Aihe: Aktiivi ja passiivi
1 2
iron10
19.07.2006 10:51:48
Tuota voisitteko selittää minkalainen ero on aktiivi ja passiivi mikeillä äänen suhteen?
Fedrom
19.07.2006 12:48:55
Riippuu ensinnäkin täysin mikeistä ja mikkimallista. Aktiivimikeissä on yleensä ehkä vähä "hotimpi" output, ja niillä voi olla esivahvistin itse soittimessa ja niillä voi soittaa studiossa suoraan pöytään. Enenpää eroja mä en ainakaa tiedä :D
Larmer
19.07.2006 12:55:51
Yleensä passiivimikit ovat olleet hiljaisempia, kuin aktiivit. Ainakin oman kokemukseni mukaan.
Hieman tanakka yksilö
Tana
19.07.2006 12:58:24 (muokattu 19.07.2006 13:00:03)

Tarkoitatko nyt myös aktiivielektroniikkaa vai pelkästään aktiivimikkejä? Oletan että tarkoitat myös elektroniikkaa

Aktiivivimikillä ja -etuasteella on omien kokemusten mukaan helpompi kaivaa kilinöitä, kolinoita ja muita vastaavanlaisia esille basson soundista.

Aktiivisoundi on myös vähän kompressoituneempi, ehkä. Ainakin omassa Stingrayssa (9-volttinen aktiivi EQ + Passiivi-humbucker-mikki) ja fenderin jatsarissa (passiivi) huomasin tälläistä eroa. Eli passiivi=enemmän dynamiikkaa. >9v aktiivielektroniikoista ei ole kokemusta.

Jotkut väittävät myös, että aktiivisoundi sopii släppäilyyn hyvin. Omasta mielestäni passiivit käyvät aivan yhtä hyvin, ainakin Fenderin bassoissa.

Tämä ei enää soundia koske, mutta tietääkseni passiivimikkien magneetit ovat myös voimakkaampia ja voivat paksuissa kielissä ikäänkuin dempata soundia estämällä kielen värähtelyä. Aktiivimikeissä tätä ongelmaa taasen ei ole.

Äh, tulipas sekava. Toivottavasti joku saa edes jotain irti.
Diiba daaba
pardy
19.07.2006 12:58:32 (muokattu 19.07.2006 12:59:18)

Riippuu ensinnäkin täysin mikeistä ja mikkimallista. Aktiivimikeissä on yleensä ehkä vähä "hotimpi" output, ja niillä voi olla esivahvistin itse soittimessa ja niillä voi soittaa studiossa suoraan pöytään. Enenpää eroja mä en ainakaa tiedä :D

Aktiivimikeissä on aina sisäänrakennettu esivahvistin. Eli se on siellä mikin sisällä. Basson elektroniikkapesässä voi olla tietysti vielä toinen jos haluaa muokata ääntä laajemmin. Aktiivimikeissä on kovempi ulostulo. Käyttöjännitteestä riippuen, saattaa aktiivimikit kompressoida soundia, mikä on usein ei-toivottu asia. Siksi yleisesti suositellaankin käytettävän 18v jännitettä 9v sijaan.

Monien mielestä aktiivimikit kuulostaa kliinisemmiltä kuin passiivit. Myös kirkkaampi tapaa tuo yleissoundi ehkä olla.

E: kuolin?
pardy
19.07.2006 13:01:12

Yleensä passiivimikit ovat olleet hiljaisempia, kuin aktiivit. Ainakin oman kokemukseni mukaan.

Onhan ne kirjaimellisesti hiljaisemmat kun niistä ulostuleva ääni on hiljaisempi voimakkuudeltaan. Kyllä aktiivimikit on yleisesti hiljaisemmat. Niitä ei tarvitse(/saa) edes maadoittaa, joten ne eivät poimi maahurinaa jne.
iron10
19.07.2006 13:38:12
Sillä ei varmaan ole sitten väliä minkalainen vahvistin on? vai onko niilläkin eroja mikkien suhteen?
Johnny Buzz
19.07.2006 13:39:31

Sillä ei varmaan ole sitten väliä minkalainen vahvistin on? vai onko niilläkin eroja mikkien suhteen?

Vahvistin käyttäytyy kyllä eri tavalla aktiivi- ja passiivibassolla.
www.soulstab.com
Soulstab live 17.6.2006 Club Hasselhoff @ Liberté, Helsinki w/ Lemmenpyssyt, Lovestone. Liput 4 ¤.
iron10
19.07.2006 13:42:39
Vahvistin käyttäytyy kyllä eri tavalla aktiivi- ja passiivibassolla.

miten? minkalaisia erilaisuuksia? jos viitsit kertoa
Tana
19.07.2006 13:59:54

miten? minkalaisia erilaisuuksia? jos viitsit kertoa

Mulla ainakin oma kotikombo (Crate 15w kitaracombo) Pieree herkemmin musarilla soitellessa, kuin esim. fenderin jazzbassolla.
Diiba daaba
Johnny Buzz
19.07.2006 14:02:40

Mulla ainakin oma kotikombo (Crate 15w kitaracombo) Pieree herkemmin musarilla soitellessa, kuin esim. fenderin jazzbassolla.

