Aihe: Neuvoja straton mikki- ja muihin valintoihin
1
Jones_
17.07.2006 14:49:30
Ensinnäkin pahoittelen, että tein uuden topicin, meinasin laittaa tuohon mikki-topickiin, mutta siellä olisi mennyt offtopiciksi kysellä noista muista asioista, kuten virittimistä.

Eli olin jo kovasti ostamassa itselleni Gibsonia, mutta julma totuus tuli esiin, ja huomasin, ettei rahavarantoni millään riitä vielä moiseen laatupeliin. Joten päätinkin sitten päivittää nykyistä kitaraa (Tokain stratocaster). Suunnitelmissa on pari hyviä humbuckereita, uusi virityskoneisto, pleksi, mikkivalitsin, sekä muuta pientä fiksiä. Thomannilta aattelin vehkeet tilata.

Haluaisin neuvoa noihin mikkivalintoihin. Humbuckerit tosiaan. Ja samalla pitäisi ostaa talla-, ja kaulamikki, joten tuon pleksin saa tehdä uusiksi. Hintaa mikeillä saisi olla _yhteensä_ 200 euroa, kai tuolla rahalla saa jo sellaiset mikit, jotka kehtaa vaikka siirtää tuohon tulevaan (toivottavasti) Gibsoniin? Ehdotelkaas asianmukaisia mikkejä.

Kuinkahan universaaleja nämä pleksit sitten ovat, tuollainen löytyi thomannilta. http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-182561.html Ruuvijakohan on eri, kun tuossa nykyisessä, mutta se nyt ei ongelma ole. Jos pleksi olisi mitoiltaan sama, kun nykyinen, olisi se sopiva.

Entäpä tuo virityskoneisto? Suositelkaapas jonkun näköistä koneistoa.

Mikkivalitsimen paikkaa ajattelin vähän vaihtaa, ja tilata metalliset potikan nupit. Jos näillä em. vehkeillä pärjäisi ensi kesään, niin johan olisin tyytyväinen Laittakaapas neuvoa! :)
temppiz
17.07.2006 15:04:42

Olisikohan fiksumpaa ostaa vaikka yksikelaisen kokoiset humpparit tuohon nyk. kitaraan? Niitä liikkuu kuitenkin melko edullisesti käytettynä ja nuo voi myöhemmin myydä pois suunnilleen samaan hintaan, kuin mitä oot niistä maksanut. Sitten kun ostat Gibsonin niin voit ostaa juurikin oikean napavälin omaavat ja saundiltaan oikeanlaiset mikit.

esim. torilla näyttäisi olevan tuollainen setti myynnissä:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=115264
G#Maj/Ab
Aki
17.07.2006 15:41:33

Oli hyvä vinkki harkita myös noita yksikelaisen kokoisia. Ne on kuitenkin aina aika erisoundisia, eikä omia lemppareitani. Mikkien suhteen kaikilla on omat lempparinsa, joten aika tarkkaan tarttis sun soundi-ihanteet tietää ennenkuin osaa suositella yhtään mitään. Kitaran puumateriaalit ja yksilön soundi vaikuttaa myös. Suosittelen siis DiMarzion HH from Hell tai EMG aktiivit, tai ihan mitä tahansa siltä väliltä.

Kahden humbuckerin mentäviä pleksejä löytyy valmiinakin.

Miksi haluat vaihtaa virityskoneiston? Ilman syytä ei jälleen voi suositella mitään.

Ja jos halvalla haluat päästä, ei taida kannattaa ostaa Thomannilta. Mikit käytettynä, muut muualta Suomesta.

Noiden mikkien suhteen mulla on sellanen asenne, että ostan aina kun tulee joku mielenkiintoinen vastaan, enkä koskaan myy. Tämä toimii hemmetin hyvin, koska eri mikit toimii eri kitaroissa ihan eri tavalla.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
Aki
17.07.2006 16:01:53

Ylä-E on rikki, ja pyörii tyhjää, ja on erittäin hankala virittää.
Nämä 20€ setti maksavat kiinalaiset Gotohin näköiset suljetut on olleet ihan toimiva ratkaisu. Niitä saa yksittäisinäkin, ainakin Espoon Musiikista.

oiskohan nuo temppiksen torilta bongaamat mikit sitten kannattava ostos
Ois jos tykkäät niiden soundista.

Kokemuksia kyseisistä mikeistä?
Kokeilemani Kent Armstrongit (mini-hb, lipstick, basson soapbarit) on olleet hyvin tunkkasia soundiltaan, mutta paljon olen kuullut myös ihan tyytyväisiä kommentteja, etenkin hi-gain tallahumbuckerista. Tuo DiMarzio on mielestäni tyypillinen sinkun kokoinen humbucker, eli vähän niinkun yksikelainen mutta vähemmän heleyttä ja asennetta, eli kaikin puolin laimeamman ja tylsemmän kuuloinen. Isoilla säröillä toimii jännällä tavalla ihan ookoo.

