Aihe: Kumina saundissa?
1 2
Quizz Kid
19.07.2006 11:47:01

Tervehdys,

nyt tuli raja vastaan ja päätin kirjoitella viisaille Bjumalille täällä. On nimittäin alkanut ottaa hulluna päähän bassosoundiin treeniksellä pesiytynyt kumina, jota ei tunnu saavan pois millään equttamisella. Tain no, järkevällä ainakaan. Johtuuko bassosoundiin pesiytynyt kumina yleisesti ottaen mistä? Yleensä ihan alimmat taajuudet eivää juurikaan aiheuta tuota, mutta jossain keskivaiheilla jos mennään esim. h ja siitä hiukan korkeammalle niin ärsyttävä kumina on tulos, mikä on ja pysyy.

Kuminan on hienosti huomannut nykyään myös raituriäänityksissä, mitä ei ennen tapahtunut - eli ilmeisesti jostain kumina on saanut lisäystä tms. vaikka eq on suurinpiirtein pysynyt soitettaessa samana. 1x15 kaapin tosin hommasin 4x10:n lisäksi, mutta en ainakaan aluksi mitään kuminaa sen kanssa huomannut.

Ja tämän mystisen selvityksen lopuksi - mitkä taajuudet yllensä tällaista hirveää kuminaa tuottavat ja onko vika minkä tekijöiden summa? Lopetanko basson soittamisen vai korjaanko ongelman? heh
Johannes_t
19.07.2006 12:06:14 (muokattu 19.07.2006 12:21:50)

Mikä basso? Keskiäänethän ne yleensä komottaa. Setupisi on vaihtunut aika olennaisesti tuon 1x15" ämyrin tulon myötä, luulisi että EQ:ta rukkaamalla helpottaisi.
Quizz Kid
19.07.2006 12:14:08

5-kielinen MTD Kingston vaahteraotelaudalla, sellainen napakkuudessa jopa hitusen hullun rajoilla liikkuva murisija.

Pitää varmaan ottaa kerta, että rauhassa vääntää ja kääntää ja katsoo, miten soundi toimii. Ärsyttävyyttä lisää se, että olen huomaavinani sellaisen ihme (taajuus?) kynnyksen, jonka jälkeen kumina lisääntyy aivan selvästi. Erityisesti E-kieleltä seitsemänneltä väliltä ja korkeammalle soitettaessa.

Perus eq:ssa leikkaan keskiääniä verraten paljonkin, mutta kumina on silti ollut selvä.

Mikä basso? Keskiäänethän ne yleensä komottaa. Setuupisi on vaihtunut aika olennaisesti tuon 1x15" ämyrin tulon myötä, luulisi että EQ:ta rukkaamalla helpottaisi.
Teijo K.
19.07.2006 12:19:53

Mikä basso? Keskiäänethän ne yleensä komottaa. Setuupisi on vaihtunut aika olennaisesti tuon 1x15" ämyrin tulon myötä, luulisi että EQ:ta rukkaamalla helpottaisi.

Miusta kuminataajuus on ennemmin tossa 100hz kieppeillä, ja pikemmin paranee jos laskee vähän bassopäätä ja nostaa keskiääniä.

Melkein kannattaisi pistää equt kaikki nollille ja lähteä ihan järjestelmälliesti hakemaan sitä ongelmaa. Monasti on myös niin, etä noi equt vain korostavat jotain soittimen piileviä ongelmataajuuksia enemmän kuin korjaavat mitään. Equt ensin nollille ja sitten jotain taajuuksia poistamalla koittaa parantaa tilannetta.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Johannes_t
19.07.2006 12:21:13

5-kielinen MTD Kingston vaahteraotelaudalla, sellainen napakkuudessa jopa hitusen hullun rajoilla liikkuva murisija.

Pitää varmaan ottaa kerta, että rauhassa vääntää ja kääntää ja katsoo, miten soundi toimii. Ärsyttävyyttä lisää se, että olen huomaavinani sellaisen ihme (taajuus?) kynnyksen, jonka jälkeen kumina lisääntyy aivan selvästi. Erityisesti E-kieleltä seitsemänneltä väliltä ja korkeammalle soitettaessa.

