut tehkööt omansa niinkuin tekevät.

Tuli mieleen sellainen yleinen huomio, mitä kaikki pianistit/kiipparistit voivat miettiä..Mikä on ko. soittimen yleisin tehtävä kevyessä musiikissa? -Solistin komppaus. Kuinka monta prosentti treenaamiseen käytetystä ajasta harjoittelet harmoniaan liittyviä asioita?

En tunne hirveen montaa tyyppiä ku vastaa tohon hymyssä suin isolla prosentilla:)
paice60
19.07.2006 21:10:17
Tuli mieleen sellainen yleinen huomio, mitä kaikki pianistit/kiipparistit voivat miettiä..Mikä on ko. soittimen yleisin tehtävä kevyessä musiikissa? -Solistin komppaus. Kuinka monta prosentti treenaamiseen käytetystä ajasta harjoittelet harmoniaan liittyviä asioita?

En tunne hirveen montaa tyyppiä ku vastaa tohon hymyssä suin isolla prosentilla:)

Yleensä ottaen solistit tykkää niin paljon omasta äänestään, ettei ne kuitenkaan kuuntele mitä siellä takana tapahtuu. Nyt ei saa hermostua, tää oli vaan tällanen yleistys, mutta aika paljon pitää paikkansa.
Humpassa on tulevaisuus, en vaan tiedä kenen.
jjussila
19.07.2006 21:39:43 (muokattu 19.07.2006 21:40:04)
Yleensä ottaen solistit tykkää niin paljon omasta äänestään, ettei ne kuitenkaan kuuntele mitä siellä takana tapahtuu. Nyt ei saa hermostua, tää oli vaan tällanen yleistys, mutta aika paljon pitää paikkansa.
Se oli kiteytettynä just tossa: monta komppireissua tehty niin, että solistia omaan monitoriin vain sen verran, että mukana pysytään.....
... ja kyllä jämpti on näin!?..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)