Jeps, näin siinä käy. Aktiivi tuuppaa stydimpää signaalia ja näin ollen menee helpommin ruvelle. Tuotahan voi luonnollisesti vähentaa sillä, että laskee itse instrumentista volaa.
www.soulstab.com
Soulstab live 17.6.2006 Club Hasselhoff @ Liberté, Helsinki w/ Lemmenpyssyt, Lovestone. Liput 4 ¤.
Teijo K.
19.07.2006 14:18:24

Tosin Musarissa on passiivimikki, jos et ole sitä aktiiviksi vaihtanut.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Travenin
19.07.2006 15:20:27
Aktiivibassossa on patteri.
=> Patteri loppuu sillon kun sitä vähiten toivoo.

Kotelossa/laukussa kannattaa kuljettaa varapatteria.
iseenoreasontousethespacebutton.
Tana
19.07.2006 15:55:00

Tosin Musarissa on passiivimikki, jos et ole sitä aktiiviksi vaihtanut.

Juup, mainitsinkin asiasta aikaisemmassa kirjoituksessani. Tossa stingrayssa mielisoundini tulee kuitenkin siten, että korostan vähän joka osa-aluetta (bass, mid, treble) sillä aktiivietusella.

Eikös se "kuumenna" signaalia samalla tavoin kuin aktiivimikki?
Diiba daaba
iron10
19.07.2006 18:09:18
No kumpaa te sitten suosittelisitte?
DVD
19.07.2006 18:27:16
...Eikös se "kuumenna" signaalia samalla tavoin kuin aktiivimikki?

Ei bassoon sisäänrakennettu etuvahvistin ole sama asia kuin aktiivimikki. Voit laittaa vaikka kuinka monta etuvahvistinta peräkkäin ennen nuppia mutta ei se tee bassosta aktiivista. Aktiivi mikki on aktiivinen, eli siihen on (niin kuin joku jo totesi) ympätty elektroniikka mikkiin. Eräs aktiivimikin etu on pienempi induktanssi ja se taan takaa häiriöttömämmän signaalin ja tasaisemman taajuusvasteen.
Tana
19.07.2006 21:08:39

Ei bassoon sisäänrakennettu etuvahvistin ole sama asia kuin aktiivimikki. Voit laittaa vaikka kuinka monta etuvahvistinta peräkkäin ennen nuppia mutta ei se tee bassosta aktiivista. Aktiivi mikki on aktiivinen, eli siihen on (niin kuin joku jo totesi) ympätty elektroniikka mikkiin. Eräs aktiivimikin etu on pienempi induktanssi ja se taan takaa häiriöttömämmän signaalin ja tasaisemman taajuusvasteen.

Eli passiivimikistä, jota on korostettu aktiivietusella, ei saa samanvahvuista signaalia kuin aktiivimikistä?

Olen kyllä tykännyt tätä musariani aktiivibassoksi kutsua, kuten monet muutkin basistit omia vastaaviaan (passiivimikki + sisäänrakennettu aktiivietunen). Onko kyseessä siis yleinen harhaluulo?
Diiba daaba
Teijo K.
19.07.2006 21:30:31

Eli passiivimikistä, jota on korostettu aktiivietusella, ei saa samanvahvuista signaalia kuin aktiivimikistä?

Olen kyllä tykännyt tätä musariani aktiivibassoksi kutsua, kuten monet muutkin basistit omia vastaaviaan (passiivimikki + sisäänrakennettu aktiivietunen). Onko kyseessä siis yleinen harhaluulo?

Mie laitoin omaani passivointikytkimen, mutta olen harkinnut nyttemmin jos myisi pois sen tuosta. Otin jo kytkimenkin veks että olisi alkuperäisempi. Onko se sitten aktiivi vai passiivi jos ohittaa etusen?

Passiivibassona aktiivietusella mie tuota olen ajatellut muutenkin kokoajan, mutta lieneekö tuolla lopulta niin merkitystä?
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Tana
19.07.2006 21:39:00 (muokattu 19.07.2006 21:40:00)

Mie laitoin omaani passivointikytkimen, mutta olen harkinnut nyttemmin jos myisi pois sen tuosta. Otin jo kytkimenkin veks että olisi alkuperäisempi. Onko se sitten aktiivi vai passiivi jos ohittaa etusen?

Eikös se ole sitten ns. Täys-passiivi? Minäkin olen tuota kytkintä miettinyt yli puoli vuotta, mutten ole saanut aikaiseksi vielä hankkia. Itsekseen en välttämättä uskalla kolvailla sitä, kun kuitenkin ihan ykkös-käyttöpelistä on kyse. Ei viitsisi rikkoa. :)

Passiivibassona aktiivietusella mie tuota olen ajatellut muutenkin kokoajan, mutta lieneekö tuolla lopulta niin merkitystä?

Niin, käytännön merkitystähän sillä ei luultavasti ole. Ajattelin vaan, että onko kovinkin väärin sanoa akt. eq + pass. mikki - yhdistelmää aktiivibassoksi.
Diiba daaba
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)