eilinen 21.10.2003 10:03:59 | |
---|
Olen siis hankkimassa akustistakitaraa. Kumpi olisi aloittelijalle parempi; metalli- vai nailonkielinen? Mitä eroa äänen lisäksi niillä on? Itse olen vähän metallikielisen kannalla. Anteeksi, jos tälläinen ketju oli jo olemassa. |
SURf 21.10.2003 10:13:21 | |
---|
Olen siis hankkimassa akustistakitaraa. Kumpi olisi aloittelijalle parempi; metalli- vai nailonkielinen? Mitä eroa äänen lisäksi niillä on? Itse olen vähän metallikielisen kannalla. Anteeksi, jos tälläinen ketju oli jo olemassa. Onhan tätä kyselty ennenkin. Itse aloittelin nailonilla ja sitten hommasin teräskielisen. Toimi hyvin näin päin. Nailoni käy vähemmän sormien päälle kuin teräskielinen alkavalla kitaristilla. Minkäpä tyylistä musiikkia ajattelit tulkita? Get a haircut and get a real job. |
Nailoni menee näppäilyyn paremmin, ja teräs komppaukseen. Torilla melkein uusi Ibanez S540wnsol 900, Zoom gfx-8 350 ja Yamaha fg-411c-12bl elektroakkari 200.
Tiedustelkaa perkeleet. |
Bailey 21.10.2003 11:09:36 (muokattu 21.10.2003 11:12:37) | |
---|
Itse aloitin kanssa nylon-kielisellä(n.2,5v sitten) ja soittelin sillä about 1,5v ennen sähkökitaraan siirtymistä. Suurimpana erona näiden kahden välillä tuli ehkäpä kaulan leveys joka oli nylon-kielisessä klassisessa skitassa n.1,5 kertaa leveämpi sähkikseen verrattuna.Tosin omallakohdallani siitä ei(ihme kyllä) suurempiä tekniikkaongelmia seurannut. Avointen kielten soinnut hallintaan ja siitä se lähtee..tsemiä! :) Edit:Jos nyt saisin päättää, niin olisin ehkä aloittanut teräskielisellä vaikka se onkin rankempi aloittelijalle soittaa. "I lead a reckless life and i don't need your advice!"
-Guns N' Roses |
Mage 21.10.2003 12:15:56 | |
---|
Suosittelisin nailonia aloittelijalle kahdesta syystä ensinnäkin käy vähemmän sormien päälle kuten on jo mainittu. Toiseksi samalla rahalla saa ehkä suhteessa parempilaatuisen pelin, pysyy paremmin vireessä tms. Itse tein huonon valinnan kun ostin ensimmäisen kitaran, jonkun crap teräskielisen missä kielet oli puolenmetrin korkealla eikä oktaavit pitäneet paikkansa ja virekin katosi samantien. Sitä oli kyllä hyvä syyttää kun ei oppinut soittamaan :-) Give me a little time to think, while I mix me another motherfucking drink.
- RL Burnside |
weelie 21.10.2003 12:16:23 (muokattu 21.10.2003 12:17:24) | |
---|
Nailonkielinen on usein halvempi, koska sen ei tarvitse olla rakenteeltaan niin vankka. Mulla on Yamaha nailonkielinen sadan euron C-40 vuodelta 1994, ja soitan sillä yhä joka päivä. Ehkäpä paras kitaraostokseni toistaiseksi (markkaa per tunti junou). :D EDIT: Teräskielinen on tietysti monen mielestä "se oikea" akustinen, nailonkielinen kun on klassinen kitara. Eli rokkirämpyttäjät vetää teräskielisellä. Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition' |
Mage 21.10.2003 13:45:02 | |
---|
Mulla on Yamaha nailonkielinen sadan euron C-40 vuodelta 1994, ja soitan sillä yhä joka päivä. Mulla on kans tommonen pitäisköhän perustaa joku vintage clubi ;-) Give me a little time to think, while I mix me another motherfucking drink.
