Aihe: kolvimestari hakusessa
1
zorro
20.10.2003 09:38:16
löytyykö täältä ketään joka haluais tehnä minulle pedaalin.? ite en uskalla alkaa noita vaativampi lähtä tekemään, ku noista yksinkertaisimmistakin olen onnistunu komponentit käryttämään.

Lähettäkää pikaviestiä
jos se et ole sinä.... se on joku muu!
SaBer
20.10.2003 09:50:45

löytyykö täältä ketään joka haluais tehnä minulle pedaalin.? ite en uskalla alkaa noita vaativampi lähtä tekemään, ku noista yksinkertaisimmistakin olen onnistunu komponentit käryttämään.

Lähettäkää pikaviestiä

En nyt tiedä mistä syystä niitä haluat sulle rakennettavan, mutta kerronpa nyt kuitenkin, että yleensä ei ole halvempaa rakentaa itse, puhumattakkaan rakennuttamisesta. Jos taas haluat jotain erikoista, kannattaa toki rakennuttaa.
kivi
20.10.2003 09:59:53
Ei kannata rakennuttaa, se ei ole säästöä. Jos ei sulla itselläsi pysy kolvi kädessä, on parempi tyytyä kaupan tuotteisiin. Käytettynä saa pedaalit halvemmalla.

(Sen sijaan varsinkin säröjen itse tekeminen, kun miettii koteloinnin järkevästi, on. Kalleinta kumminkin on kotelointi ja DPDT-kytkimet, joista molemmista ainakin mä saan itse tekemällä mieluisammat ratkaisut murto-osahintaan - tosin ne eivät ole nuoren Zorron ratkaisuja.)

Eikös Zorrolla ollut joku Vortex tai vastaava trankkukone? Ei kai sen kanssa ainakaan säröpolkimia tarvita.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
zorro
20.10.2003 10:07:14
minulla on nyt unelma säröt hommattuna, joten niitä mää en ainakaan tarvi
jos se et ole sinä.... se on joku muu!
Mikko Kankaanpää
20.10.2003 10:09:45

mutta kerronpa nyt kuitenkin, että yleensä ei ole halvempaa rakentaa itse, puhumattakkaan rakennuttamisesta.

Johtuu minkälaisen efektin haluaa. Jos haluaa laadukkaan fuzz face tai ts 808 kloonin ala fulltone niin tulee taatusti halvemmaksi rakentaa itse, jopa rakennuttaa.
PL
20.10.2003 10:13:49 (muokattu 10.12.2003 09:49:46)
..................
kivi
20.10.2003 10:29:30
Tuleekohan halvemmaksi jos kolvaaja ottaa kohtuullisen tuntipalkan kaikesta tekemästään työstä ?

TS808 ja Fuzz Face ovat osien määrään niin ylihinnoiteltuja, että teettäminen ihan kunnon palkallakin kannattaa. Säröjä on muutenkin helppo ja hauska rakentaa, aikaa kun ei mee kovin paljon ellei sitten kotelon poraamiseen.

Sen sijaan esimerkiksi delayn teettämisessä ei oo mitään järkeä. Olemassaolevien kaikulaitteiden modittamisessa kyllä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
skebajaba
20.10.2003 11:52:25
kyl uskoisin et tulee silti halvemmaksi teettää jossain fulltonen fulldrive2 ku ostaa suomesta se, enkä osaa sit sanoo et tulisko yli 200 jos ostaa osat ja heittää jollekkin frendille duunattavaksi...

pakko mainostaa ku sain digikameran niin otin parista kitarasta kuvat. siel on oma kuvassa...vähän huono kuva reso vaan...
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
sormunen
20.10.2003 13:41:20
kyl uskoisin et tulee silti halvemmaksi teettää jossain ...
---------------------------------------
pakko mainostaa ku sain digikameran niin otin parista kitarasta kuvat. siel on oma kuvassa...vähän huono kuva reso vaan...

Mutta tuli varmaan halvemmaksi ottaa ite kun otattaa jollain, jolla olis ollut joku aavistus siitä, miten.
Mikko Kankaanpää
20.10.2003 17:45:00

TS808 ja Fuzz Face ovat osien määrään niin ylihinnoiteltuja, että teettäminen ihan kunnon palkallakin kannattaa. Säröjä on muutenkin helppo ja hauska rakentaa, aikaa kun ei mee kovin paljon ellei sitten kotelon poraamiseen.

