Aihe: Tarvikkeita ja mikkejä ostamassa tehdäkseen parempaa
1 2
HateHalon
13.07.2006 21:51:39

http://www.mikseri.net/artists/?id=31347

Eli tuo on tehty jotain 2-3 vuotta sitten ja mitään kummallista ei ole sit tehtykään tässä välissä ja olis tarkoitus ostaa lisää kampetta.

Tuosta äänitteestä sen verran että rummut mikitetty seuraavasti

Overit: 2 x AT3035
Virppa: SM 57
Basari: T-bone bd-300
Tomit: SM 57 ja 2 x SM 58

Ja lauluissa tuommoinen AT3035

kitaroissa sitten semmoinen SM 57 ja metrin päässä edessä ja takana AT3035 -konkat.

Eli Ostamassa: Behringer mx3242 käytettynä ja mikkejä pitäisi ostaa 3 kpl joko opus 87 tai Sennheiser e604 mutta ei oikein tiedä kumpaan kannattaisi kääntyä.
Sit kysyisin että kannattaako ostaa parempi bassorumpu vai sinnitelläkö tuolla T-bonella parempaan rahalliseen tilanteeseen? Konkilla luulisin pärjäävän nyt aluksi jonkun aikaa. Ellei saa vaihdettua johonkin AKG 4000:siin halvalla välirahalla.

Kertokaa jos menen metsään ja pahasti jossain kohdassa. Kiitoksia etukäteen.
HateHalon
14.07.2006 00:36:13 (muokattu 14.07.2006 00:39:20)

No emmä kyllä tomimikkeihin lähtisi panostamaan, tuo basarimikki on aivan kauheaa kuraa, viime viikonloppuna kyseisen mikin kanssa nauhtoitellut ja itku meinasin tulla. .. Tomeista saa tarvittavan kalvosoundin jo periaatteessa tbonen tai behkun mikkisalkulla.

Mikä nykyisessä soundissa vikana ?

No ensinnäkin ei noi viiskasit ole tarpeeksi hyviä tuohon tomiäänityksiin mielestäni ja olisi tarkoitus laittaa tuo toinen viisseiska virpan alakalvolle jolloin ei jää mitään kunnollisia mikkejä tomeille.

ja onks toi basari sun mielestä sit huonon kuuloinen tuossa? Tää on äänitetty mielestäni huonossa tilassa muutenkin (siis rummut).
Denzo
14.07.2006 01:11:42

Tuohon biisiin voisi passata "tuhnumpikin" soundi bassariin, joten luulisi t-bonellakin pärjäävän.
http://www.emvg.net/esa
Halsu
14.07.2006 01:32:35 (muokattu 14.07.2006 01:36:06)

No ensinnäkin ei noi viiskasit ole tarpeeksi hyviä tuohon tomiäänityksiin mielestäni

Mun korvaan kyllä kuulostaa siltä ettei se tomisoundi tuosta mikkiä vaihtamalla paljoa parane. Poistamalla KAIKEN demppauksen tomeista ja virittämällä rummut kunnolla pääsisi uskoakseni heti kertaluokkia parempaan tulokseen... tai siis ainakin oman soundikäsitykseni mukaan.

Nyt nuo eivät soi lainkaan. Liian jyrkkä gatekin toki saattaa vaikuttaa asiaan, jos olet sellaisia käyttänyt.

Edit: Juu ja se 58 ei ole yhtään hassumpi tomimikki - kyllä sillä pitäisi päästä oikeinkin hyviin soundeihin jos lähtö on kunnossa.
CU -- Eki
Aki
14.07.2006 01:47:14 (muokattu 14.07.2006 01:47:25)

Pidän mahdollisena että nykyisistä mikeistäkin on aika paljon lisää revittävissä irti miksauskokemuksen karttuessa. Ja myös toisinpäin, mikit mitkä tahansa, se on vain yksi osa sitä soundia. Eikä aina edes kauheen iso osa, kun toimivien laatumikkien välisistä eroista puhutaan.

Yritän tässä varovasti sanoa, että olen kuullut vallan parempaa runmpusoundia paljon huonommillakin mikeillä.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
HateHalon
15.07.2006 13:32:44

Pidän mahdollisena että nykyisistä mikeistäkin on aika paljon lisää revittävissä irti miksauskokemuksen karttuessa. Ja myös toisinpäin, mikit mitkä tahansa, se on vain yksi osa sitä soundia. Eikä aina edes kauheen iso osa, kun toimivien laatumikkien välisistä eroista puhutaan.

Yritän tässä varovasti sanoa, että olen kuullut vallan parempaa runmpusoundia paljon huonommillakin mikeillä.