- RL Burnside |
Super-Jari 21.10.2003 14:53:46 | |
---|
Ensin nailoni sitten teräs. Jumalan Kirjanpitäjä |
PuNkKi 21.10.2003 15:38:00 | |
---|
Ehkä Nailoni.. itsellänikin oli joskus vuonna 1 joku landolan ritsa millä aloittelin (joka ei edes vireessä pysynyt!) tosin nailonissa on se pikku vika.. että siihen saattaapi aika pikasesti kyllästyä...tai riippuu vähän.. mulla se ei ehtinyt 2kk olla kun piti saada jo "joku uusi" Se mikä ei tapa, Sattuu aivan saatanasti. |
eilinen 21.10.2003 22:33:41 | |
---|
Tarkoitus olisi soittaa jotain vähän rokahtavampaa, johon siis teräkset paremmin soveltuisi. Tuota juuri pelkään, että kyllästyisin nailonkieliseen ja pitäisi ostaa teräskielinen tilalle. Kaupassa myyjä esitteli paria n. 170 € teräskielistä. Merkit ja mallit ei jäänyt päähän, mutta kai tuolla hinnalla jo ihan ok kitaran saisi? Vaikka ei se hinta taida paljon laadusta kertoa. |
JartZA 21.10.2003 22:43:50 (muokattu 21.10.2003 22:45:09) | |
---|
Tarkoitus olisi soittaa jotain vähän rokahtavampaa, johon siis teräkset paremmin soveltuisi. Tuota juuri pelkään, että kyllästyisin nailonkieliseen ja pitäisi ostaa teräskielinen tilalle. Kaupassa myyjä esitteli paria n. 170 € teräskielistä. Merkit ja mallit ei jäänyt päähän, mutta kai tuolla hinnalla jo ihan ok kitaran saisi? Vaikka ei se hinta taida paljon laadusta kertoa. Osta ihmeessä teräskielinen jos se miellyttää enemmän. Ja kyllä se hinta ainakin antaa suuntaa laadusta. Kalakukkoo ja Classic-colaa, siinä sitä jotain on. |
SURf 22.10.2003 08:25:08 (muokattu 22.10.2003 08:26:07) | |
---|
Tarkoitus olisi soittaa jotain vähän rokahtavampaa, johon siis teräkset paremmin soveltuisi. Tuota juuri pelkään, että kyllästyisin nailonkieliseen ja pitäisi ostaa teräskielinen tilalle. Kaupassa myyjä esitteli paria n. 170 € teräskielistä. Merkit ja mallit ei jäänyt päähän, mutta kai tuolla hinnalla jo ihan ok kitaran saisi? Vaikka ei se hinta taida paljon laadusta kertoa. Kyllähän se rokki lähtee klasarillakin mutta totta on että teräskielisen soundimaailma sopii paremmin tuohon tyyliin. Itselläni kävi niin että kyllästyin nailoniin, ostin teräskielisen siihen rinnalle, kyllästyin teräskieliseen ja nyt on sitten tuo ensimmäisenä hankittu huom! Yamaha C-40 sähkövermeiden rinnalla. Tersäkielistä ei laisinkaan tällä hetkellä. Tosin kutkuttaisi hankkia kylläkin. Kaikille on paikkansa. (Ehkä kuitenkin 12-kielisen...) Eipä varmaan paljon auttanut sinun päätöksen tekemiseen mutta vuodatinpa jotakin pois päästä. Päädytpä kumpaan tahansa: Lykkyä valitsemallasi uralla! EDIT: 170 euroa riittää ainakin Yamaha-maailmassa mainiosti ensimmäiseen kitaraan jolla pärjää varsin pitkälle. Get a haircut and get a real job. |
kid ego 22.10.2003 08:48:57 | |
---|
OFF-TOPIC: Ostin viime keväänä metallikielisen Ibanez AW 20:n. Se on hyvä peli, maksoin siitä reilut 400 euroa ja sain bägin mukaan. Tiluttaja on harvinaisen ruma lintu Afrikasta. |
Niskamies 23.10.2003 06:54:50 | |
---|
EDIT: 170 euroa riittää ainakin Yamaha-maailmassa mainiosti ensimmäiseen kitaraan jolla pärjää varsin pitkälle. yamahan halvin nailonkielinen on uutena noin 140€ ja teräskielinen noin 160€. käytettynä sitten halvemmalla. Hanki presari ja ole tosimies! |
