Aihe: Kuinka kauan "kesti" oppia virittämään kitara korvakuulolta?
1 2 3 4
Hotsausage
09.07.2006 23:55:17
Tuo on keikkaelämässä mahtava "väliaikashow" kun pändin kielisoittajat samaan aikaan puhaltaa pilliin ja vääntää däyyyynggg ääniä..... mutta tosimies ei virittimiä käytä.. ;D

Eräs vaihtoehto on tietysti tsekata vire nopeasti ja äänettömästi polkimella....

Juuri näin, ite en vaan yleensä jaksa kaivaa viritintä enään, satunnaisesti tulee molempia käytettyä. Ja siihen yhdyn kun tuossa joku aikaisemmin mainitsikin että joillain vain on sävelkorvaa ja toisilla sitä ei löydy ollenkaan. Niin se vaan menee. Elämä on epäreilua mutta loppujen lopuksi musiikkikin on ihmisten kehittämää ;D
"...Lopetan kun musiikki alkaa tuntua työltä..."
J.Ahonen
10.07.2006 18:46:18
Viritin: intonaatio
Viritin: keikka

Viritys ei ole niin justiinsa, kun tsekataan basistin kanssa että ollaan sujut. Jos kiippari on messissä, niin sieltä a:ta naamaan.
metalsika
10.07.2006 19:38:03
itseasiassa opin sen vasta nyt melkein neljän vuoden soittamisen jälkeen. en ollut kyllä ollut sitä aikaisemmin harjoitellutkaan, mutta nyt opettelin sen, että kehtaa mennä musiikkikauppaan kokeilemaan kitaroita.
en tosin kovin tarkasti löydä esim. ala E:tä mutta saan kyllä muut kielet säädettyä ensimmäisen mukaan.
minulla on vaan nyt tullut ongelma kun minun korva ja viritysmittari(digitaalinen led mittari) eivät täsmää. jos säädän mittarin mukaan niin kuulen selvää äänen huojuntaa intervalleissa ja taas korvan mukaan kun säätää niin mittarin mukaan vire on puoliaskelta pielessä 3:lla kielellä. en tiedä kumpaa tässä uskoisi. tällä hetkellä se on korvani mukaan säädetty.
wrshredder
10.07.2006 20:16:13
minulla on vaan nyt tullut ongelma kun minun korva ja viritysmittari(digitaalinen led mittari) eivät täsmää. jos säädän mittarin mukaan niin kuulen selvää äänen huojuntaa intervalleissa .

Näinhän siinä juurikin käy,
Se on kumminkin todella pienestä kiinni ,että eri kielet soi myös oikein keskenään..
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
Apricot
10.07.2006 22:35:48
...minulla on vaan nyt tullut ongelma kun minun korva ja viritysmittari(digitaalinen led mittari) eivät täsmää. jos säädän mittarin mukaan niin kuulen selvää äänen huojuntaa intervalleissa ja taas korvan mukaan kun säätää niin mittarin mukaan vire on puoliaskelta pielessä 3:lla kielellä.

Ainakaan halvemmissa kitaroissa ei välttämättä otelauta täsmää niinkuin pitäisi. Ja sitten hienovire voi olla poissa spekseistä missä tahansa kitarassa.

Yksi juttu mikä vielä vaikuttaa, on se että kuinka lujaa kieltä näppää virittäessä. Kielihän venyy hetkellisesti, kun sitä lyödään, ja sen liikerata värähdellessä on laajempi aivan äänen aluksi. Pitää siis valita, että virittääkö atakkiin vai jälkisointiin.

Kitaraahan ei saa käytännössä koskaan tarkalleen vireeseen.
"I got the Pieksämäki railway station blues."
elbowski
10.07.2006 22:46:28
Virittimellä juu keikoilla ja treeneissä ja jos Guitar Pron kanssa säädän. Eli siis jos pitää olla vireessä johonkin muuhun nähden.
Raivo määrää nuotin
Skebaristi
10.07.2006 23:13:02

Kyllä se viritystaito muistaakseni kehittyi aika nopeasti. Nykyisin käytän mittaria vain treeneissä, studiossa(ja kotona nauhoitellessa) ja keikoilla.
"Ensinnäki, jos osaat tiluu, ei tarvi osata muuta koska ne muut o lastenleikkiä, noi kaikki bluussit treenataa jossai yhes illas.. mut tiluun tarvitaa treenausta ainaki vuoden verran, eli tosi paljo."
Little Savage
10.07.2006 23:57:33

Yksi juttu mikä vielä vaikuttaa, on se että kuinka lujaa kieltä näppää virittäessä. Kielihän venyy hetkellisesti, kun sitä lyödään, ja sen liikerata värähdellessä on laajempi aivan äänen aluksi. Pitää siis valita, että virittääkö atakkiin vai jälkisointiin.

