jogo3000 10.07.2006 20:30:26 | |
---|
Terve, minulla on käytössäni etuaste, jossa on kaksi mikki/linjatuloa. Siinä on valitsin phantom-virralle mutta kytkimestä menee yhtä aikaa molempien etuasteiden phantom-virta päälle. Haluaisinkin tietää, voiko phantom-virran ollessa päällä etuasteeseen kytketty shure sm57 vaurioitua? Entäs etuaste? Jatkokysymyksenä, entä jos kytken bassokitaran suoraan etuasteeseen jossa on phantom-virta päällä? Voiko siitä mennä etuaste tai bassokitaran elektroniikka hajalle? I fought the law and the law won. |
superfly 10.07.2006 21:14:04 | |
---|
Sama on mietityttänyt myös minua. Joskus joutuu touhuilemaan semmoisten miksereiden kanssa joita ei osaa kunnolla käyttää. Lainatut PA:t ovat useimmiten tälläisia. Mulla on välillä ollut epäselvää että onko se phantomijännite siellä piuhassa vai ei. "Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines." -David Brent |
aimotuska 10.07.2006 21:23:42 | |
---|
Haluaisinkin tietää, voiko phantom-virran ollessa päällä etuasteeseen kytketty shure sm57 vaurioitua? Ei vaurioidu. Jotkut markan mikrofonit voi mykistyä ihmetyksestä, mutta suurin osa ammattikäyttöön tarkoitetuista mikeistä ymmärtää kyllä olla huomioimatta phantomia, jos eivät sitä tarvi. Entäs etuaste? Siis siitä, että kytket sen oman phantomin päälle? Eihän semmosella tekis mitään. Eli ei kyrvähdä. Jatkokysymyksenä, entä jos kytken bassokitaran suoraan etuasteeseen jossa on phantom-virta päällä? Voiko siitä mennä etuaste tai bassokitaran elektroniikka hajalle? Tähän voikin joku paremmin tietävä vastata.. Dorka mikä dorka.
kalamies#50 >-)))> |
Puavali 10.07.2006 22:31:04 | |
---|
...Jatkokysymyksenä, entä jos kytken bassokitaran suoraan etuasteeseen jossa on phantom-virta päällä? Voiko siitä mennä etuaste tai bassokitaran elektroniikka hajalle? Sullahan on siinä ne "kaksitoimiset" liittimet, eli xlr ja plugi samassa? Insinöörinä osaat mitata, tuleeko plugijohto jännitteelliseksi, kun phantom kytketään päällensä. Jos ei, silloin ei ainakaan ole phantomista haittaa. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
jogo3000 10.07.2006 22:50:40 | |
---|
Sullahan on siinä ne "kaksitoimiset" liittimet, eli xlr ja plugi samassa? Insinöörinä osaat mitata, tuleeko plugijohto jännitteelliseksi, kun phantom kytketään päällensä. Jos ei, silloin ei ainakaan ole phantomista haittaa. Ei löydy yleismittaria, joten aika heikkoa on. I fought the law and the law won. |
Puavali 10.07.2006 23:26:12 | |
---|
Ei löydy yleismittaria, joten aika heikkoa on. Saat lainaan. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
loosah 11.07.2006 00:03:13 | |
---|
Oon lykänny aika usein mikrofoneja/ laitteita kiinni kanavaan, jossa on phantomi päällä. Ainakaan vielä ei ole kertaakaan mitään sattunut. Ehkä sit joskus napsahtaa. GIGO |
Aki 11.07.2006 01:40:23 | |
---|
Phantom kytkeytyy vain XLR-liittimiin, ei edes comboliittimien plugiosioon. Ja tuossa XLR-liittimessä rungon ja muiden napojen välille. Dynaamisissa mikeissä runko ei ole kapseliin yhteydessä, joten kapseli ei tiedä kelluvansa 48 voltin varassa. 57 ei siis tuota pantomiimia edes huomaa. Mutta on hyvä ajatus sammuttaa Phaeton ennen johdon irroittamista. Eräskin laite hajosi tuon seurauksena. Ei sen olisi pitänyt hajota, mutta aionpa vastedes olla entistäkin varovaisempi. Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle! |
mhelin 11.07.2006 09:44:27 | |
---|
57:ssa on sisäänrakennettu mikrofonimuuntaja joten jos piuha on viallinen siten että (+) tai (-) napa kytkeytyy suojamaahan niin sen muuntajan toisio periaatteessa voisi kärähtää (jos se ei kestä tarpeeksi tehoa). Samalla myös kapselille indusoituu muutaman voltin piikki joka voi periaatteessa myös olla vaarallinen. Phantomsyötöstä siis lähtee normaalitapauksessa korkeintaan 15 mA virtaa (48V / (6.8k||6.8k), eli 48V / 3.4 kohm = 15 mA). |
Puavali 11.07.2006 10:02:30 (muokattu 13.07.2006 11:27:01) | |
---|
