Aihe: lämmin putkisoundi
1 2
Warwickbass
13.07.2006 15:50:54
itselläni on warwickin thum bolt-on, streamer ja fenkun jazzo
vahvistimena ebs:n grome 2X10
käytössä myös ebsin multicomp

mitä härpäköitä tarvisin, jotta saisin näistä vehkeistä irti sellaisen lämpimän putkisoundin?!? ---> pehmeän ja hieman hitaan, mutta sellaisen jossa on botnea..

tarvinko jonkun erillisen ekvalisaattorin tai vastaavaa?!?
auttekaa!!
absqua
13.07.2006 15:53:43

mitä härpäköitä tarvisin, jotta saisin näistä vehkeistä irti sellaisen lämpimän putkisoundin?!? ---> pehmeän ja hieman hitaan, mutta sellaisen jossa on botnea..

auttekaa!!

Oletko koittanut pelata tuon multicompin kanssa? Sieltä nyt ens alkuun nippelit "tubesim"-asentoon ja kohtuullinen kompressointi päälle. Sitten käännät Gormista kaikki, toistan KAIKKI, yläpäät ns. svidduun ja boostaat vähän botnea.
Tolla pääset pätkän matkaa tavoittelemaasi suuntaan.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Pirkka
13.07.2006 16:01:33
Oletko koittanut pelata tuon multicompin kanssa? Sieltä nyt ens alkuun nippelit "tubesim"-asentoon ja kohtuullinen kompressointi päälle. Sitten käännät Gormista kaikki, toistan KAIKKI, yläpäät ns. svidduun ja boostaat vähän botnea.
Tolla pääset pätkän matkaa tavoittelemaasi suuntaan.

Ja jos tämä ei tunnu riittävän niin sitten vain laajentaa kalustoa putkietuasteella, esim. tämä:

http://www.groovetubes.com/product.cfm?Product_ID=2084

Ja on niitä kyllä halvempiakin.
hollstro
13.07.2006 19:14:53

Bassovahvistimen putkisaundi tulee ensisijaisesti putkipäätteestä. Sellaista saundia ei efekteillä emuloida. Putkietunenkaan ei ole kuin vasta 10% sinne suuntaan.

Trankkusaundi toimii kyllä hienosti bassolla eikä siinä sellaisenaan ole mitään vikaa. Se on vaan erilainen.
pardy
13.07.2006 22:29:08

Bassovahvistimen putkisaundi tulee ensisijaisesti putkipäätteestä. Sellaista saundia ei efekteillä emuloida.

Kyllä sitä emuloidaan, mutta millä menestyksellä, onkin sitten asia erikseen.
Pentinpuro
14.07.2006 10:36:40

Hep poikki! Mulle tuli tällä viikolla tuo Behringerin BDI21, siinä oli lupaavan tuntoiset soundit. Syvällisemmin en ole ehtiny testailla. Toi kitarallekin trankkuvahvistimeen kivasti "fenderiä".
Mikael
14.07.2006 22:19:38

Bass POD ....not : ) - tollanen oli joskus studiossa lainassa yhtä levyä tehdessä ja yritin sitä ruuvailla mut mitään järkevää en saanut irti ja levylle lopulta mentiin putkivahvistimella (muistaakseni Ampeg V4).
Siitä mistä aita on matalin...
DVD
16.07.2006 13:05:41
Hep poikki! Mulle tuli tällä viikolla tuo Behringerin BDI21, siinä oli lupaavan tuntoiset soundit. Syvällisemmin en ole ehtiny testailla. Toi kitarallekin trankkuvahvistimeen kivasti "fenderiä".

Tuo lienee kopio SansAmpin bassdriverista. Sellainen oli minulla jossain vaiheessa mutta ei sillä olikein ollut mitään käyttöä kun on hyvä basso ja hyvä nuppi. Meni oikesataan vain mutaisemmaksi koko soundi.
piivei
17.07.2006 00:39:08
Sama kokemus on sansampista, monet mainostaa että sillä saa basson laulamaan kivasti mutta vaikka sitä ruuvaa miten niin tuntuu että mutaisuus lisääntyy enemmän tai vähemmän, ei hyvä se...
Maisteri
18.07.2006 01:15:51
Oikeesta putkivahvistimesta. Trankut, mallinnukset ja emuloinnit on melko kaukana siitä aidosta asiasta.

