Aihe: - laptop musahommiin -
1 2 3 4
Degas
13.07.2006 17:28:32
Hei
Olen ostamssa kannettavaa "opiskelua" varten(äiti sponssaa). Koneen on oltava kannettava. Kokonaisuuten kuuluisi läppäri, ulkoinen äänikortti ja ulkoinen kovalevy. Äänittäminen, midihommat ja vähän miksauskin pitäisi sujua. Budjetti on 1750, siis läppäriin.

Mitäs suosittelette ja mihin kannatta kiinnittää erityisesti huomiota?

Suoritin (haluaisin 2ghz)
Muisti (haluaisin 2gt)
Kiintolevy (yli sata)
Näytönohjain
Näyttö (17)
Käyttöjärjestelmä
Sisääntulot
+ muuta mahdollista mitä olen unohtanut

Ja vielä mistä tällaisen koneen saa.

Kiitoksia etukäteen
pwc
13.07.2006 18:26:02 (muokattu 13.07.2006 21:14:05)
Suoritin (haluaisin 2ghz)
Muisti (haluaisin 2gt)

Hmm.. Suorittimeen en osaa sanoa. Mutta muista, että kannettavassa kovempitehoiset kuumenevat kunnolla..

Kiintolevy (yli sata)
a yli 100 gigaa kiintolevyä läppäriin? Ei ka
nnata. Mielummin joku nopea 80 Gt ja sitten ulkoinen levy varastointiin.

Näytönohjain
Riippuu haluatko pelata vai et. Jos et, tällä ei ole suurtakaan väliä. Paitsi kahden näytön systeemeissä, niistä en osaa sanoa tukevatko kaikki halpisintegroidut.

Näyttö (17)
Oletko varma? 17" on aika paljon kannettavaan. Käy vilkaisemassa jossain kaupassa, itselleni 15.4" meinaa olla jo turhan paljon.

Käyttöjärjestelmä
Tulee mukana käytännössä kaikissa läppäreissä.

Sisääntulot
Äänikortin valinta on sitten asia erikseen, niistä löytynee asiaa hakua käyttämällä.

Vilkaisemisen arvoisia saattaisivat olla MacBookit (http://www.apple.fi), ovat vaan kohtuullisen arvokkaita - etenkin pro-mallit. Muistathan laskea softien hinnat lisäksi, ei nekään ilmaisia ole..

edit: softakommentti harkitsematon, tietysti niitä ilmaisiakin vaihtoehtoja löytyy. Mutta siinä sulle kans yks harkinnan aihe.
SaBer
13.07.2006 19:07:14

Muistathan laskea softien hinnat lisäksi, ei nekään ilmaisia ole..

http://ardour.org/

Sori, oli pakko...
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
wilzhu
13.07.2006 20:43:52
Itsekkin olen ajatellut läppäriä. Tosin en ole vielä aivan varma, pistänkö rahani todella kätevään äänityslaitteistoon(Itselleni siis, macbook ja joku äänikortti) vai koneeseen, jolla pelaaminenkin onnistuu, mutta siirreltävyys on heikko.
Elämä off.
prodigal
13.07.2006 21:28:23
Itsekkin olen ajatellut läppäriä. Tosin en ole vielä aivan varma, pistänkö rahani todella kätevään äänityslaitteistoon(Itselleni siis, macbook ja joku äänikortti) vai koneeseen, jolla pelaaminenkin onnistuu, mutta siirreltävyys on heikko.

Ostin itse taannoin MacBookin (sen karvalakkimallin) ja voin kyllä kehua, että laite on mainio käytettävyydeltään. Sen verran vaan vinkkiä, että mikäli tämmösen hankit, niin muistit kannattaa samantien päivittää vähintään sinne gigan paikkeille. Yritin eilen nauhoitella neljää raitaa koneelle sisään ja nähtävästi juuri muistin puutteen takia (512mb tällä hetkellä) koneen kovalevyllä oli vaikeuksia ottaa noita vastaan nikottelematta.

Oletan siis tällä hetkellä ongelman johtuvan muistin vähyydestä, koska edellisellä pari vuotta vanhalla PC-läppärilläni vedin vastaavan nopeuksiselle kovalevylle jopa kuutta raitaa kerralla. Tuolloin koneessa oli siis toki enemmän muistia.

Muuten kyllä tosiaan tää MacBook on kiva käyttää. Tässä karvalakissa taitaa vaan tuo näyttökortti olla vähän heikompaa tasoa kuin isoveljessään MacBook Prossa (en ole kokeillut mitään 3D-pelejä vielä). Lisäksi huomioon otettava puute on laajennuskorttipaikan puuttuminen (eli ei tule FW800:sta tähän koneeseen).
.----------------- -- - . You can be the captain .. `--------------- --- -
Aki
14.07.2006 02:02:37

Näytönohjain
Kunhan ei ole jaettua muistia käyttävä näyttis, kuten kait Fujitsu-Siemenseissä on vieläkin.

