Aihe: Mihin ja miten edetä?
1
Jakima_
07.07.2006 20:20:07 (muokattu 09.07.2006 13:00:51)
Olisi mukava saada vähän osaavimpien ihmisten kommentteja tässä akustisen kitaran soittamisessa ihan henkilökohtaiselta kannalta. Muiden juttuja olen lueskellut, mutta ajattelin, jos joku saisi jotakin ideoita minun osaamisestani siihen suuntaan, miten voisin kehittyä, koska sitä todella haluaisin. En vain oikein tiedä, että miten.

Ekan kerran sain kitaran käteeni nyt aika tarkalleen kolme vuotta sitten, kun yläasteella musiikissa saatiin jokainen siihen mahdollisuus. Koulussa soitettiin ensin vain neljällä ensimmäisellä kielellä yhtä kieltä näppäämällä, pikkuhiljaa muutamia sointujakin harjoiteltiin. Mitään muuta koulussa musiikin tunneilla ei ole oikeastaan opetettukaan. Sointuja opettaja muunteli helpommiksi eikä opettanut erikseen mitään, kuinka oikeastaan voi kompata, joten sitä sitten alkoi itse vääntämään jotakin rämpytystä. Ja joskushan se kuulosti ihan hyvältäkin.

Oman kitaran sain suunnilleen kaksi vuotta sitten. Se on minulla edelleenkin, venäläinen Lutner LA-01 merkkinen. Kitaramerkit eivät sano minulle paljon mitään, mutta täytyy myöntää että haaveisa olisi ostaa uusi kitara ihan Suomesta ja aloittaa treenaamaan kunnolla.

En ole koskaan käynyt millään kitaratunneilla, lähinnä olisin halukas itseopiskeluun. Tietysti olen itsenäisesti sointuja harjoitellut ja yrittänyt komppailla vähän kaikenlaisia kappaleita, suomalaisia poppibiisejä ja rockia, mutta lähinnä kuitenkin vähän hengellisempää musiikkia. Teoriajutuista ja sointujen muodotamisesta minulla ei ole mitään taitoja, olen vain yksikertaisesti katsonut taulukoista kitarasointuja ja painanut niitä muistiini, kun olen jotakin kappaletta halunnut alkaa komppaamaan. Kyllä ne ihan hyvin menee päähän ihan noinkin, mutta kaipa se olisi järkevämpää jotenkin opetella muodostamaan niitä sointuja ihan teoriapohjalta.

Osaan siis soittaa sointuja ulkomuistista ja koetan aina kappaleissa vain rämpytellä melodiaan/komppiin sopivaksi. Lisäksi osaan näppäillä jotakin melodioita, jos minua pyydettäisiin soittamaan vaikkapa Ostakaa makkaraa niin osaisin kyllä sen soittaa ensin näppäämällä vapaata kieltä h:ta, sitten a:ta neljännen kielen toisesta välistä jne. Eli yksittäiset sävelet löydän otelaudalta kylläkin. Tämä ei kuitenkaan riitä minulle. Se kuulostaa liian tylsältä. Toisaalta komppaaminen taas on sopivampaa jos säestää jotakin laulua.

Lähinnä haluaisin oppia muodostamaan barre-sointuja, koska olen oikeastaan aina helpottanut niitä jättämällä paksuimmat kielet soittamatta. Suurin intohimoni on kuitenkin oppia näppäilemään elävästi. Tästä tulee mieleen ensin Eric Claptonin Tears in Heaven, jonka olen nähnyt joidenkin soittavan todella kauniisti näppäillen, mutta en tiedä mistä voisin alkaa harjoittelemaan moista. Katselemalla olen oppinut säestämään näppäillen jotakin sointuja, esim. c-duuri, josta ensin näppään peukalolla ja etusormella soinnun alimmaisen ja ylimmäisen kielen yhtäaikaa ja sen jälkeen niiden välillä olevat kielet paksuimmasta ohkaisimpaan ja näin. Tämäkään ei kyllä tunnu miltään oikealta ja tarpeeksi hyvältä. En vain yksinkertaisesti tiedä, mistä minun olisi hyvä lähteä liikkeelle näitten vajavaisten taitojeni kanssa. Olisi mukava, jos joku kommentoisi tai auttaisi eteenpäin. Syksyllä olen ajatellut meneväni kitaratunneille, mutta ennen sitä en haluaisi kitaran olevan vain tyhjän panttina nurkassa. Tartun siihen kyllä usein, mutta tuntuu että en osaa vain tehdä sillä tarpeeksi.
wrshredder
07.07.2006 21:49:10
Kuullostaa siltä ,että tarvitset vaan lisää harjoittelua. Kyllä ne hommat siitä alkaa pikkuhiljaa sujua, tunneille kannattaa ehdottomasti mennä ja kannattaa yrittää vaikka jonnekin musaopistoon tai kansanopistojen kursseille kans.

