Aihe: En pääse eteenpäin
1 2
Jeepster
08.07.2006 23:49:07
Okei selasin huonosti viisi suosituinta sivua tältä palstalta tappakaa jos ei miellytä.

Oon omistanu kitaran ~kolme vuotta, soittanu kai siitä puolet. Taukoa ollut kun ei ole päässyt eteenpäin. Taidot ei kyllä taida vastata aikaa.

Olen epätoivoinen. Osaan alusta ja alun ja keskiosaamisen keskeltä.
Opiskelin/len itse jotain, kävin tunneilla puoli vuotta ja olen ollut kahdella viikkokurssilla ala-asteikäisten-seiskaluokkalaisten kanssa. Yritän päästä kansalaisopiston kitarakurssin kakkososaan syksyllä. Olen lukenut kirjaston kitarakirjoja ja kaikkea täällä mutta nyt tyssäsi. Ei pääse eteenpäin.

Osaan:
- virittää
- helpohkot soinnut, powerchords (barret ei mee)
- lukea nuotteja vähän (kitaransoitonkirjoissa siihen asti kun tulee ylennys- ja alennusmerkit)
- c-duuriasteikon..
- soittaa jotain helppoa korvakuulolta (Rainbow Temple of the King alku)
- slide, vibra ja muut jutut tabseissa

Tajuan:
- kitarankaulaa
- tahtilajeja..
- intervalleja jos keskityn ja kertaan kirjasta..

Soitan:
- komppia todella huonosti
- helppoja klassisia biisejä hyvin
- mm. Purplen Black Nightin, Rainbown jonkun helpon hitaan biisin, DCn You Shook Me All Night Longista pätkiä hyvin, J. Bond themen ihan makeesti (tiedän kyllä sitten mikä on oikeasti hyvin soitettu, tiedän että jos tabsit osaa jotenkin ja saa äänet kitarasta se ei riitä)
- jotain riffejä vaihtelevalla menestyksellä

Aiheuttavat epätoivoa:
- näppäily
- tilutus
- nopeat biisit
- b-jutut tabseissa kun mulla on akustinen.. korvakuulolta silloin
- jopa Maidenin Holy Smoken alku..

Muuta:
- rytmitaju huono

Olisi siis kiva jos auttaisitte minua eteenpäin. Diggailemani musa profiilissa jos auttaa. Tiedän että ekana heitetään että opettele komppaamaan ja ne ylennysmerkkijutut.

Ehkä minulla on ongelmana vain etten löydä tabseja ja nuo edelliset jotka osattuani pääsen helposti eteenpäin. Ja etten jaksa yrittää vaikeampaa. Antakaa tippua..
"I love my guitar" = "I love me"?
Defrayer
09.07.2006 00:26:48
Anteeksi että minulla ei ole vastausta kysymykseesi, mutta on pakko kehua täysin loistavasta alustuksesta. Jos jokainen osaisi kysyä näin, niin muusikoiden.net olisi hieman parempi paikka.
Pastilli? IMIK #15, IHKK #16, THV #17
gorgonoidi
09.07.2006 00:59:14 (muokattu 09.07.2006 01:00:36)

Anteeksi että minulla ei ole vastausta kysymykseesi, mutta on pakko kehua täysin loistavasta alustuksesta. Jos jokainen osaisi kysyä näin, niin muusikoiden.net olisi hieman parempi paikka.

Heh, olin sanomassa samaa, mutta en viitsinyt koska se ei olisi kertonut vastausta.

Sä oot kuiteskin jo kehittynyt joissain asioissa aika pitkälle. Älä luovuta.
Jonkun asiantuntijan kommentteja odotellessa...
Jeepster
09.07.2006 12:04:28
Kiitos. Ajattelin että näin saisin juuri sellaisen selkeän ja oikean vastauksen kun kaikki yksityiskohdat tiedetään. Mutta ehkä oikea vastaus on vain tosiaan yrittämisen jatkaminen, minulla tuppaa ongelmat ratketa aina niitä kirjoittaessa johonkin.. Koska ei minulla nyt tunnu olevan niin ongelmaa enää. Vain se miten tajuan alennusmerkit ja mistä saan tabseja tai aikaa ja kärsivällisyyttä biisien jatkuvaan kuunteluun.
Miikathebest
09.07.2006 14:42:36

Perusta bändi, etsi muita soittajia. Aina on hyvä soittaa toisen hieman paremman kitaristin kanssa samassa bändissä... siltä voi sitten kysellä kaikki jutut jotka ei ihan heti luonnistu.

