Aihe: Peukalo mikin päällä
1 2 3 4 5
2541
17.06.2003 22:41:17

Oon useasti ihmetelly Burtonin tekniikkaa. Silläkään ei aina tuntunut olevan mitään tukea. Tosin sillä olikin aikamoiset kourat.

Burtonhan soitti aluksi Rickenbackerilla ja siinä on aika vaikea tukea peukkua oikein mihinkään. Ainakin itse en
kyseisen basson kanssa mene tunkemaan peukaloa sinne mikin päälle. Jouduinkin silloin opettelemaan tuon peukalo kielen päällä -tekniikan, jota tulee käytettyä vieläkin aina Rickyllä soittaessa. Jazzbassolla käytän sitä tai sitten peukku jomman kumman mikin päällä.
Aurabasisti
18.06.2003 08:28:03
Jos nyt kuitenkin puhuttais bassonsoitosta?

No siitähän mä tässä just puhunkin. Sun mielikuvitus se tepposet vain tekee. :)
Aura - the basisti
Turenki,Texas
16.07.2006 14:05:43

jopas on hassu veikko tämä "juudas". Itse luin juuri samaisen artikkelin ja kokeilin miltä tuntuu soittaa sillä tavalla, että siirtää peukaloa koko ajan. Ei se oikein luonnistunut joten annoin olla. That´s it. itselläni peukalo on välillä täysin tukemattomana, E-kielellä, mikillä, D-kielellä, B-kielellä, otelauan päässä ihan riippuen siitä mikä sattuu hyvältä tuntumaan. Se että tulee tänne opettamaan kuinka tulee soittaa on ainakin minun mielestäni väärin, enkä varmaan ole ainoa...

Eiköhän se o ihan se ja se sama missä sitä peukkua pitää ............. kunhan ei pervoilemaan ala.
Niin ja Tommy Shannon on se esikuva ellei Cisse Häkkistä lasketa
Boxeri
17.07.2006 23:54:29
Oiskos täällä lisää dadaa??

http://fi.wikipedia.org/wiki/Peukaloisen_retket
"Mä en tiedä mut kerrottu on, et isoreisi nainen on sieluton.."
Zarmo
18.07.2006 15:57:46

Miksi ihmeessä siis jengi pitää sen peukun siinä mikin päällä??

Noku se on hyvä siinä, enkä osaa soittaa muuten. Tuossa levylle kun soitin musarilla, niin piti sinitarrasta ja mustekynän palasta väsätä peukkutuki, kun ei ollu mikkiä siinä, missä oli tottunu sellaisen olevan.
Vonk* vonk* Ota läski, rakastu basistiin!
Vapinamonologeja
Larmer
18.07.2006 16:11:10
Tosiaan nykyään löydän peukaloni joko

1) Etumikin päältä
2) Otelautaa vasten
3) Kielten alta (?!)
Hieman tanakka yksilö
enary
30.07.2006 00:25:58
Mun puolesta hyvät basistit saakin soittaa miten tahtoo, mutta sitä en ymmärrä, miksi huonot soittavat tahallaan 'väärin' (HUOMAA LAINAUS MERKIT!!!). Se on sääli, jos huono tekniikka estää kehityksen ja musiikillisten ideoiden toteuttamisen.

eiköhän kaikki ole aloittaessaan aika huonoja, myös ne hyvät:D anteeksi, keskustelu oli jo päättynyt mutta teki mieli huomauttaa asiasta. ja peukku pysyy mikin päällä kun se on siitä kerran paikan löytänyt:)
Bassoni on yleensä lyömäsoitin.
esukki
30.07.2006 14:30:25
Mutta eihän se mikrofoni siinä sitä peukaloa varten ole. Monissa bassoissa ei ole mikkien päällä todellakaan tilaa. Onhan tosin näissä jossain vintage peleissä erikseen se ihme kaaritukikin siinä kielien yllä. Semmosia malleja ei taideta enää nykyään kai paljoa tehdä. Varmaan lähtee iso osa soiton dynamiikasta pois, kun se tavallaan pakottaa soittamaan vain, ja ainoastaan siitä yhdestä kohtaa. Tai ei nyt varsinaisesti pakota, mutta rajoittaa kuitenkin.

