Aihe: Sormitukset
1 2
Kaleface
05.10.2003 20:54:04 (muokattu 05.10.2003 20:57:10)

Tarvitsisin vähän vinkkejä sormituksiin. Olen oppinut soittamaan pääasiassa itseoppineesti, ja vasta viimeisen puolentoista vuoden aikana alkanut perehtyä kunnolla tekniikka- ja treeniopuksiin. Näiden myötä olen huomannut, että olen esimerkiksi sormituksia ikään kuin väärinoppinut, ts. kaikki sormet eivät ole tehokkaassa käytössä.

Oikea tekniikka alkaa olla jo hallussa, mutta silti on jäänyt epäselväksi, onko esimerkiksi sointukuluille tai laajalla alueella liikkuville melodiakuluille jonkinlaista nyrkkisääntöä, miten ne kuuluisi sormittaa "oikein"?

Jos melodiassa on asteikon viittä vierekkäistä säveltä, niin siinähän on jokaiselle sormelle yksi sävel, tai jos ottaa kolmisoinnun, niin sormitus on 1-3-5 (nelisointu 1-2-3-5), mutta kuinkas näistä laajemmat kuviot? Esim. jos melodia liikkuu esimerkiksi oktaavin alueella monimutkaisesti, pitääkö se soittaa vain niin "miten kätevimmin sujuu" vai onko tähän joku "sääntö" mitä kannattaa opetella käyttämään?
-K-
IceChylos
06.10.2003 12:36:34
Itseoppineena sanoisin, että soittaa miten ite tykkää.
Eli kokeilee, mikä sopii itselleen parhaiten, ja miten jokin soitetaan helpoiten.

Olipa taas asiantunteva kommentti.
Leikari
06.10.2003 14:04:35
Jos melodiassa on asteikon viittä vierekkäistä säveltä, niin siinähän on jokaiselle sormelle yksi sävel, tai jos ottaa kolmisoinnun, niin sormitus on 1-3-5 (nelisointu 1-2-3-5), mutta kuinkas näistä laajemmat kuviot? Esim. jos melodia liikkuu esimerkiksi oktaavin alueella monimutkaisesti, pitääkö se soittaa vain niin "miten kätevimmin sujuu" vai onko tähän joku "sääntö" mitä kannattaa opetella käyttämään?

Itseoppineena: Käytä kaikkia sormiasi - myös nimetöntä - kyllä senkin voima ja tarkkuus kehittyy. Harjoittele monimutkaisemmat kuviot hitaasti - etsi omien sormiesi pituuteen parhaiten sopivat sormitukset - ota huomioon edellisen aseman sormitus ja myös jatko - mikä tuntuu sujuvimmalta tavalta saada sormiukset etenemään + miten käden aseman vaihto sopii "rytmisesti" hyville paikoille. Kokeile eri vaihtoehtoja. Kait se on, että "mikä kätevimmin sujuu" ;-)

Lainaa kirjastosta sellaisia piano-opaskirjoja tai muita nuotteja, joissa on sormitusvinkkejä (so. numeroinnit) ja tutki niitä.

Muista oikea ranteen asento ja "pesä" - - katso pianonsoitto-oppaista malli. - vältyt säryiltä & sormet liikkuvat + ranne sivuttain..
noir
06.10.2003 16:02:32
Opetettuna sanoisin, että kannattaa käyttää sormia mahdollisimman monipuolisesti, mutta mikäli jostakin syystä on helpompi soittaa jollakin toisella tavalla, kuin mitä oppikirja näyttää, niin ei sitä kukaan estä.

Erilaiset opastukset sormituksiin ovat syystä mitä ovat, mutta siltikin vain yleispätevästi suuntaa-antavia.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
baron
07.10.2003 07:27:21

Ota edes muutama pianotunti!
IceChylos
07.10.2003 10:20:48
Ota edes muutama pianotunti!

ääh. mitä turhia.
katri-90
07.10.2003 19:42:23
mäkin soitan koskettimia!! mulla kävi sillain hienostikerran et olin soittanu 3 vuotta b- soinnun väärin sitten ylä-asteella hoksasin miten se soitettiin!!:)
baron
07.10.2003 23:38:03 (muokattu 07.10.2003 23:38:50)

ääh. mitä turhia.

Mä oon sanonut tän aikaisemminkin jollain toisellakin threadillä, mutta kun koskettimia on soitettu kenties 400 vuotta, niin niin paljon on kertynyt tietoa aiheesta, että jokaisen ei välttämättä tarvitse "keksiä pyörää uudelleen"
IceChylos
08.10.2003 10:51:24
Mä oon sanonut tän aikaisemminkin jollain toisellakin threadillä, mutta kun koskettimia on soitettu kenties 400 vuotta, niin niin paljon on kertynyt tietoa aiheesta, että jokaisen ei välttämättä tarvitse "keksiä pyörää uudelleen"

Se vaan on jotenki hienoa ite oivaltaa noita juttuja, keksiä miten joku asia on hyvä näin ja näin. Kehittää myös omaa tyyliä.

