Aihe: Harvinaisen putkivahvistimen vianetsintä ja korjaus
1 2 3
Tympee Huttunen
14.07.2006 19:16:43
Jau! Olen tässä jo pitkän aikaa koittanut korjata vanhaa Ibanez Starfield-vahvistinta. Vahvistin on täysin kuollut, lukuunottamatta power-valoa. Alunperin vahvistimen sulakkeet olivat irti ja nyt (monien sulakkeiden jälkeen) oikeat sulakkeet lienevät paikoissaan. Sulakkeita oli alunperin kolme: 250mA, 2A ja 5A. Laitoin kaikkiin 250mA, ja palaneen sulakkeen korvasin aina isoimmalla. Sulakkeet eivät siis pala enää.

Nyt olisi aika saada apua experteiltä tähän ongelmaan. Mikä voisi olla vikana?

Putket eivät hehku lainkaan, eikä mitään ääniä vahvistimesta kuulu.

Tässä ainoat tiedot, jotka löysin tästä mielenkiintoisesta, ja varsin harvinaisesta, vahvistimesta.

http://www.geocities.com/ibzstar/
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää kesää!
DVD
14.07.2006 20:05:33
Noyks on selvä ja se on että hehkut puuttuu. Syy voi olla mpninainen mutta kannattaa tarkistaa muuntajasta lähtien että hehkujännite on olemassa. Itse epäilen verkkomuuntajaa.
Tubeman
14.07.2006 22:25:49
Jau! Olen tässä jo pitkän aikaa koittanut korjata vanhaa Ibanez Starfield-vahvistinta. Vahvistin on täysin kuollut, lukuunottamatta power-valoa. Alunperin vahvistimen sulakkeet olivat irti ja nyt (monien sulakkeiden jälkeen) oikeat sulakkeet lienevät paikoissaan. Sulakkeita oli alunperin kolme: 250mA, 2A ja 5A. Laitoin kaikkiin 250mA, ja palaneen sulakkeen korvasin aina isoimmalla. Sulakkeet eivät siis pala enää.

Nyt olisi aika saada apua experteiltä tähän ongelmaan. Mikä voisi olla vikana?

Putket eivät hehku lainkaan, eikä mitään ääniä vahvistimesta kuulu.

Tässä ainoat tiedot, jotka löysin tästä mielenkiintoisesta, ja varsin harvinaisesta, vahvistimesta.

http://www.geocities.com/ibzstar/

Sanoisinko että aika himmeli.. Mitä nuo pääteputket on,se toisen saitin heppu ihmetteli putkien tyyppiä?
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
Vasu
14.07.2006 22:54:05
Sanoisinko että aika himmeli.. Mitä nuo pääteputket on,se toisen saitin heppu ihmetteli putkien tyyppiä?
Joo ja ihmetteli mitä se pikkuputki tekee isojen putkien vieressä. Aika reilun kokoinen päätemuuntaja. Ei kannata ihan maanantai aamusta viedä tota vahvistinhuoltoon, voipi tarvita buranaa.
msormune
14.07.2006 23:32:50
Joo ja ihmetteli mitä se pikkuputki tekee isojen putkien vieressä.

Oisko vaiheenkääntäjäputki (phase inverter)? Siis sellainen, joka jakaa etuvahvistimesta tulevan signaalin "kahtia" kummallekin pääteasteen putkelle.

Aika jänskän näkönen vahvistin.
Tympee Huttunen
15.07.2006 06:57:37 (muokattu 15.07.2006 07:02:15)
Joo ja ihmetteli mitä se pikkuputki tekee isojen putkien vieressä. Aika reilun kokoinen päätemuuntaja. Ei kannata ihan maanantai aamusta viedä tota vahvistinhuoltoon, voipi tarvita buranaa.

Itseasiassa tuo on minulla korjattavana:) Buranat on jo loppu täällä päässä. Pieni putki on minullekin arvoitus. Isot pääteputket ovat jotain Sovtekin 6L6:a.

Täytyy lähteä DVD-nimimerkin mukaan tuota muuntajan toimintaa tutkimaan.

Mieleen tuli myös nuo suurten konkkien kunto. Täytyy nekin tarkastaa.

Oisko vaiheenkääntäjäputki (phase inverter)? Siis sellainen, joka jakaa etuvahvistimesta tulevan signaalin "kahtia" kummallekin pääteasteen putkelle.

Aika jänskän näkönen vahvistin.

Olisi hauska kuulla, miten jännältä se kuulostaa:) Kiitoksia valaisevista vastauksista.
HanskiS
15.07.2006 08:15:54
Eka helppo mittaus.

Pistä yleismittari ohmi alueelle.
Mittajohdot kiinni vahvistimen verkkojohdon nastoihin.
Verkkokytkin ON asentoon.
Mittarin pitäisi näyttää joitain satoja ohmeja.
Jos näyttää "ääretöntä" niin viala voi olla, verkkomuuntajan ensiöpuolen sulake, verkkokytkin tai muuntajan ensiö käämi poikki.