Perus eq:ssa leikkaan keskiääniä verraten paljonkin, mutta kumina on silti ollut selvä.

OK, meni tuosta ensimmäisestä viestistä ohi se, että kumina lisääntyy kun vaihdat soittoasemaa. Koska oot vaihtanut kielet? Säätänyt basson?
Johannes_t
19.07.2006 12:23:47

Miusta kuminataajuus on ennemmin tossa 100hz kieppeillä, ja pikemmin paranee jos laskee vähän bassopäätä ja nostaa keskiääniä.

Niin, onkohan tässä kyseessä enemmän "dooongg" vai "huuumpphhh"? :D

Jäsen Arva on oikeassa tuosta alataajuuden kuminassa, sekin voi olla kyseessä.
Teijo K.
19.07.2006 12:25:36

Niin, onkohan tässä kyseessä enemmän "dooongg" vai "huuumpphhh"? :D

Jäsen Arva on oikeassa tuosta alataajuuden kuminassa, sekin voi olla kyseessä.

Mietiskelin etä jos siellä on jo karmeet lehmänselkäequt käytössä niin tuo 100hz tienoo varmaan olisi todennäköisempi.
Johannes_t
19.07.2006 12:27:47

lehmänselkäequt

Eli "speed-metal V"
absqua
19.07.2006 12:43:31
Suosittelen lämpimästi myös testailemaan basovahvistimen eri sijaintipaikkoja siellä ongelma-treeniksellä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Quizz Kid
19.07.2006 13:22:57

Suosittelen lämpimästi myös testailemaan basovahvistimen eri sijaintipaikkoja siellä ongelma-treeniksellä.

Tämä on ollut jo pitkään harkinnassa, paikka kun on muutenkin surkea, oikeastaan vain hillitön kitaravalli, laulu ja rummut kuuluu mulle, bassoa ei itse kuule kunnolla, mutta kaikki muut kuulevat sen hyvin. Hehe. Optimaalinen tilanne. Pienessä treenikämpässä kaiken kaman keskellä pienetkin ongelmat voivat olla yllättävän isoja.

Jep, ja lehmänselkä-eq:sta sen verran, että vivahde totta siinä on sen verran, että haussa on tumma, syvä, muriseva, mutta erotteleva bassosoundi, jossa helähtelee myös yläpäätä kivasti. Olen kyllä miettinyt usein, että huono paikka, jossa soitan treeniksellä, vaikuttaa varmaan yksinkertaisesti paskalla tavalla siihen, miten bassoa equtan - tod.näk.buustaan alapäitä liian paljon kuuluvuusongelmien johdosta. Yritin kyllä niitäkin leikata reilusti ja nostaa keskiääntä, mutta en ainakaan pikaisesti kuminaa kokonaan pois saanut. Eipä siinä muuta kuin kokeilemaan..

Tietysti noi, vaikka Jumalia olettekin, "speedmetal V" -viittaukset jätän omaan arvoonsa. Sori vain. Olette kreikkalaisia jumalia.
Johannes_t
19.07.2006 13:25:15

Que?! "Speedmetal V" oli termi jota käytimme aiheesta joskus penskoina, ei siis ole kohdistettu sinuun millään tavalla! Peace ;)
Johnny Buzz
19.07.2006 13:30:06

Tämä on ollut jo pitkään harkinnassa, paikka kun on muutenkin surkea, oikeastaan vain hillitön kitaravalli, laulu ja rummut kuuluu mulle, bassoa ei itse kuule kunnolla, mutta kaikki muut kuulevat sen hyvin. Hehe. Optimaalinen tilanne. Pienessä treenikämpässä kaiken kaman keskellä pienetkin ongelmat voivat olla yllättävän isoja.