SURf 23.10.2003 07:26:37 | |
---|
yamahan halvin nailonkielinen on uutena noin 140€ ja teräskielinen noin 160€. käytettynä sitten halvemmalla. C-40 pitää irrota satasella... Get a haircut and get a real job. |
Paskaskitta 23.10.2003 15:15:17 | |
---|
Ma oon ton nailon-kielisen kannalla ellet meinaa ostaa sähkö-akustista kitaraa (siis niinq pystyy sähkölläki veivaa). Mul on ittelläni tollanen nailon kielinen ja se toimii ihan hyvin. mul ei vaan oikeen oo kokemusta teräskielisistä muualta ku meijän koulusta, enkä mä kyl hirveesti tykkää niistä. Vähän ku bendailee nii kohta on nahka irti sormista ja sit ei voi soittaa viikkoon. Osta nailonkielinen. Se kannattaa. Vai kannattaako? :P " Ja vitut hiteistä. Nimetkää mahatauti mun mukaani" -Kurt Cobain |
eilinen 23.10.2003 18:03:21 | |
---|
Joo, taidanpa ostaa sen nailonkielisen nyt ainakin aluksi. Katsotaan sitten myöhemmin jos on tarvetta teräskieliselle. |
Volle 23.10.2003 18:21:16 | |
---|
Mulla on Yamaha nailonkielinen sadan euron C-40 vuodelta 1994, ja soitan sillä yhä joka päivä. Mulla on kans tommonen pitäisköhän perustaa joku vintage clubi ;-) Joo, vintage-klubia pystyyn. Mullakin nojailee tossa vieressä C-40. En oo vuodesta varma, mutta olisikohan ollut 1995 tai 1996, kun iskä osti sen vanhan viireessä pysymättömän ja hienovireiltään ihan viturallaan olevan teräskielisen tilalle. On kyllä hieno peli ja aina mökki- ja venereissuilla mukana. Pidän yleisesti naisista, varsinkin yleisistä naisista. |
weelie 23.10.2003 20:03:25 (muokattu 23.10.2003 20:04:57) | |
---|
C-40 rulz! Pahuskun ei noissa ole seriaalia...:D mun on ainakin Indonesiassa tehty, ja 600mk maksoin siitä aikanaan. Hieno homma kun on jo ainakin 10v ollut tuo 650mk hintalappu tolla. ...Ja on sillä vedetty AC/DCt ja bluesit, rautalankaa, komppausta, kaikennäköistä, kolhuja on kerääntynyt kulmiin, ja naarmuja kaulaan caposta. Muuten on ihan uuden veroinen, kielet on tosin vaihdettu, ja nykyisin on noi kuuluisat puoliks teräksiset ja puoliks nailonit... (tää oli muuten vitsi) Pitäsköhän sille antaa oikein nimi, on se vaan niin hiano. :D Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition' |
Spiridon 23.10.2003 20:11:28 (muokattu 23.10.2003 20:12:37) | |
---|
Vähän ku bendailee nii kohta on nahka irti sormista ja sit ei voi soittaa viikkoon. Osta nailonkielinen. Se kannattaa. No kannattaa mielummin sillon alottelijana käydä tuon sormien kovetusprosessi läpi teräskieliselä akustisella kuin myöhemmin kun osaa jo jotakin soittaakin sähkiksellä. Ite tykkään kyllä tuosta teräskielisen soundista. Ihan hyvin sillä jotain näppäilykappaleita pystyy soittaan, sitä varten on sitten vaikka sormiplekut. Ite käytän sormenpäitä, en kynsiä kun näppäilen ja hyvin näillä nakeillakin pystyy Bachin airit, dust in the windit ja blackbirdit veivaamaan. Niin, ja jos sitten soittelet vaikka jossain sukujuhlissa niin kyllä siihen komppaukseen paremmin tuo teräskielinen soppii. Eli sellasen ostaisin ite mieluummin kun nailonin. Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu. |