No kai ne menee, mutta aattelin että tuollaiset clippimikit on käytännölliset keikoille ja onpahan ainakin joka tomille ainakin samanlainen soundi ku on samat mikit. E604 on kai tarpeeksi hyvä valinta? Niin ja rummut olivat ei mitkään parhaimmat ja tila oli 180-centtinen pienipinta-alainen kellarikerros. Mikityksiäkään ei oikein ollut kuunneltu ennen äänitystä. Kylhän tuo taito paranee pikkuhiljaa.
Halsu
16.07.2006 00:47:27

No kai ne menee, mutta aattelin että tuollaiset clippimikit on käytännölliset keikoille ja onpahan ainakin joka tomille ainakin samanlainen soundi ku on samat mikit. E604 on kai tarpeeksi hyvä valinta? Niin ja rummut olivat ei mitkään parhaimmat ja tila oli 180-centtinen pienipinta-alainen kellarikerros. Mikityksiäkään ei oikein ollut kuunneltu ennen äänitystä. Kylhän tuo taito paranee pikkuhiljaa.

Osta kolmas 58 jos haluat kolme samanlaista mikkiä - vaikka ei se 57'n ja 58'n soundierokaan kovin iso ole... Käytä säästyneet rahat uusiin rumpukalvoihin ja viritysavaimeen.
CU -- Eki
HateHalon
16.07.2006 13:26:06 (muokattu 16.07.2006 13:28:47)

Osta kolmas 58 jos haluat kolme samanlaista mikkiä - vaikka ei se 57'n ja 58'n soundierokaan kovin iso ole... Käytä säästyneet rahat uusiin rumpukalvoihin ja viritysavaimeen.

Tää on just tätä! =( tää forum on täynnä tämmöisiä "kyl mä tiiän-tyyppisiä ihmisiä" ketkä pätevät vaikka eivät tiedä mitään taustoista. Eli kuten sanoin 3 vuotta vanha ja äänitetty kaverin rummuilla ja hänellä on nyt uudet Taman rockstarit ja itse hoidan vaan äänittämisen. Oikeasti mikä on "ihanne-soundi". Täällä vaan haukutaan ihmisiä tyyliin "vittu sä mitään mikkejä tarvit ku oot ihan paska". Juu-u ku luulin että täällä on aikuisiakin...

Ja ei niitä rumpuja muistaakseni ollut edes dempattu. Ja Gaten käyttö on kaksiteräinen miekka. Varsinkin jos huomaa jälkeenpäin että ei ollut paras äänitystulos.
Halsu
16.07.2006 15:00:04

Oikeasti mikä on "ihanne-soundi". Täällä vaan haukutaan ihmisiä tyyliin "vittu sä mitään mikkejä tarvit ku oot ihan paska". Juu-u ku luulin että täällä on aikuisiakin...

Elä nyt hermostu hyvä miäs!

Laitoit kuultavaksi ääninäytteen, ja kysyit vinkkejä miten seuraavista äänitteistä saisi parempisoundisia. Mainitsit vielä että et pitänyt tomisaudista jonka sait 58'lla.

Tuon ääninäytteen perusteella vika ei minusta kuitenkaan tuntunut olevan mikeissä vaan joko rumpujen virityksessä / demppauksessa tai gatetuksessa. Tai molemmissa näistä.

Vastasin siis parhaan tietotaitoni mukaan ehdotuksilla joiden uskoisin auttavan parempaan lopputulokseen - sorry vaan jos vastaus ei miellyttänyt. Olisitko mielummin saanut vastauksen jossa kehotan ostamaan uusia mikkejä, vaikka uskon ettei siitä ole mitään oikeaa hyötyä?

Tuosta keskenkasvuisuudesta sen verran, että omasta mielestäni ei välttämättä ole kovin aikuismaista käytöstä haukkua ihmisiä jotka vain yrittävät auttaa. Itse olen 38 - minkä ikäinen sinä olet?
CU -- Eki
dewil
16.07.2006 16:09:50

mikkejä pitäisi ostaa 3 kpl joko opus 87 tai Sennheiser e604 mutta ei oikein tiedä kumpaan kannattaisi kääntyä.

Kokemuksesta voin kertoa, että noi opukset on aika hengettömän ja ohuen kuuloiset mikit ja rakennekkin on niin heppoinen, että kerran kun kapulalla sattuu humauttamaan, niin se on morjens.

Noi senkut taas on ihan eri luokassa ja toimivat hyvin myös puhaltimilla ja miksei sähkökitarassakin.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Roberto
16.07.2006 22:22:36

Eli kuten sanoin 3 vuotta vanha ja äänitetty kaverin rummuilla ja hänellä on nyt uudet Taman rockstarit ja itse hoidan vaan äänittämisen.

