Aihe: Panorointi/stereo livehommissa?
1
jurpontor
12.07.2006 16:28:44
Tuli tuosta threadista, missä arvotaan stereoparia overheadeiksi, mieleeni että onko täällä muitakin jotka eivät pahemmin panoroi?

Mä en itse livepuuhassa levitä juuri mitään mihinkään kuin korkeintaan semmoisiin kello kymmenen ja kahden välillä oleviin asentoihin, oikeastaan ainoana poikkeuksena stereokaiut. Stereodelayta en myöskään käytä. Miksi? Siksi, että monestikaan PA:n vasen ja oikea kanava eivät kovin kaksisesti "summaudu" kuin suhtkoht pienellä alueella tilassa. Toisekseen porukka seisoo usein bändiä katsellessaan sellaisissa kohdissa, joihin jompikumpi laita tuuttaa reippaasti lujempaa, jolloin reippaat balanssit tarkoittavat ns. "itsemiksattavaa" keikkaa, jonka miksaaminen tapahtuu kävelemällä eri kohtiin salia..

Etenkään stereo-overheadille en oikein lämpeä. Mun järjen mukaan sitä saa asetella ihan urakalla, jos ei halua niihin pelteihin kampafiltteriä. Tämmönen perstuntuma mulle ainakin on muodostunut noita "overheadpareja" AFL:nä kuunnellessa. Yleensä mono-overhead vaan soundaa paremmalle. Poislukien tietty ne harvat tapaukset jossa niitä peltejä on "tonttialallisesti" niin paljon ettei yksi puikko meinaa ylettää nappaamaan niitä kaikkia kunnolla. Tällöin mulla on tapana panna sinne toinen overhead 1:3-säännön mukaisesti ja jättää sekin keskelle panoroiduksi.

Mites te muut, mitä mieltä ootte?
Sir Attila
13.07.2006 15:38:59
Eipä juuri tule mieleen milloin olisin viimeksi övereitä laittanut stereoksi. Kyllä mä yleensä kaksi konkkamikkiä sinne settiin ripustan mutta ne on enemmänkin asetelmana ride/haikka, ei mikään stereopari. Crashit nyt yleensä vuotaa aina läpi kaikkialta ja tomit+snare on lähimikitetty erikseen. Joskus oon myös käyttänyt korkeammissa tiloissa ja ulkona kolmea mikkiä (ride, overhead, haikka) jotka panoroin snadisti LCR-tyyppisesti (klo 10, 12 ja 2). Mutta ei varsinaisia stereopareja.

Eräs tunnetumpi jazz-pianisti mua kerran ohjeisti että tee sellaiset rumpusoudit että rummut kuulostaa yhdeltä instrumentilta, ei niin että ne olisi levällään ympäri lavaa. Varsin terve ajattelumalli, eikä mitenkään tue sitä että pitäisi kylvää niitä mikkejä enemmän kuin rummuissa on lyötäviä pintoja.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)