Aihe: Didgeridoon aloittelu?
1 2
hanna
28.02.2006 17:32:02
Olen jo useamman vuoden soittanut poikkihuilua ja nyt sitten ostin thomannilta melko halvan didgeridoon ajatuksena opetella itsenäisesti soittamaan ja jos ei luonnistu niin onhan tuo hieno koristeenakin. Äänen saan syntymään, mutta se puhdas ei vain meinaa löytyä uudestaan.

Jos kenelläkään vain on mitään vinkkejä tai linkkejä didgerin soittoa koskien, niin ilmaiskaahan itseänne. Onko opetusta saatavissa ja jos on niin mistä sitä kannattaisi lähteä hakemaan? (Haminan seudulta tuskin pahemmin löytyy..?) Kiitos etukäteen.
Blues_lad
02.03.2006 03:04:59
Eräs ystäväni soittaa didgeriä ja mitä itse olen päristellyt niin ei se hirveän vaikeaa ole. Ensin kannatta opetella kiertoilma tekniikkaa hengitykseen (itse en osaa) koska didgerillä kait pitäisi pyrkiä soittamaan mahdollisimman pitkiä ääniä kerrallaan. Kun olet saanut pärinän jotenkin sujumaan niin voit kokeilla korkeita "haukahduksia" ja vingahduksia, niillä saa hienoja efektejä.
-Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L-
zIktu
02.03.2006 17:20:53
Meinasin laittaa omaksi aiheeksi, mutta osuukin aika mukavasti tähän.

Semmoista olen miettinyt, että mistä ostaisin (ensimmäisen) didgeridooni?
Kaikki tämän foorumin keskustelutkun painottuvat soittotekniikkaan tai muuhun vastaavaan, mutta itse soittimista ei juuri ole asiaa.

Tarkoituksena siis aloittaa soittaminen, ja voin tässä jo sanoa, että haluan tyylikkään ja puisen, jotta älkää ehdotelko bambusia tai tee-se-itse -juttuja.

Esimerkiksi vaikkapa Thomannilta (http://www.thomann.de/thoiw3_philli … encer_didgeridoo_0227_prodinfo.html)?
tai onko kokemuksia muualta? http://www.didjshop.com? (Ainakin vakuttaa lupaavalta.)

Jakakaa kokemusta ja tietoa, kiitos.
hörhö
10.03.2006 15:01:59

Soittamalla oppii, kuten myös matkimalla muita soittajia. Hirveän vaikea selittää niitä tekniikoita. Hengitys nyt on tietysti se ensimmäinen opeteltava asia.
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Raipe
27.03.2006 19:59:11
Puhalla putkeen, opettele sormitukset ja renkkaa asteikoita.
Muutamassa vuodessa olet virtuoosi.

Itseasiassa tuo pätee kaikkiin instrumentteihin.
Jos joku käy vittuileen niin kannattaa sanoa sille:"Dissected Corpse Emulation Wars"
Blues-Mobile
28.03.2006 23:24:14
Äsken Conanissa veti tuo Heath Ledger (mm. elokuvasta Grimmin veljekset) vähän didgeridoota lähetyksessä, hieno soundi, heti tuli kaasuja ja piti mennä kattoon paljon maksaa thomanilla:)
Kaislikossa suhisee..
zIktu
31.03.2006 13:34:24
Olen jo useamman vuoden soittanut poikkihuilua ja nyt sitten ostin thomannilta melko halvan didgeridoon ajatuksena opetella itsenäisesti soittamaan ja jos ei luonnistu niin onhan tuo hieno koristeenakin. Äänen saan syntymään, mutta se puhdas ei vain meinaa löytyä uudestaan.

Jos kenelläkään vain on mitään vinkkejä tai linkkejä didgerin soittoa koskien, niin ilmaiskaahan itseänne. Onko opetusta saatavissa ja jos on niin mistä sitä kannattaisi lähteä hakemaan? (Haminan seudulta tuskin pahemmin löytyy..?) Kiitos etukäteen.

Vastaten tässä hieman tuohon omaankin kysymykseeni: itsekin tilasin didgeridoon toissapäivänä Australian maalta ( http://www.didjshop.com ). Kommenttia paikasta laitan, kunhan didge saapuu tänne. Ainakin tilaukseen vastauksen nopeudesta voisi plussan laittaa.

