Aihe: Aktiivimikki pois, tilalle passiivi?
1
SaduS
13.07.2006 21:30:42
Terve! Lähdin ihan omatoimisesti koittamaan tallamikrofonin vaihtoa aktiivimikistä (EMG 81) passiivimikkiin (kitaran alkuperäinen Jackson-mikki). Äkkiäkös tenkkapoo tulikin vastaan kun huomasin, ettei minun sähkömiehen taidoilla selvitäkään tuollaisesta siimahelvetistä. Joten, jos jollain olisi antaa jotain kytkentäkaaviota - tai edes linkkiä semmoiseen, kun en itse löytänyt - olisin erittäin kiitollinen. Kitarana siis Jacksonin PS-1, H-S-H-mikitys ja 5-asentoinen mikkivalitsin, eikä tuota EMG:tä ole puolitettu.

En tajua paljoakaan näistä asioista, joten kiitos jo etukäteen!

Kuvia voin pistää, jos tarvitaan.
oiva tumpeloinen
14.07.2006 00:38:20
Mitenkäs se vanha kyrkentä oli tehty? Aktiivi- ja passiiviromut kaipaavat yleensä eri kokoiset potikat. Oliko sulla vanhastaan ainoastaan se EMG:n mikki käytössä, vai onko kaikki mikit aktiivisia?

Tuossa nyt kuitenkin yksi kuva, jos siitä jotain irtoaa. Se kertoo samalla niiden potikoiden kokotoiveesta:

http://www.dimarzio.com/media/diagrams/C.pdf
N33m0
14.07.2006 00:39:09

Jos rupeet vaihtaa aktiivista passiiviin ni pitää sit kaikki mikit vaihtaa (olettaen että muutkin ovat aktiivimikkejä). Aktiivi+passiivi toimii kyllä mutta ei parhaalla mahdollisella tavalla. Tärkeimpänä asioina mitä pitää muistaa vaihtaessa passiiveihin on 1) potikoiden arvot: aktiivi 25k, passiivi 500k (tai 250k), eli ne menee varmaanki vaihtoon. 2) jacki, aktiiveilla se on stereojacki joka yhdistää virtapiirin kun plugi pistetään sisään, tätä ei oo pakko vaihtaa, katkasee vaan patterille menevän piuhan.

http://www.guitarelectronics.com/ca … y/wiringresources.22pickupdiagrams/
tosta löytyy yleisimmät kytkentäkaaviot
slow music for slow people
migreeni
14.07.2006 11:54:08

Mä en muuta osaa sanoa kun että miks ihmeessä yrität vaihtaa sitä 81:tä pois?
saastara
14.07.2006 11:54:48
Mä en muuta osaa sanoa kun että miks ihmeessä yrität vaihtaa sitä 81:tä pois?

Koska joidenkin mielestä siinä 81 on aivan kauhea soundi.
Lisää middleä.
Werde
14.07.2006 12:41:01
1) potikoiden arvot: aktiivi 25k, passiivi 500k (tai 250k), eli ne menee varmaanki vaihtoon. 2) jacki, aktiiveilla se on stereojacki joka yhdistää virtapiirin kun plugi pistetään sisään, tätä ei oo pakko vaihtaa, katkasee vaan patterille menevän piuhan.

Yksi lisäprobleema on maadoitus, sillä aktiiveita ei maadoiteta kitaran hardiksen kanssa.
oiva tumpeloinen
14.07.2006 12:58:59
Yksi lisäprobleema on maadoitus, sillä aktiiveita ei maadoiteta kitaran hardiksen kanssa.

Mä en usko tämän olevan ongelma, kun kuvien mukaan kuitenkin homma nähtävästi tehdään. Suurimmaksi ongelmaksi mä näkisin oikeiden romujen löytämiseksi kitaraan, jos ei ole mitään käsitystä, mitä ollaan tekemässä.

Toisaalta mikkien vaihto on sinänsä helppoa hommaa, että pieleen mennessä sen voi aina aloittaa alusta. En ole koskaan kuullut, että joku olisi saanut vahingossa jotain rikki huolellisesti tekemällä.
migreeni
14.07.2006 13:07:22

Koska joidenkin mielestä siinä 81 on aivan kauhea soundi.

Mies nyt silleen? Mä tykkään ihan homona!
saastara
14.07.2006 13:08:20
Mies nyt silleen? Mä tykkään ihan homona!