Jep, ja lehmänselkä-eq:sta sen verran, että vivahde totta siinä on sen verran, että haussa on tumma, syvä, muriseva, mutta erotteleva bassosoundi, jossa helähtelee myös yläpäätä kivasti. Olen kyllä miettinyt usein, että huono paikka, jossa soitan treeniksellä, vaikuttaa varmaan yksinkertaisesti paskalla tavalla siihen, miten bassoa equtan - tod.näk.buustaan alapäitä liian paljon kuuluvuusongelmien johdosta. Yritin kyllä niitäkin leikata reilusti ja nostaa keskiääntä, mutta en ainakaan pikaisesti kuminaa kokonaan pois saanut. Eipä siinä muuta kuin kokeilemaan..

Tietysti noi, vaikka Jumalia olettekin, "speedmetal V" -viittaukset jätän omaan arvoonsa. Sori vain. Olette kreikkalaisia jumalia.

Toi samanaikaisesti tumma ja erotteleva soundi ei oikein taida eq:llakaan onnistua. Ainakin oma kokemus on osoittanut, että jommasta kummasta on luovuttava ellei halua sitä erottelevuutta toteuttaa ylä-äänikihinällä. Ite oon päätyny aika päinvastaiseen eq-säätöön kuin, mitä jengi normaalisti käyttää. Perus rokkisäätöhän on hymy-eq. Mulla puolestaan on eq:lla suupielet lievästi alaspäin. Eli alimpia ja ylimpiä taajuksia hieman leikattu ja keskialuetta korostettu.

Soitatko muuten suoraan oman vahvarin edessä? Bassotaajudethan aukeavat pidemmällä matkalla, joten kannattaa soittaa jonkin matkan päässä kaapista, jos vain treenikämpän asettelu antaa siihen myöden.
www.soulstab.com
Soulstab live 17.6.2006 Club Hasselhoff @ Liberté, Helsinki w/ Lemmenpyssyt, Lovestone. Liput 4 ¤.
Quizz Kid
19.07.2006 13:33:10

Que?! "Speedmetal V" oli termi jota käytimme aiheesta joskus penskoina, ei siis ole kohdistettu sinuun millään tavalla! Peace ;)

Peace. Huumorilla minäkin. :D Rivien välistä: kiitos kommenteista!
Quizz Kid
19.07.2006 13:39:11

Perus rokkisäätöhän on hymy-eq. Mulla puolestaan on eq:lla suupielet lievästi alaspäin. Eli alimpia ja ylimpiä taajuksia hieman leikattu ja keskialuetta korostettu.

Pitää kyllä ehdottomasti nyt kokeilla rehellisesti vähän tasaisempaa EQ:ta tai sitten miksei vaikka tuota villiltä (ainakin aluksi) tuntuvaa.

Soitatko muuten suoraan oman vahvarin edessä? Bassotaajudethan aukeavat pidemmällä matkalla, joten kannattaa soittaa jonkin matkan päässä kaapista, jos vain treenikämpän asettelu antaa siihen myöden.

Sepä se, kun joudun soittamaan käytännössä ihan bassokaapin edessä, 4x10:n. Eikä sitä saada nostettua korkeammallekaan. 1x15 on sijoitettu lähemmäksi rumpalia, että kuulee kunnolla basson. Meillä on sellainen nihkeä pitkulainen treenis, jonka "takaseinällä" ovat rummut ja me roininemme kitaristin kanssa etualalla. Kitaristi oikeastaan huoneen keskellä, että kuulee myös mitä laulaa. MInä siis kitarkaapin vieressä ja oman kaappini edessä. Pitäisi järkätä koko treenis uudelleen kaiken roinan takia.
Johnny Buzz
19.07.2006 13:41:41

Pitää kyllä ehdottomasti nyt kokeilla rehellisesti vähän tasaisempaa EQ:ta tai sitten miksei vaikka tuota villiltä (ainakin aluksi) tuntuvaa.

Testaa ihmeessä. Kiinnitä huomiota etenkin ala-middleen. Sieltä pitäis potkun lähteä. Ainakin isot pojat sanoo niin.

