Aihe: Laulu kera kitaran sekä ilman
1
Jööhannes
09.12.2005 12:57:26
Otsikko on kielellistä taidetta. ;) Asia on se, että olen tässä opetellut uuden laulutekniikan kokonaan entisen tilalle (tietynlaisen örinän ja huudon välimuoto) ja mielestäni se toimii ihan hyvin. Pienen hakemisen jälkeen saan hyvän tuntuman lauluun. Mutta sitten kun kokeilen sitä kitaran kanssa, tekniikka tuntuu katoavan, ja laulu en enemmän sen huudon kuin örinän puolella. En saa särettyä tarpeeksi ääntä kitaran kanssa, eikä ääni tunnu kitaran varressa tulevan ylä-vatsan (pallean) kohdalta.

Siihen voi vaikuttaa se, että kun laulan ilman kitaraa, niin olen tietyllä tapaa kyyryisessä asennossa. Kitaran kanssa semmoiseen ei pääse, tai en ainakaan osaa hakea oikeaa asentoa kun keppi on vyötärön edessä.

Onko kyse harjoittelun puutteesta, vai tekniikasta mitä ei voi tehdä kitaran kanssa? Onko muilla ollut joskus samantyylistä ongelmaa, ja oletteko oppineet lopulta laulamaan samalla tavalla oli sitten kitara tai ei?
Eikö päivä luista? Tuntuuko kaikki menevän pieleen? Ei hätää, sillä meillä on ratkaisu. Painat vain tuota pientä nuotin kuvaa ylläolevan kirjoituksen ylänurkasta, ja saat päätähuimaavaa masennuslääkettä joka lopettaa kaikki vaivasi!
faith
09.12.2005 15:01:42
Otsikko on kielellistä taidetta. ;) Asia on se, että olen tässä opetellut uuden laulutekniikan kokonaan entisen tilalle (tietynlaisen örinän ja huudon välimuoto) ja mielestäni se toimii ihan hyvin. Pienen hakemisen jälkeen saan hyvän tuntuman lauluun. Mutta sitten kun kokeilen sitä kitaran kanssa, tekniikka tuntuu katoavan, ja laulu en enemmän sen huudon kuin örinän puolella. En saa särettyä tarpeeksi ääntä kitaran kanssa, eikä ääni tunnu kitaran varressa tulevan ylä-vatsan (pallean) kohdalta.

Siihen voi vaikuttaa se, että kun laulan ilman kitaraa, niin olen tietyllä tapaa kyyryisessä asennossa. Kitaran kanssa semmoiseen ei pääse, tai en ainakaan osaa hakea oikeaa asentoa kun keppi on vyötärön edessä.

Tartumpas tähän.. laulaessa olis kyllä oleellista olla suorassa, kyljet pitkänä, hartiat alhaalla ja niska suorassa. kannattaa koittaa hakea sitä asentoa ilman sitä skittaa eessä.

Onko kyse harjoittelun puutteesta, vai tekniikasta mitä ei voi tehdä kitaran kanssa? Onko muilla ollut joskus samantyylistä ongelmaa, ja oletteko oppineet lopulta laulamaan samalla tavalla oli sitten kitara tai ei?

En oo kokeillu pahemmin kitaran kanssa laulua, mutta tottakai siinä on varsinki alussa haasteensa. =)
Panettone, toppolino, pepperoni.
Blues_lad
23.12.2005 20:32:50
Polvet ois tärkee pitää "rentona" ja selkä suorana ja pään asento on haettava siten että ääni kulkee mutkattomasti. Kitaran kanssa soittamiseen mulla on sellanen ohje että koita laskee tai nostaa sitä hihnaa sen verran että pystyt vielä soittaan. yleensä virheellinen asento tekee pallean käytön mahdottomaksi mistä esimerkkinä nää nyky "rokkarit" eli kajaali pellet joiden ääni on kuin persekarva, yhtä ohut ja epäpuhdas.
-Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L-
J.P_
15.07.2006 04:52:24
Minusta tuntuu että osaan laulaa paremmin kitaran kanssa :D
jogo3000
15.07.2006 09:06:54

Pitää treenata vielä...Mulla oli ihan sama homma kitaran kanssa. En pystynyt laulamaan yhtä "kovaa" kun piti keskittyä niin paljon soittamiseen. Ja vieläkin on vähän samaa vikaa...
Long ago in a distant land, I, Aku, the shape-shifting Master of Darkness, unleashed an unspeakable evil...
MartinB
16.07.2006 15:20:16
Harjoittelulla se menee. Ennen oli vaikeaa pysyä tahdissa ym. Ja laulut jäi usein vähän vähemmälle, välillä muminaksi. Nykyään se on toisin päin, eli laulu täysillä. Kunnon kakkos/ykkös kitaristi vaan tukemaan jos löytyy.
bluesteel
17.07.2006 22:26:09

Laulaessa kannattaa olla reilussa takakenossa, vrt. Ian Gillan.
Lepsu
19.07.2006 13:34:46
Mulla häviää äänestä tietty syvyys kitaran kanssa, kun kaikki keskittyminen ei menekään siihen äänen tuottamiseen. Lauloin varmaan 5 vuotta aina pelkästään kitaran kanssa ja sit, ku aloin reenaamaan ilman kitaraa, harppas laulutekniikka hurjasti eteenpäin... Esim. vibraa ei juurikaan tule, jos soitan varsinkin sähkökitaraa seisaaltaan. Jos tulee vaikea kohta kitaralla, niin laulu jää ja toisin päin.
Vaikka ei ole lähelläkään omaa laulutekniikkaani, en voi käsittää Alexi Laihon laulu/kitara- yhdistelmää. Tykittää aika hurjaa vauhtia sanoja ja siihen päälle vielä tilua kitaralla... huhhuh...
M.i.k.key
19.07.2006 17:29:16
John Mayer on huikea tuossa kitara-lauluyhdistelmässä. Soittaa motorisesti ja rytmisesti vaikeita kitara-asioita ja laulaa jumalaisesti. Tsekatkaa vaikka John Mayer Trio - Try niminen live-levy.
Möllisty!
opanster
21.07.2006 19:24:27
Mulla on ainakin semmonen että en uskalla/kehtaa laulaa ilman kitaraa... kai se on ihmisestä kiinni.
tanjuli
21.07.2006 22:37:50
[i hear voices but at least they're on tune]
jogo3000
24.07.2006 07:23:34

‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)