Opettele ja soita mitä haluat.
Ja yrität etsiä samalla jotain sopivan helppoa/haastavaa ja mielenkiintoista soitettavaa.
Hei sinä!
Tumbe
09.07.2006 15:17:54
Asiantuntija tai ei, yritän vastata.
Tunnut osaavan teoriaa jonkinverran, se on hyvä.
Nyt suosittelisin soittamaan erilaisia biisejä, vaikka melodioita tai komppia, jotta sormesi oppisivat liikkumaan. Biisivalinnalla ei oikeastaan ole väliä, muistan itse soitelleeni jopa britney spearsia aikoinaan..
Joskus on myös asetettava haasteita: mainitsit rytmintajusi huonoksi. mm. Catch the rainbow on hyvä lääke tähän, yritä soittaa komppia tai melodiaa niin pitkälle kuin jaksat, kun puhti loppuu, soita jotain muuta!
Eppu Normaalin biisit on ainakin mulle törkeen vaikeita rytmisesti, mutta niistä opii sointuvaihdoksia ja ne kehittää rytmitajua.
Se on turhauttavaa, kun sormet eivät taivu niin nopeasti kuin ajatus:)
C-duuriasteikon osaaminen on yksi askel, opit varmasti aika nopeasti improvisoimaan pieniä riffejä, kunhan korvasi -ja sormesi- kehittyvät. Skaala FAQ on hyvä.
Soitat klassista, mutta näppäily aiheuttaa epätoivoa? Soitatko plektralla, mulle oli ainakin vaikea siirtyä sormisoitosta plektrasoittoon, mutta kyllä siihen tottuu.
Lyhyesti: Monipuolisesti soittamalla oppii tekniikkaa kuin itsestään.

Onnea harjoitteluun!
Aamen
ogre
09.07.2006 15:30:25
Itsellä ainakin nuo barresoinnut olis sellaista toimintaa että ...ne vaan on runtattava menemään. Toistoa toiston perään. Sitähän se aina taitaa olla. Jos ei mene tarpeesti nopeasti riffit/lickit niin sitten soitat hitaammin. Sormet tottuu kyllä jos opetat niitä.
Jeepster
09.07.2006 16:26:41 (muokattu 09.07.2006 16:30:04)
Soitat klassista, mutta näppäily aiheuttaa epätoivoa? Soitatko plektralla, mulle oli ainakin vaikea siirtyä sormisoitosta plektrasoittoon, mutta kyllä siihen tottuu.
Lyhyesti: Monipuolisesti soittamalla oppii tekniikkaa kuin itsestään.

En soita oikeastaan mitään. Soitan vain. Klassinen musa siksi niin esillä kun kitaransoitonoppaat pursuaa sitä ja olin tosiaan kesän alussa ja viime kesänä kakaroiden kanssa sellaisella kurssilla jossa lähinnä soittelin tuollaista nössömusaa. Kun kävin tunneilla ne oli yksityisiä ja soitettiin AC/DCta yms.
Oon aina soittanut plektralla.

//: Siis sellainen kaikilla sormilla näppäily ei onnistu ja soitan jotkut klassiset plekulla..

//: Thebest, tekisin jos voisin soittaa toisten seurassa ja jos tästä tuppukylästä löytyisi joku. Kaveri soittaa muttei paremmin.
Markus Y
09.07.2006 18:51:16

Yksi idea voisi olla, että kokeilet tehdä omia biisejä. Ainakin itselläni motivaatio kasvaa aina kun saa jonkun oman viisun valmiiksi (vaikkeivat mitään kummoisia olekaan).

Ja niinkuin joku tuossa jo ehdottikin, niin kannattaa yrittää hankkiutua soittamaan toisten muusikoiden kanssa, mikäli se vain on mahdollista. Eiköhän se siitä suttaannu.
risto
15.07.2006 01:24:33

Opettele *kunnolla* joitakin biisejä niin että oikeasti osaat ne. Tästä se lähtee.
Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr.
OsQu
15.07.2006 10:21:27 (muokattu 15.07.2006 10:21:36)
Klassinen musa siksi niin esillä kun kitaransoitonoppaat pursuaa sitä ja olin tosiaan kesän alussa ja viime kesänä kakaroiden kanssa sellaisella kurssilla jossa lähinnä soittelin tuollaista nössömusaa.

Mistä lähtien klassinen on ollut nössömusaa?
Mitä vähemmän säröä, sitä parempi soittaja..
Epämuusikko
15.07.2006 13:42:28

Niin. Toisaalta, kovat jätkät soittaa mitä vain.
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
Jeepster
15.07.2006 17:32:24

Sori. Mulla on paha tapa puhua näin ja esittää tällaisia negatiivia mielipiteitä. Oikeesti klassinen ei oo paskempaa jos se ei oo sellaista nössöä.. Ite soitettuna kuulostaa useimmiten paskalta.
Ain't no square in my corkscrew hair.
OsQu
16.07.2006 02:35:47
Klassista nyt sattuu vaan olemaan _hieman_ vaikeampi soittaa, kun normaalia poppia, ja ehkä siksi sitä ei saa kuulostamaan hyvältä. Mutta ei se siitä silti nössömusaa tee. Mielestäni päinvastoin!
Mitä vähemmän säröä, sitä parempi soittaja..
Jeepster
16.07.2006 12:15:27 (muokattu 16.07.2006 12:17:16)
Joo, tiedän kyllä/ oon huomannu. Mun mielestä on hyvää ja nössöä/huonoa klassista. Ei parane kiistellä tästä (mielipiteestä). Jonka sain kuulostamaan siltä että kaikki vanha on paskaa.
jogo3000
17.07.2006 07:11:19

Yritä päästä soittamaan jonkun kaverin kanssa, tai mikä vielä parempaa, yritä saada jonkinlainen bändi kasaan.

