Aihe: Teräskielisen säätö 1 | |
---|---|
![]() 18.07.2006 18:19:21 | |
Ostin äskettäin yamahan apx-5 teräskielisen kitaran. Tuntuu muuten loistopeliltä, mutta sitä pitäisi säätää. Ensinnäkin kielet ovat liian korkealla minulle. En ole aivan varma miten säätö tapahtuu, jos joku voisi neuvoa? Ja sitten vielä kielten paksuudesta. Tuossa on aivan liian paksut kielet minulle, sellaiset kybän kokoset(ainakin sähkökitaroissa tuo koko) olisi hyvä. Nämä ovat paljon paksummat, joten miten ohuempiin vaihto vaikuttaa kitaraan? Pitääkö tehdä jotain säätöjä satulaan tai kaularautaan? Kiitos vastaajille! | |
![]() 18.07.2006 20:25:34 | |
Kieliä saat alemmas kiristämällä kaularautaa. Jos vaihat ohuemmat kielet niin kaulan pitäisi oieta jonkun verran ilman säätämisiä. | |
![]() 18.07.2006 21:21:19 | |
Kieliä saat alemmas kiristämällä kaularautaa. Jos vaihat ohuemmat kielet niin kaulan pitäisi oieta jonkun verran ilman säätämisiä. Hmm..... Jos kielet on reilusti liian korkealla, niin paljonko meinasit kaularautaa säätää? Kaularaudan säätö ei ole tarkoitettu rajuihin säätöihin. Akustisen kitaran kielien korkeutta säädetään ihan samaan tapaan kuin sähkökitarassa, eli satulasta ja tallasta. Hiomapaperi tekee työn, ja kaularaudasta sitten mahdollisesti hienosäätö loppuun. Mulla on henkilökohtaisesti aikanaan ollut jonkin sortin ongelmia kielien kanssa. Liian ohuiden kielien kanssa kun ei saa tarpeeksi potkua soittoon, ja akustinen ei välttämättä soi kunnolla. Paksummilla kielillä taas tulee tarpeeksi potkua "järisyttämään" koko soitinta ja puutkin alkaa soimaan. Jonkin näköinen kompromissi näiden kanssa on tehtävä. Tai jos ei soundi ole tekijä, niin sittenhän voi laittaa kuinka ohuet kielet tahansa. Ohuempien kielien kanssa sitten pitää tapauskohtaisesti katsoa kaularaudan säätötarve. | |
![]() 18.07.2006 22:41:46 | |
joo mulla tuommoinen samanlainen. Kyllä ne tehdaskielet tosiaan aika paksut olivat, ei ihan ohuimmasta päästä. 12 nauhalta action ylimmältä e-kieleltä on mulla tehtaan jäljilta 2.5mm ja alin e about 3.0 mm. Meinasin tosiaan itsekin hiukan laskea tuosta. Eli satula veks ja pientä hiomapaperia siihen. Huom. vain pientä hiontaa kerrallaan. Toistaiseksi en ole jaksanut actionia lähteä edes madaltamaan vaan olen elänyt jo 1,5 vuotta tämän kanssa. "God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent" | |
![]() 18.07.2006 22:43:23 | |
Ensinnäkin kielet ovat liian korkealla minulle. En ole aivan varma miten säätö tapahtuu, jos joku voisi neuvoa? Jos kielet ovat liian korkealla vain ylhäältä, niin silloin yleensä hiotaan satulaluuta matalammalle, mutta myös kaularautaa voi kiristää, mutta VAIN ja AINOASTAAN jos tähän on tarvetta. Actionia ei edelleenkään säädetä kaularaudasta, vaikka siihen se vaikuttaa. Pitää muistaa, että kaikki vaikuttavat kaikkeen: Kun laitat kaularaudasta kaulaa suoremmaksi, kielet tulevat matalammalle ja tuntuvat "löysemmiltä". Tällöin ohuempaan kielisettiin siirtymistä ei yleensä tarvita. Tee näin: 1. Paina kieli alas 1. ja 14. nauhalta ja mittaa väli kielen ja 7. nauhan välillä. Pitäisi olla luokkaa ohuin 0.011/12 kieli. Voi olla jopa vähän vähemmän tai jopa lähes suora, jos nauhatyö on hyvin tehty. Yleensä kuitenkin tuo yllämainitun verran tarvitaan teräskielissä varaa. Tee säädöt pienin muutoksin ja anna kitaran asettua paikoilleen ja viritä kitara aina vireeseen, jolloin näet muutokset. 