Noita näppäilyjuttuja oppii tietenkin parhaiten vaan soittamalla ilman plekua ;D , paha sanoa mitään taktiikoita , kokemuksen myötä se alkaa mennä kyllä paremmin ja paremmin.
Kirjasto on myöskin kullan arvoinen paikka tiedon kerjuussa , käyppä lainaamassa muutama sormisoiton alkeiskirja niin alkaa ihmeitä tapahtumaan :)

Onnea soittoon ja muista harjotella ihan pirusti..
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
Apricot
07.07.2006 22:57:20
Kuuntele sitä musiikkia mistä pidät ja yritä matkia. Kuuntele tarkasti:)

Se, että menet syksyllä kitaratunneille, auttaa todennäköisesti kaikkiin vaivoihisi. Hanki sieltä perusjutut, ja myöhemmin voit taas jatkaa itseopiskelua kun ymmärrät enemmän instrumentista.

Nyt on kesäloma, ja kaikkien kuuluu olla biitsillä. Kitara nurkkaan heti!
"I got the Pieksämäki railway station blues."
Robert
07.07.2006 23:00:43

Akustinen on kyllä ihan hyvä olla biitsillä mukana...
>-)))>
metalsika
07.07.2006 23:13:45
kitara nurkkaan??? nythän sitä vasta on hyvää aikaa räplätä kun ei työnteko häiritse. rannalla löhöäminen on ajanhukkaa. no kävin siellä kyllä tänään, mutta suuri kitarakirja oli mukana. suosittelen tätä kirjaa myös topicin aloittajalle. siinä on pureskeltavaa pitkäksi aikaa.
Muuki
08.07.2006 02:31:38
kitara nurkkaan??? nythän sitä vasta on hyvää aikaa räplätä kun ei työnteko häiritse. rannalla löhöäminen on ajanhukkaa. no kävin siellä kyllä tänään, mutta suuri kitarakirja oli mukana. suosittelen tätä kirjaa myös topicin aloittajalle. siinä on pureskeltavaa pitkäksi aikaa.

Jep, suositukset suuresta kitarakirjasta varmaankin koko m.netin puolesta.
Mittään en oo kirjottanu alle
Krice
08.07.2006 11:05:54

Sormilla näppäily kannattaa imho opetella jos klassinen musiikki on pääasiallinen tavoite. Muussa tapauksessa plektra käteen.
Tietysti Pauligin
08.07.2006 12:04:04 (muokattu 08.07.2006 12:05:09)
Ihan ohi aiheesta vinkki aloittajalle:

Kannattaa jaotella tekstiä. Epämiellyttävä ja vaikea lukea näin.

Mutta tsemppiä kitarointiin ja tervetuloa mnettiin!
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
bluesteel
08.07.2006 12:24:09

Sormilla näppäily kannattaa imho opetella jos klassinen musiikki on pääasiallinen tavoite. Muussa tapauksessa plektra käteen.

No ei se kyllä ihan noin mustavalkoista ole.
Jakima_
08.07.2006 13:01:53

Minä minneen biitsille yksinään lähde, kitara on eläimien lisäksi ainoa kaveri oikeastaan vuoden ympäri.

Kiitos neuvoistanne, Suuri Kitarakirja on ollutkin jo jonkin aikaa hankinnan alla. Kirjastostakin on joskus tullut lainattua joitakin kirjoja ja yksi oli ihan hyvä, mutta en vain jaksanut jollain tavalla pureutua siihen. Jos tässä kirjastoon jossain vaiheessa pääsisi, niin täytyykin etsiä uudestaan noita kitarakirjoja, enemmän askeleet suuntaa aina tuonne levyhyllyjen puolelle.
wrshredder
08.07.2006 14:39:31

Niin tossahan jo joku tätä kommentoikin ja kyllä musta myös sormilla soittamisen taito on tärkeä vaikka mitä musaa soittaskin..,

...Suurin intohimoni on kuitenkin oppia näppäilemään elävästi.