Näistä bokseista sellaista, että SansAmpin BDDI:stä mullakin on se huomio putkimarsun ja thunderbirdin kanssa, että boksin etuaste/särö sotki saundia aika muhjuiseksi. Mid-murinaa, selkeyttä ja presenceä katosi saundista, aivan kuin hymy-EQ olisi kytkeytynyt päälle. Toimii varmasti joillakin tuo BDDI, mutta putkikoneen kanssa ei ainakaan itellä oikein skulannut. Piti myydä pois. Tiedä sitten saisiko se jotain pientä trankkucomboa hieman enemmän isomman putkikoneen kuuloiseksi. Näin ainakin jotkut ovat väittäneet.
Larmer
18.07.2006 01:34:18

auttekaa!!

Hei! Miltäs tuo Streamer fretlesi tuntuu nykyään? Vai joko olet sen eteenpäin laittanut?

(offtopic - pahoittelen)
Hieman tanakka yksilö
aho
18.07.2006 12:33:41
Minä suosittelisin kokeilemaan SansAmpin Bassdriveriä, tai sitä behkun vastaavaa. Eihän siitä toki sitä aitoa saa, mutta kyllä se mukavasti lämpöä saundiin tuo.

Se on muutenkin monikäyttöinen esim. nauhoituksissa yms.
Warwickbass
18.07.2006 16:06:10
onko joku kokeillut seuraavaa laitetta

http://www.thomann.de/thoiw3_ebs_valve_drive_prodinfo.html
bize
18.07.2006 18:43:56
Kannattaa kokeilla hankkia joku halpa pieni putkietuaste, esim. DBX, ja vaihtaa tehdasasennusputken tilalle esimerkiksi 12AU7 -tyyppinen putki (jollainen on esim. Ampegin putki-DI:ssä), on toiminu hyvin.
...Nooh, kokeilin ensin olisivatko kielet vieläkin liian löysällä(olin jo ennaltaan jonkin verran kiristänyt niitä). Kiristämisen lopetin, kun homma meni överiksi, ja ylin kieli katkesi...
okabass
18.07.2006 23:53:07

auttekaa!!

MOI

Minusta noista ei valitettavasti saa lämmintä putkisoundia millään. Varmaan saa ihan ok soundin, mutta ison lamppukoneen soundiominaisuuksia ei. Ainakaan minulla se ei onnistunut 30 vuoden aikana koskaan (siis saada putkisoundi transistorikoneesta). Nyt kun on 300 wattinen SVT selän takana, ei tarvitse miettiä soundia, vaan voi keskittyä rauhassa pimujen sihtaamiseen. ;)
Maisteri
19.07.2006 00:37:40 (muokattu 19.07.2006 00:43:50)
Minä suosittelisin kokeilemaan SansAmpin Bassdriveriä, tai sitä behkun vastaavaa. Eihän siitä toki sitä aitoa saa, mutta kyllä se mukavasti lämpöä saundiin tuo.

Se on muutenkin monikäyttöinen esim. nauhoituksissa yms.

Kun sulla näyttää olevan joku vanhempi putki-ampeggi (70-lukulainen 100W V4 vissiin?), niin kysynpä onko BDDI toiminut tuon putkikoneen kanssa?

Se ompi kyllä totta, että pelkkään linjasaundiin ainakin tulee ihan kivasti lisäväriä, kun vääntää vähän särötettyä etuasteen saundia puhtaan linjasaundin mausteeksi. Eli siis kun sitä blend-potikkaa avaa vain hieman, niin hyvä. Jos avasi paljon, tuli sitä mutaisuutta kehiin. Putkivaffarin kanssa ei blendiä sitten voinut avata oikeastaan ollenkaan, jos halusi välttyä siltä epäkivalta muhjuisuudelta. Siinä se vain jotenkin häiritsevästi sotki sitä hyvän basson ja putkikoneen jo valmiiksi hyvää saundia, eikä maustanut ja säröttänyt sitä siten kuin toivoin ja odotin.
aho
19.07.2006 11:27:38
Kun sulla näyttää olevan joku vanhempi putki-ampeggi (70-lukulainen 100W V4 vissiin?), niin kysynpä onko BDDI toiminut tuon putkikoneen kanssa?