Nykyiset ne hakkaavat varmaan miten päin tahansa
Hurinan puolesta kyllä, muilta osin mielestäni ei.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
temppiz
17.07.2006 16:17:30

Niin sillä minä noita yksikelaisen kokoisia mikkejä ehdottelin, että niillä pääsee helpoimmalla. Saahan noistakin varmaan jonkinlaista singlecoil saundia jos innostuu pistämään humpparien puolituksen esim. push-pull potikalla.

mikä tokain strato on kyseessä?
G#Maj/Ab
p130
18.07.2006 11:13:19 (muokattu 18.07.2006 11:55:55)

Mitenkäs on kitarassa routtaukset pleksin alla? Noin 90-luvun alusta eteenpäin japanilaisissa Tokai stratoissa on ollut routtaus tallahumbuckerille, joten sen saattaa saada asennettua helposti. Kaula- ja keskimikkien paikoilla on tilaa vain yksikelaisille/vastaavan kokoisille. Korealaisissa routtauksissa on enemmän vaihtelua. Todennäköisesti kuitenkin menee puutöiksi jos haluat täysikokoisen humbuckerin myös kaulamikiksi. Routtaukset saa helposti selvitettyä ilman pleksin irrotustakin. Varovasti mikin vierestä painamalla selviää. Jos antaa hieman periksi -> humbuckerille on tilaa, jos ei -> vain yksikelaiselle tilaa.

Esimerkiksi Kent Armstrongin yksikelaisen kokoinen Hot Rails (ei läheskään niin "hot" kuin Duncanin vastaavanniminen, mutta kuumempi kuin little '59) on minun mielestäni perushyvä uutenakin edulllinen vaihtoehto. Hot Rails tallamikiksi, Cool Railsit kaulaan (ja keskelle jos tarvetta) on melkoisen perusvarma rokkistraton mikkisetti. Eivät nuo singlecoil sized humpparit mitään huonoja mikkejä ole, oma tyyppinsä ja omanlainen soundi joka kyllä suuresti muistuttaa täysikokoisia esikuviaan. Melkoisen harjaantunutta korvaa vaatii, että esimerkiksi duncanin little '59 ja '59:stä osaa kertoa kumpi on kumpi jos ne ovat samanlaisissa kitaroissa kiinni. Eroja silti on, joku tykkää, toiset ei.

Käytettyjen mikkien katselu torilta on ehkä kuitenkin se kaikista fiksuin veto. Voi kokeilla, ja jos ei satu miellyttämään niin saa ainakin suunnilleen omansa pois toisin kuin uusien mikkien kohdalla olisi.

Kitarasta vielä, jos kyseessä on vanhempi japanilainen, en missään nimessä tekisi siihen mitään peruuttamattomia muutoksia. Ovat kohtuullisen haluttuja keppejä, joiden hinnat nousevat koko ajan.

esit: pikku lisäyksiä/selvennystä
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Jones_
18.07.2006 19:28:23
Kyseessä on siis tuollainen tokain halpis-kitara, käsititte ilmeisesti, että omistan jonkun arvokkaamman version ;D En sentään. Joku hieman alle 400e tuo sillon maksoi :/
tarzan
18.07.2006 21:15:06
Lainaanpa tätä ketjua.

Itse olen miettinyt jos hommaisin jonkun straton ja modaisi siitä kahden humpparin kitaran.

Mutta mikit ovat minulle myös ongelma: mitkä humpparit kun kitara tulisi sekä pikkusäröillä soitettavaan kevyeen rokkiin mutta myös vähän raskaampi vääntö tulisi taipua (stam1na, mokoma jne.) Olisiko S.Duncanin 59/jazz-pari asiallinen?

Se että onko tällaisessa rakentelussa mitään järkeä ob sitten asia erikseen, mutta pidän kovasti stratoista, mutta haluaisin tällä erää humpparit, enkä single coileja.
"On tullut paljon kitaraa räplättyä kun olen uusia biisejä tehnyt, olen minä muniakin räplännyt, mutta ei ne biisit niin synny" -Hynynen
palomaeki
18.07.2006 22:23:29
Jones_:n omakuvasta kahtoin että oiskohan tuo AST-50 -sarjalaisia tuo kepakko?
Lapa meinaan näyttäis vähän siltä, kun nämä nykyiset AST-30:set omaa ainakin tuommosen normaalin fenkkutyylisen lavan?

Omassa AST-50:ssä on SSS routtaukset pleksin alla nääs, siis jyrsimistä tulee jos normihumppaa mikiksi laittaa.

Ja vielä röyhkeä aiheenlainaus, eli siis tuota samaa mikä aloitusviestissä jo olikin,
elikkäs kuinka universaaleja nuo on nuo tarvikepleksit esim. fenderillä.
Omaani nääs haluaisin mustan laittaa muttakun ei viittis ostaa Fenderin parinkympin pleksiä ihan turhaan.
Enkä missään pääse oikein vertailemaan näitä livenä.

Eli kuinka hukkaan voi mennä pleksin koossa jos tilaa sokkona Std straton pleksin tähän Tokaihin?
kitara on kiva.
p130
19.07.2006 11:27:26

Eli kuinka hukkaan voi mennä pleksin koossa jos tilaa sokkona Std straton pleksin tähän Tokaihin?

Ainakin vanhemmmissa ST Goldstar Soundeissa pleksi on täysin samanlainen kuin Fenderin reissueissa. Siis '57 tai '62 ri riippuen esikuvasta. Uudemmista AST stratoista en voi varmaa tietoa sanoa, mutta luultavasti pahimmillaankin vain ruuvien paikat heittävät hieman.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
palomaeki
19.07.2006 12:51:51
Uudemmista AST stratoista en voi varmaa tietoa sanoa, mutta luultavasti pahimmillaankin vain ruuvien paikat heittävät hieman.

Okei. Kiitoskia. Meni vähän ohi alkuperäsen kysyjän kysymyksestä, mutta ei ehkä liikaa.. eihän?

Vois laittaa torille ilmoitusta että myykääte käytettyä fenkkupleksivä.
kitara on kiva.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)