Tossa on se pahin moka, Tamat dumpsteriin ni homma alkaa supattamaan..

No ei, NO EIPÄ. Ne senkut on kivat ja 58 on ihan okei demottelurumpuihin. Uuteen nousuun.
HateHalon
16.07.2006 23:49:27 (muokattu 16.07.2006 23:50:43)

Elä nyt hermostu hyvä miäs!

Laitoit kuultavaksi ääninäytteen, ja kysyit vinkkejä miten seuraavista äänitteistä saisi parempisoundisia. Mainitsit vielä että et pitänyt tomisaudista jonka sait 58'lla.

Tuon ääninäytteen perusteella vika ei minusta kuitenkaan tuntunut olevan mikeissä vaan joko rumpujen virityksessä / demppauksessa tai gatetuksessa. Tai molemmissa näistä.

Vastasin siis parhaan tietotaitoni mukaan ehdotuksilla joiden uskoisin auttavan parempaan lopputulokseen - sorry vaan jos vastaus ei miellyttänyt. Olisitko mielummin saanut vastauksen jossa kehotan ostamaan uusia mikkejä, vaikka uskon ettei siitä ole mitään oikeaa hyötyä?

Tuosta keskenkasvuisuudesta sen verran, että omasta mielestäni ei välttämättä ole kovin aikuismaista käytöstä haukkua ihmisiä jotka vain yrittävät auttaa. Itse olen 38 - minkä ikäinen sinä olet?

En minä ketään haukkunut. Ainakin toi Akin kommenti kuulosti aika loukkaavalle. itse täytän huomenna vasta 23 että aika lapsi olen. Kyllä tiedostan että vika on rummuissa ja Aki puhui miksauskokemuksesta ja mä en voi puuttua taas näihin rumpujen viritykseen kun en ole niitten kaa touhunnut. Mielestäni on kyse vaan rummuista, mikeistä ja äänityskokemuksen yhteisvaikutuksesta ja miksi ei saisi satsata mikkeihin jos siltä tuntuu. ja nyt pitäis tällä haavalla parantaa tätä mikkipuolta. Voin laittaa sit jotain tähän samaan keskusteluun jos saan loppukesästä jotain uutta valmiiksi.
Aki
17.07.2006 01:04:31 (muokattu 17.07.2006 01:05:46)

En tarkoittanut ollenkaan kommentillani loukata, pyydän sitä anteeksi. Mutta en halua äänityksestä innostuneelle antaa epärealistisia haaveita siitä, että uudet mikit jollain tavalla vaikuttaisivat myös niihin muihin osa-alueisiin, joissa mielestäni kokemattomuus paistaa vielä eniten. Se ei tietenkään ole huono tai epätavallinen juttu, kaikki käy noi ihan samat vaiheet läpi.

Jos hinku mikkien hankintaan on liian kova, niin eikun rahaa palamaan. Ei näitä aina järjellä perustella. Mutta siltä varalta että realistisuus on yhä osa suhtautumista, on mielestäni fiksua käsitellä asiaa niinkuin se on.

mä en voi puuttua taas näihin rumpujen viritykseen kun en ole niitten kaa touhunnut.
Ei ole liian myöhäistä aloittaa! :o) Bissen tarjoot kaverille ni varmaankin pääset rumpujaan virittelemään ja äänittelemään eri vireitä, notta miten toimivat.

Jos raha polttelee, niin Senukan e604 tomimikkejä jotkut kehuvat (BF504=sama), itse en minuutinmittaisen testin aikana ehtinyt tottua, joten omilla mentiin. Muistaakseni jotenkin konkkamikkimainen soundi, eli paljon vähemmän fokusoitunut kuin 57.
Shuren PG-satsi on sellainen millä aina teen hyvin mielelläni töitä. Etenkin PG52 ja PG56 tuntuu käsittämättömällä tavalla paljon aidommilta ja paremmilta kuin vastaavat Beta-sarjalaiset.
Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle!
Halsu
17.07.2006 09:58:48

Ja nyt pitäis tällä haavalla parantaa tätä mikkipuolta. Voin laittaa sit jotain tähän samaan keskusteluun jos saan loppukesästä jotain uutta valmiiksi.

En minäkään tarkoittanut ettet saisi ostaa lisää mikkejä - ajattelin vain hieman varoitella siitä että tuolla melko kalliilla hankinnalla saavutettava laatuetu saattaa olla paljonkin pienempi kuin mitä odotat. Eli samoilla jäljillä olemme Akin kanssa...

Jos kaverisi tosiaan on hommannut uudet rummut, on hyvinkin mahdollista että myös setin soundi on jo ilman lisäsäätöjä paljonkin parempi kuin edellisellä demolla - rumpalin kokemuskin on varmaan karttunut tällä välillä.