2. Kun kaularauta on kunnossa mittaa vapaan kielen korkeus 12. nauhalta kielen alapinnasta nauhan päälle. Soittomieltymyksistä riippuen hyvä korkeus on n. 2.5mm basso ja n. 2mm (tai hitus alle) treble kielillä. Yleensä niin, että korkeus laskee asteittain jokaisella kielellä. 3. Satulan madaltaminen voidaan tehdä päältä tai alta hiomalla sitä viilalla tai hiomapaperilla, mutta tässä mitää olla tarkka: Jos hiot alta pitää pohjan jäädä suoraksi sekä pituus, että leveys suunnassa. Epätarkkuudet vaikuttavat soundiin sitä usein heikontaen. Hio varovaisesti ja kääntämällä palaa kädessä vetojen välillä. Päältä hiottaessa pitää kielen kosketuspinnan jäädä samanlaiseksi kuin se alunperin oli. Ei liian terävä tai liian leveä, vaan "sopivan pyöreä". Kaikki terävyydet tai liian leveä kosketuspinta vaikuttaa soundiin sitä huonontaen. Ja sitten vielä kielten paksuudesta. Tuossa on aivan liian paksut kielet minulle, sellaiset kybän kokoset(ainakin sähkökitaroissa tuo koko) olisi hyvä. Nämä ovat paljon paksummat, joten miten ohuempiin vaihto vaikuttaa kitaraan? 0.011-50/52 kielet ovat sopivan ohuet akustiseen, joten en suosittele tuo ohuempia. Mitä tähansa teet kielten kanssa, niin älä tee ylläolevia säätöjä ennenkuin tiedät mitä kieliä käytät, koska hiiden kireys ja paksuu vaikuttaa kaularautaan ja kielten korkeuteen. Pitää huomioida, että kielimerkkien välillä on suuriakin eroja ja toisen valmistajan kielissä 0.011 vastaa 0.012 settiä ja päinvastoin. Riippuu kielen rakenteesta ja punoksen laadusta. Kitara ja -laitepalsta jonne myynti-ilmoitus ei hautaannu henkilöiden jatkuvan ilmoitusten uusimisen vuoksi ja jossa on hyvät osastot tavaroille ja tarkat säännöt: http://kitara.myfreeforum.org/ | |
![]() 19.07.2006 23:38:10 (muokattu 19.07.2006 23:46:51) | |
Yhdyn edellisiin siinä, että kaularautaa ei pidä alkaa heti ruuvailemaan. Kaularaudalla hienosäädetään kaulan 'käyryyttä', ja sillä on vaikutusta vasta sitten kun kielet ovat muuten mukavalla korkeudella. Omassa akustisessani tuli itse asiassa mukana parikin erikorkuista tallaa ja vielä ohuita korotusnauhoja jos kumpikaan ei olisi tuntunut mukavalta. Itsekin tykkään pitää kielet mahdollisimman alhaalla, vaikka sitten ei voi kovaa rämpyttääkään ilman särinöitä. Olen jopa joskus pitänyt sähkökitaran .09-kielisettiä akustisessa, helppoa soitella mutta soundin se tappaa tehokkaasti =) -Mikko Edit: ja termit suoriksi - talla=bridge on siellä kitaran kannessa ja satula=nut on kaulan päässä. Satulaa ei kannata lähteä viilaamaan jos ekalta nauhalta painaminen ei aivan ylivoimaiselta tunnu. | |
![]() 20.07.2006 00:13:48 | |
joo hyvä huomio nuo termit menee sekaisin.. itsekin tarkoitin tallaa, en tiedä miksi kirjoitin satula :) "God speaks trough Dr.Phil & Ted Nugent" | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)