JPQ 10.07.2006 23:20:27 | |
---|
d# sama asia kuin Eb jos pianosta puhumme ? |
NHR 10.07.2006 23:37:28 | |
---|
Sama musta kosketin, joo. Asiantuntijat varmaan taas kohta kertovat miksi ne EIVÄT ole sama asia... Mun alemmuuskompleksinikin on huonompi kuin kaikilla muilla... |
JPQ 10.07.2006 23:53:33 | |
---|
Jossain soittimissa ei ole joo sama sen minäkin tiedän. PS. ongelma tuli kun yritän siihen uusimman bitin kisaan osallistua ja yritän saada nuoteista materian koneelle enkä modata annettua midi filettä... |
philias23 11.07.2006 06:04:59 | |
---|
Sama musta kosketin, joo. Asiantuntijat varmaan taas kohta kertovat miksi ne EIVÄT ole sama asia... Tasavireisillä soittimilla kyllä, mutta esim. viululla ei. Onhan se 1,6 + 1,3 = 2 jos ei osaa desimaaleja, mutta lopputulos (=soiva kuulokuva viulusta) on lähempänä kolmea. |
Synastikki 11.07.2006 07:55:55 | |
---|
Tasavireisillä soittimilla kyllä, mutta esim. viululla ei. Onhan se 1,6 + 1,3 = 2 jos ei osaa desimaaleja, mutta lopputulos (=soiva kuulokuva viulusta) on lähempänä kolmea. juuri näin, mutta miten päin se menee, että onko D# lähempänä E:tä vai D:tä? vastaavasti siis onko Eb lähempänä E:tä vai D:tä? on päässyt tuo tieto putoamaan päästä... mutta siis niin kauan kun soittaa pianoa, kitaraa tai bassoa jossa on nauhat, jne... niin D#=Eb ja sama muidenkin ylennettyjen ja alennettujen sävelten kanssa :) Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> |
baron 11.07.2006 08:34:21 | |
---|
juuri näin, mutta miten päin se menee, että onko D# lähempänä E:tä vai D:tä? vastaavasti siis onko Eb lähempänä E:tä vai D:tä? on päässyt tuo tieto putoamaan päästä... mutta siis niin kauan kun soittaa pianoa, kitaraa tai bassoa jossa on nauhat, jne... niin D#=Eb ja sama muidenkin ylennettyjen ja alennettujen sävelten kanssa :) Eb on matalampi kuin D# There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
Synastikki 11.07.2006 08:39:32 | |
---|
Eb on matalampi kuin D# Kiitos palajon! Hevihaarukka! |,,|
kalamies #51 >-)))> |
JPQ 11.07.2006 12:01:01 | |
---|
Mistä löytäisin tietoa soittimista siis näistä josta saa molemmat/vain toinen ? ps. nyt itse aattelen asiaa pianon kannalta tarpeessani. Ja midi soundeissahan tämä on hankalaa siis tämä että molempia ei oikein saa. |
Janus 11.07.2006 16:12:53 (muokattu 11.07.2006 16:13:30) | |
---|
Mistä löytäisin tietoa soittimista siis näistä josta saa molemmat/vain toinen ? ps. nyt itse aattelen asiaa pianon kannalta tarpeessani. Ja midi soundeissahan tämä on hankalaa siis tämä että molempia ei oikein saa. Siis häh? D# ja Eb ovat enharmonisesti sama ääni, hienoinen vire-ero johtuu yksinkertaistettuna siitä, että D# on johtosävel ylöspäin (äänelle E - ja siten korkeampi) ja Eb taas alaspäin (äänelle D - matalampi). Lisäksi, tiukasti puhdasvireisillä soittimilla tarkastellen esim. B-duurin 3. ääni (terssi) D# on hieman matalampi kuin E-duurin 7. ääni (johtosävel perusäänelle) D#. Jos sävellät tasavireiselle soittimelle, kuten pianolle (tai esim. yleensä mille tahansa midi-instrumentille), D# on D# - puhdasvireisen järjestelmän eroista ei tarvitse välittää. Sävellaji ja konteksti tietysti määrittää, kumpi merkintä (D# vai Eb) on notaation kannalta korrekti ja selkeämpi. Sä ajattelet koko ajan aivan liian vaikeasti. |
isojussi 11.07.2006 18:32:48 | |
---|
Hyvä Janus! B#mollin D# on ihan sama ääni, kuin Cmollin Eb, mutta Cb duurin Eb on matalampi kuin B#mollin D#. Viulut ja pasuunat joutuvat ainoina soittimina, joita soitetaan absoluuttisessa vireessä näitä miettimään, mutta muille niillä ei ole hevovitun väliä. Eli midissäkin D# on samankorkuinen, kuin Eb. Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö" |
Janus 11.07.2006 18:35:26 | |
---|
Hyvä Janus! B#mollin D# on ihan sama ääni, kuin Cmollin Eb, mutta Cb duurin Eb on matalampi kuin B#mollin D#. Viulut ja pasuunat joutuvat ainoina soittimina, joita soitetaan absoluuttisessa vireessä näitä miettimään, mutta muille niillä ei ole hevovitun väliä. ...ja kuoro/stemmalaulajat onkin sit luku erikseen ;) |
