Zigura 12.07.2006 15:26:49 (muokattu 12.07.2006 17:40:38) | |
---|
Tästä on ennenkin ollut keskustelua, mutta olisi hyvä kerätä tämäkin tieto yhteen threadiin. Elikäs soraääniä on kuulunut Jazzmaster/Jaguar tallasta mm. kielten hyppimisestä satuloista pois kovan renkutuksen seurauksena, buzz-äänet, vibran aiheuttama epävireisyys jne. Kaikki klassiset vaivat siis. Ratkaisua näihin ongelmiin kaipaisin, että tietäisin millainen remontti/tuunaus -prosessi on tulossa, jos jomman kumman kepeistä hankin. Varmasti tarpeellista tietoa kaikille, jotka haluavat saada soittopelistään mahdollisimman soittokelpoisen. Dänks. Edit: Jäi mainitsematta, että Japsipelistä tässä on kyse. Who are these people? These faces? Where did they come from? They look like caricatures of used car dealers from Dallas, and sweet Jesus, there are a hell of a lot of them at 4:30 on a Sunday morning. Still humping the American dream. |
Itsellä on japsi jaguaari ja vain kerran on hypännyt kieli pois satulasta. Sekin oli sitä aikaa ku kitaraa hakattiin tosi kovaa. Ei ole ollut mitään ongelmia tuon kitaran kanssa. Jazzmasterista en osaa mitään sanoa, mutta jaguarista isot suosittelut. Jerk. |
Feggy 12.07.2006 16:18:15 (muokattu 12.07.2006 16:19:33) | |
---|
Itsellä on japsi jaguaari ja vain kerran on hypännyt kieli pois satulasta. Sekin oli sitä aikaa ku kitaraa hakattiin tosi kovaa. Ei ole ollut mitään ongelmia tuon kitaran kanssa. Jazzmasterista en osaa mitään sanoa, mutta jaguarista isot suosittelut. Jazzmasterin ja Jaguarin talla on käytännössä samanlainen. Ehkä mä sitten soitan kovaa, mutta perustallalla soittamisesta ei tule mulla mitään, ala e hyppii koko ajan pois paikaltaan (käytän 11-settiä). Mustangin tallalla ei mitään ongelmia, kunhan kietoo kuminauhaa jalkojen ympärille, että pysyy paikallaan. Vire pysyy varsin hyvin kunhan vibran säätää kohdalleen ja tuolla kuminauhakikalla pärinääkään ei kuulu. Mikinvaihdolla saa aidomman soundin kyllä, jos kyseessä on japsipeli. |
Zigura 12.07.2006 16:18:47 | |
---|
Jaguarista isot suosittelut. Menee vähän asian vierestä mutta menkööt: Itse oon juuri kahden vaiheilla eli hankkiakko Jagulaari vai Jatsimasteri. Jaguar kiinnostaisi lyhyen skaalansa ja tonen säätömahdollisuuksien vuoksi. Ja tietty sen statuksen (ensimmäisenä tulee mieleen Win Butler Arcade Firestä, ja onhan se Cobainikin...). Mietin vain näitä saundiasioita, eli saako Jaguarista tuhdimpaa ja pehmeämpää saundia, kun minulla on sellainen kuva, että Jaggesta lähtee sellainen riipivä middle/treble -kirkuna. Enimmäkseen soittaisin cleanina, mutta tykkään särölläkin soitella vähän punkrockahtavaa matskua. Jazzmaster ehkä soveltuisi paremmin näihin vähän raskaampiin ja alapäisempiin soittoihin. Jaguaria en ole ehtinyt kokeilla muuta kuin vartin verran vahvistimen kanssa, Jatsia en laisinkaan. Plus Jaguari on nätimpi ;) Who are these people? These faces? Where did they come from? They look like caricatures of used car dealers from Dallas, and sweet Jesus, there are a hell of a lot of them at 4:30 on a Sunday morning. Still humping the American dream. |
Feggy 12.07.2006 16:21:16 | |
---|
Menee vähän asian vierestä mutta menkööt: Itse oon juuri kahden vaiheilla eli hankkiakko Jagulaari vai Jatsimasteri. Jaguar kiinnostaisi lyhyen skaalansa ja tonen säätömahdollisuuksien vuoksi. Ja tietty sen statuksen (ensimmäisenä tulee mieleen Win Butler Arcade Firestä, ja onhan se Cobainikin...). Mietin vain näitä saundiasioita, eli saako Jaguarista tuhdimpaa ja pehmeämpää saundia, kun minulla on sellainen kuva, että Jaggesta lähtee sellainen riipivä middle/treble -kirkuna. Enimmäkseen soittaisin cleanina, mutta tykkään särölläkin soitella vähän punkrockahtavaa matskua. Jazzmaster ehkä soveltuisi paremmin näihin vähän raskaampiin ja alapäisempiin soittoihin. Jaguaria en ole ehtinyt kokeilla muuta kuin vartin verran vahvistimen kanssa, Jatsia en laisinkaan. Plus Jaguari on nätimpi ;) Niin o. Jaguar on ohuempisoundinen ja lyhyen skaalan vuoksi sustain on huonompi. Jazzmasterista lähtee tukeva soundi, mutta myös twängiä ja helinää. Molempi parempi :) |