Mä oon tolleen saanu mukavan erottuvan soundin, jossa on botneakin sopivasti.
www.soulstab.com
Soulstab live 17.6.2006 Club Hasselhoff @ Liberté, Helsinki w/ Lemmenpyssyt, Lovestone. Liput 4 ¤.
Teijo K.
19.07.2006 14:07:36 (muokattu 19.07.2006 14:08:03)

Sepä se, kun joudun soittamaan käytännössä ihan bassokaapin edessä, 4x10:n. Eikä sitä saada nostettua korkeammallekaan. 1x15 on sijoitettu lähemmäksi rumpalia, että kuulee kunnolla basson. Meillä on sellainen nihkeä pitkulainen treenis, jonka "takaseinällä" ovat rummut ja me roininemme kitaristin kanssa etualalla. Kitaristi oikeastaan huoneen keskellä, että kuulee myös mitä laulaa. MInä siis kitarkaapin vieressä ja oman kaappini edessä. Pitäisi järkätä koko treenis uudelleen kaiken roinan takia.

Ai hitsi, nyt vasta huomasin tämän. bassokaapit pitäisi aina olla yhdessä pinossa, ei koskaan ainakaan peräkkäin. Ne saattavat ongelmoida sitten vahvistamalla jotain tiettyjä taajuuksia tai muuten puurouttaa soundia delay-vaikutelman takia.

Elikkäs:ääni kun kulkee nopeammin piuhassa kuin ilmassa.
bize
19.07.2006 15:21:04 (muokattu 19.07.2006 15:22:37)
Jotkut äänet korostuvat, koska niitten äänten perustaajuutta korostetaan equlla, toiset vaimenee koska nitten perustaajuutta taas vähennetään jne. Mie uskon että tämä ketju alkaa oikeastaan jo siitä basson mahdollisesta aktiivietusesta. Niillä pitäisi tehdä vain pieniä korjauksia. Valmiiksi tummaa murisevaa mutta erottelevaa soundia voisi saada vaikka presarista oikeilla kielillä.

Omien kamojen läpi olisi siis hyvä vetää siniaaltopyyhkäisy ja 20-20 000 hz white noisea ja mittamikillä ja spektrianalyyserillä etsiä vaimentumat ja korostumat, ja säätää sitten digitaalisella parametrisellä eq:lla taajuusvaste tasaiseksi. Ja sitten jos ei soundi miellytä, niin basso vaihtoon. :)

Samaa mieltä tuosta lähtösaundista, kun basson mikistä jo lähtee valmiiksi hyvä soundi niin elämä helpottuu kummasti. Erottuvaa tummaa murinaa oon muuten saanu just presarilla oikeenlaisilla kielillä, kamat oli TL Audio Ivory -putkietuaste ja Genelec 1031APM -monitorit, monikulmion muotoisessa akustoidussa tarkkaamossa..

Kukaan ei ole vielä kysynyt, että onko tuo jäsenkuvauksessa listattu basso V-amp signaaliketjussa? En ole vielä tähän mennessä kuullut selkeää bassosaundia joka on vedetty sen läpi.
...Nooh, kokeilin ensin olisivatko kielet vieläkin liian löysällä(olin jo ennaltaan jonkin verran kiristänyt niitä). Kiristämisen lopetin, kun homma meni överiksi, ja ylin kieli katkesi...
Quizz Kid
19.07.2006 15:37:38

Kukaan ei ole vielä kysynyt, että onko tuo jäsenkuvauksessa listattu basso V-amp signaaliketjussa? En ole vielä tähän mennessä kuullut selkeää bassosaundia joka on vedetty sen läpi.

Herran tähden, ei sentään ole. Kotona toimittaa kuulokevahvistimen virkaa. Tuo DI -boksi on edessä, koska siinä särökanava ja mukava laite muutenkin sopivassa tilanteessa buustia ääntä.

Basso on muuten passiivi, huomio arvan etuspohdiskeluihin.
DVD
19.07.2006 18:15:42
Ihan ekana hinaisin kaikki laitteet muualle ja kokeilisin toisenlaisessa ympäristössä. Epäilen että tässä on kyse ns. sesovista aalloista, eli tuo teidän treenis ja vahvistimen paikasta johtuu että määrätyt taajuudet voimistuu. Tstä on kyse minun mielestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)