Apuja tuohon soitonaloitteluun saattaisi ainakin saada tuolta: http://www.didjshop.com/shop1/FAQscart_playing_didgeridoo.html

En tarkemmin itse selaillut, mutta toivottavasti koet hyödylliseksi.
hörhö
02.04.2006 19:14:32 (muokattu 02.04.2006 19:15:09)

opettele sormitukset ja renkkaa asteikoita.

LOL.

Jaa, mutta monilla näyttää olevan pimennossa tämä tieto, että jos haluaa välttää rahastuksen, niin muoviputket soivat erinomaisesti. Niitä saa rautakaupasta ja suukappaleen muotoilu onnistuu kuten puiseenkin.
zIktu
03.04.2006 16:56:28
Jaa, mutta monilla näyttää olevan pimennossa tämä tieto, että jos haluaa välttää rahastuksen, niin muoviputket soivat erinomaisesti. Niitä saa rautakaupasta ja suukappaleen muotoilu onnistuu kuten puiseenkin.

Tiedä sitten oliko tännepäin suunnattu, mutta ainakin itselleni soittimen ulkoinen olemus merkitsee paljonkin. PVC-putki ei kilpaile tässä sarjassa käsinmaalattujen eukalyptuspuunoksien kanssa. Asiaa kuitenkin puhut, ei sillä. Makuasioitahan nämä ovat.
Zarmo
03.04.2006 20:09:22

Pöristelin tuossa sellaisella melko ohuella pahviputkella. Varmaan jotain kangasta tai mitä lie ollut pakattuna sen ympärille. Soi paljon helpommin, kuin kaverin ihan oikea didgeridoo. No ei soundikaan ollut yhtä hyvä, mutta kyllä siitä pörinä kuului.
GAS ei kuole, GAS nukkuu!
"treenit=homojen keikka" -sirdickyj
Interspectional demostudiolla
hörhö
07.04.2006 10:51:18 (muokattu 07.04.2006 10:52:41)

Tiedä sitten oliko tännepäin suunnattu, mutta ainakin itselleni soittimen ulkoinen olemus merkitsee paljonkin. PVC-putki ei kilpaile tässä sarjassa käsinmaalattujen eukalyptuspuunoksien kanssa. Asiaa kuitenkin puhut, ei sillä. Makuasioitahan nämä ovat.

Nuo eukalyptus-putket ovat vain ihan pirun kalliita ja soundien suhteen niissä ei oikein tunnu olevan etua. Jos niillä pitää lähteä fiilistelemään, niin omaan makuuni pelkästään lakattu, maalaamaton on hienompi kuin koristeltu.

Mulla on itselläni tuossa yksi käsin maalattu tiikkipuinen matala (c#) ja painava, mutta mieluummin soittelen yleensä muoviputkella. Helpommin soi ja kevyempi pitää. Bambu-putkista en fiilispohjaisesti perusta kun tuntuvat jo jotenkin liian pahvisillle.
zIktu
21.04.2006 17:14:46
Sanoin joskus laittavani Didjshopista tänne kommenttia, kun didgeridoo saapuu. Nytpä se on täällä ja ei voi kuin kehua, sekä toimintaa, että soittimen laatua. Paketti meni postiin heti, kun sain rahat toimitettua tilille ja toimitus kesti 7 (joista vähän yli kaksi meni tullissa :/) arkipäivää. Soittimesta voin sanoa, että ainakin tämä yksilö soi, ja soikin kunnolla. En ole kyllä verrannut muihin didgeihin livenä, mutta miusta kuulostaa lähes samanlaiselta, kuin joillakin didgemusiikki-levyillä. Itse soitettuna fiilis on tietysti vielä astetta parempi.

Semmoinen varoituksen sana kuitenkin, että Suomen tulli saattaa olla kiinnostunut näistä. Ainakin itse jouduin sinne muutaman kympin maksamaan veroja. Mutta muuten pelkkää plussaa. Siitä sitten treenaamaan kiertoilmahengitystä.
zIktu
21.04.2006 17:15:26 (muokattu 21.04.2006 17:15:57)
Sanoin joskus laittavani Didjshopista tänne kommenttia, kun didgeridoo saapuu. Nytpä se on täällä ja ei voi kuin kehua, sekä toimintaa, että soittimen laatua. Paketti meni postiin heti, kun sain rahat toimitettua tilille ja toimitus kesti 7 (joista vähän yli kaksi meni tullissa :/) arkipäivää. Soittimesta voin sanoa, että ainakin tämä yksilö soi, ja soikin kunnolla. En ole kyllä verrannut muihin didgeihin livenä, mutta miusta kuulostaa lähes samanlaiselta, kuin joillakin didgemusiikki-levyillä. Itse soitettuna fiilis on tietysti vielä astetta parempi.