57:ssa on sisäänrakennettu mikrofonimuuntaja joten jos piuha on viallinen siten että (+) tai (-) napa kytkeytyy suojamaahan niin sen muuntajan toisio periaatteessa voisi kärähtää (jos se ei kestä tarpeeksi tehoa). Samalla myös kapselille indusoituu muutaman voltin piikki joka voi periaatteessa myös olla vaarallinen. Phantomsyötöstä siis lähtee normaalitapauksessa korkeintaan 15 mA virtaa (48V / (6.8k||6.8k), eli 48V / 3.4 kohm = 15 mA). Siis rikkinäinen piuha taisi särkeä kaverin mikin, kun kerran tyrkättiin vahingossa phantomi päälle? Minun mikit ei kärsineet, olinpa onnekas. Ed: Ja tämä siis, kun kaveri otti kerran xlr-johdon puuttuessa sellaisen xlr-uros/plugijohdon, jolla otettiin ääni bassovahvistimesta mikseriin, ja joka oli tehdastekoinen. Siihen hän vaihtoi plugin tilallle xlr:n. Nyt se alkuperäinen xlr olikin juotettu siten, että ykkösessä oli sekä vaippa että valkea piuha. Näin pääsi vaeltava aave kulkemaan AKG D 880:n läpi ja rikku sen. Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
kohmelo 11.07.2006 19:55:14 | |
---|
Minulla on ollut dynaamiset, konkat, langattomat, minidiscit cd-soittimet ja muut rojut kaikki phantomissa eikä koskaan ole mikään hajonnut. |
Aki 12.07.2006 01:23:54 | |
---|
Minulla on ollut dynaamiset, konkat, langattomat, minidiscit cd-soittimet ja muut rojut kaikki phantomissa eikä koskaan ole mikään hajonnut. Miten kytket MD:t ja CD:t phantomiin? Ennenkaikkea, mitä järkeä niitä on kytkeä mikrofonietuasteeseen (XLR)? Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle! |
jogo3000 12.07.2006 07:37:54 | |
---|
Tarkennuksena kysymyksiin vielä sen verran, että noissa inputeissa on stereojakki sekä XLR samassa. I fought the law and the law won. |
aiheeseen liittyen: mikä helvetin mustanaamio on tämä +15V Phantom jota toisinaan näkee jossain dinosauruksien ajan muinaisjäänteissä? toimiiko jotkin laitteet muka tuollaisella? konkkamikit nyt ei kai ainakaan? nimim. epätietoinen viina. hanuri. ja naiset. |
kohmelo 12.07.2006 16:50:58 (muokattu 12.07.2006 16:51:40) | |
---|
Miten kytket MD:t ja CD:t phantomiin? Ennenkaikkea, mitä järkeä niitä on kytkeä mikrofonietuasteeseen (XLR)? Syinä on ollut mm. stereojakki/XLR sisäänmenot (vaikkakin en tiedä kuinka phantom kyseisessä liittimessä toimii), adapterien puute, kaukokaapeli viritykset. Keikoilla tulee usein vastaan tilanteita jolloin ääntä on vaan jotenkin saatava ulos eikä silloin ole väliä kytketäänkö md mikrofonietuasteeseen vai ei jos tarvittavat piuhat tai adapterit on sattunut jäämään kotiin tai jos työnantajalla ei ole niitä tarjota. Esim jos käytössä on md- tai cd-soitin jossa on xlr ulostulot on helpompi kytkeä se suoraan kiinni mikseriin mikkipiuhalla. Olen lisäksi tehnyt ajatuksissani jos jonkinlaisia kytköksiä muttei niistä mitään vaaraa ole ollut (ainakaan tietääkseni). Samoilla linjoilla ollaan oltu mm. savukoneen ja intercomien kanssa. Ristikytkennät voivat olla joskus vaarallisia paikkoja. |
Aki 13.07.2006 11:16:22 (muokattu 13.07.2006 11:18:54) | |
---|
Tarkennuksena kysymyksiin vielä sen verran, että noissa inputeissa on stereojakki sekä XLR samassa. On, mutta se phantom ei ole kytkettynä siihen plugiliitäntään. Mä en ole koskaan nähnyt CD-soitinta jossa on XLR-ulostulot (paitsi AES-EBU oli jossain, mutta se ei tietysti mikserissä futaa), siksi ihmettelin cd-soittimen kytkemistä phantomiin. edit: mikä helvetin mustanaamio on tämä +15V... toimiiko jotkin laitteet muka tuollaisella? konkkamikit nyt ei kai ainakaan? Toimii. Konkkamikit toimii tavallisesti 9V-48V phantomjännitteellä. Äänenpaineen sietokyky ja kait myös taajuusvaste ei sitten olekaan enään ihan kilpailukykyisiä. Yhtälailla, elektreettejähän (kravattiklipsit, MD-mikit) voi voimistaa 1,5V - 18V jännitteellä. Teetkö taas kärpäsestä härkästä? Hyvä, pistän grillin tulelle! |
milcoin 13.07.2006 14:58:31 | |
---|
aiheeseen liittyen: mikä helvetin mustanaamio on tämä +15V Phantom jota toisinaan näkee jossain dinosauruksien ajan muinaisjäänteissä? toimiiko jotkin laitteet muka tuollaisella? konkkamikit nyt ei kai ainakaan? nimim. epätietoinen Mä olen siinä käsityksessä että se +48V on sellanen maksimi, joskin jotkut tarvii jopa 52V. Useimmat konkkamikit taas toimii ihan jollain 9V-18V phantomilla. Mulla on yks etunen joka pukkaa vaan 39V ja esim yhdet Milabin puikot ei toiminu sillä. Lähes kaikki muut kyllä. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |