Aihe: Aloittelijalle ohjeita
1
elkku20
16.07.2006 13:54:35
nii et oon saanu rummut ja tartteen apuu nitten kaa. oon kaverilla nähny siis en tiiä mitää niistä.miten nuottien kanssa soitetaa ja ilman. antakaa jooko apuu oon pihalla ku lumiukko !!APUAA!!
moderndrummer88
16.07.2006 14:00:38 (muokattu 16.07.2006 14:01:26)
Leevi Leppäsen Rokkaavat Rummu -kirjassa on aika hyvin sepusteltu noita perusteita. Suosittelen myös opettajalle hakeutumista, tai ehkä se sun kaverisi voisi vähän perusjuttuja neuvoa?

E: pihalla kuin lumiukko olin myös tuon aloitusviestisi kanssa, koita vähän selkeämmäksi muotoilla sitä ;)
HUOM! - KESKUSTELUPALSTAN KANSIOT OVAT KOHTA HETKEN AIKAA KAHVILLA!
Niq
16.07.2006 14:20:06

Aloita vaikka tästä: Laske neljään, tasaisin välein, jokaiselle numerolle lyöt hihattia(tai rideä), ykköselle basaria ja kolmoselle virveliä. Ykkösellä voi silloin tällöin lyödä hihatin sijaan crash-peltiä. Tämän kun hanskaa kunnolla, pärjää pitkälle, kuuntele vaikka AC/DC:tä jos et usko. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
Epämuusikko
16.07.2006 17:25:02
Ammattiauttajat ovat hyvä potku harrastuksen alkuun. Ettei tule tötöilyä.
Its easier to give up than allways tried to go up. Bustard #1
Magiz
16.07.2006 17:50:44
hieman taitaa olla meikäläisellä aivot hitaalla, kun en meinannut millään ymmärtää tuota otsikkoa, ennenkuin avasin keskustelun. :D joku ohjastamaan aloittavaa rumpalia, esimerkistä oppii parhaiten.
Keep it Fresh
tuplapedaali
17.07.2006 14:18:38
Eikun alat kuuntelemaan Big band- swingiä 24/7 ja etkä opettele beat-komppia koskaan.. haluan nähdä mitä siitä tulee..

Joo uhrataan joku aloittelija rumpu-tieteelle. :)
..onks..änks...
tolppa-apina
18.07.2006 12:12:24
Mieti hetki että millä mielellä olet rumpuharrastusta aloittamassa. Tai lähinnä mieti että mikä aloitustapa sinulle sopisi.

Itse olen aina ollut sen verran koulua vastaan että en ole pitänyt siitä että minua väkisin yritetään valjastaa joksikin. Tämä vaikutti omaan aloitukseeni siten että henkilökohtainen rumpuopettaja ei tullut kysymykseenkään. Tällä en mollaa opettajan hankkimista todellakaan.

Oma "ura" alkoi siitä kun joku näytti peruskompin, sitten soittelin musiikin mukana ja hommasin rumpujen soittoa sisältävää opetusmateriaalia. Leevi Leppänen on hyvä esimerkki. Eniten minua auttoi Leevi Leppäsen "Kompin taikaa" opetusvideo, joka kyllä löytyy varmasti hyvin varustetuista kirjastoista.

Opettajan kanssa homma luultavasti olisi sujunut nopeammin ja ehkä vaivattomammin, mutta jukuri on jukuri.
Not funny
piude
18.07.2006 16:25:29

jooh, em. vinkkien lisäksi sanoisin että kannattaa soittaa mahdollisimman usein. mielummin puoli tuntia päivässä kuin kymmenen tuntia yhtenä päivänä viikossa.
Akahito
18.07.2006 22:52:13

Komppaan moderdrummer88:a. Kannattaa hankkia se Leppäsen Rokkaavat Rummut, siitä on oikeasti apua. Mutta sitäkin kiperämpää aloitteljalla on (ammatti)ohjauksen tarve: Täytyy olla joku, joka näyttää miten kapulaa pidetään jne. aivan perusjuttua, jotka tulee ihan luonnostaan jo vähänkin pidempään soittaneelle, eikä tule ajatelleeksi edes asiaa sen enempää. "Kädessähän niitä pidetään?!" Niinpä, mutta eipä siinä kaikki. ;)
"Viiskytluvun kerrostalot tekee jostain syystä hyvän olon, niiden rappukäytävien viileys; Miksi mä lähtisin täältä?" http://paiste-only.com/phpBB2/
Alpha
18.07.2006 22:56:29 (muokattu 18.07.2006 22:59:40)
Täytyy olla joku, joka näyttää miten kapulaa pidetään jne. aivan perusjuttua, jotka tulee ihan luonnostaan jo vähänkin pidempään soittaneelle, eikä tule ajatelleeksi edes asiaa sen enempää. "Kädessähän niitä pidetään?!" Niinpä, mutta eipä siinä kaikki. ;)

Jos kavereista/tutuista/tutuntutuista/jne löytyy pidempään soitelleita kannuttajia, niin heihin vaan yhteyttä jotenkin. Rumpalit on siitä hyviä jätkiä/likkoja, että aina jostain löytyy aikaa neuvoa ja opastaa aloittelijaa...

EDIT:Niin ja AC/DC toimii loistavasti tuohon opetteluun...pääosin on beatia, mutta löytyy sieltä shufflea ja trioliakin...
Sonormies
18.07.2006 23:54:15 (muokattu 18.07.2006 23:54:29)
Eniten minua auttoi Leevi Leppäsen "Kompin taikaa" opetusvideo, joka kyllä löytyy varmasti hyvin varustetuista kirjastoista.

Opettajan kanssa homma luultavasti olisi sujunut nopeammin ja ehkä vaivattomammin, mutta jukuri on jukuri.

Juu, matkan voi tehdä kävellen tai linja-autolla. Samoin rumpujen soiton opettelemiseen on monta tietä. Eniten minua auttoi ihan junnuna Matti Oilingin rumpukurssilla ja lukiossa Leevi Leppäsen rumputunneilla käynti. Kyllä elävä, hyvä esimerkki oikaisee monta mutkaa. Ekan opettajan ei toki tarvitse olla välttämättä arvostettu tai tunnustettu pedagogi, kunhan opastaja vain tietää mistä puhuu. Etsi siis itsellesi rumpuopettaja niin pääset juonesta kiinni vaivattomammin.

Niin ja lämpimästi tervetuloa paukuttelijoiden monenkirjavaan joukkoon!
"Vaikka kuinka hjuva rumpali, aina haitta vähän soitto." -puolalaisen pianistin mielipide rumpalin tarpeellisuudesta orkesterissa
Alpha
19.07.2006 00:03:22 (muokattu 19.07.2006 00:05:22)
Niin ja itseänihän auttoi alkuun Matti Oilingin "Rumputunti" sekä Leppäsen "Rokaavat Rummut"...

EDIT:Tai oikeastaan kädestä pitäen opettaneet jannut, mutta tuo Oilingin video ja Leppäsen CD ovat hyvää tavaraa...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)