Jos kuitenkin rumpujen virityksen perusteet kiinnostavat, tämä on hyvä artikkeli läpiluettavaksi (tämä on äänittäjällekin hyödyllistä tietoa):

http://www.kumu.fi/finnish/lehtiartikkelit_riffi2.html

Yleisempää asiaa:
http://www.kumu.fi/finnish/lehtiartikkelit_riffi1.html

Jos päädyt hommaamaan uusia mikkejä, olisi tosi kiinnostavaa kuulla ero vanhaan mikkisettiin - eli nauhoittelisit hiukan tätä uutta settiä myös niillä vanhoilla 58:lla... jos vain suinkin ehdit "oikeiden" äänitysten lomassa.
CU -- Eki
Niq
17.07.2006 14:56:00 (muokattu 17.07.2006 14:57:35)

Tää on just tätä! =( tää forum on täynnä tämmöisiä "kyl mä tiiän-tyyppisiä ihmisiä" ketkä pätevät vaikka eivät tiedä mitään taustoista. Eli kuten sanoin 3 vuotta vanha ja äänitetty kaverin rummuilla ja hänellä on nyt uudet Taman rockstarit ja itse hoidan vaan äänittämisen. Oikeasti mikä on "ihanne-soundi". Täällä vaan haukutaan ihmisiä tyyliin "vittu sä mitään mikkejä tarvit ku oot ihan paska". Juu-u ku luulin että täällä on aikuisiakin...

Mullekin kolahti joskus tämä todellisuus eteen, onhan se tuskallista, kun kaikkien hienojen kamojen hankkimisen ja tuskallisen säädön jälkeenkin kuulostaa paskalta. Itse saan nykyisin paljon paremman kuuloisia rumpusoundeja yhdellä halpiskonkalla kuin ennen sain kahdeksalla mikillä, johtuen lähinnä siitä, että olen oppinut virittämään rumpuni ja myös jossain määrin soittamaan niitä. Ei riitä että rummut on Taman rokkistarat, ne pitää osata virittää ja niitä pitää osata soittaa jos haluaa hyvät soundit myös narulle.

Tämä on oikeasti helppo ansa äänimiehelle, joka ei rummuista hirveästi tiedä ja rumpalille, joka ei ole ottanut virittämistä kunnolla haltuun. Sitten kun rummut kuulostaa äänitystilassa jumalaisen hyvältä, on ihan hyvä tsäänssi saada narullekin ihan ok soundit.

Ei kannata ottaa näitä kommentteja mitenkään haukkumisena tai pätemisenä; tältä foorumilta löytyy paljon tietoa ja osaavia tyyppejä, jotka (ainakin suurin osa ;)) tietävät mistä puhuvat. Ei kannata myöskään kysyä, jos ei halua kuulla vastausta.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Antti1
17.07.2006 16:09:43
Kannut (lähinnä se vire) ja tila (ei liian pientä ja hyvä akustiikka on todella tärkeä) kuntoon, mikit on nyt jo riittävän hyvät ihan studiotason nauhoitukseenkin, mikäli tietää mitä tekee. Näin mä tämän näkisin.

Noi senkun mikit on ihan kivat, mitä kaverin pajalla ollaan kokeiltu. Ei kuitenkaan mitenkään ihmeellisesti leiponut mitään automaattisesti taikasoundeja. Kohtalaisen avoimen kuuloiset, mutta niiden kanssa sijoittelu tuntui olevan aika vaikeaa mukana tulleiden klipsien kanssa. 57:lla pääsee paljon helpommalta, jos sellanen rock-soundi on hakusessa.
The dreams in which I'm dying are the best I've ever had.
Mikael
17.07.2006 22:47:32

Mulla on ollun noi e604-tomimikit jotain kolmisen vuotta ja oon käyttänyt niitä tomien lisäksi usein myös kitarastyrkkarin mikittämiseen. Hyvät ovat ja mä oon tohon adapteriinkin tottunut.
Siitä mistä aita on matalin...
Pieni rumpalipoika
18.07.2006 01:17:03

Hyvät ovat ja mä oon tohon adapteriinkin tottunut.

Tosin rimsiin ei saa kiinni muuten ku jessellä...
Tupuna: Mun mielestä sä oot edelleen idiootti ja sulla on pieni muna.
Daunt
18.07.2006 08:09:45
Tosin rimsiin ei saa kiinni muuten ku jessellä...

Mun rimseihin ne menee, kun laitoin sinne väliin halkileikatun kumiletkun pätkän. En tosin käytä enää niitä clipsejä, koska ne huonontaa ääntä ihan yllättävän paljon.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)