Hmm... Siis minun Yamaha RBX-375 juuri tuo mikin päällys on muotoiltu peukalolle sopivaksi. Aika ergonomista :) Itse käytän kyllä tuota että jos soittaa A-kieltä niin pitää peukalon E-kielellä. JOS soittaa B-kieltä niin sitten se on kätevää laittaa siihen mikin päälle.
http://www.last.fm/user/Esukk1/
Jalmus
30.07.2006 18:40:50
Tärkeintä on, ettei se peukalo ole perseessä...
Vaikka maailma olisi millä mallilla tahansa, sutenööri se vitut välittää.
juici
30.07.2006 18:44:35

Eikä mene sen jälkeen suuhun...
Hemmo: "Gallien Krueger, kun siinä on tämä särö."
Nieby
30.07.2006 19:30:50

Eikä mene sen jälkeen suuhun...

jos nää jutut vois lopettaa...

asiaan liittyen, itse pidän peukaloa mikin Ibani etumikin päällä ja niin on hyvä soittaa..
nyt hieman jännittääkin millasita on totutella presarin mikkeihin, eli pysyykö peukalo siinä, kun ne on silleen syvemmällä.. haluaisen tosin oppia 'Arryn taktiikan, eli pitää peukalo täysin pois kieliltä ja mikeiltä..
Nieby
02.08.2006 11:16:56
Mites on, pysyykö kenelläkään täysin ongelmitta peukalo siinä presarin mikin päällä?
J.Hollström
02.08.2006 11:26:45
Mites on, pysyykö kenelläkään täysin ongelmitta peukalo siinä presarin mikin päällä?

Kyllähän se pysyy. Mutta omaani olen laittanut sen yläpuolella olevan peukkutuen paikalleen, ja useimmiten vetelen siitä asemasta. Tosin oikea käsi vaeltelee aika paljon joten mitään vakioasemaa ei ole päässyt syntymään.
Rämppy
02.08.2006 12:24:04

Enimmäkseen pysyy, vaikkakin mulla on mikki sen verran alas säädetty, että kynnystä on niukanpuoleisesti. Mutta kyllä se peukalo siinä pysyy. Mun bassossa se virallinen peukalotuki on vintaketyyliin "väärällä" puolella.
En sitten malttanut olla sanomatta.
J.Hollström
02.08.2006 12:31:03
Mun bassossa se virallinen peukalotuki on vintaketyyliin "väärällä" puolella.

Joka on kyllä aikas hämärä sijainti peukalolle ;o)
absqua
02.08.2006 12:36:30

Kyllä, helposti.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Teijo K.
02.08.2006 12:36:37

Enimmäkseen pysyy, vaikkakin mulla on mikki sen verran alas säädetty, että kynnystä on niukanpuoleisesti. Mutta kyllä se peukalo siinä pysyy. Mun bassossa se virallinen peukalotuki on vintaketyyliin "väärällä" puolella.

Paitsi että se ei ole peukalotuki, vaan sormituki. Tuossa on tarkoitus soittaa sillä peukalolla eikä tukea sitä mihkää.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Älä klikkaa tätä Klikkaa sensijaan tätä
Rämppy
02.08.2006 12:51:56 (muokattu 02.08.2006 12:53:22)
Paitsi että se ei ole peukalotuki, vaan sormituki. Tuossa on tarkoitus soittaa sillä peukalolla eikä tukea sitä mihkää.

Bingo. No näinhän se tiätysti on. Olette te vaan
tarkkoja. Olen viime aikoina jonkin verran ryhtynyt harrastamaan tuota varhaistyylin soittotapaa. Sopii hyvin esim. joihinkin valsseihin. Mulla on muuten vieläkin -70-luvun puolivälissä painettu suomenkielinen bassonsoiton alkeisoppikirjanen, jossa oikein kuvien kanssa opetetaan, että basson kieliä näppäillään joko plektralla tai peukalolla. Muita soittotapoja ei tunneta. Sain aikoinaan oikein joululahjaksi. Eko-merkkinen basso kannessa.
En sitten malttanut olla sanomatta.
Nieby
02.08.2006 15:14:03
Kyllä, helposti.

hyvä...jeeeees
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)