Okei, ei tällä tavalla mitään Beethoveneita tule, mutta tarviiko?
baron
08.10.2003 18:11:55

Se vaan on jotenki hienoa ite oivaltaa noita juttuja, keksiä miten joku asia on hyvä näin ja näin. Kehittää myös omaa tyyliä.

Okei, ei tällä tavalla mitään Beethoveneita tule, mutta tarviiko?

En mä haluaisi vaikuttaa jankuttajalta, mutta tekniikkahan on vain väline, joka pitäisi hankkia niin helposti ja "vähällä" vaivalla kuin mahdollista ja sen jälkeen sitten pääsee toteuttamaan niitä omia hienoja juttujaan.
Snowblind
08.10.2003 18:16:22 (muokattu 08.10.2003 18:16:48)

En mä haluaisi vaikuttaa jankuttajalta, mutta tekniikkahan on vain väline, joka pitäisi hankkia niin helposti ja "vähällä" vaivalla kuin mahdollista ja sen jälkeen sitten pääsee toteuttamaan niitä omia hienoja juttujaan.

Juuri näin. Tekniikkaa ei saisi ikinä pistää muun edelle. Siitä tulee vain harmia, kitarapuolella tämä on jo huomattu moneen kertaan (esim. Francesco Fareri)

Kuunnelkaapas vaikka sedän biisejä, ja saatte yhden varoittavan esimerkin mitä käy, jos pistää tekniikan kaiken muun edelle.
http://www.francescofareri.com/main.htm
Syökää sieniä ja kukoistakaa!
noir
08.10.2003 19:25:23
Tekniikka on todellakin vain suuntaa-antava sääntökirja musiikin leikkiin.

Itse vihaan sydämettömiä soittokoneita, jotka osaavat tekniikan yhtä hyvin kuin hengittämisen, mutta joiden soitto on tunteetonta ja vailla rakkautta.

Ja kyllä, oma tekniikkani on surkea. Ei silti tarkoita sitä, ettenkö teknistä osaamista osaisi arvostaa, häpeän jopa taitamattomuuttani. Tekniikasta ei kuitenkaan saa tehdä päämäärää.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
baron
09.10.2003 00:30:09

Ja kyllä, oma tekniikkani on surkea. Ei silti tarkoita sitä, ettenkö teknistä osaamista osaisi arvostaa, häpeän jopa taitamattomuuttani. Tekniikasta ei kuitenkaan saa tehdä päämäärää.

Sönkkö sönkkää: Silloin kun tekniikka on handussa, sä et edes huomaa sitä, vaan voit pistää kaiken mielikuvituksesi, innovaatiosi, inspiraatiosi luomaan juuri sinunlaistasi ainutlaatuista musiikkia.
Qppa
19.10.2003 05:12:18
Se, mikä on oppaissa "oikein" on ihan yhdentekevää mulle.
Mulle on pääasia se, että kädet pysyvät sopivassa asennossa, aika luonnollisesti sormet hakeutuvat oikeille nappuloille sen enempiä ihmettelemättä. Pääasia on se, että soittoasento on hyvä, eikä kädet väsy. Niin ja se, että kuulostaa hyvältä tietenkin!
Jabbe
19.10.2003 13:43:06 (muokattu 19.10.2003 13:45:15)
Sanokaapas hyvät sormitukset H-harmoniseen molliin. Vähän hankala kun on mustia ja valkoisia niin paljon vierekkäin. Pitäis varmaan kaivaa ne klasariperuskurssien kirjat jostain, ei enää muista edes perusasteikkojen sormituksia.. :)

Onko tämä siis oikein:
O: 3412312
V: 1321432
Siis h->a#.
hörhö
19.10.2003 15:38:32

Siis h->a#.

Täh?
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
Jabbe
19.10.2003 16:46:12
Täh?

Siis noi sormistukset järjestyksessä H:sta A#/Bb:in. Ja opettelin jo noi sormitukset, vähän oudot mut toimii ihan jees.
kyänäino
21.10.2003 20:24:14

Onko tämä siis oikein:
O: 3412312
V: 1321432
Siis h->a#.

Toimii.
Djinn
23.10.2003 02:22:22

Sanokaapas hyvät sormitukset H-harmoniseen molliin. Vähän hankala kun on mustia ja valkoisia niin paljon vierekkäin. Pitäis varmaan kaivaa ne klasariperuskurssien kirjat jostain, ei enää muista edes perusasteikkojen sormituksia.. :)

Eiköhän ( ainakin omasta mielestäni ) se iänikuinen "normaali" sormijärjestys toimi tuossakin parhaiten.

O: 1231234 Wanhaan malliin

V: 432143213214321321.... Tämähän taitaa olla sama kuin sulla tuossa jo oli. Lähtö vain tapahtuu nelosella, josta sitten siirrytään tuohon ykkösen käyttöön jokaisen h:n kohdalla.
Visit http://www.helionprog.com
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)