TS808 on helpompi saada toimimaan kunnolla, mutta Fuzz Face ei ole aloittelijoille paras projekti, olen nähnyt aika monta fuzz face yritelmää jotka soundaavat kauhealta, vaikka on noudatettu kytkentäkaavaa tarkasti.-)

Paljonkos ammattimiesten palkka yleensä on (vaikka kiviojalla tai wahvarikellarilla), 50e/tunti? Ei tuollaista pedaalia vielä parissa tunnissa tee, joten...

Mutta kyllä käsityötä pitää tukea vaikka maksaisikin vähän enemmän. Kyllä ne soundissa, hienossa ulkonäössä ja kestävyydessä usein maksavat itsensä takaisin.

Sen sijaan esimerkiksi delayn teettämisessä ei oo mitään järkeä. Olemassaolevien kaikulaitteiden modittamisessa kyllä.

EN ole itsekkään Delaytä uskaltanut lähteä rakentamaan, mutta kyllä tuollainen memory man voisi jo kannattaakkin. Tosin noiden BBD piirien saatavuus on todella huono.

Mikko
kivi
20.10.2003 19:45:59
mutta Fuzz Face ei ole aloittelijoille paras projekti, olen nähnyt aika monta fuzz face yritelmää jotka soundaavat kauhealta, vaikka on noudatettu kytkentäkaavaa tarkasti.-)

Noitten germaniumtrankkujen mittaaminen on oma lajinsa. Aloittelijalle on paha sanoa, että osta 50 trankkua ja testaile kunnes toimivat.

Mutta tuollai mä sain hyvän soundin:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
Mikko Kankaanpää
20.10.2003 20:29:22

Noitten germaniumtrankkujen mittaaminen on oma lajinsa. Aloittelijalle on paha sanoa, että osta 50 trankkua ja testaile kunnes toimivat.

Mutta tuollai mä sain hyvän soundin:-)

Näin... Germaniumtrankut noin 60c partcolla, 0,6*50= 30euroa.

Ei tuo FF mikään mahdoton ole rakentaa aloittelijankaan, mutta vaati vähän enemmän paneutumista asiaan. Hommaa ei helpota riffi lehden julkaisema artikkeli jossa kehotetaan (jos nyt oikein muistan) mittaamaan trankut yleismittarin hfe mittauksella...
kivi
20.10.2003 20:50:12
Hommaa ei helpota riffi lehden julkaisema artikkeli jossa kehotetaan (jos nyt oikein muistan) mittaamaan trankut yleismittarin hfe mittauksella...

Mikä itse asiassa saattaa toimiakin. Samaa mittausta suosittelivat Partcolla. Mutta siinä oli joku, että toisen pitää olla kaksi kertaa enemmän kuin toinen, esim 35 ja 70, mikä kyllä mahtuu germaniumien toleransseihin.

Pitäis varmaan mitata noi omatkin, kun tuossa mittarissa kerran optio on:-)
(Handsome Dick Manitoba)    
Shaft
20.10.2003 21:07:04
Tuo yleismittarin toiminto ei ota vuotovirtaa (leakage) huomioon. Tämä voi olla germanium-transistoreissa melko huomattavakin. Toki mittauksesta saa jotakin osviittaa, mutta ei välttämättä riittävästi hyväsoundisen FF-kloonin rakentamiseksi??
Mikko Kankaanpää
20.10.2003 21:56:04

Mikä itse asiassa saattaa toimiakin. Samaa mittausta suosittelivat Partcolla. Mutta siinä oli joku, että toisen pitää olla kaksi kertaa enemmän kuin toinen, esim 35 ja 70, mikä kyllä mahtuu germaniumien toleransseihin.

Yleensä suosittellaan ainakin 60-> ja 120-> mutta jos saat mittarilla nämä lukemat saattaa vuotovirtaa olla niin paljon että todelliset hfe:t onkin 20 ja 50... Tosin vastus arvoja muokkaamalla saa "huonommatkin" transistorit toimimaan paremmin.

Mikko
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)