Zigura 12.07.2006 16:23:20 | |
---|
Ala e hyppii koko ajan pois paikaltaan (käytän 11-settiä). Ajattelin, että hioisin sitä tallasatulan koloa hiukan syvemmäksi viilalla tms. En vain tiedä onko se niin erityisen kannattavaa esim. intonaation kohdalta. Taitaa ne kieletkin katkeilla helpommin jos viila on jättänyt terävät reunat. Eikä se välttämättä edes auta? Paksummista kielistä on ollut kanssa puhetta. Ei tainnut 11 olla tarpeeksi paksu, vai onko tämäkin jonkinlainen myytti? Who are these people? These faces? Where did they come from? They look like caricatures of used car dealers from Dallas, and sweet Jesus, there are a hell of a lot of them at 4:30 on a Sunday morning. Still humping the American dream. |
Chemo 12.07.2006 16:46:51 | |
---|
kielten hyppimisestä satuloista pois kovan renkutuksen seurauksena Faggy kertoikin jo Mustang-talloista. Itselleni (japanilaisen Jaguarini kanssa) kielten hyppiminen ei oo ollut ongelma, joten olen pärjännyt orkkistallalla. buzz-äänet Tää on helposti ratkaistavissa: ongelman syy on tallapalojen korkeudensäätöruuvien resonointi. Ne voi kiinnittää liimaamalla ne paikalleen kynsilakalla (jolloin ne ovat avattavissakin, kun kitaraa säädetään seuraavan kerran). vibran aiheuttama epävireisyys jne. Eihän tämä ole Jaguarien tai Jazzmastereiden ongelma? Paksummista kielistä on ollut kanssa puhetta. Ei tainnut 11 olla tarpeeksi paksu, vai onko tämäkin jonkinlainen myytti? Tässä täytyy muistaa, että kielen paksuuden kasvaessa kieli ei pääse välttämättä istumaan yhtä syvälle tallapalojen uriin, joten paksu kieli ei välttämäti pysy paikoillaan yhtään sen iisimmin kuin ohutkaan. Riippuu. Kokeilemalla löytää sen mikä on hyvä ja toimiva setti itselle - mulle se on Jagella 12-setti, ja sellaisen kanssa mulla ei siis niitä pomppimisongelmiakaan ole. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. |
Zigura 12.07.2006 17:38:57 | |
---|
Mustang -tallasta puheenollen... Mitenkä tälläisen asennus onnistuu? Kyllä minulla meisseli kädessä pysyy, mutta en kuitenkaan ole mikään Remontti-Zigura. Muistelisin jotain että jompi kumpi talloista on leveämpi niin kiinnitystapit on eri etäisyyksillä vai oliko se kysymys tappien halkaisijasta? Feggy siinä mainitsikin nuo kumilenkit, eli tämä tuntuu olevan toimiva ratkaisu (vaikka kuulostaakin äkkiseltään MacGyverin patenteilta ;))? Toinen seikka on itse hankinta: Mistä saa hankittua ja paljonko maksaa? Kiitosta ja plussaa kuomille avusta! Who are these people? These faces? Where did they come from? They look like caricatures of used car dealers from Dallas, and sweet Jesus, there are a hell of a lot of them at 4:30 on a Sunday morning. Still humping the American dream. |
Feggy 12.07.2006 18:21:47 | |
---|
Mustang -tallasta puheenollen... Mitenkä tälläisen asennus onnistuu? Kyllä minulla meisseli kädessä pysyy, mutta en kuitenkaan ole mikään Remontti-Zigura. Muistelisin jotain että jompi kumpi talloista on leveämpi niin kiinnitystapit on eri etäisyyksillä vai oliko se kysymys tappien halkaisijasta? Feggy siinä mainitsikin nuo kumilenkit, eli tämä tuntuu olevan toimiva ratkaisu (vaikka kuulostaakin äkkiseltään MacGyverin patenteilta ;))? Toinen seikka on itse hankinta: Mistä saa hankittua ja paljonko maksaa? Kiitosta ja plussaa kuomille avusta! Talla menee kyllä ihan heittämällä, vaikeampi juttu on hankinta. Ostin omani Tukholmasta, Musiikki-Fazerilta saattaa saada. Kannattaa kuitenkin ensin kokeilla josko perustalla toimii, monella tuntuu toimivan. |