Tää onkin se syy miksen tykkää viritellä mittarilla. Ottaa se neulan heiluminen päähän.
Tehty mikä tehty. Paskaako sitä enää jauhaa.
J.Ahonen
11.07.2006 00:07:24
Juu, tuohon virittimeen (voisin ainakin kuvitella) saattaa saada aika nopeasti jonkun neuroosin. En itse ainakaan suostu että yksi pallo on yhden pykälän sivussa, vaikka sillä käytännössä ei ole merkitystä...Siksi en käytä, paitsi kun VIRITÄN kitaraa, you know.
Boldari
11.07.2006 00:09:29
Kannattaa opetella virittäminen avokielillä. Kehittää penistä ja tulee sellanen olo kuin olisi Hjetfjiilt siinä yhdessä Garage days Re-revisitedin kuvassa. Ei Muuta.
Laine, ajattele. Koita miltä se tuntuu.
adretlan
11.07.2006 01:45:58
Yleensä ihan avokielillä viritän. Noin kymmenen sekunnin operaatio. Tarkasta vireestä ei sitten samassa lauseessa puhutakkaan, mutta kelepaa mulle. Jos viritin on lähellä niin sitte sillä.
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
Ochir
11.07.2006 04:49:06
minulla on vaan nyt tullut ongelma kun minun korva ja viritysmittari(digitaalinen led mittari) eivät täsmää. jos säädän mittarin mukaan niin kuulen selvää äänen huojuntaa intervalleissa ja taas korvan mukaan kun säätää niin mittarin mukaan vire on puoliaskelta pielessä 3:lla kielellä. en tiedä kumpaa tässä uskoisi. tällä hetkellä se on korvani mukaan säädetty.

Käykö niin että jos virität ensin 1. ja 2. kielen vireeseen ja sitten 3. kielen korvan mukaan niin 3. kieli menee mittarin mukaan selvästi ylävireeseen? Jos näin on niin syynä on luultavasti tasavireasteikkoon luonnostaan kuuluva epävireisyys. Puhdasvireinen eli huojumaton terssi on nimittäin selkeästi pienempi (386 centtiä) kuin tasavirejärjestelmän terssi (400 centtiä). Kitara, kuten muutkin tasavireiset soittimet, on siis pakko virittää epävireeseen jos halutaan että soitin soi joka kohdasta yhtä vireisesti.

Jos kitaran haluaa mahdollisimman hyvään vireeseen niin ei myöskään pitäisi virittää huiluäänien avulla (esim. 6. kielen 12. nauhalta huiluääni jota verrataan 5. kielen 7. nauhan huiluääneen), koska puhdasvireinen kvintti on 2 centtiä laajempi kuin tasavireinen... Ja tämä 2 centin ero on noin yksi huojunta per sekunti.
Volcom
11.07.2006 09:13:06 (muokattu 11.07.2006 09:16:21)
No se vaan vähitellen tuli huomaamatta. Keikoilla viritin on kyllä silti ehdoton, ja joskus treeneissäkin käytän viritintä, kiitos melun.

EDIT: Itse viritän aina kielet sillä tavalla, että soitan esim. vapaan E:n ja A:n, niin sen pitäisi kuulostaa vitossoinnulta ilman sitä pohjasäveltä (vai mikä vittu se nyt onkaan?), ja siitä sitten A ja D jne. Tosin H:n kohdalla täytyy poiketa tuosta, mutta on mielestäni kätevin tapa virittää korvakuulolta ilman mitään.
"Vittuilulla ja ylimielisyydella saat kyllä hyvää mieltä ja intoa levitettyä pitkin muusikoiden.nettiä." - Vasara
ekikoo
11.07.2006 10:18:00
Montavuotta kun en osaa viäläkään, ja onko se aivan väärätapa yrittää se niin et painaa 5:tä nauhalta esim E niin pitäs kuulostaa A samalta?? tua on ainut tapa kun oon joskus nähny ku Isotpojat näytti ;)

Kokeile huiluäänien avulla, ekaksi ala-E:n vitosnauhan huiluääni samaksi kuin ohut E-kieli, sitten A-kielen 7. nauhan huiluääni. Loput näkee vaikka tuosta:

http://www.blueslessons.net/harmonictuning.gif
Ochir
11.07.2006 10:46:16
Kokeile huiluäänien avulla, ekaksi ala-E:n vitosnauhan huiluääni samaksi kuin ohut E-kieli, sitten A-kielen 7. nauhan huiluääni. Loput näkee vaikka tuosta:

http://www.blueslessons.net/harmonictuning.gif

Kuten edellisessä viestissä mainitsin, tuossa on se ongelma että kun ensin viritetään ala-E ja siitä puhtaiden kvinttien mukaan kolme kieltä ylöspäin niin ollaan jo 6 centtiä pielessä, mikä on jo aika korvinkuultava ero. Tietysti se nyt on omista tottumuksista kiinni että kuinka paljon kitara saa olla epävireessä ennen kuin sillä on merkitystä.

Koska tasavireisessä systeemissä oktaavi on ainoa täysin puhdas intervalli niin itse pyrin virittämään kitaran mahdollisimman pitkälti oktaavia käyttäen, esimerkiksi näin:

1. Viritetään ylä-E mittarin tai muun vastaavan mukaan oikealle tasolle.
2. Viritetään D-kielen toiselta nauhalta E oktaavia matalammaksi kuin vapaa ylä-E.
3. Viritetään H-kielen kolmannelta nauhalta D oktaavia ylemmäksi kuin vapaa D.
4. Viritetään vapaa G-kieli oktaavia matalammaksi kuin ylä-E:n kolmannelta nauhalta löytyvä G.
5. Viritetään vapaa A-kieli oktaavia matalammaksi kuin G-kielen toiselta nauhalta löytyvä A.
6. Viritetään vapaa ala-E ylä-E:n ja D-kielen toisen nauhan mukaan sopivaksi.

Tämän jälkeen vielä tarkistetaan vire kokeilemalla erilaisia oktaaveja eri puolilta kaulaa ja tehdään mahdollisesti tarvittavaa hienosäätöä.

Matalammat kielet viritän yleensä viimeisenä sen takia, että niihin vaikuttaa tuo lyöntivoimakkuudesta johtuva ylävireisyys enemmän kuin yläkieliin. Ala-E:n viritän yleensä esimerkiksi soittamalla E-sointua sopivan reippaalla tatsilla ja sitten viritän E:n siihen kohtaan missä sointu tuntuu soivan parhaiten.
ekikoo
11.07.2006 11:25:46
^njoo, olisin kyllä voinut ensin lukea koko threadin...
Hotsausage
12.07.2006 21:53:37
Käykö niin että jos virität ensin 1. ja 2. kielen vireeseen ja sitten 3. kielen korvan mukaan niin 3. kieli menee mittarin mukaan selvästi ylävireeseen? Jos näin on niin syynä on luultavasti tasavireasteikkoon luonnostaan kuuluva epävireisyys. Puhdasvireinen eli huojumaton terssi on nimittäin selkeästi pienempi (386 centtiä) kuin tasavirejärjestelmän terssi (400 centtiä). Kitara, kuten muutkin tasavireiset soittimet, on siis pakko virittää epävireeseen jos halutaan että soitin soi joka kohdasta yhtä vireisesti.

Jos kitaran haluaa mahdollisimman hyvään vireeseen niin ei myöskään pitäisi virittää huiluäänien avulla (esim. 6. kielen 12. nauhalta huiluääni jota verrataan 5. kielen 7. nauhan huiluääneen), koska puhdasvireinen kvintti on 2 centtiä laajempi kuin tasavireinen... Ja tämä 2 centin ero on noin yksi huojunta per sekunti.

Siis täh? En oikeen tajunnu tota niinku kovinkaan paljoo, johtuu varmaan siitä etten jaksanu lukee ku puolet ja väsyttää iha hitosti...

Ps: silti on kitara vireessä.
"...Lopetan kun musiikki alkaa tuntua työltä..."
Chemo
12.07.2006 22:24:40

nykyään täydellisesti.

Tää on muuten aika paljon sanottu ;-)

Mä sain tiedon siitä miten kitara viritetään samaan aikaan kun aloitin kitaransoiton, eikä se ollut eka soitin jonka vireasioihin jouduin tutustumaan. Siltikin; se oli aika epätarkkaa ensi alkuun, ja jonkunmoisella toleranssilla edelleen viritetään - se on tämän maailman realiteetti: kun tarpeeksi ottaa desimaaleja, jossain kohtaa löytyy poikkeama. Plus tietysti se asia että mihin kohtaan kaulaa hakee tarkimman vireen.

Eli, mä en itse asiassa osaa ajatella tätä joko/tai-asiana (siis osaa/ei osaa).
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Werde
13.07.2006 16:49:35
Varsin hauska topic.

Kyllä kielet saa keskenään vireeseen kuka tahansa pystymetsästä revitty einari.

Mitenkäs muuten absoluuttinen sävelkorva oikein määritellään? Niitäkin lienee monenasteisia. Itse esim. tunnistan pianolta soitetun sävelen ja kuulen kappaleesta missä vireessä kitarat siinä ovat. Näin siis omalla pianolla jota on pienestä asti pimputtanut. Kitaransoiton aloittamisen myötä on oppinut tunnistamaan nuo vireet kitarapuolella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)