No niin tossa se onkin.
THV-Klubi#52 Romantikkoitkijät#23 S.M.A.K - perustajajäsen
Tasapaino
08.07.2006 15:16:55
No ei se kyllä ihan noin mustavalkoista ole.

Ei ole ei. Sen ovat todistaneet jo Mark Knopfler ja Juha Torvinen.
Ora et labora.
Apricot
08.07.2006 18:16:19 (muokattu 08.07.2006 18:18:18)
...Eric Claptonin Tears in Heaven, jonka olen nähnyt joidenkin soittavan todella kauniisti näppäillen, mutta en tiedä mistä voisin alkaa harjoittelemaan moista.

Tears In Heaven on hyvä harjoittelubiisi. En tiedä löytyykö siihen nuottia/tabulatuuria mistään, mutta pyydä sitä opettajaa sitten näyttämään miten se biisi soitetaan. Kannattaa ottaa yksi urakka kerrallaan, tuo biisi sopinee sellaisenaan hyvin sulle.

Mitä sanoit aikaisemmin sointujen muodostamisesta "teoriapohjalta", niin kitaralla se on kyllä hyvin vaikeaa, etenkin aloittelijalle. Pianolla se onnistuu, kun voi vain lisäillä ääniä mihin väliin haluaa tai muutella niitä / ottaa pois, mutta kitaralla pitää aina kikkailla sointujen kanssa. Parasta vaan opetella mekaanisesti kaikki ne sointuotteet, mitä löytyy koulun musiikin kirjojen takakansista ja kaikista kitaraoppaista. Niitä ehtii analysoida myöhemmin. Toisaalta, monet jutut tajuaa itsekin, kunhan vain pysähtyy miettimään treenaamisen yhteydessä.

Mitä mulle tulee edelleen mieleen, on että:

- sinulla on aika iso määrä asioita mielessä
- niiden käsitteleminen melkein vaatii jonkun kokeneemman opastusta
- täällä netissä on mahdotonta yrittää järjestää kokeneemman soittajan läsnäoloa
- saat korkeintaan yhden tiedon jyväsen sieltä, toisen täältä
- ennenkuin ruvetaan vetämään mitään johtopäätöksiä (mitä kylläkin on jo tehty), pitäisi nähdä ja kuulla että kuinka sä soitat nyt
- eli älä odota liikoja tältä spekuloinnilta:)
Muuki
08.07.2006 19:18:45 (muokattu 08.07.2006 23:02:54)
Tears In Heaven on hyvä harjoittelubiisi. En tiedä löytyykö siihen nuottia/tabulatuuria mistään

Äläs naurata. Noitahan on google pullollaan ja kirjaston hyllyt vinollaan.
Mittään en oo kirjottanu alle
Apricot
09.07.2006 02:11:47
Äläs naurata.

Nauratanpas:)

No hyvä jos löytyy. En tiedä siitä syystä, että itse opettelen biisit suoraan levyiltä.
Jakima_
09.07.2006 13:27:01 (muokattu 09.07.2006 13:28:02)
Mitä mulle tulee edelleen mieleen, on että:

- sinulla on aika iso määrä asioita mielessä
- niiden käsitteleminen melkein vaatii jonkun kokeneemman opastusta
- täällä netissä on mahdotonta yrittää järjestää kokeneemman soittajan läsnäoloa
- saat korkeintaan yhden tiedon jyväsen sieltä, toisen täältä
- ennenkuin ruvetaan vetämään mitään johtopäätöksiä (mitä kylläkin on jo tehty), pitäisi nähdä ja kuulla että kuinka sä soitat nyt
- eli älä odota liikoja tältä spekuloinnilta:)

Juu, en minä mitään ihmeitä tällaiselta foorumille kirjoittelulta odotakkaan, kunhan vähän kertoilin omista kitarataustoistani (?) ja samalla kyselen joitakin vinkkejä mahdolliseen kehittymiseen. Aika pitkällä olen jokatapauksessa kanssasi samoilla linjoilla. Kehittymistä tapahtuu vain, jos itse tartun kitaraan ja alan tekemään asian hyväksi jotakin, niinkuin teen joka päivä :) Ja jos/kun kitaratunneille pääsen syksyllä, niin parempi tietysti olisi kehittymisen kannalta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)