Aihe: Työhuoneen akustointi kotistudioksi (ja monitoreista myös)..
1
cosmob83
18.07.2006 14:05:45 (muokattu 18.07.2006 14:07:34)
Heips!

Tämmöistä kyselisin; Minulla on n. 9 neliön kokoinen työhuone kämpässäni jota olen käyttänyt kotistudionani. Tällähetkellä minulla ei ole mitään kunnollisia monitorikajareita eikä huonetta ole ihmeemmin akustoitu. Mitä minun tulisi ottaa huomioon, tai mikä olisi teistä fiksuin tapa akustoida kyseinen huone kotimiksauksia varten sopivaksi? Huoneen yhdellä seinällä on suht jättimäinen ikkuna, ihan näin välitiedotteena. Muuten seinät ovat aika paljaat, mitä nyt yksi romuhylly yhdellä seinällä ja sitten tietokonepöydät vie tilaa myös.

Jotain fiksuja neuvoja? Sitten vielä semmoinen kysymys, että pitäisikö minun ottaa jotain erityistä huomioon kajareiden valinnassa noin pieneen tilaan? Pää-asiallisesti tarkoitus miksata, jonkinverran myös nauhoitella akustisia soittimia/laulua. Kyseessä on kerrostalo. Kiitokset jo etukäteen!

Edit: Tarkoitus ei ole tehdä täydellistä hifistelyä studiota, ainoastaan parantaa nykyisiä miksaus olosuhteita jotka ovat surkeat.
www.theshafts.com
Synnyttäjä
18.07.2006 15:11:53

Minulla on vähän samaa ongelmaa menossa. Arpakynan juttu "Akustointi" threadissa valaisi hieman. Kaipaisin nimenonaan sellaisia neuvoja, jotka eivät vaadi seinien purkamista tahi muuta vastaavaa. Onhan se selvä, että lopputulos ei voi kuulostaa pro-studiolta, mutta että saisi edes parhaan mahdollisen lopputuloksen niillä vähillä resursseilla, mitä on käytössä. Esim. kotona tehdyt bassoansat. Miten tehdä? Mihin laittaa? Diffuusorit vs. vaimennus? Kuinka toteuttaa ja kumpaa kannattaa milloinkin käyttää?

Niin, se linkki oli
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=128361
Kaikki tuntee apinan, apina ei tunne ketään.
codiath
18.07.2006 15:54:15
Ainakin voi miettiä, että miten saisi kaikki romppeet sijoiteltua suht symmetrisesti siihen tilaan. Jos se ikkuna on keskellä seinää, niin voisi harkita, että kyseiselle seinälle sijoittaisi kaiuttimet niin että nokka on miksatessa kohti ikkunaa. Se ikkuna luultavasti haittaisi siinä suunnassa vähiten, kuin että jos se on jommassakummassa sivussa tai takana.

Toisaalta omien kokemusten mukaan huoneen leveämmän seinän suuntaisesti ei taas kannata kaiuttimia sijoittaa, jos huone on muuten aika kapea. Muuten sitä istuu sitten koko ajan seisovassa aallossa ja bassot kuuluu joko ei ollenkaan tai liikaa. No, tuokin kyllä riippuu siitä minkä kokoinen huone on kyseessä.
Täällä puhutaan taas sekavia.
cosmob83
19.07.2006 10:08:49
Kiitos ja kumarrus teille. Ootte työ aika guruja. :)
www.theshafts.com
ilmarihh
19.07.2006 10:17:47
yksi ilmainen ja hyvä keino on avata mahdolliset vaatekaapit tms. seissioiden ajaksi... kannattaa ainakin kokeilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)