baron 11.07.2006 20:12:19 | |
---|
...ja kuoro/stemmalaulajat onkin sit luku erikseen ;) Mä löysin joskus netistä puhallinbändin piisejä, jossa ne soitti samat piisit sekä puhtaasti että tasavireisesti ja jopa minä huomasin eron. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
DVD 11.07.2006 22:06:10 (muokattu 11.07.2006 22:06:34) | |
---|
Mä löysin joskus netistä puhallinbändin piisejä, jossa ne soitti samat piisit sekä puhtaasti että tasavireisesti ja jopa minä huomasin eron. Joissain ikivanhoissa kirkkouruissa oli kuulemma kahdet mustat näppäimet vierekkäin. Miten parooni suu pantaisiin jos viimeisimmässä Nord electrossa olis sellaiset näppärit? |
baron 11.07.2006 22:19:54 | |
---|
Joissain ikivanhoissa kirkkouruissa oli kuulemma kahdet mustat näppäimet vierekkäin. Miten parooni suu pantaisiin jos viimeisimmässä Nord electrossa olis sellaiset näppärit? Mä oon joskus netistä lukenut soitinten historiaa ja joku luutunsoittaja yritti päästää tasavireyden ongelmista jakamalla oktaavin oliko se 36 osaan. Siinähän nykyajan kitaristeille olisi ratkaisu epävireisyysongelmiin. Uruissa oli erikseen D# ja Eb. Mulle riittää kyllä tasavireisyys, paremmin Nord on kuitenkin vireessä kuin kitarat tai bassot. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |
philias23 11.07.2006 22:20:16 | |
---|
Hyvä Janus! B#mollin D# on ihan sama ääni, kuin Cmollin Eb, mutta Cb duurin Eb on matalampi kuin B#mollin D#. Viulut ja pasuunat joutuvat ainoina soittimina, joita soitetaan absoluuttisessa vireessä näitä miettimään, mutta muille niillä ei ole hevovitun väliä. Eli midissäkin D# on samankorkuinen, kuin Eb. No onhan niitä muitakin vireisesti ilkeitä soittimia, vaikkapa käyrätorvi. Samalla tavalla soittaja joutuu itse hakemaan sen "sopivan vireen" sormituksista huolimatta. |
JPQ 11.07.2006 22:21:28 | |
---|
No onhan niitä muitakin vireisesti ilkeitä soittimia, vaikkapa käyrätorvi. Samalla tavalla soittaja joutuu itse hakemaan sen "sopivan vireen" sormituksista huolimatta. Vieläpä taitaa olla niitä soittimia jotka lasken itselle tärkeiksi.:( |
isojussi 12.07.2006 00:05:53 | |
---|
No onhan niitä muitakin vireisesti ilkeitä soittimia, vaikkapa käyrätorvi. Samalla tavalla soittaja joutuu itse hakemaan sen "sopivan vireen" sormituksista huolimatta. No - enemmän tai vähemmän venttiilien armoilla kuitenkin. Venttiilitorvien ongelma on aina se, että virettä korjatessa et voi enää soittaa "ansatsin keskelle". Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö" |
Janus 12.07.2006 00:06:20 | |
---|
Vieläpä taitaa olla niitä soittimia jotka lasken itselle tärkeiksi.:( Se on kuitenkin soittajan ongelma pistää soitin täydellisesti vireeseen, ei sun. Sävellät ja kirjoitat stemmat vaan ihan normaalisti, tosin käyrätorville (F-vireinen soitin) kirjoittamisessa on pari poikkeuksellista käytäntöä, jotka on hyvä huomioida: Käyrätorvelle kirjoitetaan nuotit kvinttiä korkeammalle kuin mitä ne soivat, mutta tilapäisin etumerkein (ts. ei pysyviä etumerkkejä viivaston alussa, vaikka sävellaji olisi mikä) ja useimmiten diskanttiklaaviin. F-klaaviin kirjoitetaan esim. sinfoniaorkesterin cornoryhmälle 2. ja 4. käyrätorven stemmat |
Joissain ikivanhoissa kirkkouruissa oli kuulemma kahdet mustat näppäimet vierekkäin. Miten parooni suu pantaisiin jos viimeisimmässä Nord electrossa olis sellaiset näppärit? Voihan lerss... eiku terssi olla valkoisillakin? Wanha Wetäjä: "Ehdoton 1. Pystö" |
baron 12.07.2006 08:04:52 | |
---|
Voihan lerss... eiku terssi olla valkoisillakin? Silloin pytagoralaisen virityksen aikoihin oli sävellajeja, joissa voi soittaa ja sellaisia, joissa ei voinut, oliko ne niitä susiääniä vai mitä. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't |