Jos mittari näyttää joitan satoja ohmeja niin muuntajan toisiopuoleltä pitäs etsiä hehkujännitteen ulostulo. ( Ei kovin helppo homma )

Ensin pitää saada putket hehkumaan
Tympee Huttunen
16.07.2006 19:09:37
Eka helppo mittaus.

Pistä yleismittari ohmi alueelle.
Mittajohdot kiinni vahvistimen verkkojohdon nastoihin.
Verkkokytkin ON asentoon.
Mittarin pitäisi näyttää joitain satoja ohmeja.
Jos näyttää "ääretöntä" niin viala voi olla, verkkomuuntajan ensiöpuolen sulake, verkkokytkin tai muuntajan ensiö käämi poikki.

Jos mittari näyttää joitan satoja ohmeja niin muuntajan toisiopuoleltä pitäs etsiä hehkujännitteen ulostulo. ( Ei kovin helppo homma )

Ensin pitää saada putket hehkumaan

Perskuta...Näyttää 7.6 ohmia tuo mittaus. Taitaa olla ensiökäämi poikki. Verkkokytkin pelaa ja sulakkeet näyttävät olevan ehjiä.

Mitä seuraavaksi? Saako tuollaiseen varaosia?
msormune
16.07.2006 19:48:11
Perskuta...Näyttää 7.6 ohmia tuo mittaus. Taitaa olla ensiökäämi poikki. Verkkokytkin pelaa ja sulakkeet näyttävät olevan ehjiä.

Ehkä Hammondin muuntajat kävisivät? Kts. esimerkiksi:

http://www.tubetown.de/ttstore/inde … /cat/c155_300-Series-Universal.html

ja

http://www.hammondmfg.com/5cpwr.htm

Sieltä voisi löytyä sopiva, mutta pitäisi varmaan tietää mitä etsii. Noita muuntajia tosin luultavasti saa myös Uraltonen kautta.
pjl
16.07.2006 21:25:04 (muokattu 16.07.2006 21:26:20)

Öh siis. Ei ainakaan ole poikki jos kerran mittari näyttää muutaman ohmin. Jos se käämi olisi poikki niin resistanssi olisi ääretön. Oikosulultakaan tuo ei vaikuta kun ei kerran näytä nollaa. Voipi olla ihan kunnossa, sattuu vaan olemaan pieniohminen tuo ensiökäämi. Mittasitko varmasti oikean käämin? ;)
Tympee Huttunen
16.07.2006 21:42:52
Öh siis. Ei ainakaan ole poikki jos kerran mittari näyttää muutaman ohmin. Jos se käämi olisi poikki niin resistanssi olisi ääretön. Oikosulultakaan tuo ei vaikuta kun ei kerran näytä nollaa. Voipi olla ihan kunnossa, sattuu vaan olemaan pieniohminen tuo ensiökäämi. Mittasitko varmasti oikean käämin? ;)

Niin tosiaan, tuskin käämi poikki on. Oikosulku voi toki olla jossakin kohtaa ja siitä noin pieni ohmimäärä. Tuskin se pakosta nollaa näyttää tuossa tilanteessa.

Siis mittasin virtakaapelin pisteistä tuon.
Tympee Huttunen
16.07.2006 21:43:30
Ehkä Hammondin muuntajat kävisivät? Kts. esimerkiksi:

http://www.tubetown.de/ttstore/inde … /cat/c155_300-Series-Universal.html

ja

http://www.hammondmfg.com/5cpwr.htm

Sieltä voisi löytyä sopiva, mutta pitäisi varmaan tietää mitä etsii. Noita muuntajia tosin luultavasti saa myös Uraltonen kautta.

Kiitos linkeistä.

Melkeinpä turvaudun tuohon Uraltoneen ja sen hyvään asiakaspalveluun, mikäli muuntaja on tosiaan sökönä.
Aki
17.07.2006 01:48:30

Siellä on varmaankin n määrä kierroksia sulanut yhteen, siitä tuo hassu lukema. Samasta syystä huolsin taannoin SF Twin Reverbiä jolla sai päätesäröä olohuonevolyymeilla; päätemuuntaja oli osin kärvähtänyt. Hammondia sisään ja pelaa käsittääkseni tänäkin päivänä.