sickboy 13.07.2006 10:47:44 (muokattu 13.07.2006 10:48:28) | |
---|
Mulla on USA-Jaguar, johon olen kahteen otteeseen vaihtanut tallan. Ensin kokeilin Mustangin tallaa, minkä tosiaan voi vaihtaa ilman mitään operaatioita. Mustangin tallassa on tallapalat järeämmät. Muuta eroa ei ole. Mulla oli kuitenkin ongelmana tuossa tallassa se, että rankemmalla vaihteella kun plektraa vispasi, liikkuivat tallapalat sivuttaissuunnassa hieman aiheuttaen huomattavaa epävireisyyttä. Ratkaisu: Vaihdoin kiinteän tallan (vastaava kuin Gibsoneissa) Mustang-tallan tilalle. Kampiviritys toimii kuitenkin täysin. Vireisyys parani ja eivätkä tallapalat helise enää. Omassa Jaguarissani oli myös mielettömät kierto-ongelmat. Ratkaisu oli mikkien vahaaminen kitaranrakentajalla. Helvetillinen ongelmapesäke tuo kitara on. Se on vaatinut ihan mielettömästi laittoa. Mutta on toi kaiken vaivan arvonen ollut. Mieletön kaula ja tummapehmeä soundi. Sustainiahan tossa kepissä ei ole nimeksikkään. Älä stressaa. |
Zigura 13.07.2006 10:59:11 | |
---|
Kiitosta avusta... Kellään kokemuksia tuosta Jaguar HH RW BLK kepukasta? http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-178636.html Siinähän on kätevästi tallaongelmat ratkaistu poistamalla koko vibrasysteemi. Tuntuu vain että kyseisestä kepistä on muutettu liikaa asioita (talla ja mikit lähinnä), että siinä ei oikein ole enää sitä Jaguar fiilingiä. Komea perkele se silti on. Who are these people? These faces? Where did they come from? They look like caricatures of used car dealers from Dallas, and sweet Jesus, there are a hell of a lot of them at 4:30 on a Sunday morning. Still humping the American dream. |
juici 13.07.2006 11:01:16 | |
---|
Kiitosta avusta... Kellään kokemuksia tuosta Jaguar HH RW BLK kepukasta? http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-178636.html Siinähän on kätevästi tallaongelmat ratkaistu poistamalla koko vibrasysteemi. Tuntuu vain että kyseisestä kepistä on muutettu liikaa asioita (talla ja mikit lähinnä), että siinä ei oikein ole enää sitä Jaguar fiilingiä. Komea perkele se silti on. M.netin jag -nimimerkillä on samanlainen kepukka, hän osanee kertoa. Hemmo: "Gallien Krueger, kun siinä on tämä särö." |
Feggy 13.07.2006 11:09:06 | |
---|
Kiitosta avusta... Kellään kokemuksia tuosta Jaguar HH RW BLK kepukasta? http://www.thomann.de/thoiw3_artikel-178636.html Siinähän on kätevästi tallaongelmat ratkaistu poistamalla koko vibrasysteemi. Tuntuu vain että kyseisestä kepistä on muutettu liikaa asioita (talla ja mikit lähinnä), että siinä ei oikein ole enää sitä Jaguar fiilingiä. Komea perkele se silti on. Vibrasysteemi on Jaguarissa ja Jazzmasterissa aivan loistava. Jos yhtään käytät sitä, kantsii ostaa alkuperäinen. Noita Mustang-talloja on ilmeisesti myynnissä monenlaisia, mun ostamassa ei ollut yllekirjoittaneen ongelmaa. Mutta ehkä kantsii kokeilla kaupassa ja katsoa pysyvätkä kielet paikallaan. Jos pysyvät, niin eipä sitten hätää. |
Jani The Rock 13.07.2006 11:26:00 | |
---|
Jaguarin talla- ja vibrasysteemit on ihan loistavat, ne vaatii vaan ymmärrystä ja anteeksiantoa. ;) The road never ends for me, kid. |
Zigura 13.07.2006 11:57:06 | |
---|