Semmoinen varoituksen sana kuitenkin, että Suomen tulli saattaa olla kiinnostunut näistä. Ainakin itse jouduin sinne muutaman kympin maksamaan veroja. Mutta muuten pelkkää plussaa. Siitä sitten treenaamaan kiertoilmahengitystä.

EDIT: ja tuplanahan se napsahti :/
Leikari
17.07.2006 19:41:36
Nuo eukalyptus-putket ovat vain ihan pirun kalliita ja soundien suhteen niissä ei oikein tunnu olevan etua.

itse en soita, mutta kuukausittain vierestä kuulen soitettavan - soundissa on selvästi eroa muoviputken tappioksi
Soitetaan jamia!
IrmaG
20.07.2006 11:16:25 (muokattu 20.07.2006 11:18:31)

Allekirjoittanut aloitti tekniikan harjoittelun imurin putkella, jatkoi mökiltä löytämällään ontolla kaksimetrisellä rautaputkella (kiertohengityksen opettelin suonlammikkoon kyseisen putken kanssa, ja tästä on legendaa riittänyt), ja vasta sitten hankin ekan muoviputkeni Etolasta. Muoviputken hyvä puoli on sen keveys -helppo saada soimaan- ja se, että muoviputken voi kastaa, ts. kiertohengitystä voi treenata vaikkapa vesiämpäriin. Vesi antaa hyvän vastuksen kiertohengityksen treenaamiseen.

Nyt käytössä on erään suomalaisen sepän valmistama keloputki, todella kaunis soitin ja mikä parasta, kestää suomen säät ja soi kevyesti. Mutta periaatteessa harjoittelemisen todellakin voi aloittaa melkein millä tahansa ontolla putkella.

Opetusta on saatavilla, itse suosittelisin esim. Tuomas Kylänpäätä: http://www.globalmusic.fi/immigres/ … aisia_yhtyeita/tuomas_kylanpaa.html
molder
23.08.2006 21:11:27
Ostin myös Saksan T-Kaupasta huokean hintaisen Didgen. Ihan hyvin soi mielestäni. Tekniikka oli hukassa ja ääntä ei meinannut löytyä, mutta kyllähän se sieltä sitten lähti.
Tällainen opas on hyvä. Löytyy pääkaupungin kirjastoista:

Didgeridoo : a comprehensive guide to the didgeridoo
Julktiedot _S.l. : Moonroller, c2004
Huomautus _Interaktiivinen multimedia
_Kirjoittajat: Stuart Jebbitt ja Andy Martin. - Liite-CD: Now there's no excuse. Vol. 1: A selection of tunes from the No excuses guides. - Nimeke pakkauksesta
"Enemmän bassoon balanssia - Volumella tehty saundi!"
Shemhamforash
24.08.2006 15:18:18

Jaa, mutta onkos putken sisähalkaisijalla merkitystä?
Se parempi puussa joka ylempi alhaalla. Bella Italia #16
tuomas@didgeridoo.fi
06.02.2007 11:31:10

Hei kaikki,

avasin juuri kotisivuni osoitteeseen:

www.didgeridoo.fi

sivuja tullaan korjaamaan viikon sisällä.

Suosittelen sivustoa

www.ididj.com.au

jos sattuu oikaa soitinta haluamaan. Bambu, muovi, teakputket eivät pärjää oikeille Yidakeille tai Magoille. Valitettavasti Euroopassa ei vielä oikein kunnolla tiedetä miten ko. soitinta soitetaan.

Kannattaa katsoa sivut

www.manikay.com

sieltä löytyy arkisto vanhoista kenttänauhoituksista.

Palataan,

Tuomas
ewq
15.05.2007 20:23:01
Noniin, pitihän se itsellenikin joku lelu ostaa, niin päätin sitten thomannilta hommata didgeridoon (se halvin mahdollinen Gewa). Kai tämä ihan putkesta käy, itse en näistä oikeestaan vielä mitään tajua, mutta bambua tämä on :D.

About viidessä sekunnissa keksi miten saa sen perus mörinän ulos putkesta, mutta mitäs sitten, jos olisi suomenkielisiä sivuja niin oppiminen olisi helpompaa. Toki tämä ketju on täynnä hyviä linkkejä, joten aloitetaanpas niistä.
Vire se on epävirekin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)