Mutta on kyllä halvatun mielenkiintoinen vahvistin! Odotan kovasti että se saadaan kuntoon ja teet paljon erilaisia hyviä ääninäytteitä nautinnoksemme... :o)
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
HanskiS
17.07.2006 08:30:13 (muokattu 17.07.2006 08:32:12)
Jokin tuossa mittauksessa on nyt varmaankin pielessä. Tuntuu siltä, että jos ensiön tasavirtavastus olisi 7 ohmin luokaa, niin kuvittelin sen polttavan koko kämpän sulakkeen?
Varmista vielä, ennen kun tilaat kalliita muuntajia, että varmasti mittasit ohmit vahvistimen verkkojohdon nastoista ja luit ohmit oikein.
Siis onko vastus 7,6 ohm , 76 ohm, 760 ohm vai 7,6 kohm ??
Vasu
17.07.2006 12:21:02
jokin tuossa mittauksessa on nyt varmaankin pielessä. Tuntuu siltä, että jos ensiön tasavirtavastus olisi 7 ohmin luokaa, niin kuvittelin sen polttavan koko kämpän sulakkeen?
Toi 7ohmia voi olla ihan oikein ja muuntaja ensiön kohdalta kunnossa. Isoilla (tehokkailla) muuntajilla ensiön tasavirtavastus on pieni, joissain rengasmuuntajissa (ei ihan kauhean isoissakaan) vastus on noin puolet tosta. Tota virtamäärää mitä muuntaja ottaa ei lasketa tuon 7ohmin mukaan, sitä en tiedä miten laskukaava menee, mutta ei 230/7=32,8A.
Tympee Huttunen
17.07.2006 12:35:23
Toi 7ohmia voi olla ihan oikein ja muuntaja ensiön kohdalta kunnossa. Isoilla (tehokkailla) muuntajilla ensiön tasavirtavastus on pieni, joissain rengasmuuntajissa (ei ihan kauhean isoissakaan) vastus on noin puolet tosta. Tota virtamäärää mitä muuntaja ottaa ei lasketa tuon 7ohmin mukaan, sitä en tiedä miten laskukaava menee, mutta ei 230/7=32,8A.

Eli muuntaja voisikin olla kunnossa? Jotain sieltä kyllä ulos tulee, koska liian pienen sulakkeen se käräytti.

Ehkäpä konkat? Täytyy ottaa töistä konkkamittari lainaan.
Vasu
17.07.2006 13:21:52 (muokattu 17.07.2006 13:24:39)
Joo kyllä muuntaja voi olla o.k. Siinä on varmaankin ne sulakkeet siten että, 2A on verkkosulake siihen tulee 230V, 250mA on anodi eli ne korkeat jännitteet (jotain 250V-400V) ja 5A olis hehkuille 6.3V. Noi on ihan vaan arvaus mutta kannattais alkaa mittailee noista sulakkeista eli, mittarin toinen pää sulakkeen päähän ja toinen mittakärki vaikkapa koteloon tai johonkin maadoituspisteeseen. Varovaisuutta on noudatettava ettei, käsi hälpi mihinkään jännitteiseen kohtaan.
Lisäys vielä: enpä usko että niissä konkissa mitään vikaa olis. Ainakin pääteputkien hehkut on vaihtovirralla (6.3V) joten ei ole niillä konkkien kanssa tekemistä.
Vasu
17.07.2006 20:30:42 (muokattu 17.07.2006 20:33:00)
Onko 5A sulake se johon ei tule jännitettä? Onko niiden punaisten johtojen välillä vastusta (virta pois kun mittaat)? Se sulake missä oli se -47V niin siihen ei tainnut tulla suoraan muuntajalta, tasavirtaa kun on (on toden näköisesti bias jännite). Katso nyt vielä mistä ne punaiset tulee tuleeko suoraan muuntajasta vai jostain sokeripaloista. En oikein uskois että hehkukäämi olis kärähtänyt poikki on sen verran paksua lankaa että näkyis varmaan muitenkin.
EDIT: En muuten ole viisas.
Tympee Huttunen
17.07.2006 20:48:28 (muokattu 17.07.2006 20:51:07)
Onko 5A sulake se johon ei tule jännitettä? Onko niiden punaisten johtojen välillä vastusta (virta pois kun mittaat)? Se sulake missä oli se -47V niin siihen ei tainnut tulla suoraan muuntajalta, tasavirtaa kun on (on toden näköisesti bias jännite). Katso nyt vielä mistä ne punaiset tulee tuleeko suoraan muuntajasta vai jostain sokeripaloista. En oikein uskois että hehkukäämi olis kärähtänyt poikki on sen verran paksua lankaa että näkyis varmaan muitenkin.
EDIT: En muuten ole viisas.

Tuosta todellakin tulee nuo kaikki muuntajan sisältä (tai ainakin tämän suojateipin): Kaksi harmaata, kaksi violettia ja kaksi punaista.

Muuntajan sisälle sokeripaloista sukeltaa sininen (sokeripalan kautta virtakytkimen musta), oranssi (sokeripalan kautta virtakytkimen ruskea) ja keltainen (sulakepesän kautta ruskea).

Sisälle sukeltaa myös kaksi kytkemätöntä (punainen ja ruskea).

Punaisten välinen vastus on 0 ohmia, eli ne ovat yhdessä.

Tuli pieni mittausmoka tuossa. Mittasin siis tasavirralla aluksi kaikki.

Tasavirralla (DC) tuli harmaiden jännitteeksi se 230V

Vaihtovirralla (AC) taas punaisten jännitteeksi 3.1V ja 3.7V

Vaihtovirralla taas violettinen jännitteeksi noin 43V.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)