M.netin jag -nimimerkillä on samanlainen kepukka Kiitosta infosta, laitoin viestiä herralle. Eiköhän näillä kikoilla saa kitaran soittokuntoon ;) Jos on vielä joitain parannuksia mitä ei ole mainittu niin kirjoitelkaa. Who are these people? These faces? Where did they come from? They look like caricatures of used car dealers from Dallas, and sweet Jesus, there are a hell of a lot of them at 4:30 on a Sunday morning. Still humping the American dream. |
Feggy 13.07.2006 12:11:51 | |
---|
|
tomukka 16.07.2006 23:02:51 | |
---|
Tästä on ennenkin ollut keskustelua, mutta olisi hyvä kerätä tämäkin tieto yhteen threadiin. Elikäs soraääniä on kuulunut Jazzmaster/Jaguar tallasta mm. kielten hyppimisestä satuloista pois kovan renkutuksen seurauksena, buzz-äänet, vibran aiheuttama epävireisyys jne. Kaikki klassiset vaivat siis. Ratkaisua näihin ongelmiin kaipaisin, että tietäisin millainen remontti/tuunaus -prosessi on tulossa, jos jomman kumman kepeistä hankin. Varmasti tarpeellista tietoa kaikille, jotka haluavat saada soittopelistään mahdollisimman soittokelpoisen. Dänks. Edit: Jäi mainitsematta, että Japsipelistä tässä on kyse. Minä ostin Japsi -Jazzarin ja käytin sitä huollossa juuri edellämaituista syistä ja nyt kitara heräsi henkiin. Säätö maksoi 90€ ja sille tehtiin seuraavaa: Satula tehtiin uusiksi luusta, kaikki nauhat hiottiin valitsemalleni kielisetille sopivaksi, kaulakulmaa säädettiin pari astetta alaspäin niin saatiin kieliin ja tallaan enemmän vetoa, alkuperäisiin tallapaloihin hiottiin urat kielille niin eivät pompi kovassakaan käsittelyssä, tallapalojen ruuveihin lukiteaineet jotteivat särise ja löysty ja tietysti hienovireen kohdalleen laitto ja mikkien säätö. Niin ja lapaan tuli kieliohjain D ja G kielille. Kielisetiksi valitsin ErnieBall 12-54 punomattomalla G:llä. Kyllä alkoi kitara muuten soimaan. Onhan 90€ paljon rahaa, mutta soitettavuus ja soundi parantui niin, että ei harmittanut yhtään maksaa. |
Zigura 17.07.2006 11:01:52 | |
---|
Minä ostin Japsi -Jazzarin ja käytin sitä huollossa juuri edellämaituista syistä ja nyt kitara heräsi henkiin. Säätö maksoi 90€ ja sille tehtiin seuraavaa: Satula tehtiin uusiksi luusta, kaikki nauhat hiottiin valitsemalleni kielisetille sopivaksi, kaulakulmaa säädettiin pari astetta alaspäin niin saatiin kieliin ja tallaan enemmän vetoa, alkuperäisiin tallapaloihin hiottiin urat kielille niin eivät pompi kovassakaan käsittelyssä, tallapalojen ruuveihin lukiteaineet jotteivat särise ja löysty ja tietysti hienovireen kohdalleen laitto ja mikkien säätö. Niin ja lapaan tuli kieliohjain D ja G kielille. Kielisetiksi valitsin ErnieBall 12-54 punomattomalla G:llä. Kyllä alkoi kitara muuten soimaan. Onhan 90€ paljon rahaa, mutta soitettavuus ja soundi parantui niin, että ei harmittanut yhtään maksaa. Tuohan kuulostaa kohtuullisen edulliselta, loppujen lopuksi. Missä päin huollatit vai onko taksat tätä nykyä tuollaiset vähän joka paikassa? Who are these people? These faces? Where did they come from? They look like caricatures of used car dealers from Dallas, and sweet Jesus, there are a hell of a lot of them at 4:30 on a Sunday morning. Still humping the American dream. |
tomukka 17.07.2006 22:53:01 | |
---|
Tuohan kuulostaa kohtuullisen edulliselta, loppujen lopuksi. Missä päin huollatit vai onko taksat tätä nykyä tuollaiset vähän joka paikassa? Kuopiossa käytin Viiking musiikissa. Saattoi siinä olla vähän tuttavankauppaakin, mutta uskoisin tuollaisen remontin saavan satasella muualtakin. Toisten taksoja en tiedä, kun en ole koskaan kenelläkään muulla kitaroitani käyttänyt. |
Tasapaino 17.07.2006 23:06:16 | |
---|
Viitsiikö joku selittää tietämättömälle, että mitä Jaguarin kaikista niistä nimuskoista tapahtuu. Ora et labora. |