Mielestäni alustusviestin perusteella sulla menee hyvin jos oot puolitoista vuotta soittanut.
Juntunen
17.07.2006 14:13:46

Yritä päästä soittamaan jonkun kaverin kanssa, tai mikä vielä parempaa, yritä saada jonkinlainen bändi kasaan.

Mielestäni alustusviestin perusteella sulla menee hyvin jos oot puolitoista vuotta soittanut.

Joo samaa sanosin minäkin. Soittokavereita kasaan ja bändiä pystyyn. Ei sitä kukaan jaksa yksin harjotella kovin montaa vuotta. Jos ei meinaa löytyä saman musamaun omaavia samanhenkisiä soittokamuja, niin elä hättäile. Yleensä minkä tahansa musiikin soittaminen bändin kanssa on hauskempaa kun yksin kirja kädessä opiskelu.
Letkeästi funkkaavaa alternativerymistelyä: Dian. Myös MySpacessa.
MacGyver
18.07.2006 16:17:31
Kuulostaa vakavasti siltä, että tarvitset metronomin.

Metronomin kanssa soittaminen kehittää ennen kaikkea rytmitajua, taimia sekä motoriikkaa, koska tempoa voi hidastaa kunnes asiat menevät puhtaasti. Kun toiston kautta motoriset sarjat menevät selkäytimeen, voi tempoa nostaa ja silti soittaa jutut kuin luonnostaan.

Toinen asia, joka kuvaustesi perusteella tuntuu olevan hakusessa, on oikeanlainen treenaaminen. Musiikissa - kuten muussakin urheilussa - on tärkeää lämmitellä ennen varsinaista suoritusta. Minulta löytyy allekirjoituksestani ikiaikainen kromaattisten harjoitusten kyllästämä treenilappu, jota jaksoin noudattaa joskus neljä vuotta sitten. Siinä on lähes pelkkiä lämmittelyjä, joista osan voi unohtaa, jos ei tekniikan turboahtaminen kiinnosta. Kunhan saat sormet lämpimiksi ja vetreiksi noin vartin lämmittelyllä ja kevyellä venyttelyllä, on lämmittely riittävää ja tarkoituksemukaista. Vartti päivässä ei ole paljoa ja kuitenkin kehittää motoriikkaa ja koordinaatiota hieman samaan tapaan kuin raajojen venyttely mahdollistaa suuremmat liikeradat. Kun asiat tekee vielä metronomin kanssa, kehittää lämmittely myös rytmitajua.

Kolmas asia olisi sitten se teoriapuoli. Muusikoiden.netillä on hyvä teoriapalsta, jonka FAQ-materiaalista löytää pikaisen silmäyksen teorian perusjuttuihin. Hyvää materiaalia, jota vahvasti suosittelen, löytyy myös teorian oppikirjasta Tohtori Toonika, josta löytyy keskustelua seuraavasta langasta:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=106036

Tohtori Toonikan informaatio on selkeää ja jäsenneltyä, jonka lisäksi sen säveltapailuharjoitukset kehittävät musikaalista hahmotuskykyä kummasti.

Eli tässä sinulle kolme teetä: Treeni, Teoria ja Taimi.
Hankittavat lisävarusteet (jos ei jo ole): metronomi ja Tohtori Toonika.

Suositeltu treenausmalli olisi vaikkapa sellainen, että joka päivä jos jaksaisi vaikka vartin lämmitellä ja hioa tekniikkaa sujuisi muukin soittaminen helpommin. Tähän päälle kun laitetaan vartista tuntiin - sietokyvyn mukaan - teorian ja säveltapailun harrastamista muutaman kerran viikossa (miksei jopa päivittäin), on kehitys taattua. Taattua siksi, että vaikka se ei olisikaan huikaisevan nopeaa niin se on varmasti omaksumiskyvyn rajoissa ja siksi tasaisen varmaa. Ja vielä biisejä opetellessa olisi hyvä soittaa lapuista metronomin päälle sen lisäksi, että soittaa levyn tai Guitar Pron (vast.) mukana.

-MacGyver
Ei mitään putkia prkl!
Jeepster
18.07.2006 20:19:19
Kiitos McGyverille valaisevasta viestistä.. Metronomi on kyllä vilahdellut mielessä mutten ole tarkemmin miettinyt. Ehkä pitäisikin hankkia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)