Niinhän sitä monet tykkäävät.. minusta se on kauhea. We can agree to disagree.
Lisää middleä.
SaduS
14.07.2006 18:08:18
Eli tuohon kitaraan vaihdettiin soitinliikkeessä tuo EMG pari vuotta takaperin, mutta soundi ei miellytä ollenkaan ja haluaisin käyttää myös muita mikkejä (ne ovat siis passiiveja) ja tuon EMG:n soolo- ja puhdas soundi on aika surkea omasta mielestäni. Rahat ei riitä ostamaan erikseen aktiivikaulamikkiä...

Siis tuossa kitarassa on ostaessani sen ollut alkuperäinen Jackson-mikki, jonka haluaisin vaihtaa takaisin siihen.

Potikoita ei vaihdettu lainkaan, mutta EMG:n mukana tuli silti ylimääräinen potikka.

Parempi varmaan pistää kuvia illemmalla.
J.RA
14.07.2006 20:42:29
En tiedä mitä muut ovat jo kertoileet, mutta Duncanilla on aika hyviä kaavioita. Ja tosiaan, potikat joudut varmaan vaihtamaan.
-Sellasta se vaan on-
SaduS
19.07.2006 01:12:59
Kestikin hiukan aikaa ennen kuin sain kameran lainaan. Ja tosiaan, potikat ja input-jakki oli vaihdettu silloin, kun tuo EMG siihen vaihdettiin, eli ne pitääkin vaihtaa takaisin. Taisin hiukan huolimattomasti laukoa totuuksia...

Kun noita kaavioita tutkailin, niin useimmissa näytti tulevan neljä piuhaa per mikki, jos oikein ymmärsin...? Itselläni tulee vain kaksi per mikki. Jos noista kuvista nyt jotain kävisi ilmi, tai apua saisi. Pahoittelen mahdollista epätarkkuutta.

http://www.aijaa.com/viewer.php?id=26002
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=26003
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=26005
http://www.aijaa.com/viewer.php?id=26006
päänahka
19.07.2006 11:30:30
Input-jakki on kai vaihdettu vain stereoksi, jotta paristo ei tyhjenisi, kun piuhan ottaa pois. Eli sitä ei tarvitse vaihtaa monoksi, toimii ihan samalla tavalla normikytkennässä.
Up and down, that's how energy stays alive.
oiva tumpeloinen
19.07.2006 13:37:13
Kestikin hiukan aikaa ennen kuin sain kameran lainaan. Ja tosiaan, potikat ja input-jakki oli vaihdettu silloin, kun tuo EMG siihen vaihdettiin, eli ne pitääkin vaihtaa takaisin. Taisin hiukan huolimattomasti laukoa totuuksia...

Nyt sun pitää sitten keksiä, kumpi niistä vanhoista on volume- ja kumpi tone-potikka. Molemmat kyllä toimii molemmissa paikoissa, mutta käyttäytyy vähän eri tavalla. Volumepotikkana käytetään yleensä logaritmista ja tonessa lineaarista potikkaa. Molemmat lienee 500k ohmisia. Kuten päänahka tuossa sanoikin, jakkia sun ei tarvitse välttämättä vaihtaa.

Kun noita kaavioita tutkailin, niin useimmissa näytti tulevan neljä piuhaa per mikki, jos oikein ymmärsin...? Itselläni tulee vain kaksi per mikki. Jos noista kuvista nyt jotain kävisi ilmi, tai apua saisi. Pahoittelen mahdollista epätarkkuutta.

Jos sulla on kaksi piuhaa /mikki, niin niitä ei vain pysty puolittamaan (tai pystyy, mutta se vaatii vähän mikin avaamista). Muuten idea on ihan sama. Eli jos otetaan esimerkiksi esim. aiemmassa postissani ollut kuva, niin unohdat siitä jokaisesta mikistä tulevan mustan ja harmaan piuhan (siis ne kaksi piuhaa, jotka tulevat nipussa samaan mikkiswitchin paikkaan). Eli katsot vain paikat vihreälle ja punaiselle piuhalle. Kyseisessä kuvassa punainen on "kuuma" ja se tulee switchiin. Vihreä taas näyttää olevan maa, ja se tulee potikan kanteen. Sinkkumikissä näyttäisi sitten taas musta olevan kuuma ja punainen maa. Nyt sun pitää itse selvittää, kumpi piuhoista sun mikissä on kuuma ja kumpi maa. Mä auttaisin siinä, mutta mä olen niin toivoton yleismittarin kanssa, että joku varmasti osaa auttaa paremmin siinä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)