Aihe: kondensaattoreista
1
Gypsy
20.10.2003 22:31:15
Ajattelin tehä kopion tosta boss sd-1:stä, mutta nyt en tiiä mitä muutamat osat on. Tiedän (luulisin tietäväni) että ne on kondensaattoreita -I I- mutta en tiedä mitä kondensaattoreita ne on.

Ne on tommosia pari milliä paksuja, sentin korkusia, vajaa sentin levysiä missä on päällä läpinäkyvää muovia tai jotain ja sen alla näyttäis olevan jotain alumiinifolion näköstä systeemiä

Useimmissa niissä lukee:

473K
1HOY tai IH0Y tai jotain

Toisissa lukee:
183K
1HOT tai IH0T tai jotain

Ja joissain lukee pelkkä 103K

Avasin myös pari muuta bossin pedaalia esim CE-2 ja niissä oli noita osia kanssa paljon, mutta niissä toi läpinäkyvä muovipinta oli vähän vihertävän sävynen, muuten ihan saman näkösiä.

Netistä oon yrittäny ettiä mutta missään en oo nähny tommosia, eli mitä ne on? Ja millä nimellä noita pitäis tilata?
Pertsa
21.10.2003 09:46:27
Konkkia. 473K on yht´ kuin 47000pf, eli 47nf
183 = 18000 eli 18nf
103K =10000nf

Käytä esim. polyesterikondensaattoreita. Vältä keraamisia signaalitiellä.

Mikko

Olen todellinen noviisi näissä elektroniikka-asioissa. Minulle on myös hieman hämäriä nämä konkkien arvot. Jos Mikko viitsisi vastata. Onkohan näistä jo jossain threadissä ollut?

Eli jos konkan arvo on esim. 470pf, niin onko se silloin 0.47nf ? Ja paljonko tuo uf:ssä. 0.0047uf ? Vai miten nuo muunnokset menevät? Korjaa, jos olen ihan metsässä.

Aion EHKÄ jossain vaiheessa tehdä Blues Driveriini ns. Keeley -modin, tai ainakin osan siitä. Hän vaihtaa esim. muutamia elkoja tantaaleihin. Lisäksi kaikki keraamiset konkat hän vaihtaa modissaan Silver Mica (mikähän tuo on suomeksi??) -konkkiin. Onkohan noita silver micoja edes saatavissa mistään Suomessa?

Tuon linkin takaa löytyy pääpiirteissään kaiiki muutkin tuohon modiin tehtävät muutokset:
http://www.robertkeeley.com/product.php?id=14
Mikko Kankaanpää
21.10.2003 10:06:38

Eli jos konkan arvo on esim. 470pf, niin onko se silloin 0.47nf ? Ja paljonko tuo uf:ssä. 0.0047uf ? Vai miten nuo muunnokset menevät? Korjaa, jos olen ihan metsässä.

470pf=0,47nf=0,00047mikroa (uf)

Aion EHKÄ jossain vaiheessa tehdä Blues Driveriini ns. Keeley -modin, tai ainakin osan siitä. Hän vaihtaa esim. muutamia elkoja tantaaleihin. Lisäksi kaikki keraamiset konkat hän vaihtaa modissaan Silver Mica (mikähän tuo on suomeksi??) -konkkiin. Onkohan noita silver micoja edes saatavissa mistään Suomessa?

Silver Mica on silver mica kai suomessakin. Aika huonosti on saatavilla, mutta kyllä niitä jostain kai saa. Mitä arvoja tarvisit?

Mikko
Pertsa
21.10.2003 11:42:45
470pf=0,47nf=0,00047mikroa (uf)

Silver Mica on silver mica kai suomessakin. Aika huonosti on saatavilla, mutta kyllä niitä jostain kai saa. Mitä arvoja tarvisit?

Mikko

En nyt muista, mitä kaikkia arvoja noissa on, enkä ole edes varma aionko jokaista satiaista mennä edes vaihtamaan tuon modin takia. Katsotaan nyt, jos joskus innostuu!

Täytyy sitten kysellä tarkemmin, kun on ajankohtaista. Tärkeimpänä juttuna tuossa Blues Driverin modaamisessa on kuitenkin se, että saisi säilytettyä bassotaajuudet paremmin. Niitähän nuo Bossit tunnetusti meinaa syödä soundista. Ehkä myös tone-säätimen voisi modata vähän käyttökelpoisemmaksi.

Ootko sinä muuten tehnyt Bosseihin tai muihin od-pedaaleihin noita maailmalla niin suosittuja modeja. Sillä vaan kysyn, jos ei itse viitsi alkaa urheilemaan ja juottelemaan piirilevyjä tällä kokemuksella. Sulta varmaan onnistuisi...
Gypsy
21.10.2003 17:41:01 (muokattu 21.10.2003 17:44:34)
Konkkia. 473K on yht´ kuin 47000pf, eli 47nf
183 = 18000 eli 18nf
103K =10000nf

Kiitos vastauksista. Mutta tota yhtä juttua en ymmärrä. Eli jos 473K=47nf, niin eikö 103K:n pitäis sillon olla 10nf eikä 10000nf?

Onko toi 3 noitten perässä joku kerroin?
Jos on niin sillon noi tuntuis aika loogisilta ja 474K olis sillon varmaan 470nf? Meneekö ne noin? Tai sitten päättelin ihan väärin
Ai mää vai?
21.10.2003 21:07:42
Onko toi 3 noitten perässä joku kerroin?
Jos on niin sillon noi tuntuis aika loogisilta ja 474K olis sillon varmaan 470nf? Meneekö ne noin? Tai sitten päättelin ihan väärin

Juuh,toi viimeinen numero on kerroin,ihan oikein päätelty.
Kirjain K tarkoittaa muuten 10% tarkkuutta kapasitanssiarvolle.
Hyvää jatkoa jos oma ei riitä. (Välikausitakki)
Tumppi38
22.10.2003 14:47:23
Käytä esim. polyesterikondensaattoreita. Vältä keraamisia signaalitiellä.

Mikko

Miksi polyja mieluummin ? laatikon pohjalla on molempia mutta mikä erona (soundi, kestävyys) ?
There are a lot of good things in life, but Music is the best !
Mikko Kankaanpää
22.10.2003 14:59:16

Miksi polyja mieluummin ? laatikon pohjalla on molempia mutta mikä erona (soundi, kestävyys) ?

Keeramiset kuulostavat usein huonommalta, minkä takia niitä ei audio käyttössä paljoa näe (muuta kuin halpis laittessa) Koeta itse ja kuuntele huomaatko eroa. Koska polkot ei maksa juuri mitään niin en näe mitään syytä miksei niitä käyttäisi.

Mikko
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)