Sisääntulot
Firewire on melkeinpä pakko. Pääsee raitamäärässä paljon pidemmälle jos äänikortti ja ulkoinen kovo on eri piuhojen päässä (toinen USB2.0, toinen FW). Jossain näin ällistyttävän halpoja ulkoisia kovokoteloita sekä USB että FW -väylillä, kun olin juuri maksanut omastani Verkkokauppaan 47€.

edit: Ainiin, 28€ + postit:
http://www.halvathinnat.fi/product_ … id=6afe5c031f2ead499342e46d844789a1
tai
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
prodigal
14.07.2006 09:19:29

edit: Ainiin, 28€ + postit:
tai

Näyttää muuten tosi hyvältä, mutta tarkoittaakos tuo kapasiteetti (5-80GB) sisään istutettavan kovalevyn maksimikokoa? Kun katsoo kuvaa lukee siinä kyllä 3.5" HDD case (tai vastaavaa), mutta tuo 5-80GB viittaisi taas enemmänkin 2.5" kovojen kokoluokkaan. 5-80GB on nykyään ulkoisella kovolle aika vähän.
.----------------- -- - . You can be the captain .. `--------------- --- -
Degas
14.07.2006 12:26:24
MacBook pro olisi sopiva, mutta liian kallis(17" 2800E, 15" 2000E). Lisäksi minulla on ennakkoluuloja Maceja vastaan.

Mitäs muuta ehdotatte?
Kassu
14.07.2006 12:38:26 (muokattu 14.07.2006 12:39:01)
Lisäksi minulla on ennakkoluuloja Maceja vastaan.

Saanko kysyä miksi? Ja Applen tuotteistahan saa tottakai asianmukaiset opiskelija-alennukset.
Degas
14.07.2006 12:57:19
Saahan kysyä!
Ensinnäkin se käyttöympäristö on sekava. Olen toisaalta käyttänyt hyvin vähän, joten tämä ei ole mikään hyvä syy.
Mac käyttäjiä on vähemmän. Tämän johdosta vinkkien saaminen olisi vaikeampaa, olettaisin.
Olen myös luonteeltani konservatiivinen.

Opiskelija-alennukset toki kiinostavat. Kiitos vinkistä. Miten paljon alennusta saan?
Kassu
14.07.2006 13:15:22
Saahan kysyä!
Ensinnäkin se käyttöympäristö on sekava. Olen toisaalta käyttänyt hyvin vähän, joten tämä ei ole mikään hyvä syy.
Mac käyttäjiä on vähemmän. Tämän johdosta vinkkien saaminen olisi vaikeampaa, olettaisin.
Olen myös luonteeltani konservatiivinen.

Opiskelija-alennukset toki kiinostavat. Kiitos vinkistä. Miten paljon alennusta saan?

Onhan Mac-käyttäjiä jumalaton määrä. Suomenkielisiä foorumeitakin on useampia, kansainvälisistä puhumattakaan.

Opiskelija-alennuksen määrä riippuu tuotteesta. Mielestäni sain noin 200 euroa alennusta Macbook Prostani.

Pääset itsekin selaamaan EDU-storea:
http://store.apple.com/Catalog/fi/Images/routingpage.html
Degas
14.07.2006 13:30:56
Ok, kävin katsomassa. Mielestäni kalliita.
Degas
14.07.2006 14:54:47
Nyt ideana olisi tällainen:

Suoritin: noin 2 Ghz, Intel Core
Muisti: 1Gt, (enemmän jos on varaa)
Kiintolevy: nopea 80 tai 100 Gt
Näytönohjain: ?
Näyttö: 17", ehkä 15"
Käyttöjärjestelmä: XP home
Sisääntulot: 1-2 firewire 800, 2-3 USB

Onko tässä jokin pahasti vialla tai olenko unohtanut jotain hyvin oleellista?
M.i.k.key
14.07.2006 17:36:01
Mä suosittelisin ehdottomasti mäkkiä!
Möllisty!
Aki
14.07.2006 23:34:47

kapasiteetti (5-80GB)
Oho, näemmä. No siinä toisessa linkissä ei ollut rajoituksia mainittu, hintaa 2€ enemmän.

Applen tuotteistahan saa tottakai asianmukaiset opiskelija-alennukset.
Niin, mitä se on, 6% tms. Joskus oon isompiakin alennuksia nähnyt.

Eihän toi mäkki nykyaikana huono ratkaisu ole, uskon kyllä että Googlesta löytää apua ihan yhtälailla kun Windows-ongelmiinkin, joskin ehkä jopa helpomminkin (vähemmän höpöhaahuilijateinejä). Ja apua käsittääkseni tarvitsee myös vähemmän.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
Degas
17.07.2006 12:41:08
Miksi se mäkki on niin hyvä?
SG__
17.07.2006 14:00:13

Koska sitä ei ole ruimastu kasaan epäsopivilla komponenteilla (paitsi uudet penamäkit), eikä sitä tartte enää oston jälkeen säädellä samaan tapaan kuin näitä roskapönttöjä. Lisäks ne softat/käyttis/oheislaitteet on optimoitu juuri sille alustalle, eikä tartte ressata erinäisten piirisarjojen/prossujen/oheislaitteiden ajureiden ja yhteensopivuuksien ym. kanssa.
No pain, no gain
Bee-äf
17.07.2006 23:42:38

Jos sulla on ennakkoluuloja, niin sopiva vastaus lienee:

Siinä pyörii Windows.

Ja Macbook taitaa olla halvimpia (halvin?) Intel Core Duo -koneita mitä markkinoilta löytyy.
With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today.
Degas
18.07.2006 18:20:27
Onko nyt kaikki sitä mieltä, että ostaisin macin?

Ideana olisi vielkäkin tällainen tavallinen:

Suoritin: noin 2 Ghz, Intel Core
Muisti: 1Gt, (enemmän jos on varaa)
Kiintolevy: nopea 80 tai 100 Gt
Näytönohjain: ?
Näyttö: 17", ehkä 15"
Käyttöjärjestelmä: XP home
Sisääntulot: 1-2 firewire 800, 2-3 USB

Tällainen mäkki olisi liian kallis minulle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)