Ihan mainiosti se on toiminu, tosin en minä sitä ole käyttänyt kuin "tarvittaessa". Eli kun tehot vehkeessäni on rajalliset, BDI antaa hieman lisäbotnea tarvittaessa. Lisäbotnea tärkeämpi ominaisuus on oikeastaan presence-säätö jolla saa kivasti lisää ylädiskanttikihinää. Muuten olen yleensä aina eq:n suhteen mahdollisimman flät. Blendiin ei todellakaan kannata koskea putkikoneen kanssa. Nuppi ei ole v4, vaan b-25b ja "vain" 50 wattinen vissiin.
Maisteri
19.07.2006 14:28:52 (muokattu 19.07.2006 14:30:48)
Ihan mainiosti se on toiminu, tosin en minä sitä ole käyttänyt kuin "tarvittaessa". Eli kun tehot vehkeessäni on rajalliset, BDI antaa hieman lisäbotnea tarvittaessa. Lisäbotnea tärkeämpi ominaisuus on oikeastaan presence-säätö jolla saa kivasti lisää ylädiskanttikihinää. Muuten olen yleensä aina eq:n suhteen mahdollisimman flät. Blendiin ei todellakaan kannata koskea putkikoneen kanssa. Nuppi ei ole v4, vaan b-25b ja "vain" 50 wattinen vissiin.

Juu, tosiaan ihan monipuolisia saundeja siitä etuasteesta saa ruuvattua. Blendiähän täytyy toki avata aina nollista jonkin verran, jos haluaa että etuasteen säädöt alkavat vaikuttaa ja "miksautuvat" puhtaaseen saundiin. Ehkä johonkin klo 9 asti pytyi avaamaan ilman mutaisuus-efektiä vahvarin kanssa. Eli ei niin paljoa, että purkin säädöillä olisi ollut kokonaissaundiin sitten oikeastaan mitään käytännön merkitystä.

Ahaa, se on tuo malli. 50W putkiverme on kyllä välillä ehkä liikaa kyykyssä ainakin meikäläisen käytössä. Kun tässä vasta 100W Marsustani toinen putkipari simahti, niin olen ajellut budjettisyistä sitä nyt 50 wattisena yhdellä putkiparilla. Vaikka äänenvoimakkuusero onkin teoriassa "vain" 3dB tuplasti tehokkaampaan, huomaa botnessa ja headroomissa ison eron bassokäytössä. 100 wattisena volaa ei tarvinnut avata koskaan yli puolenvälin. 4-5 oli sopiva. Nyt 50 wattisena saa luukuttaa yli seiskankin volaa ja saundi on jotenkin selkeästi pienempi. Kyllä tuolla vielä pärjäilee ihan hyvin luukuttamalla melkeen "ruvelle", mutta kyllä se remppa täytyy tehdä mahd. pian, että saa taas 100 wattia + lisää lämpöä ja botnea kehiin.
Quizz Kid
19.07.2006 15:05:49

Sivusta luikerran huomion, kun kokeilin bassotteluun Musarin jotain kahdeksankytluvun alun 100W putkipääte ja trankkuetunen -nuppia (en muista mallia). Se veti bassolla aivan sairaan herkästi särölle kaiken, mikä oli jotenkin mulle yllätys. Liekö syynä sitten tuo trankkuetunen, joka liian herkästi ruvetti signaalia..tiedä.. Gainia ei paljon yli kahden voinut laittaa, kun ainakin 1x15 kaapista ei tullut kuin jo selvästi liikaa säröytynyttä menoa. 4x10:llä toimi huomattavasti paremmin, mutta sama ongelma siinäkin oli havaittavissa.

Jäi ostamatta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)